Angela Bentin
Jacob Hartung
Peter Brandi
Sofie Bruhn
Frank Madsen
Fie Jakobsen
Cecilie Kristiansen
Carsten Wittrup
Lenni Lidén
Jeppe Terp
Emil Schjelde
Lunde Ljungberg
Winnie Nielsen
Anni Mogensen
Eva-Pernille Naserian Stæhr Poulsen
Astrid Gufler
Mads Bielefeldt Stjernø
David Staal
Benjamin Steengaard Rasmussen
Xenia Fasting
Andreas Bojsen
Caroline Berner Kühl
Jakob Andresen
Christian Jørgensen
onsdag d. 21. november 2012
Share on Facebook
Du har mulighed for at skrive en kommentar til din anbefaling, dette er valgfrit.
Gem Annuller
Giv denne artikel stjerner:
4.3 stjerner
122 stemmer

Gem som link

Anbefalinger (40)

Thomas Ladegaard
Jens Peter Olesen
Anders Christiansen
Nikoline Christensen
Albert Krarup
Asger Liebst
Nikolaj Grøn
Lasse Glavind
Sophie Egede-Schrøder
Martin Lund
Rune Kier
Kasper Duus

Anmeldelse af Danske Banks imagekampagne 2012

Et brøl af Benetton-bankbranding

Timme  Bisgaard Munk

Timme Bisgaard Munk

Ph.d., Redaktør

Kforum

En benløs sprinter, fattige og sultne afrikanere, Occupy-demonstranter, en lesbisk tungeslasker og kampklædte politibetjente. Det er blot nogle af chokelementerne i en ny imagekampagne af Mensch for Danske Bank. Ganske overraskende og overmodigt har banken med årtiers forsinkelse kopieret de berømte Benetton-reklamer på et uklart mandat i en forvirret tid og branche. Vi lever i en ny normalitet, lyder forklaringen.
Annonce:
Alt kan bruges til at brande banken

Tidens modbevægelse skal mødes og medtænkes. Den nye normalitet kræver en ny standard for banken som en forretning med samfundssind. Det er vildt, det er vovet, men det er virkelig dårlig kommunikation. For substansen mangler, og hykleriet truer i horisonten. Banken vil være bank for den rigeste procent af befolkningen, men brand for de resterende 99 procent. Det kan den ikke være, og den kan heller ikke kommunikere sig til det. Forretningsstrategien støder sammen med de postulerede idealer og såkaldt ”nye standarder”.  
 
Konceptet kan muligvis ramme banken i nakken. Her et eksempel fra Facebook
 
Fra ske-arm til blades. En mulig inspiration fra Benetton til bank branding. Her Benettons beslægtede reklame. Se flere her
Endnu en mulig inspiration fra Benetton. Her fra deres berømte finanskrise-kampagne: Unemployee Of the Year, september 2012. Se mere her.
 
Nu er vi så nået til ”O” for #occupy
Danske Bank-brandet har levet en noget omflakkende tilværelse siden finanskrisen. Brand-flip-flop fra A til Z er blevet det nye normale.
 

Det oprindelige Occupy Wall Street-billede (til venstre).
Danske Bank kunne ikke købe den ægte vare til kampagnen,
hvorfor billedet blev kreativt genskabt (til højre).
Er det i orden at bruge #Occupy’s brand og
navnetræk mod dets egen interesse?
 
 
 
Og nu er vi så nået til ”O” for #occupy
 
Brandet har været farvet i alle regnbuens farver fra nettogul, over roliganrød til lyseblå. Der er med stor hast skiftet rundt i eliten af de københavnske reklamebureauer, og hver ny kampagne har peget på noget nyt for nyhedens skyld. Mange husker bankrådgiveren som gøgler løs på en trickcykel, eller de nettogule Sommerbird-chokolader. Brand-budskabet har bredspektret bevæget sig fra det arrogante til det ydmygt undskyldende, fra det underspillede til det overmodige, og fra det folkelige til det elitære. Kommunikativt er det lykkedes banken på blot fem år at sætte en helt ny standard for kaotisk kommunikation. Og nu er vi så nået til ”O” for #occupy.
 
Europa i flammer. Kampagnens flotte og forvirrende reklamefilm. Meget tidsånd og meget lidt bank og produkt
 
Et brøl af Benetton-bankbranding
Det er fandens flot lavet, men føj hvor er det smagløst. Personligt oplever jeg det som stærkt krænkende og nærmest surrealistisk at #occupy-bevægelsen mod sin vilje og med krænkede IP-rettigheder optræder som reklamesøjle for en bank. Tanken er sikkert at skræmme alle de tabsgivende fattigrøve fra det grønne segment ud af banken, så de gode kunder med god økonomi fylder mere på bunden. Hvis det er målet, må missionen være lykkedes til fulde, bedømt ud fra reaktionerne rundt omkring i samfundet.
 
De tabsgivende fattigrøve raser mod kampagnen på Facebook
 
Krænkelsen af #occupy-bevægelsen er blot en blandt andre i kampagnen. Det er også krænkende at handikapidræt og sultne afrikanere er billedstrøm og trendy kulisse for bankens egocentriske imagekommunikation. For støtter banken handikapidræt eller Folkekirkens Nødhjælps indsats i Afrika? Nej, vel kun med et symbolsk beløb? Det er mere ment som et rent metaforisk billede på det smarte McKinsey-modeord ”New Normal” og på The New CEO og hans New Standards. Det handler om image og her skal handicappede og fattige så udstilles i et sandt multi medie freakshow for at tjene flere penge. Begrebet "New Normal" er desuden navnet på konkurrenten Nordeas nye forretningsplan.   
 
 
De nye standarder er de gamle standarder
Der er intet nyt ved disse ”nye” standarder. Lad mig komme med et par eksempler:
 
Digitaliseringen af risikovurdering ved låntagning er sket for mange år siden overalt i finanssektoren. Bankens berømte iPhone- og iPad-netbank er ikke længere state of the art, men er allerede kopieret af alt og alle i bankbranchen, eller vil meget snart blive det. Så det er derfor svært at tale om en ny standard.
 
Finansiel forståelse er intet nyt. Det har længe været bankens platform. Her forsiden af deres gamle hjemmeside
 
Banken slår sig op på ansvarlighed i sin nye kampagne, men her er heller ingen ny eller større ansvarlighed. Nye beregninger fra en stor dansk tænketank viser en lønstigning på 21 procent for bankens topfolk siden finanskrisens begyndelse. Alt er ved det gamle. At sige andet er løgn.
 
Bankens nye ansvarlighed vinkles op på konceptet finansiel forståelse. Dette er der intet nyt i, for det har eksisteret længe i banken nu blot mere synligt og brandet. Eneste nyhed er nogle ekstra pc-kurser til netbanken for ældre. Hvad der har den heldige sidegevinst at man kan spare filialer og fysiske bank medarbejdere til at udbetale den minimale folkepension. 
 
 
Banken postulerer med sine imagereklamer at den vil støtte målet om flere kvindelige ledere, men antallet af kvinder i Danske Banks  executive board er stadig nul.
 
Sådan kunne man blive ved at finde eksempler på at visionen og visualiseringerne mangler vilje og en virkelighed i virksomheden når det kommer til stykket.
 
Hvad samfundet kan gøre for Danske Bank
Hykleriet dækker over en større løgn. Med kampagnen og kommunikationsstrategien postulerer banken at den vil noget med samfundet og dets mange interessenter, men det er lige omvendt når det gælder forretningsstrategien. Her er samfundet og interessenterne midlet, og ikke målet, som kampagnen postulerer.
 
Bankens egentlige strategi er at optimere udbyttet for sine shareholdere, og alle andre interessenter skal betale prisen. Shareholderne kommer før Stakeholderne når det gælder pengene, men lige omvendt når det gælder reklamen. Den nytiltrådte direktør, Eivind Kolding, vil ikke sætte en ny standard. Hans problem er at prisen for risiko og tillid er steget på finansmarkedet, mens Danske Bank er blevet nedgraderet af frygt og risikoaversion på finansmarkederne. Det koster penge, og derfor har han brug for at trække flere penge ud af kunderne. Samtidig har banken for mange af de forkerte kunder med for lille et engagement og ingen penge. Dem vil den gerne af med af rent forretningsmæssige grunde.
 
