Er du tyv på Pinterest?

Klik, klik, se hvilken arkitektur, mode eller teknologi jeg synes er interessant, hot eller flot. Lad mig fortælle dig, hvad jeg kan lide. Med billeder jeg har fundet på nettet. – Sådan lyder det fra 12 millioner glade brugere af billeddelingssitet Pinterest. Der er blot et problem: De fleste af de delte billeder er stjålet, og du kan som dansker risikere en regning fra rettighedshaverne. Tænk dig derfor lige om, før du pinner billeder på Pinterest.
af Ernst Poulsen
På mindre end et år har 12 millioner webbrugere tilmeldt sig nettets hotteste startup, Pinterest, en online opslagstavle, hvor man kan vise vennerne, hvad man kan lide – formidlet via fotos, som man samler på opslagstavler med ens favoritemner. Senest har Wikipedias stifter Jimmy Wales kaldt det for et af de mest interessante startup-sites, og herhjemme har forfatter og kommunikationsrådgiver Signe Wenneberg fortalt, hvordan hun bruger Pinterest til at visualisere kreative ideer ved at samle billeder inden for forskellige emner. ”Pinterest er nemmere og ’renere’ end at blogge og twitte. Og det er meget sjovere for os højrehjerner, der tænker i billeder, end de der 140 røvsyge bogstavtegn på Twitter,” skriver hun.

Men midt i begejstringen skal man passe godt på. Selv om sitet blot ligner en opslagstavle, hvor man viser vennerne noget om ens smag og personlighed, så bliver det opfattet helt anderledes af fotograferne. For en del af dem er det simpelt tyveri.
 
Til tyveri på Pinterest behøver man hverken brækjern eller dirk. Man sætter blot en pinne-funktion på sin browser. Så kan man, som Pinterest frejdigt skriver, "pin images from any website". Ansvaret er dog dit
 
Tusind-kroners klik
Hver ”pin” kan komme til at koste flere tusinde kroner, fortæller jurist Peter Lind Nielsen fra advokatbureauet BvHD. Han underviser i mediejura på Danmarks Medie- og Journalisthøjskole.
 
”Rent juridisk har man foretaget en eksemplar-fremstilling, når man kopierer billedet over på et andet site. Når ens profil er åben, så har man tillige lavet en tilgængeliggørelse for almenheden, og det skal man have tilladelse til," forklarer juristen.
 
På Pinterest samler man billeder på emne-opslagstavler, og for at de skal give mening, skal der samles en del billeder. Derfor installerer man en knap i ens browsermenu, så man nemt kan pinne et flot billede på sites, man kommer forbi. Det betyder, at man typisk vil kunne samle sig et meget stort antal billeder – og dermed en enorm regning.
 
Har man ikke fået tilladelse, kan fotografen forlange erstatning, og her vil man typisk se på, hvad det ville koste at have købt billedet oprindeligt, forklarer Lars Lindskov, der er formand for Danske Pressefotografer. Han kender ikke til danske sager om Pinterest.
 
”Typisk vil man måske komme til at betale 800 kroner pr. foto. Den sidste regning, jeg selv sendte af sted var dog på 3.000 kroner, og den blev betalt uden videre,” siger Lars Lindskov.
 
”Når man som pressefotograf har leveret et billede til en kunde, så er det indhold med til at skabe trafik til sitet. Hvis billedet pludselig ligger et andet sted, hvor det ikke er nødvendigt at klikke sig videre, så udhuler det forretningen,” forklarer formanden for pressefotograferne.
 
Har man brugt billederne i en kommerciel sammenhæng, hvor det kan se ud, som om man spænder fotografen for et bestemt budskab, kan der komme yderligere krav om erstatning.
 
Mange danske billeder
Vil man se, om billeder fra ens eget domæne er blevet brugt på Pinterest, kan man teste Pinterest’ egen ”source-sider”. Som eksempel et par hundrede billeder, der angiveligt er hentet fra politiken.dk. Vil man teste sit eget domæne, indsætter man blot det sidst i URL’en.
 
