Native advertising i dansk dagspresse
Undersøgelse af Ekstra Bladets produktion af native advertising

Screenshot af forsiden på specialet

Skrevet af

Stine Jensen

1 artikler

0 indlæg

Vi har med dette speciale taget pulsen på et vor tids største udfordringer for journalistikken – og for kommunikationsbranchen – måske et af vor tids største muligheder. Nemlig, native advertising.
I branchedebatten kunne vi se, at området var støt stigende, og at der allerede var lavet udførlige analyser af native-artikler, hvordan det påvirker vores samfund, og hvordan læserne tager imod det. Men ingen tidligere forskning har hidtil kigget ind i redaktionslokalerne for at se, hvordan native advertising egentlig bliver til i praksis. Det valgte vi at gøre med følgende problemformulering:
 
Hvad er native advertising, og – med Ekstra Bladet som case – hvordan produceres native advertising i dansk dagspresse?
 
Vi har foretaget et kvalitativt studie af Ekstra Bladets native-redaktion Story Studio med afsæt i observationsstudier og kvalitative interview.
 
Specialet konkluderer, at native advertising produceres i overvejende grad lig den journalistik, der forbindes med klassiske journalistiske idealer. Der anvendes journalistiske arbejdsmetoder, og artiklerne formidles og publiceres ud fra almindelige journalistiske kriterier. Den helt store forskel på journalistik og native advertising findes i kundekontrollen. Kunden skal godkende de færdige produkter og har også løbende indflydelse på, hvad native-artiklerne indeholder. Specialet konkluderer desuden, at der fortsat er tvivl om effekten af native advertising, selv når man bevæger sig helt ind i maskinrummet hos dem, der producerer det og sælger det. På grund af samarbejdsvanskeligheder mellem de kommercielle folk, som afsætter produktet, og journalister, som producerer det, så afsættes native advertising ofte sammen med advertorials for at tilfredsstille begge parters behov for at udvise resultater.
 
Specialet finder afslutningsvis, at native advertising blot er ét eksempel blandt mange på, at nyhedsparadigmet står for fald. I takt med at den journalistiske ekspertise breder sig, bliver værktøjskassen afkoblet fra ideologien om objektiv journalistik sammen med målet om at formidle til en samfundsborger.
 
Specialet er skrevet af Mia Bahl Jensen og Stine Jensen på kandidatuddannelsen i journalistik ved Roskilde Universitet og blev bedømt til karakteren 12.
 

Giv din stemme

5 stemmer
4,4/5

Kommentarer

Få nyhedsbrev

55 JOB

Kommunikationsspecialist

Se alle job Indryk job

Job

Fundraisingchef

Frist: 6. januar

Kommunikatør

Frist: 7. januar

Redaktør

Frist: 7. januar
Se alle job Indryk job

Få nyhedsbrev

Få nyhedsbrev

Alt hvad du behøver at vide om kommunikation i din indbakke.

Ud over nyhedsbrevet får du max to andre faglige e-mails om ugen.

Vi bruger cookies for at give dig en bedre brugeroplevelse.