Anmeldelse af den nye Steve Jobs-biografi
iProfeten

0
SHARES
Jobs' død har som hans produktlanceringer været planlagt ned til selv den mindste detalje. Den netop lancerede officielle biografi er en vigtig del af planlægningen, og Jobs har med sit vanlige behov for kontrol designet både indhold og omslag. Det første udkast til omslaget var med Jobs' ord grimt, lavet af idioter, og sådan skulle Mac-manden jo ikke mindes. Her kom Jobs så med sit eget bud. Minimalistisk, manisk stirrende ud i fremtiden og meget Mac-agtigt.
 

Forsiden på Walter Isaacsons biografi om Steve Jobs, udtænkt af Jobs selv – og med billedet, hvor han stirrer med sit laserblik. Et udtryk han stjal og kopierede fra en nyreligiøs kultleder fra collegetiden

 

Et menneske kan godt være forfulgt, selv om det lider af paranoia. Og et menneske kan også godt være almægtigt, selv om det lider af almagtsfantasier. Jobs er eksempel på det sidste. Biografien om ham er et portræt af et sindssygt succesrigt menneske. Jobs er ikke et dumt svin og heller ikke utålelig. Han er en narcissistisk forstyrret person, som modsat mange narcissister lykkes med at gøre sin almagtsfantasi til virkelighed. Din, min og millioner af andre Mac-menneskers virkelighed.

 

 

Historien om, hvordan han, hans medarbejdere og ikke mindst hans familie lever med den ubehandlede forstyrrelse er omdrejningspunk ifølge biografien altså. Historien begynder med barnet Jobs' traumatiske bortadoption. Denne grundlæggende oplevelse af svigt og mindreværd giver ham et enestående narcissistisk drive og vrede hele vejen frem imod hans endeligt som verdens mest berømte CEO.

 

Ifølge bogen realiseres målet om narcissistisk almagt hensynsløst gennem løgn, svigt, manipulation og magtudøvelse. Opskriften er et begavet miks af beat-kultur, Bob Dylan, LSD, tysk funktionalisme, zenbuddhisme og ikke mindst Silicon Valley. Hemmeligheden er, at Jobs før alle andre så og handlede på mediekonvergensen, hvor telefon, tv, musik, radio, bog, kamera og computer blev til ét produkt. Jobs skabte dette multiprodukt i forskellige varianter som platform, distribution og netværk.

 

Nul aktier

I bogen beskrives Jobs som en besynderlig binær personlighed, som enten forfører eller taler dårligt om andre. Her sættes folk på en piedestal eller ydmyges. At blive fyret i elevatoren som lortehoved sker så ofte, at det har fået sit eget navn hos Apple og ganske simpelt hedder "to get steved". Her er en chef som skriger ind i hovedet på idiotiske medarbejdere, at de skal hade hinanden for at have svigtet hinanden, firmaet og ham.

 

Helt fantastisk er historien om hans gamle hippieven og LSD-tripper Daniel Kottke, som er med til at starte Apple, men gang på gang snydes for aktier, selv da han grædende står på Jobs kontor. En flink kollega tilbyder Jobs, at han vil doble op og give de samme aktier til Kottke, som Jobs skulle give. Jobs svar er selvfølgelig nul aktier. Den historie gentager sig så flere gange i hans liv, for eksempel omkring salget af Pixar, hvor ingen får noget ud af det undtagen Jobs. Den slags historier er biografien fuld af.

 

I begyndelsen Steve Wozniak, Daniel Kottke og Steve Jobs til "PC '76 Computer Show in Atlantic City", August 28. and 29. 1976. Det er Kottke til højre, og han har aldrig fået så meget som en eneste aktie i firmaet
 

Som historien om Kottke viser, er biografien langtfra det klassiske helteportræt af en CEO. Det er heller ikke et usagligt karaktermord. Den prøver at beskrive Jobs som han var og blev opfattet af alle som har mødt ham. Den er loyal over for hovedpersonens dobbelthed af godhed og ondskab. For eksempel konstateres tørt, at Apple var en virksomhed, som håndhæver personligt ansvar meget strengt. Uden tvivl rigtigt, men også en pæn underdrivelse, når man læser hvordan. Ligeledes affejes Jobs' løgne og aktiesvindleri blot med, at for genier gælder lidt andre målestokke. Vi og biografien er villige til at gøre en undtagelse. Vi tilgiver geniet, fordi vi elsker manden, fordi vi elsker firmaet og produkterne. Men elsker Steve andre end sig selv og sine produkter?

