Guide til næste MUS-samtale
Powerboost din MUS-samtale

Skrevet af

Redaktionen Kforum

793 artikler

57 indlæg

Tiden er endnu en gang inde til den årlige MUS-samtale. Fik du ikke læst redaktionens guide til MUS-samtalen, så har du her muligheden. Artiklen byder på alt, fra hvordan du får mest mulig ud af din MUS-samtale, til hvordan du sikrer dig, at dine ønsker bliver opfyldt. Det hemmelige trick er, at du siger alle de ting, chefen vil høre. Du foreslår ham nye, geniale kommunikationsløsninger og viser initiativ ved at tage ansvar for fremtidige projekter. Kforum er på din side og bringer her en lang liste over alle de ting, du kan foreslå din chef. På den måde kan du powerbooste din MUS-samtale.
MUS-samtalen er ikke en ligeværdig samtale mellem ligeværdige parter. Lige meget hvor godt du snakker med din chef, og hvor god en stemning der er i rummet, så husk på, at det er en asymmetrisk relation. Du tænker på dig selv, og din chef tænker på firmaet.
 
Hvis du skal have en chance for at få nogle af din ønsker igennem til et bedre arbejdsliv, må du få det til at se ud, som om du er trådt ud af den asymmetriske relation. Ikke ved at du prøver at trække chefen ned på dit niveau, hvad der aldrig vil ske. Men ved at du får det til at se ud, som om alt hvad du siger, er i virksomhedens interesse.
 
Skæver du til alt for mange fagforeningsblade om, hvordan du får mere i løn, så er du formentlig offer for den velkendte postmoderne krævementalitet, og så ser din tilgang til MUS-samtalen sådan ud:
 
Din forestilling om MUS-samtalen
 
Du kræver dine ønsker opfyldt, og du tror, chefen også kun tænker på dine ønsker. Men tro om igen. Det gør han ikke
 
Hvis du skal have nogen chance for at få dine ønsker igennem, må du være langt mere udspekuleret og gå til samtalen med alle de bedste ideer til, hvordan du får løst chefens problemer. Gør du det, vil han automatisk belønne dig:
 
Virkelighedens MUS-samtale
 
 
Den kloge tilgang til MUS-samtalen. Du opfylder chefens ønsker, og han opfylder automatisk dine ønsker
 
Det er ikke så svært. Her er en trinvis model for det strategiske og psykologiske arbejde, du skal gøre:
 
  1. Tænk over, hvad du ønsker, og forbered dig.
  2. Tænk over, hvad din virksomhed eller afdeling har brug for, og forbered dig.
  3. Præsenter din chef for alle de geniale løsninger på chefens problemer, du har fundet.
  4. Chefen bliver glad og vil belønne dig.
  5. Du præsenterer nu dine egne ønsker.
 
Den store misforståelse er, at du tror du skal belønnes for det arbejde, du har udført i det forgangne år. Men den løn du gerne vil forhandle er for fremtidens arbejde. Det er derfor du er nødt til at tage initiativ og fremsætte nye gode ideer. For det er disse initiativer og ideer der skal retfærdiggøre din nye tårnhøje løn. Det afgørende punkt er, at du kommer med mange gode ideer til, hvad du/I kan gøre for at løse virksomhedens problemer. Det er her, du viser det nødvendige initiativ, som du bliver belønnet for. 
 
Kforum er klar til at hjælpe dig. Så her følger en liste over alle de ting, du kan foreslå.
 
