Lille guide til tværmedial kommunikation
Sådan fixer du flere platforme

0
SHARES
Hjælp, vi drukner i forskellige platforme. Hvad skal vi lægge på eget site, og hvad på vores Twitterprofil? Er det pinligt, at vores konto på Pinterest er inaktiv? Hvordan undgår vi at spamme brugere, der følger os på flere platforme? Her er en række praktiske råd til k-afdelingen, der skal spænde over mange platforme.
Nem håndtering af passwords, brug af pladsholder-billeder, lukkede koncepter uden dialog, versionering af posts, sikkerhedskopi af materiale – det er nogle af artiklens råd i kort form. Her kommer de uddybet:
 
Passwords: Brug passphrases som kan deles i k-afdelingen
Der vil aldrig komme en dag, hvor færre tjenester vil bede dig om at signe op eller logge ind. Første forudsætning for at kunne drage nytte af nye platforme er at lave en bæredygtig, fremtidssikret politik for logins og passwords.
  • Opret en mailadresse, der kun har det formål at styre logins, f.eks. fra voresnoglering@gmail.com.
  • Når du signer dig op til nye tjenester: vælg en passphrase som kodeord, f.eks. “vi elsker medier!” (med mellemrum). Passphrases har en meget længere levetid og er sikrere. Det skal være et andet end det, du bruger til din personlige mail. Et login og pw, der er oprettet med en e-mail adresse, som ikke er din private mail, har den fordel, at den kan deles med andre mennesker.
Læs mere om passphrases hos coding horror
 
Pladsholder-billeder: Ja, du kan godt være på fx Pinterest, selvom du ikke ved, om kanalen bliver stor
Et kontroversielt råd: Registrér en profil hos alle de tjenester, der er buzz omkring.
Smid et pladsholder-billede på og link tilbage til jeres tværmedielle politik.
 

Tænkt eksempel på pladsholder-billede. Foto stammer herfra
 
Tag det roligt derfra. De, der falder over jer på Google+, vil måske synes, at det er funky, at I også er dér, selvom kontoen er passiv, indtil I har noget interessant at bruge kanalen til. I politikken skriver I lidt om, hvordan I sætter innovation i højsædet, og at enhver ny kanal er en kærkommen lejlighed til at prøve nye muligheder af, men at det ikke skal gøres uden omtanke, for vi vil ikke ende som endnu et nødlidende offer for en modebølge.
 
Lad være med at sætte en (studentermedhjælper) til at prøve en tjeneste af for bagefter at forlade den. Det er noget sjusk. Brug pladsholderen, indtil I har udtænkt et stærkt koncept, der ikke stiller forventninger om involvering. Studentermedhjælperen kan godt gennemføre konceptet, men skal ikke være stemmen, der bærer det.
 
Brug hver tjeneste til det, den er god til. Eller måske endnu bedre: Brug det modsatte indhold af, hvad tjenesten typisk bliver brugt til. Kontrast vækker altid opmærksomhed.
 
Dialog: Brug lukkede koncepter for at undgå kritik af manglende dialog
Nye medier skal ikke bruges til at etablere dialog. De skal bruges til at formidle unikke, fængende koncepter, som publikummet får lyst til at dele. De skal bruges til at være til stede der, hvor målgruppen flytter sig hen. Stil aldrig i udsigt, at man står mere til rådighed, end man har afsat timer til. Hvis man endelig får succes med dialog, vil den blive så overvældende, at man ikke kan håndtere den, og det vil skabe skuffelse.
 
Tænkt eksempel: Statens Museum for Kunst beslutter sig for at fange det kvindelige publikum på Pinterest. Man udtænker et lukket koncept, som er det modsatte af en kanal til dialog. Konceptet kan f.eks. være “Statens Museum for Kunst fra 1896 til 2012”, som består af billeder af museet fra dengang til i dag. Det er et relativt interessant og hurtigt eksekverbart koncept, der berettiger en tilstedeværelse på Pinterest. Det kan stå og putte i nogle år og skaber ikke forventning om dialog.
 
guide til tværmedial flermedial kommunikation
Verdens flotteste gravko – god content marketing for en entreprenør for eksempel
 
Content Marketing: Sælg jer selv med småhistorier
Det kan også virke overvældende, men det er meget nemt. Et koncept er en afrundet størrelse, der forsøger at beskrive et snævert – ja, snævert – udsnit af virkeligheden udtømmende.
 