 

 

 

Glad for, at han er væk

Ked af, at han er død, men glad for, at han er væk. Sådan skrev open source-profeten Richard Stallman på sin blog – til stor vrede. Sorgen er stor efter Jobs' død, millioner af mennesker har udtrykt deres kærlighed til den mærkelig Mac-mand, mens alverdens it-konger hylder geniet. For mens it-intellektuelle som Stallman hader Apples lukkede univers og totalitarisme, elsker folket lukkethedens trygge brugervenlighed. Men er forførelsen farlig og fascinationen snarere fascisme? Er det okay at helgenkåre manden og dermed blåstemple hans ledelsesprincipper? Bogen undgår det i sin neutralitet, men kan vi fanboys skelne manden fra macen ?

 

 

Larger than life-mennesker som Jobs har et ansvar. Men det er tydeligt, når man læser biografien, at han slet ikke lever op til det moralsk eller menneskeligt. Bogen om Jobs burde derfor komme med store advarsler og blinkende røde lamper: Prøv aldrig dette i din egen virksomhed. Prøv aldrig at blive en lille mini-Steve Jobs. Det er IKKE den rigtige løsning. Det er aldrig god ledelse. Frygt, egomani, vrede, narcissisme og personkult er ikke opskriften på succes. Det har måske virket i Apples tilfælde – men hvad er de gunstige omstændigheder, og hvad er årsag og virkning? Ville B&O ikke også have været Apple i dag, hvis hr. Bang og hr. Olufsen var vokset op i Palo Alto et stenkast fra Stanford? Muligvis – og helt uden Jobs' magiske mani vel at mærke. Apple succes er uden tvivl også sket på trods af Jobs og på grund af andre end Jobs. Udviklingen af iPod'en var for eksempel allerede i gang, længe før Jobs kom tilbage, ligesom Apple-designets dna i langt højere grad bunder i designeren Jonathan Ive og hans tyske inspiration fra Dieter Rams. Endelig kan organisations succes i en globaliseret verden føres tilbage til den helt unikke supply chain-strategi udtænkt af Tim Cook.  

 

Det er alternative og meget sandsynlige forklaringer på Apples succes, hvor Apple ikke står og falder med Steve Jobs. Det er dog ikke biografiens optik. Den skriver sig ind i den tradition, hvor den karismatiske kult-CEO er virksomhedens eneste helt og redningsmand. Han er alfa og omega. En farlig forenkling, specielt når det, som i denne biografi, bliver til en religiøs, sværmerisk dyrkelse af det nietzscheanske overmenneske, som er hævet over ret og uret i sin jagt på det sublime produkt. Et menneske, som ofrer alt for skønheden og den radikale æstetisering af virkeligheden, og for hvem det skønne er vigtigere end det rigtige – eller den rigtige ledelse for den sags skyld.

 

 

Gadgetismens fallit
Det er set flere gange tidligere i historien med katastrofale konsekvenser. Men denne gang er det ikke kommunisme, maoisme eller fascisme. Det er gadget-ismen, det drejer sig om. En religiøs dyrkelse af en gadget-kult og dens leder. Vækst, varefetichisme, kommercialisering og blind jagt efter det næste ny produkt er idealet, mens forurening, asiatisk slavearbejde og ikke-eksisterende social ansvarlighed står som en mørk skyggeside.

Netop derfor var Tim Cooks første handling at genstarte Apples CSR program, for at indhente det tabte og reducere image risikoen. Udfordringerne er der stadig. Produktionen af en iPhone eller iMac kræver for eksempel lige så mange mineraler og energi som produktion af en bil, og så lever den kun få år, før gadget-ideologien og Jobs forfører os til at smide den væk som giftigt affald. Her burde Apple havde været forgangsvirksomhed med fra vugge-til-vugge produkter. 

 

Ilife på kinesisk

 

Gadgetismen er nok knap så farlig som tidligere ideologiske strømninger og nietzscheanske overmennesker, men bag den gemmer sig en blind vækstideologi, som vil koste os alle dyrt på den lange bane. Biografien ser Jobs og hans dna som kapitalismens frelse. Spørgsmålet er dog, hvorvidt Jobs og Apple over tid vil stå som del af løsningen eller problemet. For Jobs var løsningen altid et nyt og bedre produkt. Det er desværre også nogle gange en del af problemet.

 

 

 

 

Tidsskriftet The New Yorker´s nyeste forside og humoristiske kommentar til Jobs død. Gad vide om han kommer ind i himlen og er opført på ipad listen ?