Ydermere har banken et stort og dyrt filialnet med bankfunktionærer som kigger ud i luften mens kunderne er flyttet over på mobilen og netbanken. Det skaber store og unødvendige udgifter, og derfor fyrer han og lukker filialer.
 
 
 
Danske Bank belånt  220% i 2011. Se mere her Klik på billedet for at se det i stor version.
 
Bestyrelsesformanden
Ud over det forretningsstrategiske er der en mental barriere for at ville forandre samfundet. Den nye direktør er en typisk bestyrelsesformand som er blevet administrerende direktør. Han hælder mod aktionærernes interesser fordi det nu engang er bestyrelsesformandens eneste sande interesse og opgave.
 
Hans tilgang er typisk for alverdens bestyrelsesformænd og for managementkonsulenter som hos Bain & Co. og McKinsey. Her er løsningen altid store interne omstruktureringer og reduceringer for at sikre et større afkast og en mere lean organisation. I medierne fremstår han bevidst eller ubevidst som en bestyrelsesformand med øjnene stift rettet mod Investor Relations. Han virker for lidt bankfaglig og for lidt interesseret i kunderne – og alt for lidt i medarbejderne. Han er den instrumentelle virksomhedsstrateg som flytter rundt med mennesker og penge som en anden Ayn Rand-discipel.
 
En ny standard for hykleri?
Kampagnen fremstiller banken som bankverdenens svar på Obamas ”Yes, we can”, men sandheden er, at den er en Romney hvis mentale model, samfundsopfattelse og forretningsforståelse er formet af det berygtede og berømte Bain & Co. Det vil sige med et neoliberalt shareholder-fokus for enhver pris, på samfundets, kundernes og medarbejdernes bekostning. Som Romney er banken nu ligeglad med de nederste 47 pct. af bankens kunder, fordi de er en dårlig forretning. Forretningsplan er for den rige del af danmark.
 
Derfor kan bankens reklamekampagne ikke være om og med de 99 pct., uden at det ender som en helt ny standard for hykleri. Banken er blevet kreditværdig med samfundets hjælp. Men kampagnen er ikke menneskeværdig eller samfundsværdig i koncept, eksekvering og visuel stil.
 
#occupy - NYC. Sand stakeholder interesse varetagelse er at tage en risiko, betale en højere pris og tage en større omkostning end markedet og aktionærerne kræver. 
 

Giv denne artikel stjerner:
4.3 stjerner
122 stemmer
Share on Facebook

Følg Kforum

Login med facebook

Folk, der anbefaler 'Et brøl af Benetton-bankbranding'

Tom Vilhelm Jensen
Tom Vilhelm Jensen - outstanding k-performance
Jeppe Jørgensen
Jeppe Jørgensen - Rigtig god artikel om hvordan en mega god kampagne kan være med til at ødelægge mere end den gavner.
Peter Andreas
Peter Andreas - Normalen er åbentbart ikke nyere end at det stadig er kvinderne der har børn på skødet
Martin Sønderlev Christensen
Martin Sønderlev Christensen - godt brølt, timme
Rune Kier
Rune Kier - Skide godt! Hvornår forstår bankerne at de ikke kan dække griskhed med branding eller kalde gammelt for nyt? Tænk hvis der faktisk var en der fulgte op med handling der svarede til ord og billeder?
Sophie Egede-Schrøder
Sophie Egede-Schrøder - Timme giver raseriet en saglig stemme!
Lasse Glavind
Lasse Glavind - Tak for klar tale
Anders Christiansen
Anders Christiansen - gode pointer men det er også en bank og en kampagne, der er let at hade. Lad os se hvor det ender. Måske kan den redes hjem endnu
Jens Peter Olesen
Jens Peter Olesen - Imponeret - godt skrevet
Thomas Ladegaard
Thomas Ladegaard - Gode pointer her
Du har mulighed for at skrive en kommentar til din anbefaling, dette er valgfrit.
Gem Annuller
Giv denne artikel stjerner:
4.3 stjerner
122 stemmer

Kommentar på Facebook

Kommentarer (58)

God tone i debatten

Hjælp os med at sikre en sober debat. Hold dig til saglige argumenter og understøt formålet med Kforum, som er at dele viden og erfaringer om kommunikation.

Læs Kforums takt og tone for god debatkultur her
Christoffer Grann

Af: Christoffer Grann / onsdag 21. november 2012

New Normal: Af med de urentable kunder.

Det skriver Danske Bank i hvert fald mere eller mindre direkte på kampagnesitet www.newstandards.dk:

"Derfor indfører vi nye standarder for, hvordan vi sikrer, at Danske Bank er en sund forretning. Et af de områder, hvor vi i dag ser den største udfordring er vores privatkundeforretning. Den tilgang, som vi i mange år har haft til, hvordan vi servicerer vores kunder, ligger til grund for, at vi i dag har større omkostninger end indtægter på en stor del af vores privatkunder. Det er vi nødt til at gøre noget ved, og derfor skal vi i fremtiden blive endnu bedre til at tilbyde kunderne den service, som de reelt har behov for. Så vi bruger vores ressourcer der, hvor de gør størst nytte for både kunderne og for os.

Fremover vil vi i højere grad belønne de kunder, der lægger store dele af eller hele deres bankforretning hos os med flere fordele og bedre mulighed for rådgivning. Kunder med mindre engagement i banken får et tilbud, som tilsvarende dækker deres behov"


I svarene på Facebook gør banken også meget ud af, at de i de kommende måneder vil fortælle om de tiltag, de har igangsat. Reaktionerne vidner vel om, at rækkefølgen burde have været en anden: Igangsæt noget og vent på de (forhåbentlig) positive forandringer, det giver. Fortæl så om det...

Anbefalinger (4)

Timme Bisgaard Munk
Sara Trier
Annette Agerdal-Hjermind
Tom Vilhelm Jensen
Jane Mejdahl

Af: Jane Mejdahl / onsdag 21. november 2012

Ved ikke om denne allerede er gammel: http://lewoetmann.wordpress.com/2012/11/17/menneske/

Anbefalinger (2)

Timme Bisgaard Munk
Jens Nielsen
Thomas Ladegaard

Af: Thomas Ladegaard / onsdag 21. november 2012

Gode pointer her, Timme.
Danske Banks kampagne er som at se Lene Nystrøm gå med en Iron Maiden t-shirt; helt igennem tandløst, forudsigeligt og kedsommeligt.
Man ser briefing-møder for sig, hvor der er en frejdig sjæl, der udbryder: "Skal vi ikke være nogle rigtige frækkerter ?"
Man skal altid huske, at hvis nogen påstår, at de har "kant", kan man være helt sikker på, at de ikke har det.
Og hvis Danske Bank påstår, at de har fat i "New normal", så befinder vi os stille og roligt midt på vejen, midt i strømmen. Helt konventionel, ganske ligegyldig mainstream.

Anbefalinger (4)

Timme Bisgaard Munk
Jens Peter Olesen
Nikolaj Grøn
Annegrethe Rasmussen
Nanna Engberg

Af: Nanna Engberg / onsdag 21. november 2012

Rigtig god gennemgang Timme! Danske Bank døjer med deres brand skal bæres af historiefortælling. Og den halvsløje historie de fortæller med New Normal - New Standard, som du giver en pragtfuld gennehegling ovenfor hænger jo ikke sammen. Fremfor alt hænger det jo ikke sammen med det brand kunderne oplever gennem deres services og produkter.

Der er en grund til at DB bløder kunder lige nu - de er dyre, dårlige og ubehøvlede, og uanset hvor meget glittet stockvideo de laver/køber (jeg synes faktisk ikke den er så flot, snarere ret kikset) skal der andre ting til, for at løse den.

Anbefalinger (4)

Timme Bisgaard Munk
Hanne Klintøe
Anita Sveske
Tom Vilhelm Jensen
Michael Kreutzfeldt

Af: Michael Kreutzfeldt / onsdag 21. november 2012

Man bør jo ikke slå på nogen der allerede ligger ned. Måske bare et godt råd: Walk the Talk!

Anbefalinger (1)

Timme Bisgaard Munk
Nene La Beet

Af: Nene La Beet / onsdag 21. november 2012

Vi var nogle stykker, der talte om det på Twitter forleden. Danske Bank følte sig ikke foranlediget til at deltage eller kommentere. http://storify.com/labeet/new-normal-eller-same-same

Anbefalinger (3)

Timme Bisgaard Munk
Lasse Glavind
Tom Vilhelm Jensen
Jens Peter Olesen

Af: Jens Peter Olesen / onsdag 21. november 2012

Og jeg opfatter ikke mig selv som en fattigrøv, men mener også de skulle skamme sig i at bruge en bevægelse, der er i mod alt hvad en normal bank står for og i særdeleshed hvad Danske Bank står for med deres oversatsning og modtager hjælp gennem bankpakker (læs skatteyderne).

