Overgiv dit brand til Instagram

Festen er for længst flyttet til Instagram. Eksperterne ved det, og brugerne ved det. Virksomhederne ved det sikkert også, men hvordan er det lige, at Instagram skal give forretningsmæssig værdi, og er det overhovedet anstrengelserne værd? Du følger måske Victoria’s Secret eller Jamie Oliver og konstaterer, at din virksomhed ikke er sexet nok til Instagram. Men faktum er, at flere og flere brands beviser, at det visuelle web ikke kun er til for undertøjsproducenter og Michelin-anretninger. Instagram er en mulighed for alle dem, der forstår og følger spillets regler.
af Klara Sofie Svendsen
Instagram startede som en applikation i 2010 og er i dag det mest populære billeddelingsmedie til dato. Med lanceringen af webprofiler og online feeds i 2012 blev Instagram særligt interessant for virksomheder, fordi billederne nu ikke længere er begrænset til en mobilapplikation, men derimod kan indgå i en integreret marketingindsats online. Netop derfor er visuel markedsføring også blevet udråbt som en vigtig trend for 2013.
 
For mange brugere betragtes Instagram (stadig) som et forholdsvis personligt univers. Instagram har skabt en spontan og uformel platform, der giver afsæt til en slags fri leg med indhold for såvel afsender som modtager. Værdien for virksomhederne ligger i den autenticitet, som Instagram kan tilbyde, hvis virksomheden vel at mærke tør blande sig i brugernes univers og lege med på Instagrams præmisser.
 
Intel bruger hverken nøgne damer, kendisfaktor eller indbydende madopstillinger til at brande sig selv på Instagram. Dette post er et godt eksempel på, at alle slags virksomheder kan være med, så længe de formår at poste på Instagrams præmisser.
 
90 millioner profiler og fire milliarder billeder taler for sig selv – brugerne elsker det. Men hvor en Facebook-strategi efterhånden implementeres med den største selvfølgelighed, forekommer den visuelle markedsføring på Instagram stadig som lidt af en udfordring for mange virksomheder. Instagram har banet vejen for et mere visuelt web, og som virksomhed handler det om at lege med, hvis man vil møde brugerne, hvor de er.
 
#1: Interager med dine brugere
Instagram er et godt værktøj til at komme i snak med dine kunder. Sammenlignet med eksempelvis Facebook er brugernes engagement på Instagram særligt højt. Dette har den simple årsag, at der på Instagram er mindre indhold, hvilket giver mindre konkurrence. På Instagram skal dit indhold altså ikke dele opmærksomheden med nær så mange andre virksomheder og sider, hvilket betyder, at der i sidste ende er flere af dine følgere, som ser, og måske også reagerer, på dine posts.
 
Derudover generer billeder generelt et højere engagement end andre posts, hvilket tillader dit brand at blive mere levende og dynamisk. Ved at indgå i en dialog med dine kunder, kan du blive skarp på, hvordan dit brand rent faktisk opleves, og kunderne har ligeledes mulighed for at fortælle dig, hvis der er noget, de mener, du kan gøre bedre eller anderledes i fremtiden. 
 
Mærsk Line er god til at like og reposte mange af de billeder, som brugerne poster med #maerskline. Det motiverer brugerne til at bruge deres hashtag, og giver samtidig brugerne en oplevelse af, at rederiet ønsker at være nærværende i relationen med deres følgere 
 
Instagrams brugere er oftest mere kreative end din marketingsafdeling er – så hvorfor ikke udnytte, at nogen har gjort arbejdet for dig? Ved at anvende brugerskabt indhold skaber du både værdi for dit produkt og øger engagementet på din profil. Fremhæv, når folk visualiserer dit produkt i en anderledes sammenhæng, kommer op med kreative løsninger eller forbruger dit brand på nye og innovative måder – og husk selvfølgelig at give den oprindelige kunster, den credit vedkommende har fortjent.
 
McDonalds er et eksempel på en virksomhed, der ikke formår at udnytte den værdi, som brugerne skaber for brandet: Der ligger over to millioner billeder under #macdonalds, men alligevel har @McDonalds_Usa kun postet syv sølle billeder på sin officielle profil
 
#2: Accepter Instagrams præmisser
Du behøver ikke at være designer eller fotograf for at administrere en Instagram-profil, men det kan være en god idé at sætte sig ind i, hvad Instagrams brugere forventer af et brand.
 
Først og fremmest er det vigtigt at huske på, at Instagram er et billeddelingsmedie. Billedet skal altid være det centrale i dit opslag, og billedteksten skal helst være kort og tydeligt relateret til motivet.
 
