Kommunikationstrends, kundepleje, branding og PR.
Alt om branding og ekstern kommunikation

Skrevet af

Redaktionen Kforum

790 artikler

57 indlæg

Synlighed, content marketing, brugerengagement, reklamens fremtid, PR, prisvindende kampagner, eventkommunikation, nudging, framing, digital strategi, internationalisering, medietræning og karismatiske ledere. Vi er kommet godt rundt om ekstern kommunikation og branding det sidste stykke tid – se selv…
Vi samler det mest holdbare fra arkivet efter tema, så alle let kan finde artikler om lige deres område på Kforum. Her får du et overblik over det bedste om branding og ekstern kommunikation

Tips og de vigtigste trends
Branding har i dag nået sin hidtil mest selvmodsigende fase, hvor autenticitet er idealet. Det er det, man kan kalde det symboløkonomiske catch 22, hvor alt er branding, og intet vil stå ved at være det.

En relateret tendens er, at det nu trender at brande virksomheder som fejlbarlige, men alligevel fantastiske – altså flawsome.

Gennemsigtighed er netop også på listen over de syv mest dominerende tendenser i public affairs-arbejde i 2015, men glem ikke de seks andre. Der er heller ingen skade sket ved at tjekke de vigtigste trends i k-arbejde fra 2013, for de holder stadig i dag. Men tag dig i agt for kunderne fra helvede!

Se også, om du har styr på de otte vigtigste arbejdsområder i moderne kommunikation, og hvilken rolle du selv har – eller bør have.
 
Kundeomsorg og kriser
En anden tendens, der har været på banen længe, men ikke er på vej ud, er at gøre god service til en del af sit brand, hvor man imponerer kunderne så meget på servicefronten, at de sure bliver glade, og de glade siger det videre.  

Det er ekstremt vigtigt at drage omsorg for dem, der allerede engagerer sig i dit indhold, og det indebærer somme tider også at elske dine hadere. Hvis du er rigtig dygtig og heldig, resulterer din gode indsats i en lovestorm – det modsatte af en shitstorm, hvor en god historie spredes viralt og kommer i medierne.

Men kradser krisen, altså kommunikationskrisen, så gør dig bekendt med de otte krisekommunikationsstrategier eller ”Gør kunden god igen”.
 
Modtagere er medskabere nu
At lægge sine kommunikative kræfter i dialogen med kunderne er også vigtig, fordi det nu handler om gøre passive modtagere til engagerede medskabere af dit brand – for eksempel ved at følge seks overordnede råd.
 
Kampagnen som en stor, stiv klods af kommunikation er forældet, når modtagere er ’medtagere’, som svarer igen, når de bliver tiltalt. Derfor gælder det om at tænke på tværs af kommunikationsdisciplinerne og om at tilrettelægge en god strategi til brugerstyret innovation. Vil du hellere starte med noget konkret, så se, hvordan Københavns Kommune fyldte deres instagram-feed med brugernes egne billeder.

Bemærkelsesværdige cases
Er du på jagt efter mere case-baseret inspiration til en succesfuld kampagne, eller nyder du bare følelsen af misundelse, så kig på vindere af Komprisen og PR-tigeren og læs 10 råd fra 2013’s vindere. Ellers kan du bare beundre Redbulls ekstreme brandingstrategier, selvom du nok aldrig selv får råd til at gøre dem efter.

Er slet spil mere din ting, så viser Edelsmans beskidte strategi, hvordan man kan undergrave modstanderne, hvis man er kynisk nok til at tage alle midler i brug.

Et godt konkret eksempel på en god, gammeldags succesfuld kampagne er Kræftens Bekæmpelse og TrygFondens solkampagne, hvor truslen om at høre Frederik Fetterlein synge dårlig pop skulle få unge til at passe på sig selv i solen.
 
Et lidt mere tvivlsomt, men ikke desto mindre interessant fremstød er Børsens ”Det næste Danmark”, deres desperat dyre 2014-kampagne, hvor de iscenesatte deres journalister som stjerner. Selvom mange kun havde latter til overs for de selvfede annoncer og billboards, kan man alligevel argumentere for, at det lykkedes dem at skabe et brand.
 
Vidste du i øvrigt, at LEGO altid ligger i imagemålingernes top, mens DSB ikke har en chance? Hvem minder din virksomhed eller kunde mest om?
 
Content marketing og content seeding
Et vigtigt fænomen i moderne kommunikationsarbejde er content marketing, altså arbejde med at tiltrække (for)brugerne med interessant indhold i stedet for selv at opsøge dem med reklamer. Så tag et kig på 100 hands-on ideer til content marketing (et emne, du kan finde flere links om her).
 