Mon ikke netop det blev valgt fordi man ønskede at provokere - men når det er så tydeligt viser det en utrolig dårlig smag og vidner om mennesker, der helt har mistet jordforbindelsen.

Anbefalinger (1)

Tom Vilhelm Jensen
Mille Lykke Sørensen

Af: Mille Lykke Sørensen / onsdag 21. november 2012

Tag et kig på New Normal-billedet ovenfor. Det med kvinden og barnet på skødet. Kvinden (eneste kvinde blandt mange mænd) er klædt i et virkelig gråt, maskulint jakkesæt og stram hestehale. Datteren (eller den nye praktikant?) i konservative, lyserøde harlekintern. Hvis Danske Bank tror, at dét har kant, eller signalerer nye standarder, så er der nogen, der har løjet for dem. Det er så stereotypt, at det næsten, og kun næsten, er morsomt.

Bedre bliver det ikke på bankens kampagnesite, hvor man påtager sig et ”ansvar for at rådgive vores kunder om de muligheder, der opstår og de risici, der følger med i en kompleks og globaliseret verden”. Seriøse ord. Som man så har valgt at supplere med et billede af en ung kvinde, der betuttet betragter sine 47 par stiletter.

Hvis jeg var Danske Banks rådgiver, ville jeg fortælle dem, at tiden nu var inde til at lave en Lars Løkke. Simpelthen klappe hesten og forholde sig i ro. Ikke spille ud med mere bullshit. Og så vil danskerne måske, og kun måske, med tiden glemme deres kvalmende forsøg på at have kant.

http://www.danskebank.dk/da-dk/om-banken/vores-strategi/pages/vores-strategi.aspx?sc_cid=newstandards2012|dbdk|frontpagetopbannerbusiness|0001

Anbefalinger (5)

Nene La Beet
Liselotte Willer
Mikkel Jørnvil Nielsen
Charlie Breindahl
Nikolaj Grøn
Sophie Egede-Schrøder

Af: Sophie Egede-Schrøder / onsdag 21. november 2012

Jeg jubler simpelthen Timme!
Det er naturligvis ikke nok bare at blive rasende over det åbenbare hykleri.
Derfor, tak for din grundige gennemgang.

Anbefalinger (3)

Nikolaj Grøn
Tom Vilhelm Jensen
Torben Krogh
Frank Olesen

Af: Frank Olesen / onsdag 21. november 2012

Måske de har fundet inspiration bl.a. her : https://vimeo.com/16686005
2 år gammel video fra Vimeo....99% ens klipning, samme melodi!!!! bare nogle andre billeder....

Anbefalinger (2)

paul hertz
Tom Vilhelm Jensen
Peter Jensen

Af: Peter Jensen / onsdag 21. november 2012

Jeg er selv ansat i Danske Bank, og har derfor nok en temmelig farvet holdning til banken og til reklamen. Men nu mangler der vist også en modpol i denne debat. Jeg udtaler mig selvfølgelig privat - kort og godt - eller i hvert fald kort :) (mon dog..)

Jeg er enig i, at reklamen kan opfattes som mystisk, smart i en fart og ikke mindst karikeret. At den kan få folk op i det røde felt forstår jeg dog ikke. Måske er jeg bare mere afslappet af natur.

Jeg synes godt om reklamen, og er glad for, at Danske Bank er kommet i offensiven igen.
Ind til benet signalerer reklamen en ny begyndelse, og det er da et dejligt budskab. Ingen kan vel være tilfredse med den finansielle sektors maniske jagt efter profit uden hensyntagen til risiko og konsekvenser. Banken har lært af fortiden - halleluja. Det er da fedt. Ingen af os forstår helt Danske Banks rolle, men vi har da læst artikler nok i Ekstra Bladet til at vide, at Danske Bank er en bandit, ikk? Ookay, helt uskyldig er banken jo nok ikke, men det er jo også det budskab de vil frem med i reklamen. Uanset Danske Banks rolle, så har der været ubalancer i den finansielle sektor, og det er da glædeligt, at man nu har indset, at verden ikke drejer rundt på samme måde som tidligere.

Jeg må også sige, at jeg ikke forstår Timmes kritik af Danske Banks digitaliseringsproces. Banken er jo nummer 1 på området, og de fortæller åbent, at de ønsker at blive endnu skarpere. Det er omkostningsbesparende for banken, tidsbesparende for kunden (og personalet) og værdiskabende for både bank, kunde og aktionær (og personale!). Du får det til at lyde som om det er ringe af Danske Bank, at de andre pengeinstitutter kopierer de basale funktioner i netbank, mobilbank og tabletbank. Hvor pokker giver det mening? Er det nu ikke ok at være bedst?

Hvad angår støtte til handicapidræt og folkekirkens nødhjælp, så kan jeg da lige snige ind, at banken støtter begge dele. Det havde klædt Timme Bisgaard Munk, at han lige havde faktatjekket i hvert fald de postulater, inden han sendte sin bredside i trykken. Det andet dér, det er for nemt. Det kan virke på mig som om Timme ukritik stiller sig op i rækken af kværulanter og buher uden at vide hvorfor - og det er da med til at fjerne fokus på den egentlig debat: Selve kampagnen. Men det er jo sådan set også ligemeget. Jeg kender ikke præmissen for anmeldelsen og jeg kan jo tage fejl.

(I kan selv finde kilderne på det der nødhjælp og idræt på gooogle)


Jeg siger tak, hvis du læste mit indlæg. Du får også en highfive, hvis du skriver et konstruktivt indlæg. Jeg synes debatten om vores finansielle sektor er, og herunder også Danske Bank, men er den ikke meget ensidig?

Anbefalinger (8)

Christoffer Grann
Christina Beck
Timme Bisgaard Munk
Thomas Heilskov
Andreas Hansen
Kasper Risbjerg
Thomas Holberg
Camilla Schütt Petersen
Peter Jensen

Af: Peter Jensen / onsdag 21. november 2012

** Rettelse ift. forrige indlæg - nederste afsnit**

Jeg siger tak, hvis du læste mit indlæg. Du får også en highfive, hvis du skriver et konstruktivt indlæg. Jeg synes debatten om vores finansielle sektor er vigtig og nødvendig, og herunder også en debat om Danske Bank, men er den ikke meget ensidig?

Anbefalinger (2)

Timme Bisgaard Munk
Andreas Hansen
Christoffer Grann

Af: Christoffer Grann / onsdag 21. november 2012

Peter Jensen - tak for lidt perspektiv på debatten.

Men synes du det virker helt troværdigt at bruge Occupy-billedet (bare for at tage et eksempel) i kampagnen, i lyset af at kampagnen jo også er en bekræftelse af, at man jo ikke lige pludselig vil ændre praksis (jf. citatet i min første kommentar) og at kampagnen også mest vil fortælle, at I vil til at gøre nogle (små-?) ting anderledes, altså at man vel egentlig ikke kan mærke forskel endnu som kunde?

Det gør lidt håndører til handicapidræt og folkekirkens nødhjælp ud af millardfortjenesterne vel ikke den store forskel på (selv om det da er prisværdigt)...
Jens Peter Olesen

Af: Jens Peter Olesen / onsdag 21. november 2012

Peter - vil gerne være konstruktiv :-)
Synes måske ikke emnet her er en snak om sektoren som helhed - men kun om Danske Banks kampagne specifik - og i hvert fald min oplevelse af at banken bruger billeder og derved historien om en anden verden end den vi har i dag i en kampagne der vel mest af alt handler om at fastholde bankens position og indtjening, uden at man har taget nogen kendte skridt til virkelig at forholde sig til de forhold, som man kommunikerer om.

F.eks. som Christoffer Grann skriver.
Eller et andet eksempel: sammensætningen af bestyrelsen i banken. 13 medlemmer, 3 kvinder er medarbejdervalgt, kun en er valgt på generalforsamlingen.
Og ikke en eneste kvinde i direktionen.

