Alt om pressearbejde, nyhedskriterier, networking og PR
Få gennemslagskraft i medierne

Skrevet af

Redaktionen Kforum

793 artikler

57 indlæg

Selvom det ikke altid ser sådan ud, er det rigtig svært at trænge igennem pressens mange smalle nåleøjer. Men her får du al den indsigt, journalister og pressemedarbejdere har delt med Kforum, så du kan forøge dine chancer for at blive hørt, læst og set.
Vær nyhedsværdig: Skriv den perfekte pressemeddelelse
Selvom du selv synes, at du har noget rigtig spændende at dele med verden, ender dit (sandsynligvis lidt for selvrosende) skriv let i journalisternes papirkurv. Men dén risiko mindskes, hvis det lykkes dig at skrive den perfekte pressemeddelelse, nemlig den, som har en tydeligt god historie, er veltimet og har direkte kurs mod målgruppen. Se dig selv som en sælger, hvis produkt kun er interessant, hvis det har, hvad kunden (her journalisten) efterspørger – nemlig nyhedsværdi. Alt andet er spam, der måske bare giver journalisterne grund til at hade dig!
 
Fire gode råd fra Hubspot til godt PR-arbejde.
 
 
Plej dit netværk: Pressekontakter er guld værd
Og at være hadet af journalisterne er ret slemt for en pressemedarbejder. For et af de vigtigste områder i PR-arbejde er at pleje relationerne til en bred skare af stakeholders. Flere tips til, hvordan du plejer dit journalistiske netværk og medietræner kollegerne, får du i 100 ideer til din pressekontakt, men hvis du har rigtig travlt, kan du måske nøjes med de vigtigste 49. Du kan også tjekke, hvilke presse-k-kvinder med røv i bukserne du skal i kontakt med.
 
Den skarpe artikel  og husk medietræning
Måske er det på tide at prøve noget andet end en pressemeddelelse. Overvej i stedet at skrive et skarpt indlæg i dit eget eller chefens navn. Men tjek de ti medietræningsråd, før du udtaler dig, hvad end det er mundtligt eller skriftligt. Det er heller ingen skade til at vide en masse om spørgsmål, og skal det gå stærkt, kan du presse dig selv med softwaren Write or Die.
 
Pressen på sociale medier
Kend også de fem nye udfordringer, journalisterne jonglerer med i disse år, så du kan være bedst muligt behjælpelig. For eksempel er medierne i stigende grad afhængige af sociale medier for at nå ud – om det så skal blive deres død. Tjek derfor også Pressechefens råd til Twitter, og hvordan en historie kommer fra Facebook til forsiden. Se i øvrigt vores store samling af artikler om sociale medier.
 
Udbytte og spredning: Test og automatisering
Skal du have et bureau til at hjælpe dig med dit pressearbejde, så vær opmærksom på, om du får nok for pengene. Du kan også måle, om presseomtalen rykker, men undgå pressemålingens syv dødssynder, og husk analysen! Vær i øvrigt opmærksom på at bruge din tid rigtigt og automatisere det, du kan. Og hvis du selv er udgiver og vil have fat i flere modtagere, så læs, hvordan du kommer bredere ud med stof fra dit fagmagasin. Men hold fokus på historien frem for platformen, når du planlægger dit medieflow.
 
Mediestunts og timing af udsendelse
Opmærksomhed kan man også få ved at gøre noget bemærkelsesværdigt og veltimet, som for eksempel da Magnus Heunicke sov hos en metro-nabo. Politikerne har i det hele taget en fin mediestunt-historik, men ingen siger, at det er forbeholdt dem, så det er bare med at lade sig inspirere.
Dog kan timing også handle om at sørge for, at en sag kommer ud i ly af noget andet og større, så folk ikke tænker så meget over din fadæse. Man kan også få for meget opmærksomhed.
 
Skandaler og presseetik
Og selvom for eksempel heksejagten i forbindelse med Løkkes tøjsag var begrundet, er der masser af tilfælde, hvor pressen forbryder sig mod både moralske og juridiske love.
Om det område kan du for eksempel læse en presseetisk kommentar til Se & Hør-skandalen, en analyse af den snu snyder Henrik Q’s patosstrategi i sagen, eller hvordan den egentlige skandale er, at mange slipper godt fra det. Eller du kan læse om, hvordan Den Korte Avis jager sensationer til skade for journalistikken og samfundet.
 
Men … du kan også øve dig i at være ligeglad med etik og regler og i stedet snyde, betale og manipulere dig til opmærksomhed i pressen. Pas dog på – uetisk PR skader hele branchen.
 
Klag over pressen
Hvis du står i den modsatte grøft og synes, at pressen har rørt ved dig på en ubehagelig måde, kan du se, hvad man typisk kan få medhold i at klage over, eller hvilke konsekvenser en klagesag hos pressenævnet får.

Vi har prøvet at komme godt rundt, men kommenter endelig, hvis du har set en interessant Kforum-artikel om presse, som ikke er kommet med.
 
Og hvis du savner vores artikler om for eksempel forbindelsen mellem politik og journalistik, så kan du trygt regne med at se dem i en senere samling. Se også vores opsamlende artikel om sociale medier.
 
 

Relaterede artikler

Slamslogans - Slamsugere kan få os til at grine, selvom de lugter af lort. Det er god kommunikation. De er genial inspiration til alle...
Fikser eller fucker Facebook medierne? - Det er måske klogt ikke at overdramatisere betydningen af Facebooks nye Instant Article, som blev lanceret i dag. Men hv...
Lad os slagte Udkantsdanmark - En ny journalistisk genre har ramt os. Det er udkantsgotikken. Med dramatiske historier om forfald, armod og affolkning ...
Dem, der sladrer, vinder - Når man baserer en hel bog om en regerings indre kampe udelukkende på anonyme kilder, så fordrer man, at læseren har eno...
Klubhusmedier i venneland - Føljeton, Zetland, Den Korte Avis og andre nichemedier vokser frem som digitale klubhuse for dem, der er trætte af mains...
Tjek titelhierarkiet i k-branchen - Hvem har mest magt – en direktør eller en chef? Er det finest at være noget med kommunikations-, noget med informations-...
Hold din egen imagefest - Berlingskes Guld Image-analyse 2017 er udkommet. Læs den, jubl med vinderne, græd med taberne, og nyd de mange reklamer ...
5 minutters guide til medietræning - Medietræningen er det dramatiske højdepunkt i kommunikationsrådgiverens arbejde. Det indholder alle elementer fra en sto...

Giv din stemme

14 stemmer
4,4/5

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Få nyhedsbrev

Job

Kommunikationspraktikant

Frist: Hurtigst muligt

Pressekonsulent

Frist: 12. januar

Digital Marketing Manager

Frist: 7. januar
Se alle job Indryk job

Netværk

Kommunikatører

Gruppen er udsolgt - venteliste

Se alle Læs mere

Kom til K-dag om Facebook

Lær, hvordan du får mere ud af din indsats på Facebook

8. februar

Bliv klogere

Vi bruger cookies for at give dig en bedre brugeroplevelse.