Bliv en attraktion i medierne

Hvordan får man sin attraktion eller turist seværdighed i medierne og dermed sparer tusindvis af dyre marketingskroner? Det kan man bl.a. ved at investere i begivenheder, bruge fantasien, opdyrke spektakulære events samt pleje den gode historie i sin turistattraktion.
af Torben Plank

Torben Plank  der bl.a. har arbejdet som PR & Kommunikationschef i BonBon-Land har samlet nogle af sine tanker og kollegers input om pressearbejde i en lille håndbog.

I bogen bidrager også en række andre danske attraktioner og giver deres bud på hvordan de har fået historier i medierne. Fælles for dem alle er, at det er den gode historie som baner vejen.


Læs her gode tips og tricks for alle, som skal bringe en attraktion i medierne.

 

I bogen kan man bl.a. læse om hvordan Tivoli i Købehavn lancerede Danmarks bedste rutsjebane Dæmonen, hvordan Danmarks Akvarium stjal overskrifter med hjælp af en hummer, hvordan en lang kartoffelskræl banede sig vej til avisernes bagsider og alle mulige andre eksempler fra hele attraktions Danmark.

 

Spørg dig selv

Hver gang, man som pressemedarbejder skal udsende en nyhed, skal man spørge sig selv, om den er skarp nok til at blive bragt i en avis eller i et elektronisk medie. Er svaret måske, så drop historien. På landets redaktioner bliver dårlige tips og amatørhistorier opfattet som spam.

 

Når det til gengæld lykkes at komme i medierne med historier om attraktionen sikrer man sig redaktionel eksponering samt chancen for at give folk ”reason to go” til seværdigheden. Men med den rette historie og troværdige indpakning hjælper du som pressemedarbejder nyheden godt på vej.

 

Det og meget andet kan man læse mere om i den bogen "PR og Pressehåndbog for attraktioner" skrevet af journ ali sten  Torben Plank  der fra den 2 marts skal arbejde som pressekoordinator for i Tivoli.  Torben Plank  har tidligere arbejdet for BonBon-Land som PR & Kommunikationschef samt for DR og SOS-Børnebyerne.  Håndbogen som kan læses som et partsindlæg kan man læse om eksekvering af presse- og kommunikationsstrategier. I bogen er der også en række kapitler om beredskab og krisehåndtering.

 

Bogen PR & Pressehåndbog for attraktioner er udgivet af ODA. ODA står for Oplevelsesudvikling i Danske Attraktioner. Det var et projekt, der dannede rammen om en målrettede kompetenceudviklingsproces for 38 danske attraktioner. ”PR & Pressebogen” indgår i en serie på 7 bøger, hvor der også kan læses om markedsføring, events, fundraising mm og de kan frit downloades på


Læs bogen som pdf her


Eller download her
 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også