Så nok heller på det område sætter banken en "new standard".
Peter Jensen

Af: Peter Jensen / onsdag 21. november 2012

Hej Christoffer

Jeg er usikker på, om jeg forstår dit indlæg helt rigtigt, men nu forsøger jeg. Så må du jo fortælle mig, om jeg er røget ud i en ørkenvandring efterfølgende :)

Jeg synes ikke det virker utroværdigt at bruge billedet af Occupy-bevægelsen, da den jo om noget er synonym med den frustration folk har haft i forbindelse med finanskollapset. Det er da et godt billede, ikk? Det er jo ikke (heldigvis) en afbildning af en vis religiøs person, selvom folk reagerer lige sådan.

Samtidig bør man lige bide mærke i, at der er enorm forskel i den måde hvorpå Danske Bank havnede i krisen og hvordan store finansielle institutioner som Lehman Brothers, AIG og Bank of America havnede i krisen. Danske Bank havnede i krisen, fordi interbank markedet frøs til og fordi der var for få penge i kisten til at afværge dette. Havde de satset for mange af deres penge? Ja, måske. Jeg ved det ikke, men de har i hvert fald fået en masse hug for det. Uanset hvordan banken forvalter sine penge, så vil kunden aldrig mærke forskel - hvis vi ser bort på de stramninger, der nødvendigvis er kommet i forhold til kreditvurderinger af kundernes økonomi.

Jeg tror desuden man er nødt til at adskille de to ting, da kampagnen jo er mere end tv-spottet.

Reklamen fokuserer på én ting "the New Normal," hvor Danske Bank (in)direkte melder sig ind i rækken af finansielle institutioner, der måske har haft for stort fokus på afkast uden at sikre sig den nødvendige kapital til rygdækning i krisetider. Kan man som kunde mærke forskel på et institut, der gør det ene eller andet i denne sammenhæng? Som udgangspunkt vil jeg da sige nej.

Den anden del af kampagnen er hjemmesiden, der giver et indblik i, hvad banken fremadrettet vil fokusere på. Det er blandt andet noget med loyalitet, noget med at styrke selvbetjeningsmulighederne, oprettelse af rådgivningscentre for at at styrke komptencerne, rådgivning via telefon & internet osv osv. Er det integreret nu? Nej, det tror jeg ikke det er. Burde man vente til man foretog ændringerne - måske.

Hvad angår håndører til velgørende formål, så spiller det naturligvis ikke den store rolle. Jeg blev blot provokeret af, af Timme nævnte dette, som jo helt åbenlyst er faktuelt forkert.



Peter Jensen

Af: Peter Jensen / onsdag 21. november 2012

Hej Jens Peter

Jeg er desværre ikke forkæmper for kvindekvoter, så derfor tager jeg nu kapitalens parti :)
Bestyrelsen bliver ene og alene valgt af aktionærerne. Vil du have indflydelse, så må du købe aktier. Eyvind Kolding er jo selv valgt af aktionærerne og uanset hvor gerne han ville, så kan han jo ikke vælge kvindelige bestyrelsesmedlemmer ligesom han jo heller ikke kan vælge mandlige.

Men hey, jeg er medarbejder. Jeg har måske stemt på en af kvinderne? Ha! :)

Jeg synes dog du rammer plet i det første du skriver, nemlig "Hvordan vil banken sikre, at man ikke fremadrettet kan så tvivl omkring bankens finansielle situation?" eller med andre ord: Nu ved vi (forbrugerne) at I tager afstand (og ansvar) for den finansielle krise, men hvad fan så? Svaret på det budskab synes jeg heller ikke banken er sluppet helt godt afsted med.

Det du (tror jeg) savner (i forhold til de specifikke adfærdsændringer) er et mere direkte svar på, hvordan adfærden har ændret sig efter finanskrisen ift. finansiel stabilitet. Det kan hurtigt blive lidt kompliceret tror jeg.

Det handler i min optik dybest set om at øge solvensen og kapitaldækningen, som det også fremgår af overskriften "Gennemsigtighed og finansiel styrke" på newstandards.dk. Dette gøres ved at øge indtjeningen, og kan kun ske gennem effektivisering, omkostningsreduktion og/eller højere priser. Hvilket andet svar kan banken give, og hvilken adfærd er det fx du mener banken med fordel kan ændre?

Banken har selvfølgelig foretaget nogle uheldige investeringer i henholdsvis Sampo Bank og Nothern Bank, som koster dyrt på bundlinjen, men banken kan jo ikke gå ud at sige, at man aldrig vil opkøbe banker, som viser sig at være lorteinvesteringer. Det garanti kan ingen jo give.

Nåe ja, jeg skylder dig også en highfive :)
Jesper Andersen

Af: Jesper Andersen / torsdag 22. november 2012

Mensch må godt nok have klasket sig på lårene af grin, da de samtidig solgte "New Normal"-begrebet til Nordea. Hvad sker der for bankverdenen?? :-D

http://finanswatch.dk/Finansnyt/Pengeinstitutter/Nordea/article1016237.ece

Anbefalinger (5)

Timme Bisgaard Munk
Christoffer Grann
Anja Hoffmann
Nikolaj Grøn
Tom Vilhelm Jensen
Christoffer Grann

Af: Christoffer Grann / torsdag 22. november 2012

Hej Peter

Jeg er enig i, at Danske Bank ikke er Lehman Brothers. Det er ikke i det lys, jeg læser kampagnen, og ej heller i lyset af, om Dansk Bank måske har haft for stort fokus på afkast uden at sikre sig den nødvendige kapital til rygdækning i krisetider, som du skriver. Jeg tænker egentlig ikke på Dansk Bank som værre eller bedre end så mange andre banker.

Jeg tænker på, at Danske Bank er en bank, og banker tjener penge. Og på en ganske kold og kynisk facon, er det gået op for mig og andre bankkunder i de seneste par år (ikke dermed sagt, at man ikke kan være god ved sine kunder - det er ikke pointen).

Så når jeg ser kampagnen, tænker jeg, at det klinger hult, fordi Danske Bank vil blive ved med at være en bank. Som vil tjene penge. Færdig.

Og det bliver ikke mindre hult, når det bliver tydeligt, at de nye fokusområder ikke alle sammen er nye (som Timme skriver), og at større kundeloyalitet vist kun er noget, der gælder for de rentable kunder. Osv.

Det er jo sund fornuft ud fra et forretningsperspektiv. Men også ganske svært at kommunikere som marketing, hvilket kampagnen er et lysende (ahem) eksempel på...

Enig i forhold til kvindekvoter, i øvrigt :-)
Peter Svarre

Af: Peter Svarre / torsdag 22. november 2012

Det eneste "New Normal" jeg kan se hos Danske Bank er, at det faktisk er én af deres medarbejdere, der seriøst, loyalt og ærligt forsvarer kampagnen med et menneskeligt ansigt og på en måde, hvor man også kan se egne fejltrin.

Jeg stemmer for, at Danske Bank fyrer Mench og ansætter Peter Jensen (fra denne debattråd) til deres nye kommunikationschef ;-)

Anbefalinger (11)

Jesper Andersen
Timme Bisgaard Munk
Christoffer Grann
Jens Peter Olesen
Nanna Engberg
paul hertz
Michael Kreutzfeldt
Liselotte Willer
Peter Andreas
Nikolaj Grøn
Joachim Steenstrup
Jens Peter Olesen

Af: Jens Peter Olesen / torsdag 22. november 2012

Helt enig med Peter Svarre :-)

Og til dig Peter Jensen så vil jeg lige slå fast, at jeg ikke går ind for kvindekvoter, men mener sagtens man kan skabe mere ligevægt ved at give lige mulighed - det er set i mange andre virksomheder. Går aktivt ind i dette arbejde, så kan man også skabe mere lige forhold.
Og hvis banken arbejdede med dette, kunne det jo netop være "New Standard" i hvert fald i bankverden og derved ville kampagnen virke mere troværdigt og ærlig. På mig.