Øv dig på den kreative tænkning og de kreative processer
Hvordan får man de gode ideer? Hvad er opfinderens kreative egenskaber? Det kan du blive klogere på, ved at læse denne artikel. Det er dog ikke alle ideerne, du skal præsentere ved MUS-samtalen. Du kan med fordel også foreslå din chef, at du gerne vil afholde og arrangere en workshop, hvor I kan udvikle ideerne sammen. Og du er selvfølgelig højt kvalificeret til at stå for det, for du har læst disse artikler:
 
Du har læst denne artikel om, hvordan man får bedre brainstorming, så du er godt forberedt. Men du ved også, at det ikke gælder om blot at følge én eller anden procesmodel, for du har også læst denne artikel om kreativitetens dna. Men du har også brug for at følge en struktur, og du overvejer, om du skal gøre det på McKinsey-måden. Hvad du end vælger at foreslå din chef, er du godt forberedt til det næste kreative møde, fordi du har læst denne mødemanual.
 

Du kan også foreslå din chef, at du har brug for at komme på kursus. I stedet for at I køber dyre konsulenter udefra, så lærer i bare at gøre tingene selv:
 

Sådan bliver du en skarp kommunikerende fagperson

Personlig gennemslagskraft og en stærk evne som formidler er nødvendige kompetencer for både projektledere og specialister. Uanset fag. Det er de kompetencer, der afgør, om dit møde og dit oplæg bliver en succes – uanset om du kommunikerer med kunder, chefen eller kollegerne. Læs mere om hvordan du skriver og præsenterer med gennemslagskraft her.

 
Foreslå nye måder at være aktiv på de sociale medier
Enhver kommunikationsmedarbejder må kende sin ABC for sociale medier. Måske er din chef ikke helt opdateret på, hvilke muligheder der er. Her er, hvad du kan foreslå:
 
Sådan bruger du Facebook strategisk
Uden en afklaring af, hvad I vil og ikke vil gå i dialog om på Facebook, samt en god organisatorisk forankring af jeres Facebook-aktiviteter, kan jeres side alt for hurtigt virke utroværdig eller tilfældig, blive et trækplaster for ekstern eller intern kritik eller ende på Facebooks grumme kirkegård for døde sider. Læs mere om, hvad I skal gøre, her. Læs også her, hvordan Facebook kan blive en god forretning, hvis man forstår at bruge det rigtigt. Og få her nogle eksempler på virksomheder, der er gode til at være på Facebook.
 
Sådan bruger du Twitter strategisk
De nye unge medarbejdere er født med en smartphone i hånden, de er online alle steder altid, og de er irriterende. Men jeres virksomhed skal i kontakt med dem. Her følger Kforums guide til at leve i harmoni med de digitale indfødte. Læs mere her. Læs også her om, hvad du kan få ud af Twitter forretningsmæssigt, og bliv samtidig klogere på, hvordan du segmenterer dine interessenter ud fra deres twitter-type-profil. Læs mere her.
 
Sociale medier generelt
Sociale medier er helt centrale for virksomhedernes kommunikation. Her er en effektiv guide til dig med en masse gode råd, du kan præsentere for din chef. Vær dog også den kloge medarbejder, der peger på, hvordan sociale medier ikke er vejen til evig lykke. Læs mere om, hvad der er hipt, og hvad der er hype her. Læs her en kritik af statusopdateringer. Og læs mere om god takt og tone på de sociale medier for dig og din chef her og her. Brief også lige dig selv med den nyeste juridiske viden på feltet her. Og bliv klog på, hvad en ekstern konsulent skal kunne, før du foreslår at hyre ham. Læs her.
 
Det gælder om at lære at gøre tingene selv. Så sparer I pengene og bliver opkvalificeret. Her kan det også hjælpe at komme på kursus. 
 
Lær at bruge håndtere kriser på sociale medier på én dag
Når I er på sociale medier, er I konstant sårbare for kritik. Derfor er det vigtigt at vide, hvordan kriser på sociale medier forebygges, håndteres og dæmpes bedst muligt. Og det arbejde starter allerede i den daglige moderation. Skynd dig at melde dig til, hvis du er interesseret, da der er et begrænset antal pladser. Læs mere her.
 
Få styr på de nyeste kommunikationstrends
Hvad er augmented reality, og hvad har det med kommunikation at gøre? Gamification, social proof og nudge – hvad er det nu lige? Kom på kursus og bliv opdateret på de nyeste hotte kommunikationstrends. Læs mere her.
  
