Miniguide til dit nyhedsbrev
Miniguide til dit nyhedsbrev

Skrevet af
En relevant, personlig og korrekt timet e-mail har over de sidste to årtier næsten altid sikret det bedste markedsføringsmæssige resultat. Det er uanset, om formålet er at sælge et abonnement eller aktivere kunder. Voksende interesse i SoLoMo har naturligt medført syn på nyhedsbrevet som passé. Har man indblik i marketingkanaler på tværs, ved man dog, at nyhedsbrevet fortsat er svært at slå, både angående ROI og performance. Men som med så meget andet er løbende optimering og tilpasning nødvendigt.
E-mailmarketing matcher i høj grad nutidens travle forbrugerverden, hvor input fra digitale medier er stadig voksende i både volumen og kreativitet i kampen om at få budskaber frem til ønskede modtagere. I jagten efter at spare tid og kræfter – i søgningen efter tilbud, viden, inspiration og underholdning – accepterer brugerne retargeting, sponsorerede posts og bannerannoncer, der ender i en blandet strøm på diverse platforme. Tilmeldingen til et nyhedsbrev sandsynliggør reel interesse for budskaberne, der yderligere leveres skræddersyet direkte til modtageren, og læses, når situationen er til det. En forudsætning er dog, at setuppet for blandt andet permissionindsamling, udsendelse og opfølgning er korrekt udført.
 
Læser dine kunder dit nyhedsbrev på mobilen om morgenen eller på arbejdscomputeren i løbet af dagen? Det er ikke helt uvæsentligt, når du skræddersyr dit nyhedsbrev. 

Afhængigt af, hvem du er, og hvad dine markedsføringsmål er, skal nyhedsbrevet skræddersyes til at udføre sin rolle i den overordnede digitale kanalstrategi. Det kræver, at man forstår sammenspillet mellem sin forretningsstrategi, platformene og brugerrejsen.
 
Eksempelvis åbnes 66 procent af e-mails nu på mobil. Har man ikke en mobiloptimeret nyhedsbrevsskabelon, er man således afskåret fra en voksende del af sine modtagere, da op imod 80 procent sletter e-mails, der ikke er optimeret til mobilen. Ligeledes skal formålet med udsendelsen matche brugerrejsen. Om morgenen åbner de fleste e-mails på mobilen, ved middagstid på arbejdscomputeren, mens de fleste om aftenen er online på tablets. Skal man eksempelvis sælge et komplekst produkt, vil middag eller aften umiddelbart være bedste tidspunkter for udsendelse med 'Køb'-budskab, hvorimod mobilen i morgentrafikken forøger åbningsraten og dermed er mere oplagt for inspiration og information om produktet.
 

I 2014 nåede antallet af e-mails åbnet på enten mobil eller tablet 66 procent. Dét stiller krav til mobiloptimering af nyhedsbrevet.

Udviklingen af digitale medier har en naturlig indvirkning på, hvordan marketingfolk bruger e-mails. Mobiloptimering af e-mailskabelonen, real-time personalisering af indholdet og aktivering af analytisk forudsigelse giver unægtelig udfordringer, men data viser os, at belønningen for veleksekveret e-mailmarketing fortsætter med at vokse. Virksomheder og organisationer kan med fordel fortsat satse på nyhedsbrevet som kernekanal i deres salgs- og markedsføringsstrategi, idet ROI i flere tilfælde ikke overgås af andre marketingkanaler – især på lead- og trafikgenerering. Det forpligter; konstant fokus, test og optimering er nødvendig for at bevare effekten og loyaliteten i sin modtagerbase.
 
Men hvor starter man? Det behøver faktisk ikke være så svært at få et overblik. Med udgangspunkt i mine erfaringer har jeg sammensat en miniguide, der gennemgår de mest essentielle fokusområder med spørgsmål og stikord til hjælp i det interne afklarings- og optimeringsarbejde:
 

1. Læg en strategi


Hvad skal udsendelserne primært berige forretningen med?
 
 
 

2. Sæt performance i system


Hvad er prioriteringen af KPI’er, deres individuelle targets, og hvornår er målsætningerne opnået?
 
 
 

3. Plej modtagerne

Hvordan håndteres og vedligeholdes basen løbende?
 
 

4. Skab relevant indhold

Hvordan udvælges og skabes det rette indhold?
 
 

5. Fokusér udsendelsen

Hvordan rammes de rette modtagere, med de rette budskaber, på det rette tidspunkt?
 
 

6. Hav teknikken i orden


Er skabelonen opdateret, og udnyttes integrationerne optimalt?
 

Download miniguiden som skabelon her, og få et par konkrete succeseksempler sidst i guiden, der sandsynligvis også vil give gode resultater for dit nyhedsbrev.
 

Relaterede artikler

Vi vil bombarderes med nyhedsbreve - Til trods for at der sendes rigtig mange nyhedsbreve ud hver uge til danske forbrugere, ser det ud til, at forbrugerne l...
En Filur til k-folket - Lige om lidt lancerer Kforum et nyt, farverigt redesign af sitet. Vi vil gerne gøre din brugeroplevelse bedre, så det bl...
Bedre til prisen - Man kunne håbe, at boligboblen og 2008-finanskrisen måske en gang for alle lagde myten om den rationelle forbruger i gra...

Giv din stemme

26 stemmer
4,0/5

Kommentarer

Få nyhedsbrev

39 JOB

Digital marketingansvarlig

Se alle job Indryk job

Job

Praktikant

Frist: 15. november

Direktør

Frist: 30. september

Chefkonsulent

Frist: 4. oktober
Se alle job Indryk job

Få nyhedsbrev

Få nyhedsbrev

Alt hvad du behøver at vide om kommunikation i din indbakke.

Ud over nyhedsbrevet får du max to andre faglige e-mails om ugen.

Vi bruger cookies for at give dig en bedre brugeroplevelse.