Det handler om det rigtige indhold til de rigtige brugere på det rigtige tidspunkt det rigtige sted. Her får du basisviden og gode råd til kontekstbaseret content marketing. Hvis du allerede synes, at du har nok at byde på, men ikke et stort nok publikum, så tjek, hvordan du bedst planter dit indhold.
 
Events, oplevelser og nudging
En måde at skabe mindeværdigt indhold på er tjekkede events, der giver indtryk af en kompetent virksomhed, og du kan begynde planlægningen her. Har du brug for mere baggrund, har vi en lille eventwiki – en oversigt over, hvilke typer events der kan bruges af hvem og til hvad. Selvfølgelig må man heller ikke glemme Djøfstortion, så her er 10 gode råd til et godt folkemøde.
 
Du kan også sætte dig ind i den gode oplevelses anatomi, hvis du vil byde på noget, der sætter sig i kroppen.

Nu vi beskæftiger os med kommunikation via fysiske rammer, bør du måske også opfriske dit kendskab til fænomenet nudging – det blide puf i den rigtige retning, der især er et fantastisk supplement i kommunikation, hvor adfærdsændringer er målet. Og selvom nudging kan virke som noget, der mest er relevant for store spillere, kan også mindre virksomheder få resultater med nudging.
 
International branding, CSR og framing
Men repræsenterer du en stor spiller, er I måske i gang med at skabe jer et navn internationalt…Her handler det mere om at skabe en fortælling, der holder globalt, end om at være god til engelsk.

Desuden er det rigtig god branding at udvise samfundsansvar som virksomhed – altså at medtænke Corporate Social Responsibility i sin kommunikationsstrategi. Men det er risikabelt at blære sig, så man skal gøre sig umage med, hvordan man spreder den gode nyhed.
 
Tænk derfor altid over ordvalget – det gør en kæmpe forskel, hvordan du framer dine budskaber, og alle andre gør det mere, end du aner.
 
Op og ned i kommunikationskanalerne
I en tid, hvor der er så mange nye muligheder for at kommunikere med brugere og kunder, bliver det også sværere at vælge, hvilke kommunikationsmetoder man vil bruge kræfter på – og hvordan…

Gammeldags internetbannerreklamer er håbløse, fordi de fleste klik er frustrerede fejlklik, men der er håb for bannerkonceptet i et nyt, interagerende format.

Nyhedsbrevet er ved forskellige anledninger blevet erklæret dødt, men har man indblik i marketingkanaler på tværs, ved man, at nyhedsbrevet fortsat er svært at slå - både angående ROI  og performance.

Godt ser det til gengæld ikke ud for billedkarrusellerne, for de ligner bannere og duer ikke på mobilen. Tit tjener billedkarruseller kun et internt formål, hvor alle får lov at være lidt på forsiden.

Personaliserede reklamer er stadig in, men det er ikke alle, der reagerer lige positivt på dem. Læs om udviklingen inden for personaliserede reklamer, og hvordan virksomheder kan blive klogere på, hvordan den enkelte forbruger reagerer på personaliserede reklamer.
 
Endelig bør langt flere virksomheder arbejde med videoformatet, som udgør kæmpe muligheder for at komme langt foran konkurrenterne på ganske kort tid. Tag ti skridt i retning mod succes med videobranding.
 
Ud over rampen på sociale medier
Vi har allerede samlet vores godter om sociale medier tidligere, hvis det især er det, du er interesseret i. Alligevel skal der selvfølgelig lidt om det med her.

Hvis jeres virksomhed ikke er på endnu, kan I overveje at lukke ned for den dårlige samvittighed ved at se, om I egentlig bare skal glemme alt om Facebook. Ellers se de glimrende guidelines i 36 Facebook-fuckups. Kører Facebook fint, så I nu vil udvide, så se, hvordan du arbejder med branding på Instagram. Og bruge pressechefens bedste råd til Twitter.

Vi har også en tjekliste for din digitale strategi med masser af eksempler og erfaringsbaserede råd.
 
PR, medietræning og pressemålinger
Vi har også allerede lavet en samling af Kforumartikler om PR, men her er en smagsprøve plus lidt ekstra…

PR-personen er ”jack of all trades, master of none”, og derfor skal arbejdet altid være flydende og dynamisk. Nogle tommelfingerregler er dog for eksempel at automatisere det kedeligste arbejde, at orientere sig efter journalisternes kriterier og at holde sig fra at belære.
 
