Trend: Flawsome branding
Ups... flawsome is awesome

Skrevet af

Redaktionen Kforum

731 artikler

57 indlæg

Er dit brand kommet til at knappe sin skjorte skævt? Det er ok! Små fejl er charmerende. Små fejl er menneskelige. Små fejl er et oprør mod kontrolfreaks og skræmmende perfektionisme, der alligevel er løgnagtig. Smid slipset og giv kaos et knus. Du har intet at skjule og alt at vinde. Vær flawsome – dine fejl er fantastiske. Og det er en trend.
flawsome julia
Flawsome er simpelhed. Flawsome-fotomodellen bruger hverken makeup eller hårprodukter. Velkommen til flyveører, fregner, mellemrum mellem tænderne, skæve næser. Når brandet undlader at slå på det perfekte, giverr det heller ikke kunderne mindreværdsfølelse. Fotografiet af Julia er set på bloggen Ashaterne i marts 2012
 
Findes det perfekte produkt? Nej! Hvorfor så prøve at bilde os det ind – er det ikke at tale ned til folk?
 
Svaret på bullshit-pralende branding er at turde fortælle om sine begrænsninger. Det er den nye trend i 2012. Brands, der viser ydmyghed og indlevelsesevne, medmenneskelighed og smidighed, humor og gavmildhed, modenhed og egenart, er – flawsome.
 
Flawsome betyder ’fantastisk fejlbehæftet’, idet ordet er sammensat af awesome (fantastisk) og flawed (uperfekt). Flawsome er det nye perfekte. Vi har kigget rundt efter trenden og dens rødder.
 
flawsome g-star
Flawsome er minimal styling. Her er en flawsome-reklame set i København i marts 2012. Produkt: G-star Raw. Model: Clémence Poésy. Fotograf: Anton Corbijn
 
flawsome dove
Flawsome er modig og ærlig – se blot trendens historiske rødder: Plejeproduktkoncernen Dove lancerede allerede i 2004 sin kampagne Real Beauty med modeller, der er uperfekte – i dette tilfælde buttede, ældede eller rynkede
 
flawsome honest
Flawsome er gennemsigtighed. Honest By er et belgisk baseret on line-modefirma åbnet januar 2012 af Bruno Pieters. For hvert eneste klædningsstykke oplyses, hvor det er fremstillet af hvem, og hvor meget de enkelte dele har kostet, helt ned til knapperne
 
flawsome vormann
Flawsome er humoristisk. Installationskunstneren Jan Vormanns hilsen til flawsome arkitektur, her i New York. Kilde
 
flawsome puma
Flawsome er fleksibel og ikke selvhøjtidelig. Genbrug af containere til Puma butikslokaler. Bemærk at logo og navn er uperfekt gengivet. Arkitekter: LOT-EK. Kilde
 
flawsome hotel
Flawsome er lydhør. Starwood hotel-gruppen lægger gæsternes vurdering af produktet helt ind på hvert hotels første webside. Her får et hotel i New York blot karakteren 3,2 ud af 5 mulige, og man kan klikke videre til 49 anmeldelser. Sådan en åbenhed har man hidtil skullet gå til sammenlignende paraply-sites for at se
 
Flawsome er brugerinddragelse. The Pizza Turnaround-videoen var svaret fra Domino's Pizza, efter at kæden i 2009 blev ramt af en krise, da nogle tankeløse ansatte oploadede en video, hvor de tilberedte seriøst ulækre pizzaer. Kæden offentliggjorde bagefter hundreder af kritiske kundekommentarer, bl.a. med klip fra fokusgrupper. Og så undskyldte CEO'en og forbedrede produkterne. Læs Kforums artikler om sagen her og her
 
Flawsome er åbenhed. Domino's Pizza (se ovenfor) live-streamede kritiske kommentarer direkte ind på en lystavle på New Yorks travleste plads, Times Square
 
Flawsome er ydmyghed. I december 2011 fik dette 21 sekunder lange privat oploadede klip på YouTube af et FedEx-bud, som overbringer en fladskærm på rå facon, hurtigt mere end 8 mio. visninger. FedEx svarede med en video-undskyldning og sagde, at klippet med det ubetænksomme bud fremover ville blive brugt internt i virksomheden til advarsel i oplæringen
 
flawsome øl
Flawsome tør undskylde. Californisk mikrobryggeri Lagunitas nåede ikke at brygge deres elskede juleøl-mærke, men måtte fremstille det hurtige erstatningsprodukt. Med indbygget undskyldning på etiketten
 
flawsome marmite
Flawsome er ikke indbildsk (ikke så meget, i hvert fald). Jo, der er nogen, som hader dit brand. Hvorfor skjule det, når man i stedet kan fremhæve det, og gøre det til en styrke. Smørepålægget Marmite deler kunderne på sin hjemmeside. Tilhængerne får råd om, hvordan de gør deres sandwiches lækrere, mens haderne får at vide, hvordan de ødelægger en god sandwich med produktet
 
flawsome rejsekortet
Flawsome er afprøvende. Den digitale verden kender den positive effekt af beta – at invitere forbrugerne med på en testversion. Brandet opnår produktudvikling og forhåndsinteresse, der kan udvikles til brandloyalitet. Ill.: Det digitale billetsystem Rejsekortet testes indtil sommeren 2012 i hovedstadsområdet. Udbyderne indsamler systematisk erfaringer for eksempel med behovet for kundeinformation i forbindelse med den nye betalingsform – før den egentlige lancering senere på året
 
Og noget af det, som flawsome ligner
Ja, vi ved godt, at flawsome branding ikke nødvendigvis er noget helt ufatteligt nyt. Det befinder sig i krydsfeltet mellem fænomener og begreber som loose, gennemsigtighed, co-creation, open source, crowd sourcing, turnarounds, undskyldninger, human brands, det lærende brand, antibranding, beta buzz...
 
---
 
Skal din virksomhed også selv til at tænke mere ud af boksen? Så tag på kursus i kreative teknikker hos Kforum
 
---
 
Læs mere i disse kilder til denne artikel:
 
 

Relaterede artikler

The Full Monty - Ærlighed varer langt. Hudløs ærlighed varer længere. Nu skal du gøre dit fuck-up til dit fortrin og din fortælling. Det ...

Giv din stemme

6 stemmer
4,5/5

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Job

Pressechef

Frist: Hurtigst muligt

Webredaktør

Frist: 7. december

Marketingkoordinator

Frist: 5. december
Se alle job Indryk job

Få nyhedsbrev

Alt hvad du behøver at vide om kommunikation i din indbakke.

Ud over nyhedsbrevet får du max to andre faglige e-mails om ugen.

Vi bruger cookies for at give dig en bedre brugeroplevelse.