Skulle billederne være downloadet og lagt op igen, forhindrer det ikke fotograferne i at finde piratkopier. Google Images har nu gjort det til en drag-n-drop-affære at finde kopier eller blot billeder, der ligner.

Designet til amerikansk jura
”Hele grundideen i Pinterest – at man deler billeder med vennerne – passer måske bedre til amerikansk jura, hvor man taler om et fair-use princip,” forklarer Peter Lind Nielsen.
 
”Her kan man måske slippe godt fra at dele ting offentligt med vennerne, så længe det kommercielle ikke er hovedformålet. Men den går ikke i Danmark. Man kan citere en del af en tekst, men ikke et foto," understreger juristen.
 
Det er også årsagen til, at man slipper godt fra at linke til artikler på Facebook. Som regel giver det ekstra trafik på det oprindelige site, fordi man er nødt til at klikke sig videre for at forstå hele historien. Det er ikke tilfældet med Pinterest, hvor man bare kan se billederne på opslagstavlen, forklarer Peter Lind Nielsen.

Fotograf sår tvivl om amerikansk jura
Det er i øvrigt ikke sikkert, at amerikansk ret tillader brug af billeder på den måde, Pinterest lægger op til. Den amerikanske fotograf Kirsten Kowalski gav sig for nylig til at gennemgå de juridiske aspekter.
 
Det stod hende hurtigt klart, at det er brugerne og ikke Pinterest, der hænger på hele ansvaret, hvis der kommer erstatningskrav. Ikke blot for brugen af billeder, men også for omkostningerne ved retssager.
 
Hendes research omkring ”fair use” viste, at det det normalt kræver, at billedbrugen enten er et udsnit eller at billedet er brugt til f.eks. anmeldelser, i nyhedssammenhænge, undervisning, etc. På Pinterest bliver billederne blot gengivet, som de var på det oprindelige site og uden at indgå i en ny sammenhæng. Dermed kan man ikke være sikker på, at man er beskyttet af fair-use reglen.
 
Som konsekvens har hun fjernet alle billeder, der ikke er hendes egne fra Pinterest.

Hendes blogindlæg blev blandt andet citeret på BusinessInsider.com. Efterfølgende har hun blogget om en timelang samtale med Pinterests ejer Ben Silbermann. Her har han angiveligt spurgt hende om gode råd til, hvordan sitet kan komme til at fungere bedre, ved at ændre på de juridiske regler.
 
Nye Pinterest står for et betydeligt tidsforbrug blandt de sociale medier, bortset selvfølgelig fra mastodonten FB
 
Trafikgenerator eller tyv
Pinterest har vakt interesse både på grund af antallet af brugere, men også fordi brugerne spenderer 1½ time pr. måned på sitet. Det er ganske vist betydeligt mindre en Facebook, men langt højere end f.eks. LinkedIn.

Ifølge én statistik er Pinterest også en ganske gedigen trafikgenerator, der står for 3,5 pct. af den trafik en del små sites modtager. Det er på højde med trafikken fra Twitter.
 
Den kraftige vækst som Pinterest har været igennem har da også fået en del amerikanske aviser til at oprette sider på Pinterest. Men den tendens kommer vi næppe til at se i Danmark, fordi ophavsretten i Europa er anderledes.
 
Billeder du gerne må bruge
Du kan stadig benytte Pinterest, hvis du holder sig til egne fotos, altså billeder du selv har rettigheder til. Det er også muligt at bruge billeder, for hvilke alle rettigheder er frigivet.
 
Man vil sandsynligvis slippe godt fra at dele en del produktfotos, fordi firmaerne i mange tilfælde har købt de fulde rettigheder, og fordi firmaet har en interesse i, at billederne spredes. 


Endelig kan man også efter billeder, der har en Creative Commons-licens, som f.eks. tillader at man deler billedet til ikke-kommercielle formål. Søger man i Google Images, kan man i de udvidede indstillinger bede om kun at finde billeder med f.eks. licensen ”free to use or share”.
 
---
 
Læs mere:
  • En – amerikansk – guide til takt og tone på Pinterest
  • Et dansk blogindlæg om copyright på Pinterest
---
 
K-relaterede artikler
 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også