Når det blæser op til kærlighed

Shitstormen er efterhånden et kendt begreb på de sociale medier. Når en person eller virksomhed kvajer sig, kan man forvente en storm af sure opstød, skæld ud og sure miner. Men hvad sker der, når en person eller virksomhed gør noget godt? Så kommer lovestormen.
Gennem den seneste tid har shitstorme hersket på de sociale medier. Vi har skældt ud, og vi har skrevet grimme ting. Jensen – altså ham med bøfferne – har fundet sig selv midt i en storm af danskernes sure opstød. Lige så sure som vi har været på Jensen, lige så meget energi har vi brugt på at kommentere på Imercos vase-gate. Og det er ikke kun for nyligt, at vi har kastet med sten på de sociale medier. Tidligere på året skældte vi ud på København Zoo, da giraffen Marius blev skåret i små stykker og fodret til havens rovdyr. Vi har også sat både Telenor og Tivoli på plads. Der er gået sport i at være sur. Og der er gået sport i at stille sig op på den digitale ølkasse og råbe det ud så højt, man kan.
 
Men de sociale medier er også et godt sted at råbe, hvis man vil sprede lidt god vind. Shitstormen har nemlig fået en modpol – en kærlig kusine – der i stedet for at skælde ud, hylder de gode eksempler. Kald det lovestorm. Kald det candystorm. Kald det kærlighed.
 
#claudia2moreyears
Begrebet ’candystorm’ stammer fra Tyskland, hvor udtrykket første gang blev brugt i forbindelse med toppolitikeren Claudia Roths valgkampagne. Hendes kollega Volker Beck igangsatte en storm af kærlige beskeder på Twitter og Facebook, der i sidste ende betød, at Claudia genopstillede og vandt valget. Hashtagget #claudia2moreyears blev ivrigt brugt blandt politikere og befolkningen på de sociale medier, hvorefter andre medier kopierede historien og udgav den i både elektroniske og trykte medier. Den kærlige vind var overalt, og begrebet ’candystorm’ blev herefter populært i den tysktalende verden.
 
 
I Danmark benyttes både begrebet ’candystorm’ og ’lovestorm’, men betydningen er den samme: En person, virksomhed eller organisation bliver hyldet til den helt store guldmedalje på de sociale medier. Måske er du stødt på nogle eksempler i dit newsfeed for nyligt? Den kærlige vind har nemlig været vidt omkring sig. Lad os tage et par eksempler.
 
Trygge hilsner
Jan og Mia tager i august 2014  på en rejse til Thailand. På en dykkertur kommer Mia til skade, og parret når ikke den afventede afgang mod Danmark, hvor et bryllup venter. Forsikringsselskabet Trygs medarbejdere smider alt, hvad de har i hænderne og hjælper parret hjem til Danmark – og i tide til bryllupsmarchen. Jan og Mia er glade. Så glade, at de sætter sig ned ved computeren og skriver en lang besked på Trygs Facebook-side. Som Jan skriver, bliver vi bombarderet med negative historier på de sociale medier, og han mener derfor, at det er på tide med en ros-storm. Ja, det kan man da også kalde det.
 
Knap 5000 likes, 235 delinger og 83 kommentarer er, hvad Jan og Mias lovestorm har bragt med sig. Tryg er glad for, at Jan og Mia ville dele deres fantastiske historie med dem (og resten af Danmarks befolkning).
 
På tur med Arla
Et andet eksempel på en lovestorm er historien om Mariannes mælkemand. Marianne cykler dagligt til og fra arbejde og møder på denne tur ofte den samme Arla-bil. Marianne og chaufføren begynder at vinke til hinanden, når de mødes på de danske landeveje. En dag stopper Arla-manden op, krydser vejen og overbringer Marianne lidt yoghurt til turen. Mariannes historie bliver delt i flæng på Facebook, hvor opslaget desuden høster næsten 14.000 likes og utallige kommentarer.
 
En positiv historie fra Marianne Almgren førte til en veritabel Arla-lovestorm.
 
Politi-kærlighed
Tais bliver stoppet på cyklen af politibetjenten Jonas. Da Tais overtræder færdselsloven, giver Jonas ham en bøde, mens Tais optager situationen på sin mobiltelefon. Tais deler videoen på Facebook, da han er sur over politibetjentens opførsel. Men det går ikke helt, som Tais havde håbet. I stedet for en shitstorm, hylder kommentarerne i stedet Jonas og hans arbejde. Jonas får endda sin egen fanside.
 
Selvom betjenten Jonas langer bøder ud, er han vellidt på Facebook.
 
Er det autentisk?
I alle ovenstående kærligheds-eksempler findes der også kritiske røster. Selvom de fleste kommentarer er positive og hylder de gode historier, er der også kommentarer, der sætter spørgsmål ved autenticiteten. For har Marianne i virkeligheden modtaget yoghurt fra en mælkemand midt på den mørke landevej, eller er det løgn og latin? Og er Jan og Mias historie et reklamestunt, som en kreativ markedsføringsmedarbejder i Tryg har fundet på?
 
Svaret blæser i vinden, men lad os blive på den lyserøde sky lidt endnu og fremhæve endnu en lille kærlighedsstorm, hvor en sjov opdatering på Facebook udviklede sig til digitale highfives og glade kommentarer.
 
Min kollega Karen mistede sin mobiltelefon i de københavnske gader under dette års Distortion. En gruppe drenge fandt telefonen og afleverede den på Station City. Inden de afleverede telefonen, optog de en video til Karen.
 
 
Kforum delte videoen på Facebook, hvorefter kommentarer og likes klikkede ind. Videoen blev delt over tusinde gange og gaflede knap 15.000 likes. Videoen af Karens helte fandt vejen til andre medier som TV2, Metroxpress og Berlingske – og den gode karma-bølge ville ingen ende tage. 
 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også

Job