#DELDITKBH

Vi husker det, som om vi begge ville blive glade, hvis bare vi nåede 50 billeder. Nu har københavnerne delt knap 20.000 fotos via #DELDITKBH, og der er mere end 800 følgere på profilen SHARINGCPH. Igennem de sidste par måneder har vi modtaget adskillige henvendelser fra nær og fjern om vores erfaringer med kampagnen. Alle vil vide: Hvorfor bed københavnerne lige på den her? Hvorfor blev det sådan en succes?
Vi havde ingen tidligere erfaring med brugen af Instagram som kommunikationsværktøj, men måske var det en af grundene til, at kampagnen blev sådan en succes – netop fordi den manglende erfaring tvang os til at basere kampagnen på mediets egne præmisser og være åbne og ydmyge over for en helt ny kultur. 
 
Københavnerne har delt deres yndlingssteder i København under hashtagget #DELDITKBH
 
Sharing Copenhagen –  #DELDITKBH
EU-Kommissionen tildelte sidste år København den prestigefyldte pris som ’European Green Capital’ for 2014. En pris, vi vandt, fordi vi her i København er gode til at kombinere bæredygtige løsninger med vækst og livskvalitet – og fordi vi gerne deler viden med resten af verden. Derfor er overskriften for året ”Sharing Copenhagen' – det at dele med hinanden er omdrejningspunktet for året. Og derfor inviterer København resten af Europa til den danske hovedstad i 2014. Her opfordres byer verden over til at dele de bedste løsninger til, hvordan byer for eksempel kan være med til at skrue ned for CO2-udledningen, løse trængselsud­fordringerne, sikre rent drikke- og badevand og blive robuste over for fremtidens vejr.  
 
Prisen er et kæmpe skulderklap til København og københavnerne, men den slags anerkendelser har det med at forblive en lille smule hemmelige. Det er københavnernes pris – det er dem, der hver dag tager cyklen og sorterer deres affald. Derfor ønskede vi at forankre prisen hos københavnerne. På den baggrund blev kampagnen til med det formål at involvere og engagere københavnerne og øge kendskabet til Sharing Copenhagen.
 
Foto: @aig__cph - Anette Ingerslev Gundesen. ”Den røde plads/Superkilen har jeg især et blødt punkt for. At et så fint samarbejde med så stor kulturel integration er lykkedes, vækker stor glæde. Det liv der udspiller sig på stedet, kan man kun få lyst til at gengive”. (Et af de fem vinderbilleder)
 
Hvad gjorde vi
Vi ville gå nye veje, og vi havde hørt, at Instagram var det nye sort. Grundideen var at få københavnerne til at dele deres helt eget yndlings-København med hinanden og med byens mange besøgende, og for ikke at jage nogen væk med frelste miljøbudskaber lod vi livskvaliteten stå i centrum. Det var en udfordring at fastlægge konkrete succeskriterier på grund af vores manglende erfaring med mediet, så vi lod kampagnen udgøre et pilotforsøg.
 
Vi sørgede for at skabe synlighed om kampagnen i bybilledet ved hjælp af store bannere på metrohegnene, GoCards på caféerne, på Facebook, projektets hjemmeside sharingcopenhagen.dk og kommunens hjemmeside kk.dk. Vi forsøgte også at involvere de forskellige bydele ved at placere standere strategisk i hver bydel – og få lokalaviserne til at opfordre til deling af yndlingssteder fra hver bydel. Vi udlovede ekstravagante præmier, som bestod af unikke københavneroplevelser, og så allierede vi os med vores fotograf i afdelingen, som er ægte instagrammer, og hun var lynhurtig til at aktivere sit netværk på Instagram.
Så ventede vi. Og så væltede billederne ind. 
 
Foto: @thomasrousing – Thomas Rousing. Islands Brygge havnepark.
“Mit billede viser København fra sin fineste side, for sommer i København er det bedste jeg ved og Islands Brygge er fantastisk i solskin. Derfor valgte jeg billederne til konkurrencen”. (Et af de fem vinderbilleder)
 
Livet på Instagram
Vi havde forestillet os fotos af ukendte oaser i Valby, helt nye sider af Bispebjerg og hemmelige picnic-steder i Brønshøj. Legende børn i parker, folk på gaderne, billeder af yndlingscafeer, udsigter og stemninger fra det mindre polerede København.
 