Det er også godt at plukke blandt 49 ideer til god pressekontakt og fem forslag til datadreven PR. Bagefter kan man så måle effekten med denne PR-matrix.

Hvis nogen fra jeres virksomhed skal eller vil i medierne, så tjek først medietræningens ti bud og vores samling af gode svar på 20 forskellige slags spørgsmål fra journalister. Se i øvrigt analysen, der kortlægger mediernes dækning af 30 af Danmarks største og mest fremtrædende topchefer, som giver et godt praj om, hvordan CEO-vinderbrands skabes i medierne.
 
 

Relaterede artikler

WTF, er det nyhedskriteriet? - En topplacering på netavisen er ikke længere tilstrækkelig. Nej, din historie skal ud og leve på de sociale medier, hvis...
Slamslogans - Slamsugere kan få os til at grine, selvom de lugter af lort. Det er god kommunikation. De er genial inspiration til alle...
Seks gode råd til den content-bevidste leder - Et nyt begreb vokser i disse år frem i kommunikationsverden. Glem Blue Ocean, Corporate Branding og frem for alt Content...
LEGO har det bedste image, punktum - Berlingske Business Guld Image er business-toppens årlige skønhedskonkurrence, hvor virksomhederne bliver vurderet ud fr...
Tip fem rigtige på image-kuponen - Berlingskes årlige imagemåling er netop udkommet, og det er som sædvanlig en kærkommen anledning til at gøre status over...
Vi vil bombarderes med nyhedsbreve - Til trods for at der sendes rigtig mange nyhedsbreve ud hver uge til danske forbrugere, ser det ud til, at forbrugerne l...
2.253 k-folk kan ikke tage fejl - Den hurtige forandring i kommunikationsbranchen udfordrer konstant medieorganisationer verden over. Nogle hævder endda, ...
Verdens bedste mediestrategi for verdens bedste CEO - Harvard Business Review har netop kåret Lars Rebien Sørensen fra Novo Nordisk til verdens bedste CEO. Hvad er hemmelighe...
Vi Hygge® os til bedre brands - Vi danskere har patent på hygge. Tror vi. Det startede med et kig på indtjeningsmulighederne på fyrfadslys og plaider – ...
En Filur til k-folket - Lige om lidt lancerer Kforum et nyt, farverigt redesign af sitet. Vi vil gerne gøre din brugeroplevelse bedre, så det bl...
Lidt lobby for en lobbyist - Mads Christian Esbensen er lobbyist. Som en del af bureauet Policy Group hjælper han klienter fra både det offentlige og...
Tillid = (T+P+N)/S - Tillid er en betingelse for et stærkt omdømme, og nu er The Reputation Council klar med opdaterede spilleregler for, hva...
10 store marketingtrends i 2016 - Årsskiftet nærmer sig - og dermed også opgørelser og forudsigelser. Carat har kastet sig over sidstnævnte med en række b...
Nykredit: "Vi går på arbejde for vores kunder" - Nykredits brand og omdømme har allerede lidt stor skade. Hvor slemt skal det blive?
Brand journalism – troværdig journalistik? - Der hersker efterhånden ingen tvivl om internettets voldsomme indvirkning på kommunikations- og journalistikfeltet. Vi h...
Rid med på den næste bølge - Strategisk kommunikation har traditionelt haft fokus på planlægning: Analyser af organisationens situation i forhold til...
Juice Your Destiny - Den nye rekrutteringsvideo fra Joe & The Juice er skidt historiefortælling, super selvhøjtidelig og sindssygt irriterend...
Hvad skal brandet hedde? - Der er mere i brand-navngivning end brainstorm-leg med post-its, ordkombinations-bingo og opslag i synonymordbogen. Det ...

Giv din stemme

11 stemmer
4,7/5

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Kursus

SoMe bootcamp

Kurset er udsolgt - tilmeld dig hvis du vil på venteliste

Se alle Bliv klogere

Kursus

SoMe bootcamp

Kurset er udsolgt - tilmeld dig hvis du vil på venteliste

Se alle Bliv klogere

Kursus

SoMe bootcamp

Kurset er udsolgt - tilmeld dig hvis du vil på venteliste

Se alle Bliv klogere

Job

Praktikant

Frist: 6. november kl. 12.00

Kommunikatør

Frist: 6. november kl. 16.00

Studentermedhjælper

Frist: 25. oktober kl. 12.00
Se alle job Indryk job

Få nyhedsbrev

Intensivt forløb til dig

Content marketing bootcamp

Start 26. oktober
Fem halve dage i oktober og november

Bliv klogere

Vi bruger cookies for at give dig en bedre brugeroplevelse.