Jeg tager ikke stilling for og i mod banken som arbejdsplads.
Timme Bisgaard Munk

Af: Timme Bisgaard Munk / torsdag 22. november 2012

Occupys svar på Danske Banks reklamekampagne
http://www.youtube.com/watch?v=N1gNzhQRm8Q&feature=youtu.be

Eksperter forudser 2.000 fyringer Danske Bank
Et par tusinde medarbejdere risikerer at miste deres job, når Danske Bank i morgen præsenterer ny spareplan.
http://www.metroxpress.dk/nyheder/eksperter-forudser-2-000-fyringer-danske-bank/KObljC!HODvpOHbd43WA/

Anbefalinger (2)

Lasse Glavind
Tom Vilhelm Jensen
Jesper Andersen

Af: Jesper Andersen / torsdag 22. november 2012

Ah come on, Timme! Det er sødt nok, at du gerne vil holde gryden i kog, men det kan næppe kaldes for "Occupys svar", den video der. Det ligner jo noget, nogle skoledrenge (der ikke kan stave) har lavet, og der er ingen links eller andet, som kan sandsynliggøre, at det skulle have noget som helst udspring i den oprindelige Occupy bevægelse.

Er det ikke bare brandjacking, som da ham hackeren hackede 3F i sommer under Vejlegårdsagen og påstod at han var en del af Anonymous? :-)
Tobias Lau

Af: Tobias Lau / torsdag 22. november 2012

Børsens blogs holdning til samme emne:


"Derfor er Danske Banks nye kampagne noget af det værste kommunikation i 2012"


http://borsen.dk/opinion/blogs/7231180/tobias-lau.html#note-1819



Anbefalinger (4)

Timme Bisgaard Munk
Lasse Glavind
Nikolaj Grøn
Tom Vilhelm Jensen
Laust Hallund

Af: Laust Hallund / torsdag 22. november 2012

For nu lige at holde fast i den standard, DB sætter for deres New Normal: er det virkeligt banebrydende i deres verden, at en kvinde har barn med på job? Hvorfor F... Har ingen af jakkesættene fået placeret en opkastsyg unge på skødet? Hvis I vil spille det postulerede og karikerede New Standard-kort, så gå dog i det mindste All in. Og så tilbage på barselssofaen....

Anbefalinger (8)

Timme Bisgaard Munk
Lasse Glavind
Sophie Egede-Schrøder
Nanna Engberg
Jakob Sand Kirk
Nikolaj Grøn
Helene Hinz
paul hertz
Lasse Glavind

Af: Lasse Glavind / torsdag 22. november 2012

Nu er det jo ikke hele sandheden, at Danske Bank blot var et 'uskyldigt' offer, da interbankmarkedet frøs til efter Lehman Brothers, og man kom "måske" heller ikke til at låne for mange penge ud (man havde simpelthen gearet banken så uansvarligt, at den var en direkte trussel mod den samlede danske økonomi), men det er den historie Finansrådet, Danske Bank og nu Peter Jensen meget gerne vil fortælle: "Hvis ikke Lehman, så..." og "Ingen kunne forudse finanskrisen."

Pointen er, at uanset i hvilken potens eller hvilken kulørt mangfoldighedsskala man prøver at lyve for sig selv og andre efter, så er det dårlig professionel kommunikation. Og hvis man oven i købet forsøger at opbygge et nyt image på - lad os være flinke og kalde det 'fortrængninger' - så har man da ved gud selv bedt om tævene og lidt til.

Anbefalinger (5)

Timme Bisgaard Munk
Christoffer Grann
Torben Krogh
Nikolaj Grøn
Tom Vilhelm Jensen
Camilla Dahl Hansen

Af: Camilla Dahl Hansen / torsdag 22. november 2012

Jeg er ansvarlig for vores nye kampagne fra Danske Bank "New Standards" og har netop læst ovenstående tråd igennem. Det er positivt at se hvor stor interesse og debat, der er omkring vores nye kampagne, og jeg her flere tanker og refleksioner, jeg gerne vil dele med jer. I første omgang møder jeg Timme i programmet AK 24syv på Radio24syv i aften, hvor vi får lejlighed til at diskutere kampagnen, og i morgen følger jeg op på jeres tråd.

Anbefalinger (5)

Niels Christensen
Camilla Lercke Odgaard
Thomas Heilskov
Andreas Hansen
Nikolaj Grøn
Sophie Egede-Schrøder

Af: Sophie Egede-Schrøder / fredag 23. november 2012

Jeg tillader mig at forudse nogle henvisninger til, at DB er ved at omlægge måden, hvorpå de "møder" deres kunder; aka ny netbank, slut med kassebetjening, udvidet selvbetjening, etc..
- Det kunne godt - i en beruset stemning - blive oversat til New Normal.
At det på bureauet - og efterfølgende i akut manglende situationsfornemmelse på direktionsgangen - er blevet omsat til en kampagne, der på pinagtig vis både forsøger at lægge sig i slipstrømmen af den verdensomspændende opstand imod finanssektoren og samtidig låne spotlight fra div. pionerer er måske en af de største branding-fadæser, jeg kan komme i tanke om.
Det er, hvad jeg forventer, Camilla Dahl Hansen dels vil bruge som forklaring og forsøge at forsvare.
Det bliver interessant at læse....

Anbefalinger (2)

Jesper Andersen
Tom Vilhelm Jensen
David Nikulin

Af: David Nikulin / fredag 23. november 2012

Efter at have hørt Radio24Syv indslaget kom jeg til at tænke på et gammelt Herman Salling citat, under en samtale med hans reklamebureau:
"Det nytter ikke noget, at du forklarer mig, hvad reklamen går ud på. Du kan jo ikke forklare det til alle kunderne."

Merkur er nok bedste danske bud på en moderne gentænkt bank, men www.simple.com er nok det bedste eksempel på, hvordan man kan gentænke bankverdenen.

Vil man nogensinde se en Danske Bank CFO holde en tale som den her af Simple's CFO:
http://www.fst.net.au/videos.aspx?vid=252

F.eks. har Simple gjort det meget let for deres kunder at spare op og få et overblik over deres økonomi:
"...Our data on this are truly exciting: we see that daily spend variability decreases by 30% for customers who use Goals. Less fluctuation means more savings over time, and therefore more financial security.

We’ve heard from so many customers who have used Goals to save more and faster than ever before–$7,800 on average. When you compare that to the average household credit card balance of $7,100, Simple feels like a huge win: instead of paying interest, our customers are earning interest through our partner bank.

We are proud to collaborate with a federal agency whose mission is aligned with the reasons we started Simple three years ago. I know we say this a lot around here, but today it feels so true: it’s a good day."
https://simple.com/blog/Simple/simple-and-cfpb-collaborate/

Kommunikation kan ikke redde en forkert model, og det er det, man prøver på nu.

Anbefalinger (2)

Nikolaj Grøn
Tom Vilhelm Jensen
Camilla Dahl Hansen

Af: Camilla Dahl Hansen / fredag 23. november 2012

Først og fremmest tak for jeres refleksioner og kommentarer til vores nye kampagne. Peter Jensen har allerede tilføjet flere gode forklaringer og input, så jeg har blot et par ekstra pointer, jeg gerne vil tilføje i forlængelse af Peters.

Kampagnen vi har på gaden i disse uger støtter op omkring lanceringen af vores nye strategi "New Standards", der blev lanceret 30. oktober 2012. Strategien vil medføre en lang række forandringer og nye standarder. Baggrunden for at vi indfører disse nye standarder er, at verden forandrer sig. Det er det vi meget tydeligt prøver at vise i vores reklamekampagne – vi viser finanskrise, klimaforandringer, nye samlivsformer, ny teknologi og en digitalisering, der påvirker alle dele af samfundet.

Verden ændrer sig. Og på nogle områder er det endda meget væsentlige ændringer, der foregår. Det betyder også ændrede krav, udfordringer, men også nye muligheder for os som bank. Med de nye standarder erkender vi, at det gamle ikke altid var godt nok. Vi skal have ryddet op, og vi skal sikre os, at vi betjener alle kunder mest hensigtsmæssigt ift. deres behov. Det kræver ændringer i banken, og nogle steder i organisationen er der tale om et decideret turn-around.

Men en forudsætning, for at ændringerne opleves som relevante, er, at vi igen genvinder tilliden til banken.

Fra 2008 til 2009 faldt vores image voldsomt - vi led et voldsomt tillidsbrud. Det var baggrunden for, at vi i 2009 valgte at gå ud med kampagnen "Mening", hvor vi gik i meget direkte dialog med vores kunder. Omdrejningspunktet var et website, hvor alle kunne aflevere deres ris og ros. Efterfølgende introducerede vi 25 konkrete handlinger for at følge op på kritikken. Årene efter har vi arbejdet med initiativer og kampagner - alle for at imødekomme det, vi har oplevet, som vores kunders behov og udfordringer.

