49 ideer til din pressekontakt

Det burde være så nemt – skriv en god historie, send den til rette journalist, og du er i avisen i morgen. Men virkeligheden er en anden. Redaktionerne flyder over med latterligt selvrosende pressemeddelelser, mens journalisterne bliver kimet ned af pressemedarbejdere med irrelevante historier. Skær igennem. Her får du 49 ideer, der får din historie placeret i pressen.
Sæt den op, skær den til, sælg den ind – din gode historie
Sæt den op, skær den til, sælg den ind – din gode historie
Kforum har tidligere publiceret lange lister med råd til mere effektivt pressearbejde, for eksempel her. Det nye ved nedenstående liste er, at den er skåret ned, så kun de vigtigste råd er tilbage.
 

Planlægning
  • Skriv ikke pressemeddelelser om alt nyt. Hold årets strategiske mål og temaer for øje og husk, at synlighed ikke er et mål i sig selv.
  • Hav et løbende katalog over historier med angivelse af vinkel, timing, medievalg, strategisk tema og resultat. Det er et godt arbejdsdokument og god dokumentation af din indsats.

Den gode historie
  • Hæng din historie op på en grundig analyse med en skarp vinkling og konklusion.
  • Test din historie for slap vinkel. Gider du iklædt din søndagsbadekåbe selv læse den? Gider din bedste ven?
  • Nogle få tal er nødvendige i enhver god historie.
  • Tænk, hvordan du kan inddrage en uafhængig ekspert som ekstra kilde. Det styrker troværdigheden og kan hjælpe journalisten videre. Lav forskellige vinkler på historien – målrettet efter mediet.
  • Giv altid kun ægte lokale historier til lokalpressen – men undersøg altid, om sådanne historier findes.
  • Planlæg aldrig en event med presseomtale som eneste succeskriterium. Du risikerer et dyrt crash, hvis der sker noget mere spændende den dag. #REKLAMEPLADS#

Pressematerialerne
  • Stå fast på, at netop du ved, hvordan teksten skal skæres. Også når din chef lige vil have tre ekstra budskaber med, og når økonomichefen synes, at resultatet af årsregnskabet skal ud med tre decimaler i rubrikken.
  • Vær kreativ og skarp i din rubrik. Et lille, lunt smil gavner – et stort, dumt grin gør ikke.
  • Drop reklamesproget, de meget rosende vendinger og overdrivelserne.
  • Brug levende cases med virkelige mennesker. Husk deres kontaktoplysninger, så folk kan komme i forbindelse med dem.
  • Smid de nørdede detaljer ned i en boks eller over på et separat fakta-ark.
  • Husk gode fotos, der fortæller din historie, og naturligvis ikke det corporate foto af direktøren på blågrå baggrund.
  • Husk, at medielister ikke bliver bedre af at være lange. Korte og præcise lister til udsendelse er at foretrække. Brug tid og kompetente kræfter på at opdatere dem med relevante navne.

Kontakten
  • Brug dine interne medier i pressekontakten. Send dit personaleblad til journalisten sammen med en vinklet meddelelse om, hvad der kunne være særlig interessant for mediet.
  • Ring aldrig til en journalist uden at have mere til vedkommende, end der står i pressemeddelelsen.
  • Kend baggrunden for alt, der står i pressemeddelelsen. Vid, hvad konkurrenterne foretager sig, og hvad den nyeste udvikling på området er.
  • Ring aldrig kort før deadline.
  • Kom lige til sagen. Accepter et nej, men giv ikke op, før du får det.
  • Fald aldrig for fristelsen til at give indsalget videre til yngste mand. Det er en vigtig opgave og ikke noget, der kan overlades til studentermedhjælpere.
  • Hold om muligt indsalget in-house. Brug i stedet bureauerne til kreativ idéudvikling.

Talspersonen
  • Hav en klart defineret struktur for, hvem der udtaler sig om hvad. Overhold den! Husk, at journalisterne helst vil tale med den med flest striber på ærmet, men de også er glade for tilgængelighed og præcis information.
  • Arbejd aktivt for at gøre din administrerende direktør til den person i landet, der ved mest om hele produktkategorien/emnefeltet, som jeres virksomhed arbejder indenfor. Så ringer journalisterne til sidst af sig selv.
  • Lad ikke den administrerende direktør udtale sig/være kontaktperson i pressemeddelelser om selv den mindste nyhed.
  • Hold dit presserum aktuelt med relevante taler, indlæg, analyser og meget gerne korte kommentarer til aktuelle emner.
  • Lav en budskabsfolder eller Q&A til alle med udtaleansvar indeholdende de vigtigste kernebudskaber og de væsentligste fakta.
  • Lær selv at medietræne talsmandsgruppen, køb et videokamera og spar mange penge.
  • Er din direktør dårlig til kommunikation, men tror det modsatte? Grill ham ved at sætte en skarp journalist med kritiske spørgsmål til at få ham ud af fatning. På den måde vil du gøre ledelsen opmærksom på, at de skal træne for at kommunikere virksomhedens budskaber præcist og enslydende. #REKLAMEPLADS#

Pressemødet
  • Når der er flere oplægsholdere: Sørg for, at de ikke begynder med at sige det samme.
  • Sørg for, at der kan interviewes til tv og fotograferes foran firmaets navnetræk (men lad være med plat at plastre lokalet til med markedsføringsmaterialer).
  • Sørg for, at der er mulighed for enkeltinterviews efter præsentationen.
  • Brug ikke et lokale, der virker alt for stort til antallet af fremmødte. Hellere lidt trængsel.

Krisekommunikation
  • Husk at holde din beredskabsplan frisk og opdateret. Lad den ikke ligge og visne i skuffen, selvom du har travlt.
  • Lyv ikke, men sig nødvendigvis ikke det hele.
  • Sig, at du vil undersøge det. Undersøg det så og ring tilbage.
  • Husk dine kolleger. De skal føle sig bedre og hurtigere opdaterede end omverdenen.
  • Kom hurtigt igen med et læs af gode historier – også af den bløde slags.

Resultatet
  • Brug kvalitative medieanalyser til at få et billede af, hvordan I tager jer ud i den medieskabte virkelighed.
  • Hæng de gode artikler op i kantinen og læg dem i en lækker mappe til ledelsen.
  • Lav et presseklipshjørne på intranettet.
  • Lad historien dø, hvis ingen medier interesserer sig for den. Men gælder det dit job at få den igennem, så overvej, hvilke andre vinkler du kan hænge historien op på. Er det en del af en generel udvikling? Er der eksperter, der har lyst til at kommentere din historie?

Du er aldrig alene
  • Overbevis organisationens specialister om, at journalister ikke er dumme eller har en ond vilje. Herefter kan du få sparring fra dem.
  • Spis frokost med forskellige medarbejdere og brug de uformelle sammenhænge til at få fat i de gode historier. Tag din bureausamarbejdspartner med en gang imellem for at få et eksternt syn på, hvad der er interessant – og ikke.
  • Sæt mål for afdelinger og medarbejdere, så de belønnes for at tænke i presse og gode historier.
  • Lav på intranettet en fælles historiebank med gode ideer.
  • Husk afdelingerne rundt omkring i landet. Mød dem, pump dem for gode historier og hjælp dem til gengæld med en presseindsats rettet mod deres lokale medier.
  • Tænk pressearbejdet ind fra starten – både i strategi, projekter og ideudviklingsfaser.
  • Husk, at dine kolleger er de mest opmærksomme læsere af artikler om din organisation/virksomhed – og at de mediebårne gode historier skaber stolthed.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også