Men der viste sig et helt andet mønster i forhold til motiverne. Det blev ikke ligefrem til billeder af Amalienborg, men det blev til skønne versioner af sider af København set med fascinerende lysindfald, som kastede særlige skygger og associationer af sig – en slags kunstfotos. Det blev ikke en konkurrence om at fotografere det mest spektakulære sted, men i stedet om at dele det mest spektakulære foto. Sådan er Instagram – det defineres af dets brugere.
 
Foto: @kennethnguyen – Kenneth Nguyen. (Et af de fem vinderbilleder)
 
Del dit hjerteblod
Det lykkedes os at involvere en hel masse københavnere, men det var bare ikke lige dem, vi havde troet, vi ville involvere. Størstedelen var nemlig vaskeægte instagrammers. Og når man er instagrammer på mere end ”se lige min datter med en forårsblomst”-niveau, så er man det for real. Så er det en hobby, man dyrker med passion, engagement og drømme. Det, vi fik mest af, var hjerteblod.
 
Vi fandt ud af, at præmierne ikke er så vigtige, men at det er anerkendelsen, man går efter – respekten fra andre instagrammers. Hvis vi ikke havde haft en insider med i loopet, er det ikke sikkert, vi havde fået så mange følgere og billeder. Vi er overbeviste om, at vores insider banede vejen for os, så vi nåede dertil, hvor vi er nu. Instagram er en kultur på egne præmisser, og påvirkning af brugerne foregår på Instagram – ikke så meget uden for Instagram.
Kampagnen gav os street-credit – vi fik adgang til Instagram!
 
De mange billeder har vi efterfølgende lavet en udstilling over både på metrohegnet på Kongens Nytorv og i Rådhushallen. Vi bruger billederne fra kampagnen til at binde året som 'Europæisk Hovedstad' sammen – til at vise de mange besøgende København fra københavnernes synsvinkel.
 
Foto: @kimahmphotographer – Kim Ahm. Løbende dreng. “København har fantastiske faciliteter for børn som jeg personligt sætter stor pris på sammen mine børn at deltage i - een af disse er "Bølgen" som jeg desværre endnu ikke havde set”. (Et af de fem vinderbilleder)
 
Gode råd
  • Anerkend fotograferne/ husk at kreditere i forbindelse med videregivelse af billederne
  • Hold kampagnens udtryk og indhold helt enkelt
  • Træd i baggrunden som virksomhed eller organisation, og lad budskabet være bærende
  • Kast jer ud i det – vær til på Instagrams præmisser
  • Lær sproget på Instagram
  • Beslut jer på forhånd til, hvad I vil bruge billederne til – så er det nemmere at definere kriterier på forhånd.
  • Spørg en insider til råds 
Foto: @nikolajthaning – Nikolaj Thaning. "Solnedgang. Billedet er taget på Amager Fælled, mens jeg var ude og løbe en tur. Da jeg var nået til toppen af en lille bakke, så jeg kæresteparret sidde og nyde solnedgangen. Jeg blev nødt til at stoppe op og tage et billede af dem. De lagde slet ikke mærke til mig, og jeg løb videre”. (Et af de fem vinderbilleder)
 
Hvad så nu? – Kommunen på Instagram
Størstedelen af danskerne bruger de sociale medier, og netop derfor er det yderst værdifuldt for en offentlig forvaltning som vores at være synlig her. Brugen af Instagram som værktøj og platform er særlig værdifuld, da det arbejde, vi udfører i netop Teknik- og Miljøforvaltningen, egner sig enormt godt til at blive formidlet i billeder. Gennem Instagram kan vi sammen med københavnerne fortælle historier.
Vi vil gerne i endnu højere grad involvere københavnerne i byplanlægning- og udvikling, i innovation, i at bidrage til at nedbringe CO2-udslippet, og Instagram egner sig netop til engagement, involvering og dialog.
Meninger og holdninger skabes i social interaktion – og på Instagram har vi mulighed for at interagere med borgerne, opbygge relationer og skabe engagement på langt mere tilgængelig vis end via de traditionelle kanaler.
 
Vi er sikre på, at vi vil blive ved med at være synlige på Instagram, og det er vores klare mål, at vi vil forsøge at involvere endnu flere almindelige københavnere ad den vej. Det kræver formodentlig fortsat nytænkning og åbenhed – og vi glæder os til at se, hvad fremtiden bringer!
 
Læs mere på www.sharingcopenhagen.dk
facebook.com/sharingcph
Instagram: SharingCPH
 
 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også