Nu har vi en samlet plan for fremtiden - en plan, der er baseret på den nye normal og de forandringer der sker omkring os og vores kunder.
Men det tager tid først og fremmest at forklare de forandringer, vi foretager os og forklare dem, så det giver mening ift. jeres verden. Dernæst tager det tid at genvinde jeres tillid og tillid er en forudsætning for igen at blive lyttet til. Vi kunne have gået direkte ud med kommunikation omkring vores produkter og services, men det har været forsøgt og endnu et forsøg ville have været forgæves, I ville højt sandsynligt ikke have lyttet.

Det er som at have mistet tilliden til sin bedste ven, der skal mere til end blot et par få tilfældige møder på en café for at genetablere venskabet. Det kræver en stædig og vedvarende indsats at etablere den brudte tillid. Det er den indsats, vi er gået i gang med. Over tid håber jeg, at I vil se, at vi lige nu er ved at forklare, hvorfor vi forandrer os, samtidig med at vi begynder at fortælle dig, hvordan vi vil forandre os ved at sætte nye standarder. Derefter vil vi vise dig, hvad vi konkret tilbyder dig i form af produkter og andre services.
Dette er alt sammen en del af vores strategi - en del af at udvikle og forandre os. Og flere forandringer er allerede gennemført: Eivind Kolding er tiltrådt som ny CEO og vi gennemførte 1. juni den største organisationsforandring i bankens 140-årige lange historie, som betød, at vi nu er organiseret mere målrettet mod vores forskellige kunder.

Jeg satte flere ord på vores strategi og kampagne i går i Radio24syv, hvor jeg talte med Timme. Så hvis du har lyst til at høre mere, kan du dykke ned i det.

(Og så en enkel ekstra tilføjelse: "New normal" har over 1 mia. hits på google og er en alment anvendt begreb. Vi bruger det som et billede på verden i forandring og hertil er vores svar: New Standards)

Vi gør meget ud af at forstå og omsætte den kritik vi får, så jeg følger interesseret med på jeres fortsatte input - vi kan altid blive en meget bedre bank af at lytte

Anbefalinger (2)

Andreas Hansen
Camilla Lercke Odgaard
Peter Svarre

Af: Peter Svarre / fredag 23. november 2012

@Camilla Dahl Hansen: Du skriver, at det minder om at genvinde tilliden til en tabt ven.
Det får mig til at tænke på en video, som efterhånden er et par år gammel:

http://www.youtube.com/watch?v=heSudg-tfIk

"You are saying that you love me, but you are not behaving like you love me..."

Anbefalinger (6)

Jesper Andersen
Jens Peter Olesen
Timme Bisgaard Munk
paul hertz
Nikolaj Grøn
Tom Vilhelm Jensen
Nanna Engberg

Af: Nanna Engberg / fredag 23. november 2012

@Camilla Dahl Hansen: Tillid er summen af gode oplevelser vi har sammen.

Det har været rigtig tydeligt i pressen og på de sociale medier i den seneste tid, at summen af gode oplevelser med Danske Bank er til at overskue for en del mennesker. I en tid, hvor et holdbart økonomisk fundament ikke kun er en nødvendighed for jer, men også for de kunder I har.

Udover at fortælle om alt det gode I gerne vil, så kunne det måske hjælpe reelt at gøre det.
I kunne jo starte med at kommunikere rettidigt, enkelt og informativt til jeres kunder: I kunne - gennem salg af jeres produkter og services - hjælpe kunderne med at skabe stabile økonomiske fundamenter (vi er helt klar over at I tjener penge på at gøre det, og det er ok)
I kunne også overveje at respektere de aftaler I laver med folk.

Men nåår I ikke gør så meget af ovenstående , så kan du jo kampagne den herfra og til evigheden uden anden effekt end ovenstående tråd.

Mvh
Nanna

Anbefalinger (2)

Benjamin Bach
Tom Vilhelm Jensen
Benjamin Bach

Af: Benjamin Bach / lørdag 24. november 2012

@Camilla Dahl Hansen: Dit indlæg er indholdsløst. Det er uanstændigt at spilde folks tid med sådan en gang øregas. Følgende er dog lidt interessant:

> Nu har vi en samlet plan for fremtiden - en plan, der er baseret på blah blah blah..

Denne plan, hvor kan man se den?? Jeg har brugt en del tid på at lede, og den forekommer mig overordentlig godt skjult, dog med en del henvisninger. Jeg kan f.eks. ikke finde den på jeres hjemmeside... jo, jeg kan finde en masse floskler, ukonkrete målsætninger og tautologier. Men næppe noget, jeg ville kalde "nyt" eller en "plan".

F.eks. denne side: http://danskebank.dk/da-dk/om-banken/vores-strategi/pages/vores-strategi.aspx?sc_cid=newstandards2012|dbdk|frontpagetopbannerpersonal|0001

Det er jo en vits - der står intet om, hvordan I vil sikre gennemsigtighed. Der står sådan ca. at I vil overholde Forbrugerombudsmandens krav om ordentlig skiltning, når man giver lån ud; men ikke en pind om, at vi vil kunne følge med i, hvad DB roder rundt med af finansielle tricks eller uetiske investeringer.

Som udgangspunkt for jeres plan, kunne I jo starte med at indrømme, at der findes problemer, som I selv er medskyldige i. Så kan vi måske komme lidt videre. I stedet siger du, at jeres image har lidt et knæk... vor herre til hest, det er sgu da ikke jeres image, der er ofret, når I vader i spinaten. Det er borgerne i det samfund, jeres organisation bruger som trinbræt ud til den store globale unansvarlighed... den sidste fest inden det for alvor går op for jer, at kloden både er rund og endelig.

Anbefalinger (3)

Jens Peter Olesen
Anita Sveske
Tom Vilhelm Jensen
Benjamin Bach

Af: Benjamin Bach / lørdag 24. november 2012

*) Sorry, linket virker ikke. Danske Bank har åbenbart ikke lært den simple gennemsigtighed at indrette deres hjemmeside, så man kan linke direkte til indholdet. Velkommen til 2012 *suk*. Den side, jeg omtaler har det lidt paradoksale navn "Gennemsigtighed og finansiel styrke".

Anbefalinger (1)

Tom Vilhelm Jensen
Mikkel Jørnvil Nielsen

Af: Mikkel Jørnvil Nielsen / søndag 25. november 2012

Skal man blive lidt i det fortærskede billede af gamle venner og brudte forhold: Hvis en gammel ven bryder éns tillid og vælter rundt i spinaten, så trænger man måske først og fremmest til en pause for ham. Står han dér, midt i det grønne bed, og råber om, hvor god og rar han bliver - hvad skal man så bruge det til. Næh - kom til fornuft og lad eksemplernes magt skabe de positive forandringer, der reelt måtte være.

Det er det, der er så trættende ved Danske Bank. De synes at have en overbevisning om, at de som markedsleder har en forpligtelse til sige alt muligt hele tiden. Som landets største bank, der ikke kun led gennemsnitteligt under krisen - men gjorde det dårligere end gennemsnittet i Norden, er det klart, at det trækker hele branchens image og troværdighed ned, når de ikke er gode nok til det, de burde være bedst til. Men det virker til, at de nu forsøger at spinne lidt positivt på situationen, så det primært gøres til et branchespørgsmål frem for et Danske Bank spørgsmål, at vi ikke stoler på dem. Altså - vi kan ikke lide Danske Bank, fordi verden har forandret sig. Når homoseksuelle kysser, små børn stemmer og handicappede stiller op til OL, må Danske Bank lave det hele om også. Danske Banks egne problemer med kreditkulturen, omkostningsniveauet og den tunge organisation skal med andre ord druknes i underlige meta-budskaber, så vi alle lærer, at banken kun er ude af trit, fordi verden er foranderlig.

Så er de gule, så er de blå, så er de en fodboldbank, så er de en bøssebank, så skal de være noget for alle, så vil de være mest for de stærkeste. Og vi skal tæppebombes med alle disse udmeldinger.

Dette råd er gratis, men selv hvis jeg skulle blive bedt om at uddybe det for banken til en ganske god timepris, vil det stadig kunne genere en seriøs millionbesparelse for banken: Drop nu al den imagekommunikation! Brug alle jeres super dygtige kommunikationsfolk til noget andet. Brug ressourcerne internt, så banken bliver bedre. Opgradér kundekommunikationen. Empower personalet. Sæt fokus på servicen. Gør processer enklere. Og så videre. Og klap i imens. Skån kunderne og omverden for alle intentionerne - og hav mere vægt bag ordene, når der er noget reelt at vise frem.

