E-mailmarketing matcher i høj grad nutidens travle forbrugerverden, hvor input fra digitale medier er stadig voksende i både volumen og kreativitet i kampen om at få budskaber frem til ønskede modtagere. I jagten efter at spare tid og kræfter – i søgningen efter tilbud, viden, inspiration og underholdning – accepterer brugerne retargeting, sponsorerede posts og bannerannoncer, der ender i en blandet strøm på diverse platforme. Tilmeldingen til et nyhedsbrev sandsynliggør reel interesse for budskaberne, der yderligere leveres skræddersyet direkte til modtageren, og læses, når situationen er til det. En forudsætning er dog, at setuppet for blandt andet permissionindsamling, udsendelse og opfølgning er korrekt udført.
Læser dine kunder dit nyhedsbrev på mobilen om morgenen eller på arbejdscomputeren i løbet af dagen? Det er ikke helt uvæsentligt, når du skræddersyr dit nyhedsbrev.
Afhængigt af, hvem du er, og hvad dine markedsføringsmål er, skal nyhedsbrevet skræddersyes til at udføre sin rolle i den overordnede digitale kanalstrategi. Det kræver, at man forstår sammenspillet mellem sin forretningsstrategi, platformene og brugerrejsen.
Eksempelvis
åbnes 66 procent af e-mails nu på mobil. Har man ikke en mobiloptimeret nyhedsbrevsskabelon, er man således afskåret fra en voksende del af sine modtagere, da
op imod 80 procent sletter e-mails, der ikke er optimeret til mobilen. Ligeledes skal formålet med udsendelsen matche brugerrejsen. Om morgenen åbner de fleste e-mails på mobilen, ved middagstid på arbejdscomputeren, mens de fleste om aftenen er online på tablets. Skal man eksempelvis sælge et komplekst produkt, vil middag eller aften umiddelbart være bedste tidspunkter for udsendelse med 'Køb'-budskab, hvorimod mobilen i morgentrafikken forøger åbningsraten og dermed er mere oplagt for inspiration og information om produktet.
I 2014 nåede antallet af e-mails åbnet på enten mobil eller tablet 66 procent. Dét stiller krav til mobiloptimering af nyhedsbrevet.
Udviklingen af digitale medier har en naturlig indvirkning på, hvordan marketingfolk bruger e-mails. Mobiloptimering af e-mailskabelonen, real-time personalisering af indholdet og aktivering af analytisk forudsigelse giver unægtelig udfordringer, men data viser os, at belønningen for veleksekveret e-mailmarketing fortsætter med at vokse. Virksomheder og organisationer kan med fordel fortsat satse på nyhedsbrevet som kernekanal i deres salgs- og markedsføringsstrategi, idet
ROI i flere tilfælde ikke overgås af andre marketingkanaler – især på lead- og trafikgenerering. Det forpligter; konstant fokus, test og optimering er nødvendig for at bevare effekten og loyaliteten i sin modtagerbase.
Men hvor starter man? Det behøver faktisk ikke være så svært at få et overblik. Med udgangspunkt i mine erfaringer har jeg sammensat en miniguide, der gennemgår de mest essentielle fokusområder med spørgsmål og stikord til hjælp i det interne afklarings- og optimeringsarbejde:
1. Læg en strategi
Hvad skal udsendelserne primært berige forretningen med?
2. Sæt performance i system
Hvad er prioriteringen af KPI’er, deres individuelle targets, og hvornår er målsætningerne opnået?
3. Plej modtagerne
Hvordan håndteres og vedligeholdes basen løbende?
4. Skab relevant indhold
Hvordan udvælges og skabes det rette indhold?
5. Fokusér udsendelsen
Hvordan rammes de rette modtagere, med de rette budskaber, på det rette tidspunkt?
6. Hav teknikken i orden
Er skabelonen opdateret, og udnyttes integrationerne optimalt?
Download miniguiden som skabelon
her, og få et par konkrete succeseksempler sidst i guiden, der sandsynligvis også vil give gode resultater for dit nyhedsbrev.