Foreslå en ny og bedre strategi for kommunikationsarbejdet
Kforum har samlet de bedste tip, trick og spørgsmål, du kan stille dig selv, når du skal skrive din næste kommunikationsstrategi. Læs her. Få nogle gode ideer til, hvordan jeres næste K-strategi skal skrives. Læs mere her i Kforums eksempelsamling. Anbefal din chef at undgå de syv dødssynder, når I skriver den næste strategi. Læs om dem her.
 
Er du modig, kan du også tage en diskussion med chefen om, hvad K-medarbejderens rolle overhovedet er. Gælder det primært om at være producent af indhold til blade, kampagner og hjemmesider eller om at rådgive. Ønsker du mere fokus på driften, så kan du få skyts til din argumentation her eller her. Er du derimod interesseret i at flytte fokus over på, hvordan I kan blive bedre rådgivere, så find argumenterne her.  
 
Foreslå nye måder at medietræne på  
Du ved, at flere af jeres direktører og din K-chef en gang imellem havner i medierne, og du ved, at de ikke altid gør det lige godt. Du kan derfor foreslå dem noget medietræning, for du ved alt om det. Du har nemlig læst disse artikler: New school-medietræning; Hvad du siger til journalisten og 100 råd før du taler med pressen. Vær dog også den kloge medarbejder, der ved, at træning ikke er alt. Læs her.
 
Foreslå ideer til bedre pressearbejde
I ved også, at det ikke nytter bare at sende endnu en pressemeddelelse ud. Du kan derfor foreslå andre og bedre former for pressearbejde. Her kan du hente en overordnet skabelon for din pressestrategi. Og her er nogle gode råd til, hvordan du overlever at komme ind i et af de hårde forbrugerprogrammer. Trænger din chef til at se bedre ud på tv, så læs her. Ellers kan du finde gode generelle råd til at komme i medierne her
 
Foreslå nye måder at bruge medarbejderbladet på
Medarbejderbladet er ikke, hvad det har været. Det ved du og din chef. Men måske er det tid til en renæssance? Start diskussion med at læse op her. Og undersøg, hvad de har haft succes med i Jyske Bank, i Københavns Lufthavn og i Gladsaxe Kommune.   
 
Du kan også foreslå din chef, at du har brug for at komme på kursus. Tjek dette ud:
 
Skab engagement med intern kommunikation
Engagerede medarbejdere når mere, servicerer bedre og skifter ikke job i utide. Der er derfor god grund til at bruge kræfter på at sikre, at engagementet er i top - også når tiderne skifter.
 
Foreslå din chef, at I skal bruge video
I dag skal alle K-afdelinger kunne lave video. Både til eksterne kampagner og til interne nyhedsbreve. Men hvordan gør man lige. Du kan imponere din chef ved at læse op på nogle af de gode råd herfra. Læs her om de vigtige dos and don’ts. Og få her 12 trick til den optimale hjemmelavede video. 
 
Det er rigtigt dyrt at få eksterne konsulenter til at lave jeres videoproduktion. Så der er meget at spare på at lære at gøre det selv. Tag på kursus: 
 
Lær at lave video, der virker i den interne kommunikation
Video er et effektivt værktøj til at nå ud til hele organisationen. Kom på kursus hos Kforum og lær, hvordan du får video ind i den interne kommunikation uden at drukne i drift og teknik. Læs mere her.
 
Giv din chef mulighed for at bruge de rigtige penge de rigtige steder
Kommunikationsmedarbejdere har fra tid til anden brug for ydelser, der må købes ude i byen. Her følger nogle artikler med retningslinjer for, hvordan man finder det rigtige produkt: Kommunikationsmedarbejdere har mange steder ansvar for CMS’et, og de må vide, hvad de skal købe, når det gamle skal udskiftes. Her er en guide til Open Source-systemerne. I er måske en lille håndfuld kommunikationsmedarbejdere i organisationen, og I har ikke altid in-house-kompetencerne til at løfte alle opgaver. Denne artikel giver gode råd til, hvordan man vælger et bureau, der kan hjælpe. Og hvis I skal bruge fokusgrupper, så kig her.
 