Anbefalinger (6)

Jens Peter Olesen
Timme Bisgaard Munk
Peter Svarre
Michael Kreutzfeldt
Nanna Engberg
Torben Krogh
Anita Sveske

Af: Anita Sveske / søndag 25. november 2012

Beklager stavefejl - de skulle nu være rettet og tak for feedback

http://www.youtube.com/watch?v=c9ZuTtMJzHo
Thomas Lue Lytzen

Af: Thomas Lue Lytzen / mandag 26. november 2012

Tro og håb på fremtiden kan faktisk eksekveres af en bank - http://www.hsbc.fr/1/2/hsbc-france/a-propos-d-hsbc/dans-le-futur

Anbefalinger (1)

Timme Bisgaard Munk
Jens Peter Olesen

Af: Jens Peter Olesen / mandag 26. november 2012

og i samme avis tror jeg det var, kunne man også læse at banken sammen med Nordea fik presset bankpakke2 igennem med en rettelse så de i dag tjener endnu flere penge til sig selv. Men det skete selvfølgelig også i gamle dage inden de lavede New Standard.

Det er lige før jeg får ondt af banken nu. De kan næsten ikke gøre noget uden at det falder tilbage på dem selv... så mange lig i lasten...
Benjamin Bach

Af: Benjamin Bach / mandag 26. november 2012

Camilla Dahl Hansen forklarer på Deadline, DR2, 24. november, at pointen med New Standards er, at Danske Bank skal være en sund virksomhed... sikken nyhed :)

http://www.dr.dk/TV/popup/od/deadline/deadline-202#!/24:15
Torben Krogh

Af: Torben Krogh / mandag 26. november 2012

Det må da være en nyhed, at Danske Bank vil være en sund virksomhed.. Efter at have set "Sikke en fest" på DR i dag (26.11.)hersker der vel ingen tvivlom, at det, Danske Bank har været bedst til er at stikke snablen i statskassen og i øvrigt drive en risikabel, tvivlsom of højt gearet forretning - på skatteydernes regning.
Det er vel ikke sært at banken har svært ved at vende billedet. Og må få endnu sværere ved det nu.

Anbefalinger (1)

Nikolaj Grøn
Knut Nägele

Af: Knut Nägele / mandag 26. november 2012

Jeg synes denne tråd trænger til lidt mere modspil end fra de to ansatte i Danske Bank.

Jeg synes egentlig det er uinteressant, at Danske Bank ikke er en perfekt virksomhed. Vi kan hurtigt blive enige om, at Danske Banks image er dårligt, at banken havde problemer under finanskrisen og at den i mange sammenhænge kunne have kommunikeret bedre.

Ser man til gengæld på reklamefilmen, så tror jeg, at den godt kunne virke. På samme måde som mange andre reklamer virker.

Udgangspunktet er Danske Banks image:
-støvet
-konservativt
-Ikke lyttende til hvad der rører sig
-onde og pengegriske

Reklamen forsøger at påvirke dette image ved at:
-turde provokere
-overraske
-vise ting man ikke ville tro Danske Bank ville associeres med
-lave en flot produceret reklame

Efter at have set reklamen sidder jeg personligt med et indtryk af, at måske er Danske Bank alligevel ikke så støvede som jeg troede. Og måske har banken et eller andet sted et ønske om at gøre verden bedre. Og måske er der også andre end mig som sidder med det indtryk blandt landets tv-seere. Hvis det er tilfældet, så tjener reklamen vel sit formål?
Nikolaj Grøn

Af: Nikolaj Grøn / mandag 26. november 2012

Hvem sagde CSR uden S ? - Betal nu bare de penge tilbage som i har fået af statskassen (for at i ikke skulle lade krisen gå ud over de svageste) - og lad være med at bruge borgernes penge på forsøge at reframe dagsordenen med selvfede reklamekampagner. I kan roligt genbruge "Gør det du er bedst til - Det gør vi!"

Anbefalinger (2)

Torben Krogh
Tom Vilhelm Jensen
Anita Sveske

Af: Anita Sveske / mandag 26. november 2012

Der findes lidt links til respons som Danske bank har fået.

http://occupydenmark.dk/index.php/occupydenmark-medie/146-danske-bank-newstandards-dk

Resultatet har været at Skiftbank og Occupy har fået ny samt mere opmærksomhed og flere har følt sig provokeret af den aktuelle reklame.

Occupy folk er meget glad for den positive opbakning - hvor andre også har været en smule stødt på Occupy's vegne men jeg tror ikke at det var den opmærksomhed som Danske Bank ønskede at skabe og citater som at man kan give en gris læbestift på og det er stadig en gris er jo nok mere hvad folk husker.

Husker folk reklamen eller husker man alt det som er blevet sagt og skrevet om Danske Bank i forbindelse med deres nye reklame ?

Det er en pæn reaktion på deres reklame - hvis målet alene var at provokere.
Peter Keiding

Af: Peter Keiding / tirsdag 27. november 2012

@Camilla Dahl Hansen

Jeg var langt fra den eneste, der fik et chok, da I lancerede jeres nye kampagne. Min spontane reaktion var væmmelse.
Men så tænkte jeg alligevel, at jeg ville give jer en chance: En stor virksomhed, som jeres med kæmpe marketingbudget sætter sig vel ikke sig selv til skue uden at have tænkt konceptet igennem. Nu har jeg så læst dine kommentarer her på K-forum, set dig i Deadline, hørt dig i 24syv, læst om kampagnen på jeres site etc.

Og min konklusion er klar: Jeres kampagne ikke bare usmagelig og skamløs. Den er også uprofessionel.

Jeg ved ikke, hvad Mench har forsøgt at bilde jer ind. Men på side 1 i lærebogen for reklamefolk, må der vel stå “Walk the Talk”. Det forsøger I så også at gøre ved at lave en besynderligt kobling fra ansvar for “miljø, klima og bæredygtighed” til computerspil til børn og webkurser for ældre.
At I forsøger at lokke unge kunder til banken, og at I gerne vil have færre filialer kan ikke bringe mit pis i kog. Men det er ingen “New Standard”. Det er ikke nyt. Og det er fløjtende ligegyldigt i forhold til det tillidsbrud, du selv sætter på dagsordenen.

Som flere andre har kritiseret jer for, er der nemlig slet intet i jeres nye strategi, som adresserer de flotte billeder, som jeres reklamefilm er fyldt med: Ingen dialog med Occupy, ingen plan om klimavenlige investeringer, intet opgør med finansverdenens grådighed etc.
Og når DR i “Sikke en fest” forsøger at få svar på jeres ansvar for finanskrisen, så stiller I ikke op.

For mig virker det som om, at du lever i en slags PR-virkelighed, hvor alverdens udfordringer kan fixes, bare man har penge nok til at hyre det rigtige bureau og lave den rigtige kampagne. Da du blev gået på klingen i Deadline, var svaret blot, at du “kun var ansvarlig for marketingdelen”. Der er æstetik. Der er overflade. Til nød kundeservice. Og så er der jeres egentlige bankforretning. Men det er ikke din afdeling.

Du siger, at I vil have tilliden fra kunderne tilbage. Du siger I lytter. Men det gør I ikke. I svarer flittigt på kritikken - men kun med tom luft og floskler. Det kan kun skabe øget mistillid.

Hånden på hjertet: Tror du ikke, at I har gang i et større PR-selvmål?

Jeg har været kunde i Danske Bank hele mit liv. Det har jeg egentlig været meget godt tilfreds med: I har en smart app til Ipad’en, glimrende kundeservice - og når jeg en sjælden gang har skulle bevæge mig ned i et filial, har jeg fået fin betjening.
Jeg har så fortrængt jeres flossede etik i almindelig travlhed og dovenskab.
Men det skal jeg da love for er slut nu: Du har givet mig et wake up call fra en anden verden. Og det skal du da have tak for. Jeg skal ud af Danske Bank og over i en bank med etikken i orden.

Anbefalinger (6)

Nikolaj Grøn
Torben Krogh
Lasse Glavind
Benjamin Bach
Jane Mejdahl
Tom Vilhelm Jensen
Peter Kvint

Af: Peter Kvint / onsdag 28. november 2012

Jeg har studrede reklamen nøje og Danske Bank's svar. Jeg kan derfor røbe at reklamen er tænkt, som den er. At ledesen i Danske Bank opfatter banken, som en brostens kastende oprører m. m.

