100 idéer til sociale medier

Det er efterhånden nogle år siden, at Facebook og andre sociale medier blev allemandseje, og alle virksomheder og organisationer gør stort brug af det. Her guider vi dig til, hvordan det gøres effektivt.
af Anna Ebbesen, Astrid Haug

Sociale medier er helt central for virksomhedernes kommunikation. Her er Kforums guide til virksomhederne på Facebook. Her er en kritik af statusopdateringer. Nedenfor er en artikel, der effektivt giver en guide til brugen af sociale medier.

 

Astrid Haug og Anna Ebbesen udgav den 9. oktober bogen "Lyt til elefanterne - digital
kommunikation i praksis"
.
 
Drop buzzen
  1. Professionelle kommunikatører bør se ud over de mange digitale buzzwords, såsom blogs, Facebook og web 2.0, og i stedet fokusere på essensen: Kommunikation handler om, hvad vi vil med hinanden.
  2. Glem alt om teknologi. Det handler om mennesker.
  3. Uden den gode idé, hårdt arbejde og spændende indhold er web 2.0 intet værd.
  4. Lyt til elefanterne, dvs. brugerne, hvis du ikke vil trampes ned.
Indstil dig på nye vilkår
  1. Verden er ved at forandre sig til et sted, hvor brugerne tager teten og kommer til orde.
  2. Brugerne sidder ikke i sofaen og venter på dig.
  3. Næste generation af vælgere, brugere og købere vokser op med mobiltelefon, flere online-identiteter og en følelse af, at de vælger verden til - ikke omvendt.
  4. I princippet kan den enkelte bruger påvirke nettet, lige så meget som en stor virksomhed eller organisation.
  5. Netværket omkring dig og det, netværket siger om dig, er lig med budskabet i digital netværkskommunikation.
  6. Dit brand er med andre ord, hvad folk siger om dig.
  7. Du skal ville dine brugere - det er en af forudsætningerne for at klare sig i den digitale verden.
  8. Derfor kan man lige så godt give brugerne taletid på egne digitale platforme - frem for hos konkurrenten.
 

Kommunikatørens nye rolle

  1. Udfordringen for kommunikationsfolk er at anskue kommunikationen som en deltagelse i én eller flere simultane samtaler.
  2. Bliv en del af nyhedsstrømmen. Med et godt netværk kan man nogle dage nøjes med at få sine nyheder via andre. Saml, del og gør verden klogere.
  3. Skab rammerne for at andre kan snakke.
  4. Spot potentiale - både internt og eksternt. Er der nogle kommunikatører I skal have fingre i?
  5. Giv! Internettets dna er videndeling. Det er heri, værdien ligger for den enkelte bruger, og heri, potentialet findes for professionelle kommunikatører.
 
Lær at lytte
  1. Find jeres fokus - hvad er relevant for jer at lytte efter?
  2. Kig på jeres viden om brugernes adfærd på eget site - hvad gør de?
  3. Identificer relevante kilder på nettet. Hvem er de vigtigste for jer?
  4. Vurder situationen - hvad skal I reagere på?
  5. Overvåg nettet, ikke kun jeres egen hjemmeside.

Før du går i gang

  1. Definer formålet med den digitale strategi. Er det produktudvikling, kundeloyalitet, bedre kendskab, mersalg eller noget helt femte?
  2. Opstil delmål. For at opleve små succeser i det daglige arbejde med at nå målene skal målene brydes ned i små målbare enheder, eksempelvis antal brugerreaktioner på en dag, antal re-tweets på en uge eller antal nye profiler.
  1. Hvordan kan I se, om I når jeres mål? Sørg for at have det rette statistikprogram eller dataknuser-software.
  2. Kortlæg jeres kommunikation om kundeservice, salg, medieprodukter m.m. Er der noget, der skal rykkes rundt på, før I kan implementere den digitale kommunikation?
  3. Definer, hvordan den digitale kommunikation spiller sammen med virksomhedens eller organisationens andre initiativer.
  1. Lav en plan for flowet - hvordan skal brugerne opdage jeres nye tiltag?
  2. Hvilke værktøjer passer til budskabet?
  3. Hav mod til at teste nye metoder. Måske overrasker brugernes digitale adfærd.
 

Tænk på brugerne

  1. Spild ikke brugernes tid.
  2. Drop den interne organisationsstruktur i den eksterne kommunikation.
  3. Fokuser på at give brugerne det, de mangler.
  4. Husk at brugernes behov ikke nødvendigvis er de samme som virksomhedens - sæt jer i brugernes sted.
  5. Undersøg brugerne. Hvad ved I om jeres medlemmer eller kunder? Hvem er de, hvornår er de online, hvad bruger de nettet til?
  6. Tænk brugerne ind i den daglige drift. Hvis målet er loyalitet via relationsskabelse, skal der også afsættes tid og ressourcer til at svare på brugernes henvendelser.
  7. Sæt det i system. Både bruger og afsender er bedst tjent med at vide, hvad man går ind til.
  8. En god blog fx skaber synlighed, netværk og dermed afledt indtjening.
 

