Og 2018's bedste k-speciale er...

Den stod på rød løber, nerver, der sad uden på tøjet, og en Dock, der var fyldt til bristepunktet, da vi i går fandt vinderen af Specialeprisen'18 til KOM19. Læs, hvem der løb med titlen, æren og de 10.000 kr.
Josephine Staunsbjerg løb med sit spændende og indsigtsfulde speciale om mikroinfluence med prisen som årets k-speciale.
Josephine Staunsbjerg løb med sit spændende og indsigtsfulde speciale om mikroinfluence med prisen som årets k-speciale.
For ottende år i træk hyldede vi i går ved KOM19 de nyuddannede k-folk og den kæmpe mængde blod, sved og tårer, de har lagt i deres specialer. Og vi har modtaget intet mindre end 46 spændende, inspirerende og relevante k-specialer!
 
Vi har læst dem alle, og vi er blevet klogere på alt fra deleøkonomiske platforme, politisk offentlighedskultur, big data og gamification i journalistik til podcasting, Trump og influencers.
 
Otte specialer blev nomineret til prisen, og nu løfter vi sløret for 1.-, 2.- og 3.-pladsen. 
 
Tredjepladsen gik til...
Mia Bahl Jensen og Stine Jensen med specialet Native advertising i dansk dagspresse.
 
Om specialet sagde juryen: "Specialet er udvalgt på baggrund af det unikke feltstudie og den stærke forståelse, Mia og Stine udviser gennem hele afhandlingen. Det er et nuanceret k-speciale, der behandler dagligdags dilemmaer i den danske dagspresse og bidrager med en dybere og mere praktisk forståelse af, hvad native advertising egentlig er."
 
Mia og Stine løb med den velfortjente tredjeplads med deres speciale om native advertising.
 
Andenpladsen gik til...
Emil Hamer Boisen med specialet Det nye prekære og digitale arbejde.
 
Om specialet sagde juryen: "Denne specialeafhandling har et helt unikt teorivalg, hvor gamle, klassiske teorier anvendes i et nyt perspektiv. Emil stiller sig kritisk over for en tendens, som umiddelbart har været udelukkende positiv, og formår at inddrage det politiske aspekt i form af platformenes rolle i samfundet."
 
Emil fik med sit kritiske speciale om digitale platforme en flot andenplads.
 
Vinderen af Specialeprisen '18 er... 
Josephine Staunsbjerg med specialet Mikro-influencere - et autentisk talerør?
 
Om specialet sagde juryen: "Vinderspecialet er en afhandling, der endelig giver noget tyngde i diskussionen om mikro-influencere og derigennem bidrager med nogle indsigtsfulde, konkrete pointer til feltet. Josephine formår at dække de mange forskellige vinkler i diskussionen og fremfører dem på stærk akademisk vis. Det empiriske design af afhandlingen, hvor indsigter præsenteres undervejs, tilføjer til specialets høje niveau og gør det til et solidt, indsigtfuldt og relevant k-speciale."
 
Vinderen af Specialeprisen 2018 blev Josephine Staunsbjerg, der i sit speciale skrev om autencitet og mikro-influencere.
 
Josephine arbejder i dag i et digital marketingbureau, hvor de hovedsageligt producerer videoer, men hun fortæller, at hun efter at have udarbejdet sit speciale er blevet meget mere bevidst om autenticitet hos både influencere og mikro-influencere:

“Jeg tror, at autenticitet er vigtigt for, at forbrugerne ikke ryger over i et nyt, mentalt spamfilter. Fordi vi i så mange år er blevet spammet med traditionelle reklamer, bliver autenticitet bare vigtigere og vigtigere, og derfor bliver man nødt til at tænke autenticitet ind i det."

"Det er ikke længere nok at konkurrere på kvalitet og pris  autenticitet er det nye, vigtige parameter, producenterne konkurrerer på.”
 
Stort tillykke til alle vinderne fra alle os her på Kforum. Vi glæder os til at læse en masse nye specialer, når vi næste år kårer Specialeprisen'19. 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også