Anbefalinger (1)

Tom Vilhelm Jensen
Troels Børrild

Af: Troels Børrild / torsdag 29. november 2012

Er New Standards kun rød fernis?

Kan vi allerede i dag konkludere at Danske Banks kampagne “New Normal - New Standards” er hul og uden bund i virkeligheden? At kampagnen er et slemt eksempel på redwashing? Jo vist, udfordringerne for banken er velkendte og dens nyere historie peger måske nok ikke med tydelighed på, at banken er i mål med at udleve et sæt grundlæggende nye standarder. Risikoen for at blive taget med bukserne nede på en kampagne som New Standards er da også ekstremt stor, så der bliver bestemt spillet højt spil i Laksegade.

Det vil dog være uklogt - i episke dimensioner - at lave kampagnen, hvis ikke banken har i sinde at gennemføre en grundlæggende forandring hen imod at blive en bank, der tager det alvorligt at tjene samfundets bedste – både på kort og langt sigt.

Jeg ser kritikken af New Standards som et udtryk for vigtigheden af, at Danske Bank lykkes med sin transformation - og jeg er overbevist om, at banken heller ikke selv mener, at den er i mål endnu. Måske endda langt fra.

Men er det ikke for let at affeje visionen allerede nu og konkludere, at de aldrig kommer i mål og at kampagnen bare er udtryk for redwashing. I givet fald ville det kun være muligt at lave kampagner, der handlede om status quo eller historiske bedrifter. Det ville både være dræbende kedeligt og afskære virksomheder og organisationer muligheden for at fortælle om deres visioner og derefter bruge den synlige og eksterne forpligtelse til at drive transformationen igennem internt.

Spørgsmålet melder sig: Vil vi virkelig hellere vil have banker, der ikke siger, at de har lært af krisen? Og at der ikke er behov for grundlæggende ændringer?

Det skal blive overordentligt spændende at følge banken fremover – om man tør at melde mere målbare sociale, miljømæssige og økonomiske målsætninger ud, der kan gøre visionen om New Standards og bankens rolle i samfundet mere håndgribelig. Hvad er Danske Banks effekt på samfundet i dag og hvad skal den være om fx 3 år? Den slags er væsentligt mere almindeligt at melde ud i fx England end i DK – uden at det straks er udtryk for redwashing. Hvis resultaterne ikke nås, eller målene ikke er ambitiøse eller betydelige nok, er det så tilsvarende let at kritisere virksomheden.

Men mon ikke, at reaktionen på New Standards har givet lyst og energi til at bevise, at bankens kritikere tager fejl – og må æde deres gamle hat? Det ville være godt for banken, samfundet – og et slag mod mange kommunikations-nørders (kyniske?) rygmarvsreaktion.

Vi får se…

Anbefalinger (3)

Mikkel Jørnvil Nielsen
Camilla Lercke Odgaard
Tone Kvist
Berit Bekhøj

Af: Berit Bekhøj / torsdag 29. november 2012

Jeg hørte et sted, at Danske Banks New Normal reklame blev lanceret samtidig i 10 lande. Er der nogen der ved noget om, hvordan den er blevet modtaget i de andre 9 lande?
Anders Midtgaard

Af: Anders Midtgaard / torsdag 29. november 2012

Der bliver talt om at Danske banks image ikke længere er så støvet, men problemet er jo at de kommer 2 år for sent til at sted de aldrig skulle være taget hen. Her en lige opsang: http://www.youtube.com/watch?v=uQCDT8lmO5M&feature=youtu.be
Peter Kvint

Af: Peter Kvint / torsdag 29. november 2012

Udgangspunktet er Danske Banks image:
-støvet
-konservativt (uforanderlig, bevarende)
-Ikke lyttende til hvad der rører sig
-onde og pengegriske

Reklamen forsøger at påvirke dette image ved at:
-turde provokere
-overraske
-vise ting man ikke ville tro Danske Bank ville associeres med
-lave en flot produceret reklame

Resultatet er forvirring. Som om bankens ledelse løber den ene vej og resten af banken den anden vej. Det borgerne forvendter af en bank er at de konservative. Selv aktionærerne køber(købte) bankaktier som en konservativ invertering.

Den gamle standart var ellers fin, men den kom bare ikke længere end til teksten.

Anbefalinger (1)

Tom Vilhelm Jensen
Mikkel Jørnvil Nielsen

Af: Mikkel Jørnvil Nielsen / torsdag 29. november 2012

Christoffer H. Malling

Af: Christoffer H. Malling / torsdag 29. november 2012

Er det ikke mere rigtigt at sige at Mitt Romney er formet ud fra sin tid i Bain Capital og ikke i Bain & Co.?
Benjamin Bach

Af: Benjamin Bach / fredag 30. november 2012

@Peter Kvint
Danske bank var i 00'erne en bank med 36 i gearing og et fuldstændig sindssygt dumt opkøb af en irsk bank med dertilhørende desperat, naiv og oversatset udlånspolitik. Ganske fine pointer i Sikken En Fest. Deres image har vel næppe været hverken støvet eller konservativt i nyere tid. Snarere aggressivt, hensynsløst og desperat satsende. Jeg er dog meget enig i "pengegrisk" :)

Anbefalinger (3)

Timme Bisgaard Munk
Torben Krogh
Tom Vilhelm Jensen
Anita Sveske

Af: Anita Sveske / fredag 30. november 2012

http://occupydenmark.dk/index.php/occupydenmark-medie/146-danske-bank-newstandards-dk skriver man:

Danske Bank har skrevet en mail til nogle af de 99% i bevægelsen:

Kære Occupy Danmark,

Som I sikkert har bemærket, har vi i Danske Bank lyttet til den kritik, som I bl.a. har rejst af vores nye reklamekampagne, og vi har derfor fjernet elementer, der relaterer sig til Occupy-bevægelsen i kampagnen.

På den baggrund vil Danske Banks direktør Eivind Kolding gerne invitere jer til et møde, hvor vi kan få en dialog om kampagnen, og hvad Danske Bank ønsker at fortælle med den. Er der et telefonnummer på en talsperson eller repræsentant, som jeg kunne få fat i?

Og Occupy folk svare:

"Mange tak for invitationen. Vi er glade for at I lytter til vores kritik. Vi vil gerne tale med jer, og vi vil gerne bede om at mødet bliver åbent for pressen. Vi tager også selv en fotograf med. Hvad forestiller du dig mht. tid og sted? Vi vender tilbage når vi ved hvem der kan deltage fra Occupy."


Nu er der jo tale om dialog med en bevægelse bestående af mange folk og Danske Bank må ha erkendt at deres kampagne ikke er OK når de selv fjerner billederne - eller også er det i sig selv et PR stunt som en del af deres reklame men Occupy folk afventer et svar.

Anbefalinger (1)

Tom Vilhelm Jensen
Peter Kvint

Af: Peter Kvint / fredag 30. november 2012

Jeg vil også godt møde Danske Bank.
Steffen Rasmussen

Af: Steffen Rasmussen / fredag 30. november 2012

Jeg tror kampagnen gør lige præcis det, banken gerne vil. De vil gerne af med de små kunder. Og mange af dem stikker af, af sig selv qua kampagnen.

Anbefalinger (1)

Tom Vilhelm Jensen
Torben Krogh

Af: Torben Krogh / fredag 30. november 2012

Ja, eller også er Danske Bank bare forkert på den, og ude af stand til at læse tidsånden. Interessant artikel om dette synspunkt http://penge.dk/article/160417?utm_source=penge.dk&utm_medium=newsletter

Anbefalinger (1)

Tom Vilhelm Jensen
peter fonnesbech

Af: peter fonnesbech / søndag 2. december 2012

" Lidt mindre profit"
"Meget mere ansvarlighed"

Var det det de mente, læren fra finanskrisen?

Anbefalinger (1)

Tom Vilhelm Jensen
Torben Krogh

Af: Torben Krogh / onsdag 19. december 2012

Hæ, Danske Bank inviterer Occupy indenfor. Hvordan synes de selv, det går :D Lige set på DR i tv-avisen.

Anbefalinger (2)

Peter Kvint
Tom Vilhelm Jensen
Hvis du vil deltage i debatten skal du have en profil. Du kan oprette en profil på Kforum her. Det tager få minutter.
Login med facebook