Omfavn bloggerne

  1. Blogs er ikke længere et undergrundsmedie, men en integreret del af mange danskeres kommunikationsvaner.
  2. Ifølge Danmarks Statistik læser hver tredje danske internetbruger blogs, mens knap hver femte internetbruger selv skriver blogindlæg.
  3. Der er langt flere, end du tror. Der er 130.000 registrerede blogs i Danmark, hvoraf cirka halvdelen er aktive, ifølge overskrift.dk.
  4. Bloggerne kan få magt. 90 % angiver, ifølge Nielsen Online, at de stoler på, hvad de læser på nettet.
  5. En blogger kan hurtigt gå fra ukendt til stjerne i nichen.
  6. En blogger kan gå fra ukendt til stjerne på landsplan, så snart de store medier opdager vedkommende.
  7. Bloggeren kan gå fra ukendt til stjerne på verdensplan, hvis vedkommende arbejder hårdt nok for det.
  8. Hold øje med blogs inden for jeres område. Der kan snildt være vokset en blogosfære frem, siden sidst du tjekkede.
  9. Kun ganske få lever af at blogge i Danmark. Langt de fleste danske blogs er en fritidsfornøjelse. Husk det, når du går i dialog med bloggerne.
  10. Selv om man kan oprette en gratis blog på to minutter og ordet er frit, er det stadig de færreste, der vælger at gøre det. Og mange af dem, der gør, holder op med at blogge efter nogen tid.
  11. Hjælp jeres indhold på vej, så det kan vandre. Det er ikke nok, at det er godt.
  12. Skriv debatskabende. Jo flere kommentarer, jo flere folk får e-mail, når der sker noget nyt.
  13. Giv credits til andre. Jo flere links, der er på bloggen til andre blogs, jo flere besøg vil bloggen få.
  14. Bloggen kan fungere lidt som den gamle pressemeddelelse, der vandrer rundt i medielandskabet via Ritzau. Blogosfæren kan behandle dit indlæg på samme måde, og endda hive det over i "de etablerede medier".
  15. De gode blogs skaber et fællesskab sammen med brugerne omkring bloggen.
  16. Omklamr ikke bloggerne på dit område som virksomhed. Det er en fordel at være politisk og økonomisk uafhængig, når man skal blogge ærligt.
 
 
Før du selv begynder at blogge
  1. Find din egen stemme.
  2. Skriv et godt kodeks, så debatten holdes sober.
  3. Afsæt ressourcer til at moderere kommentarerne.
  4. Opstil rammer for din egen brug, så brugerne ved, hvad de kan forvente. Hvornår og hvordan svarer du fx?
  5. Advarsel: Blogging kan gå i blodet og blive en tidsrøver.
  6. Der er ikke én måde at blogge på, så find den form, der passer til jer
  7. En god tommelfingerregel er at overføre jeres blog-handlinger til den virkelige verden: At have åbne kommentarfelter på jeres blog svarer til at bede folk om at komme hen til jer på gaden og sige deres ærlige mening foran alle andre.
  8. Ønsker man ikke en sådan synlig udveksling af meninger, er man ikke klar til at tage dialogen.
  9. Evaluer og luk bloggen, hvis ingen læser det. Fiaskoer er lærerige.
 
 
Skab dit eget Kforum
  1. Ønsker man at skabe en platform, kræver det en del mere indledende arbejde og større ekspertise end for eksempel at oprette en Twitter-konto eller en blog.
  2. Et netværk tager ikke udgangspunkt i selve produktet eller organisationen, men i de mennesker, der skal anvende det.
  3. Hav fokus på, hvad brugerne kan samles om.
  4. Hvis du ikke ved, hvad brugerne skal, hvordan skal de så finde ud af det?
  5. Overvej, hvad virksomheden eller organisationen kan tilbydebrugerne af materiel eller symbolsk værdi. En dag i rampelyset,en stor præmie, en sej identitet, adgang til ligesindede eller kvalificeret faglig sparring?
  6. Tænk hele flowet igennem. Hvordan kommer de ind på platformen? Hvorfra? Og hvad skal gøre, at de vender tilbage?
  7. Det er helt afgørende, at man får platformen til at spille sammen med virksomhedens eller organisationens eksisterende kommunikation. Ellers er det dyr staffage.
  8. Ved at have en redaktion i tilknytning til platformen kan man sikre sig større aktivitet blandt brugerne på platformen og bedre kvalitet af indholdet.
 