 

Relaterede artikler

THINK CUTE – Tankerne bag Apples markedsføring - Apple Computer lancerede mandag sin nye lampeformede computer med fladskærm. Designet viser, at Apple endnu engang har b...
Lær af Steve Jobs - think different - Steve Jobs er det menneskelige symbol på teknologiøkonomien og en indædt tro på fremtiden teknologiske evangelium. Han e...
I LOVE ITUNES - Når man sidder og stirrer på Googles spraglede logo, er det svært at forestille sig at leve i en tid, hvor enhver inform...
Bad Steve vs. Good Steve - I anledningen af den triste besked om Steve Jobs' død bringer vi denne diskussion og portræt af verdens mest beundrede C...
Think Back. Think Mac. - Historien om Apple: Alle har i dag taget en bid af æblet. Apple er en verdensomspændende computervirksomhed, og Mac et v...
Apple – den forbudne frugt som superbrand - Diskursen om marketing og branding er til en hver tid fyldt med lange essays og kogebøger over, hvad man skal undgå, når...
Sex, løgn og hvid plastic. Mac-kulten er ude af æsken - Det første, der springer i øjnene ved berøring med Leander Kahneys nye bog, The Cult of Mac, er at den er et stykke desi...
IWoz - Før iPod, iPhones, iTunes og iMacs, før verden stod stille under Steve Jobs' keynotes i turtleneck, var der et andet App...
The No Asshole Rule - Virksomheder er fulde af røvhuller. Du kender dem alt for godt fra direktionsgangen, hjørnekontoret eller kantinen. Nu h...
iBluff iMac - Du har lige købt den nyeste MacBook Pro. Du vil gerne virke mere ihip, end du er. Du vil gerne virke virkelig Pro. Frygt...
Ive the iMan - Han begyndte med at designe toiletter. Nu designer han alle Apples produkter. Navnet er Jonathan Ive. Han er nu det enes...
Dobbeltklik på en kult - Kan Apples værdier og tankesæt blive det nye årtusinds store religion? Kforum har bedt religionshistorikeren Joel Haviv ...
Lær at præsentere som Steve Jobs - Den karismatiske Apple-guru Steve Jobs er en sand mester til at iscenesætte sig selv. Siden han præsenterede den første ...
Apple Tablet-tyranni - Den 27. januar vil Apple igen revolutionere verden. Den dag bliver sløret løftet for den nye og allerede sagnomspundne A...
Apple er fascistisk - Hvis det er fascistisk at censurere, indskrænke folks frihed, skabe en elite af selvtilstrækkelige fanatikere, dyrke tek...
Make web not war - Hvert år samles alverdens webfolk i San Francisco til den store 2.0-konference. Her kåres heltene, og skurkene får tæv. ...
iPad dit blad nu - ’Aviserne ind i iPad, iPad ind i hjemmene og med hjemmene ud af krisen’. Sådan må det nye slogan lyde for den kriseramte...
And one last thing... - Engadget har illegalt haft fingrene i den, iPhone 4, og beskrevet den på deres site. Mandag aften kl. 19 kan den ny iPho...
iPad redder ikke mediebranchen - iPad-håbet fik en spand koldt vand i hovedet, da den amerikanske oplagskontrol, ABC, kort før nytår barslede med de sene...
Hvem vil dø for en iPhone? - Mindst 15 hårdt pressede ansatte på den kinesiske fabrik, der fremstiller iPhone, har begået selvmord eller forsøgt på d...
The iSpaceship - ’One ring to rule them all’. Et cirkelformet rumskib lander i Silicon Valley om lidt. Steve Jobs' forretning vokser vil...
Google+Hertzfeld - Google bliver redesignet af den gamle software-troldmand, der var med til at bygge Apple op i 1980’erne. Navnet er Andy ...
Test: Er du den nye Steve Jobs? - Bag nye geniale opfindelser som for eksempel Apple-produkter, Google og Amazon står geniale opfindere som Steve Jobs, Se...
Hook i Cook - Apples nye CEO, Tim Cook, præsenterede i går den nye iPhone 4S. Apples produktlanceringer er legendariske, og det skylde...
The icon Steve Jobs 1955-2011 - Think different og hvilken forskel. Larger than life. Ikonet for alt med i. Manden som skabte hele verden i sit eget bil...
Apples tyske kærlighed - Du elsker Apple. Apple elsker ikke dig. Apple elsker designeren Dieter Rams.
iQuit - Apples livsstilsprodukter bliver samlet af selvmordstruede kinesere på Foxconn-fabrikkerne. The New York Times' seneste ...
iPad-invasionen får dig tilbage i lænestolen - De har invaderet vores hjem og vores hjerner. De har opslugt vores børn og vores fritid. De lyser op i sofaen, i sengen ...
One More Thing … Jony Ive the Crazy One? - Hvad sker der, når du lader en designer bestemme alt i din virksomhed? Det går galt? Du får et sandt kaos af alt for dyr...
0
SHARES

Giv din stemme

6 stemmer
4,5/5

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Vi bruger cookies for at give dig en bedre brugeroplevelse.