Næste skridt er at lære Instagrams brugere at kende, da de dels forventer en mere visuel dimension af dit brand og dels forventer at indholdet differentierer sig fra brandets øvrige platforme. Ved at give dine følgere et eksklusivt smugkig bag kulisserne i din forretning opbygger du en tillidsfuld relation mellem brandet og dets brugere, og øger dermed chancerne for, at dit indhold bliver delt eller liket. Og med lidt tålmodighed vil du opleve, at jo mere af dit indhold, der deles, jo flere følgere får du.
Det betyder også at pressebilleder eller udsnit fra produktkataloget som udgangspunkt er et no go. Tommelfingerreglen er, at hvis I ikke har ressourcer til at producere originalt og relevant indhold til jeres profil, så er Instagram ikke det rigtige medie for jer.
 
Rezet Store gør det virkelig godt på Instagram. Alt hvad de poster er street, sjovt og oser af god stemning – og deres 14.000 følgere elsker det!
 
#3: Fortæl historier
Instagram giver dig mulighed for at fortælle de gode historier om dit brand; hvad I laver, hvordan I gør det og hvem der gør det. Men ofte er et enkelt billede ikke nok til at fortælle en hel historie, og flere posts i træk kan godt virke anmassende, og i værste fald afskrække følgere. Derfor er collager et godt træk.
 
Undersøgelser viser, at collager har større sandsynlighed for at blive delt og liket, end almindelige billeder. Collagen giver den umiddelbare fordel, at hvert enkelt billede ikke behøver at være nær så velkomponeret som normalt. Den færdige collage bliver typisk sammensat af tre eller flere billeder, og du kan beskære, som du vil. Prøv at lege med Instacollage til en start.
 
Kforum fortæller om dagens K-gruppemøde i billeder; Hvad er emnet, hvad læses der og hvem holder oplæg.
 
#4:Lav en strategi for din Instagram-identitet
Næste skridt er at udvikle og fastholde en konsekvent brandidentitet. Målet er at fremstå som et brand med en samlet identitet, frem for en fragmenteret række vilkårlige billeder.
Start med at udvælge et par filtre, og prøv så vidt muligt kun at bruge dem. Det skaber et bedre helhedsindtryk, når man løber ned igennem profilens billeder.
 
Det samme gælder for hashtags, der er en slags søgeord, hvor man kan samle indhold og samtaler i bestemte emner (et godt eksempel er #dkpol). Reglen for virksomheder og hashtags er, at less is more. Udvælg nogle få hashtags, og hold dig til dem. Det giver konsistens i dine posts og giver samtidig mulighed for, at dine følgere i fremtiden kan huske og anvende dine hashtags i andre sammenhænge.
 
The Susan Glenn Campaign fra Axe demonstrerer, hvordan en kreativ hashtag-strategi kan generere værdifuld opmærksomhed til et brand.
 
Hashtags bliver stadig brugt forholdsvist konventionelt af mange brands, men det er der absolut ingen grund til. Hashtag-strategier handler om shared conversations – om at dele brugernes oplevelser og historier med resten af netværket, og de kreative af slagsen, som The Susan Glenn Campaign fra Axe, har potentiale til at genere et skyhøjt engagement.
 
Robin Thicke og Pharrell har integreret en snedig hashtag-strategi i markedsføringen af deres musik. I musikvideoen til nummeret Blurred Lines er man ikke i tvivl om, hvilke hashtags man skal bruge, hvis man vil poste et glimt af de nøgne modeller på de sociale medier. #blurredlines har nu, under to måneder efter udgivelsen, samlet over 16.000 billeder på Instagram
 
#5: Arbejd systematisk
På Instagram er dine følgere dine bedste venner, og du skal nurse dem, så godt du kan. Det er derfor en god idé at slå alle notifikationer til på din business-profil, så Instagram kan holde dig opdateret om, hvad der sker på din profil – præcis når det sker. Bland dig i diskussionen og gør det helst øjeblikkeligt. På den måde holder du diskussionen i gang.
 
Det er en fordel at vide, hvad dine følgere synes er interessant: Hvad tænder de på, hvornår er de aktive, og hvornår interagerer de. Start med at identificere de aktive perioder på din Instagram-profil, og sørg for at time dine posts derefter. Tommelfingerreglen er, at folk tjekker deres Instagram-profil om morgenen, efter frokost og igen om aftenen, men vær opmærksom på, at dine brugere kan være anderledes.
 
Ligesom du sikkert måler på din Facebook-side, kan det også godt betale sig at måle på din Instagram-profil. Statigram eller Simply Measured kan hjælpe dig med at spore kommentarer, måle væksten i dine følgere, kommentarer og likes samt klarlægge, hvilke hashtags dine følgere søger på. Det kan give dig et godt billede af, hvad dine brugere vil have, og i sidste ende hjælpe dig til at vælge den helt rigtige strategi for dit brand på Instagram.
 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også