Brug de eksisterende netværk
  1. En oplagt fordel ved at benytte de eksisterende netværk er, at det er gratis at oprette en profil.
  2. Det eneste, man som virksomhed eller organisation skal afsætte penge til, er menneskelige ressourcer til at vedligeholde profilen, så der er aktivitet på siden.
  3. Et væsentligt argument for at anvende eksisterende netværk er, at brugerne allerede er der.
  4. Opretter virksomheden en fanside eller laver en applikation, er man ikke garanteret brugere på siden. Man skal stadig tiltrække trafik.
  5. Udvælg de netværk, der passer til organisationens målgruppe.
  6. En af de største ulemper ved at anvende eksisterende sociale netværk er, at man ikke har adgang til viden om brugernes adfærd.
  7. Dertil kommer, at profilnetværkene rent designmæssigt er begrænsede, da designet ligger fast.
  8. Sociale netværk egner sig godt som kampagneværktøj, da det kan være billigere at lave en applikation til Facebook end et kampagnesite.
  9. En digital kampagne skal stadig fødes af en god idé.
  10. Sociale netværk skal ikke betragtes som en gratis markedsføringskanal.
  11. I udgangspunktet er netværkene tomme infrastrukturer. Det er kun i kraft af brugerne og det indhold, de genererer, at netværket får mening. Alle er alligevel snart på Facebook, så du får ingen præmie for at lege lemming.
  12. For den enkelte bruger er netværket lig de kontakter, hun har, og det indhold, som hun selv sammen med sine kontakter skaber. Ikke de mærker, du sætter på det.
 
Gør det let at deltage
  1. Gør det nemt at deltage, for eksempel ved at gøre det muligt at anmelde med stjerner eller med et enkelt klik markere, at man kan lide et indlæg, en kommentar eller en vare.
  2. Gør deltagelse til en sideeffekt, for eksempel »købere af dette produkt har også købt dette produkt« eller »mest læste artikler i dag«.
  3. Gennemgå dit webdesign i forhold til, hvordan det muliggør deltagelse.
  4. Vend kritik til succes ved at lytte til evt. problemer og forbedre dem.

 

Gør dit indhold viralt

  1. Den gode historie er en historie, der er nem at fortælle videre. Test det på din nabo eller kollega.
  2. Den gode historie bryder med konsensus. Alt det, alle ved, er ikke værd at fortælle.
  3. Den gode historie indeholder noget magi og originalitet. Er det sandt/falsk, hvem er afsender, hvordan dælen har de lavet det etc. Se eksempelvis Quick Silvers video med surfere på de københavnske søer.
  4. Klip din tekst over i bidder, som kan fungere selvstændigt, og gør den tilgængelig for andre.
  5. Gør det let at dele indholdet via unikke internetadresser (URL's) og ved at opfordre folk til at sende linket videre.
  6. Video og lyd kan placeres på YouTube, så folk kan linke til det og sætte klippet ind på deres egen hjemmeside.
 
…og glem ALDRIG den gode overskrift
  1. Den gode overskrift skal være kort, fordi folk læser så lidt som muligt online.
  2. Den gode overskrift opsummerer artiklens indhold. De vigtigste informationer skal stå først i overskriften.
  3. Overskriften skal give mening, selv om den er taget ud af sin sammenhæng, da den ofte står alene og skal være søgbar.

Udfordringer og faldgruber

  1. Fortsætter man med at udsende de samme budskaber på nye platforme, høster man ikke gevinsten af de nye muligheder.
  2. Man øger stressniveauet i organisationen, fordi man nu også skal publicere indhold på amerikanske tjenester med underligt klingende navne som Twitter og YouTube.
  3. Medielandskabet og reglerne for, hvordan man skal begå sig i det, er forandret fundamentalt. Overvej, om det er dyrere på sigt at stå udenfor end at få sig nogle erfaringer?
  4. Det offentlige og det private rum er smeltet sammen, når alt, hvad man siger og gør, potentielt kan blive gengivet i medierne. Skriv aldrig noget online, du ikke vil sætte på din t-shirt.
  5. Alt hvad man siger, skal betragtes som en offentlig udtalelse, der kan forfølge en. Også selv om der ikke er en synlig mikrofon i nærheden.
Vise ord:
100.
Chris Lake fra det digitale konsulentbureau Econsultancy skrev i marts 2009 på sin blog: »Du bliver nødt til at give din sociale mediestrategi tid. Som en god vin har den brug for at ilte«.
 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også

Job