Vær up to date med de vigtigste kommunikationsbegreber
Du ved, at der er meget, der skal holdes styr på i kommunikationsarbejdet, og du ved også, at I ofte glemmer en masse vigtige ting. Men fortvivl ikke. Her er, hvad du skal minde din chef om: Det gælder om at have styr på sit kriseberedskab. Her får du 100 ideer til din krisekommunikation. Har I ikke en krisemanual, er her en manual, du kan stjæle og omarbejde, og præsentere for din chef. Du ved også, at du skal have styr på jeres forandringskommunikation. Tjek op på begrebet her
 
Du vil hurtigt blive populær, hvis du introducerer begrebet 'besparelseskommunikation'. For er der noget, chefer er glade for, så er det at spare penge. Kan kommunikationen hjælpe til det, har du en sikker sejr. Læs mere her. Og præsenter også chefen for det nye begreb fyringskommunikation. Så er han godt rustet til den næste fyringsrunde.   
 
Når du har foreslået din chef alle de gode ting, I kan finde på, og du kan se, at han allerede er meget tilfreds, kan du lige brillere til slut ved at rose din chef for hans feedback-evner. Læs op på emnet her.  
 
Så er den ged vist barberet, og chefen vil nu lytte til dine små og ubetydelige ønsker.
 

Relaterede artikler

Når arbejde er blevet familie, og familien er blevet arbejde - Vi er sociale på en anden måde end tidligere, mener Anders Raastrup Kristensen der er i gang med en erhvervs-ph.d. i sam...
Det nye menneske i den nye organisation - The Economist har taget temperaturen på verdens organisationer i undersøgelsen ”The new Organization”. Undersøgelsen peg...
Den selvsikre selvledelse - Selvledelse bringer løfter om mere kreativitet, selvstændighed og plads til den enkelte medarbejder med sig ind i de dan...
The Dark Side of Coaching - Coaching kan helbrede mange af den moderne virksomheds alvorligste sygdomme. Den kan skabe engagerede medarbejdere og fi...
MUS til MUS - Hvad hvis MUS-samtalen selv skulle til MUS-samtale? Den ville tale over sig og afsløre, at den er den helt forkerte meda...
Måling af kommunikation er spild af tid... - … med mindre man ved hvorfor, man måler, hvad man måler, og, ikke mindst, hvordan, man vil bruge resultatet.
Hvorfor stå på mål for medarbejdermålinger? - Performancemålinger kan noget. Men der er visse bivirkninger, som risikerer at fortrænge de positive effekter, hvis man ...
Vær led ved din leder - Bøger, kurser, tv-programmer og store interviews handler om ledelse: Ledelse er blevet et fællesanliggende. Hvornår komm...
Tjek titelhierarkiet i k-branchen - Hvem har mest magt – en direktør eller en chef? Er det finest at være noget med kommunikations-, noget med informations-...

Giv din stemme

20 stemmer
3,9/5

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Kursus

Facebook-annoncering: Skab målbare resultater

Kurset er udsolgt - tilmeld dig hvis du vil på venteliste

Se alle Bliv klogere

Få nyhedsbrev

Job

Kommunikationspraktikant

Frist: Hurtigst muligt

Pressekonsulent

Frist: 12. januar

Digital Marketing Manager

Frist: 7. januar
Se alle job Indryk job

Netværk

Webansvarlige

Kun få ledige pladser

Se alle Læs mere

Kom til K-dag om Facebook

Lær, hvordan du får mere ud af din indsats på Facebook

8. februar

Bliv klogere

Vi bruger cookies for at give dig en bedre brugeroplevelse.