Lad det være forklaret med eksempler på små, virkningsfulde koncepter:
 
Kommunikationsforum på slideshare.net:
“De 7 powerpoint slides vi har grint mest af i 2012.” 
 
Tandlægerne Hviidt og Malje på Google+:
“Hangout med 3 af vores kunder om hvordan de overvandt deres tandlægeskræk.”
 
Entreprenørfirmaet Steen og Bor på Pinterest:
“De flotteste gravkøer i verden”.
 
Post-versionering: Det virker så plat at sprøjte nøjagtig den samme nyhed ud overalt
At autoposte virker ikke. Det kan virke effektivt at crossposte ud på flere platforme samtidig. Men vi kan alle lugte autoudgivelserobotter på flere kilometers afstand. Engagement med robotafsendere er minimal målt i forhold til respons på hjemmelavede tekster, jf. her.
 
Emnet eller budskabet må gerne duplikeres hen over platformene, bare det varieres lidt i hånden hver gang. Fx på denne her måde:
 
Facebook: “Vores pressekonference er på nu på mandag [link], vi glæder os til at se jer!”
Twitter: “Som vi også har fortalt andetsteds, holder vi pressekonference på mandag - se dette klip, fra sidst vi holdt pressekonference.”
 
Google+: “Det er ikke nogen nyhed, at vi holder pressekonference her på mandag, men vidste du, at der er en hel YouTube-kanal dedikeret til [fænomen X], som vi især vil tale om?”
 
Fordelene overstiger det ekstra tidsforbrug, man kan opleve ved at skulle variere sproget fra platfom til platform. I vil få et loyalt publikum, der ikke føler sig som en beskidt kanvas for en hjerteløs autobot, og som – for at få det hele med – bliver nødt til at følge jer hele vejen rundt.

Back-up med IFTTT
 
Back-up: Hvad nu hvis Facebook lukker Instagram, og I mister jeres content?
Man skal selvfølgelig eje alt sit indhold i sin egen database, før man sender det ud på de forskellige medier. For eksempel: Brug www.ifttt.com til at lave en kopi i Evernote eller Dropbox, efter det er blevet postet på Instagram. Samme tjeneste kan også bruges til at koordinere aktiviteter mellem Foursquare, Google+, Flickr, Delicious, Vimeo, Tumblr, Wordpress og mange andre flere tjenester.

Personligt bruger jeg ifttt til at gemme favede tweets til Delicous og til at gemme en kopi af mine Instagram-billeder på Delicious.
 
Bonustip til Wordpress-brugere
Installér lifestream-plugin'et fra http://wordpress.org/extend/plugins/lifestream/, der arkiverer aktivitet på andre platforme i Wordpress’ egen database. Sørg for, at det bliver udgivet i arkiverne og ikke på forsiden med Simply Exclude-plugin'et.
 
Endnu flere måder at lave back'up på
Her lidt flere tjenester, der hjælper med jeres back'up:

Til Twitter: http://backupmytweets.com/
 
Og brug for resten dette her til at lave statistik på forskellige platforme samtidig:
 
---
 
Læs mere:
The discipline of Content Strategy af Kristina Halvorson er et godt første alvorligt bud på at definere kompetencen, eller “how to understand, learn, practice, and plan for content strategy.
Læs også Contents Magazine.
 
---
 
Vil du lære mere om sociale medier og online strategier? Så deltag i vores K-gruppe om sociale medier eller vores kursuser i efteråret, hvor du kan lære at engagere dine brugere på sociale medier, at udnytte Twitter effektivt, at få succes på Facebook - både i København og Aarhus - samt få styr på din virksomhed på LinkedIn. Du kan også få tips til, hvordan du lægger en digital strategi eller involverer dine brugere, så du kan skabe et bedre website.

Relaterede artikler

138 billeder siger mere end 138.000 ord - Søndag den 7. april havde Kræftens Bekæmpelse landsindsamling. Det blev startskuddet for vores tilstedeværelse på Pinter...
De tør mere på Twitter - Flere offentlige myndigheder lykkes med at skabe positiv eksponering på Twitter. Det startede i 2011, hvor især @Skattef...
Lav din social medie-strategi på fem minutter - Hvor skal du starte, når du skal lave virksomhedens nye strategi for sociale medier? Hvordan skal I engagere jeres bruge...
0
SHARES

Giv din stemme

8 stemmer
4,6/5

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Vi bruger cookies for at give dig en bedre brugeroplevelse.