Er social medie ren snik-snak
Jeg anklager sociale medie-eksperter: ren snik-snak

Skrevet af
Det er slående, hvor lidt tal og fakta, der er i sociale-medie-eksperters udtalelser, artikler og tv-optrædener. Det er overraskende, da alle sociale medier jo er digitale og dermed skaber data hele tiden. Man kan se, hvor mange der læser, liker, klikker, deler, osv. Sociale medier er 100 procent digitale.
Alligevel er de fleste "gode råd" fra eksperterne baseret på subjektive anekdoter. Det kan være historier om, at Twitter er et kanon medie til at få sig selv placeret i medierne, fordi det engang er lykkedes rigtigt godt for Peter Hummelgaard Thomsen eller Pernille Skipper. Eller at en opfordring til at "like og dele" på Facebook skaffer dig tusindvis af delinger, fordi det en gang er lykkedes for Morten Messerschmidt.
 
 
 
 
Problemet her er, at Peter Hummelgaard Thomsen eller Pernille Skipper jo ikke er hvem som helst. De er ikke ukendte personer, der sad hjemme på deres sofa i pyjamas og tweetede lidt og pludselig "flyttede magt" på sociale medier og kom på TV2 News. De var og er begge kendte politikere med meget klare og kontante holdninger. Og når Morten Messerschmidts opdateringer spreder sig som en steppebrand, skyldes det jo også i høj grad, at han allerede er kendt, har mange følgere, og at hans budskaber har kant.
 
 
Messerschmidt er dygtig på Facebook...eller kendt. Kilde: EB.
 
Dine billeder bliver ikke spredt i tusindvis, da du ikke er Morten Messerschmidt, og du kommer ikke på News på grund af et tweet, da du ikke er Pernille Skipper. Man fokuserer kun på en enkelt og kan se, hvor godt det går for den person, uden at man kigger på de mange andre, der gør det samme, men som ikke får noget ud af det! Og derfor kan man ikke overføre de eksempler til generelle råd om sociale medier.
 
 
 
 
Lad mig modsat give et eksempel på en virkelig god analyse: Twitter udgav i 2014 "Twitter Government and Elections Handbook", der på baggrund af et utal af politiske tweets var nået frem til en række statistikker for, hvor meget et billede, en video, et tal eller et hashtag i gennemsnit boostede et tweet - det vil sige gav det flere likes eller retweets. Det er konkrete statistikker, man kan bruge til noget. Hvis man så kan krydre fremstillingen med et anekdotisk eksempel eller to, så er det jo blot endnu bedre. Men det sker bare aldrig.
 
Statistik fra bogen Twitter Government and Elections Handbook.
 
Når lister kårer årets politikere på sociale medier, sker det uden nogen form for sammenlignelige tal, men til gengæld med et overflødighedshorn af anekdoter. Når man laver disse oversigter, hvorfor så ikke tage sig den tid, det tager at samle data ind og lave ordentlige analyser? Får politikere, der er aktive på sociale medier mere presse? Får partier, der er aktive på sociale medier mere igennem i Folketinget? Er ministre med glødende snapchatprofiler mere populære? Kort sagt: er der en overordnet sammenhæng, vi kan udlede og bruge som rettesnor for vores egen indsats på sociale medier?
 
Onde tunger vil vide, at man fra "eksperternes" side bevidst undgår at få sat tal på alle disse ting. For hvis vi pludselig måler på det hele og sætter benchmarks - ja, så kan de jo også selv måles på det arbejde, de laver og de råd, de giver. Bed derfor altid din lokale sociale medie-ekspert om at lægge tal på bordet. Svesken på disken. Og hvis de disker op med anekdoter, så vær kritisk og stil de hårde spørgsmål; når sociale medier nu er 100 procent digitale, hvorfor viser de så ikke flere data?
 

Relaterede artikler

41% læser deres nyheder på Facebook - De klassiske journalistiske nyhedskriterier væsentlighed (menneskers vilkår), identifikation (bare det var mig, godt det...
Snip snap-marketing-chat - Halvdelen af alle danskere mellem 12 og 29 år bruger Snapchat dagligt. Snapchat er dermed et oplagt valg, hvis man som v...
Hvem er du egentlig på Facebook? - Det giver ikke mening at tale om og forstå identitet som en stabil størrelse på Facebook. I stedet sker der ”identifikat...
Facebook Live - hvad er meningen? - Facebook Live. Alle taler om det. Få har set det. Ingen har prøvet det. Endnu. Hvad går Mark Zuckerbergs nye Facebook-sa...
Meeker - de vigtigste slides til k-folket - Mary Meeker. Internettets ukronede dronning. Hun kan fortælle dig alt om fremtidens digitale trends - og det gør hun i d...
Er du også like-liderlig? - Mange gemmer deres likes til særlige anledninger – men ikke jeg. Jeg deler hele tiden likes ud med rund hånd af alle mul...

Giv din stemme

177 stemmer
3,6/5

Kommentarer

Få nyhedsbrev

36 JOB

Presserådgiver

Se alle job Indryk job

Få nyhedsbrev

Job

studiejob

Frist: hurtigst muligt

Press Officer med ansvar for ekstern kommunikation

Frist: 16. september

Kommunikationskonsulent

Frist: 23. september
Se alle job Indryk job

Få nyhedsbrev

Alt hvad du behøver at vide om kommunikation i din indbakke.

Ud over nyhedsbrevet får du max to andre faglige e-mails om ugen.

Vi bruger cookies for at give dig en bedre brugeroplevelse.