Plant dit indhold

Du har, når du selv skal sige det, skabt det fedeste indhold, som du ønsker skal gå viralt. Måske en video? Et debatindlæg, en kreativ kampagne? Men hvad gør du nu? Viral markedsføring, som ingen ser, er næppe viralt. Hvordan kan du plante dit nye indhold, så det bliver set af alt og alle? Kforum har svaret.
Hvad er content seeding?
Content seeding er en online markedsføringsstrategi, hvor dit indhold bliver spredt på tværs af internettet og dermed synliggøres på digitale platforme såsom blogs og sociale fællesskaber. Jo flere steder indholdet bliver spredt, læst og bemærket, jo større chance er der for, at indholdet bliver spredt yderligere. Og så er det viralt.
 
Twitter, Facebook, Google+, Pinterest, Instagram – you name it! Hvis du seeder dit indhold rigtigt, vil du få dit indhold spredt på forskellige kanaler og mellem mange forskellige mennesker. 
 
Seeding skaber trafik
Seedning er et meget vigtigt element i online markedsføring. Ved at plante dit indhold på sociale medier kan du skabe større bevidsthed om din virksomhed og øge den samlede SEO. En succesfuld seeding-kampagne vil give din virksomhed en stor mulighed for at sprede dine budskaber effektivt og give solid trafik til virksomhedens site, Facebook-side eller andre platforme.
 
Det primære fokus for content seeding bør være at overbevise influenterne i din branche om værdien af at validere og sprede dit indhold via deres netværk. Det kan for eksempel være på deres blog eller på sociale medieplatforme. Rækkevidden her er langt større, end hvis du kun selv spreder det på diverse platforme, og samtidig giver influenternes spredning af indholdet mere troværdighed.
 
What to do?
Seeding er ikke bare lige til. Hvem er målgruppen? Hvem lytter de til? Hvilket indhold skaber værdi for dem, og hvordan får du delt indholdet til flest mulige? For at holde styr på alle disse spørgsmål, er det vigtigt, at du laver en seeding-strategi. Overvej for eksempel:
 
1. Har du styr på dit netværk?
Et sundt netværk er altafgørende for alle markedsføringsaktiviteter – både online og offline. Husk derfor at opretholde dit online netværk via sociale medier og dit offline netværk gennem kurser, faglige netværk og konferencer. Det vil du få brug for senere i din seeding-strategi.
 
2. Hvilke kanaler?
For at skabe en succesfuld online kampagne har du brug for en nøjagtig definition af din målgruppe. Du har helt sikkert styr på din målgruppe – men hvad med deres medieforbrug? Fokusér på, hvilke kanaler din målgruppe tilbringer mest tid på, og hvad deres formål er.
 
En virksomheds Facebook-side, Twitter-profil eller LinkedIn-profil benyttes til at skabe interaktion mellem virksomheden og brugerne. Brug gerne disse platforme til at dele dit indhold. Hvis fanskaren er stor, bliver budskabet hurtigt spredt til mange brugere.
 
Billedbaserede platforme som Pinterest og Instagram giver rig mulighed for at dele spændende billeder eller film med din målgruppe. Læg virksomhedens smukkeste ting frem, og skab opmærksomhed, goodwill og salg – hvis du har billederne til det. Del også gerne små film fra virksomhedens hverdag, for eksempel med appen Hyperlapse.
 
Den danske modevirksomhed Ganni har mere end 56.000 følgere på Instagram, som de ofte overdøser med smukke billeder af klæder, sko og bloggere iført deres tøj. 
 
Samarbejd med populære bloggere for at sprede dit indhold vidt omkring. Bloggere har ofte en stor modtagergruppe, og ofte er disse modtagere kyndige brugere af sociale medier – ergo: de kan sprede dit indhold. Det er vigtigt, at du kender de bloggere, du sender dit indhold til, godt. Præcis som med almindelige journalister kommer man ikke langt med spredehagl, så der skal være sammenhæng mellem budskab og blogger.
 
Nyere og måske mindre kendte sider som Digg, Reddit, StumbleUpon og Sphinn er helt ideelle til content seeding. Del dit interessante indhold her, og spred det blandt meget kyndige brugere, der rangerer dit indlæg og dermed deler indholdet med endnu flere brugere.
 
På nyheds- og underholdningssiden Reddit rangerer brugerne sidens indlæg ved at stemme indlæggene op eller ned og dermed bestemme indlæggets position på websiden. Sidens indhold organiseres efter interesseområder, såkaldte 'subreddits'. Find Danmarks subreddit her
 
3.  Hvad virker?
Når du har planen på plads, er det tid til, at du skaber det faktiske indhold. Vær særlig opmærksom på, hvordan det indhold, du producerer – en video, infografik eller en artikel – vil blive modtaget på kanalen. Er indholdet bedst egnet til PR, underholdning eller oplysning? Tænk på, hvordan din målgruppe vil reagere, og gør det nemt for dem at dele indholdet.
 
Husk, at indholdet skal være ’shareable’. En typisk bruger deler med sine venner og følgere, hvis de finder indholdet spændende, nyttigt, informativt, inspirerende eller underholdende. Det kan altså være alt fra en informativ artikel til et festligt videoklip. Så længe du præsenterer indholdet på en kreativ og unik måde.
 
En undersøgelse viser, at et af motiverne for at dele indhold gennem de sociale medier er, at brugerne ønsker at starte en samtale og modtage feedback fra venner og følgere. Det er derfor vigtigt, at du udformer dit indhold, sådan at medlemmer af målgruppen har mulighed for at tilføje deres eget ’take’ til indholdet og lægge op til samtale blandt andre i målgruppen.
 
4. Hvem lytter andre til?
Når dit indhold skal deles blandt flest mulige, er det en god ide at overveje, hvem din målgruppe lytter til – de såkaldte influenter. I denne sammenhæng er influenter kyndige sociale mediebrugere, der deler indhold oftere og har en større følgerskare end almindelige sociale mediebrugere. Din målgruppe følger disse influenter på forskellige kanaler og vil ofte have tendens til at stole mere på indhold, der kommer fra disse influenter. Gennem dit netværk – både online og offline – kan du tage kontakt til de influenter, du mener, vil finde dit indhold mest interessant. Influenter bliver ofte kontaktet af folk i branchen, der ønsker noget fra dem, så det er vigtigt, at du ’sælger’ dit indhold på den rigtige måde. Hvorfor skal de dele dit indhold? Og hvordan kan det gavne deres netværk?
 
5. Virkede det?
Er der sket noget med trafikken på dine platforme? Var influenterne åbne for at dele dit indhold? Er dit indhold blevet spredt længere ud end til dit eget netværk, og har det nået folk, du ellers ikke troede, du kunne nå? Overvåg hver del af din seeding-strategi, så du kan gøre det endnu bedre næste gang. Husk desuden at pleje forholdet til de influenter, du har haft kontakt med, så du kan målrette din kontakt, næste gang du ønsker at plante dit indhold på kryds og tværs af internettet.
 

Virksomheden Futureheads startede en diskussion på LinkedIn med indlægget "Top ten things User Experience leaders will be looking for i 2013". Indlægget blev delt på Facebook, Twitter og ekspert-blogs og øgede derfor virksomhedens synlighed. Kilde: http://www.slideshare.net/eSocialMedia/seeding-content-an-example
 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også