The Quantified Self: big data, mobile apps, infographic, gamification, sensor-teknologi.
Du er dit selvmål

Mål dit liv, tag kontrollen, og lev sundt og moderne. Det er målet for det nye data-drevne menneske. Man kalder disse mennesker QSers efter Quantified Self. Eller selvtrackere på dansk. Teknologien har gjort det muligt at kvantificere livet ned i mindste detalje. Mål og fortæl om dit motionsmønster, din daglige forbrænding, dine spisevaner, dit sovemønster og din puls. Alt kan måles og vejes for at optimere det gode liv. Det er muliggjort via fem nye teknologier: big data, mobile apps, infographic, gamification og sensor-teknologi. Det er et nyt, mekanistisk menneskesyn og en ny forbrugertendens. Kommunikationsløsninger kan med fordel tage udgangspunkt i dette nye menneskes behov for at blive målt og vejet.
Quantifed Self er data-feedback i pædagogisk visuel indpakning der kan hjælpe brugeren med at opnå en ønsket adfærd. Quantifed Self repræsenterer det radikale skift over mod det man kalder empowerment of the individual: Nye produkter og teknologier gør det muligt for det enkelte menneske at få unikke løsninger tilpasset dets unikke behov. Selvtrackere elsker det.     
 
Du kan blive tracket hele kroppen rundt, 24/7 og få instant feedback på din krops status. Det er muligt via nye teknologier.
 
Alle produkterne står i kø for at give dig tal på tal om dit liv
Gå ind i App-store eller den nærmeste Elgiganten, og du vil se mængdevis af produkter der kan tracke dit liv. De kendte løbeprogrammer som RunKeeper, Endomondo, Nike+ og MapMyRun, mad-programmer som MyNetDiary Calorie Counter, MyFitnessPal og SparkPeople, eller iHealth-produkter som Wireless Blood Pressure Wrist Monitor og Bluetooth Body Analysis Scale. Alle er de produkter der indfanger tal om din krop og din adfærd. Uret fra Basis skiller sig lidt ud. Det beskrives af nogle inkarnerede QSers (selvtrackere) som det sublime produkt: The one tracker to rule them all.
 
Basis-uret har indbygget accelerometer, fugtighedssensor, pulsmåler og termometer. Anders Høeg Nissen fra Hardisken skriver at det er klasser bedre end Jawbone, Fitbit, Nike Fuelband og alle de andre tracker-devises.
 
Det nye menneskesyn
Der er snart ingen grænser for hvad du kan få målt og vejet eller hvordan du kan blive målt og vejet og få instant feedback. Søvnmålere (SleepTime, Dream:ON), humørmålere (Mymoodtracker), statusmålere (Klout) og sundheds-målere (Patienslikeme eller 23andME) giver dig overblik over dig selv – hvis du skulle være i tvivl om dit velbefindende. Det er et helt nyt mekanistisk menneskebillede, der lover dig lykke og næsten evigt liv.
 
Der er tale om et nyt mekanistisk menneskebillede. Men det er ikke filosofisk drevet frem på samme måde som i renæssancen hvor Newton og da Vinci var foregangsmænd. Kapitalen og lægevidenskaben skubber udviklingen fremad mod det lykkelige, smertefrie liv. Det har de opdaget i Silicon Valley hvor man i disse år ser mange små startups – som beskrevet i the Economist.    
 
Gary Wolf og Kevin Kelly fra Wired har været med til at kickstarte The Quantified Self Movement, og der findes i dag et site der samler op på alt om Quantifed Self produkter og initiativer: http://quantifiedself.com/
 
De fem teknologiske vidundere der skaber The Quantified Self
Det data-drevne liv er muliggjort på baggrund af fem nye teknologiske udviklinger: big data, mobile apps, infographic, gamification og sensor-teknologi.
 
De teknologiske udviklinger der ligger til grund for et kvantificeret liv. Nye produkter og apps kombinerer de forskellige teknologier, og skaber derved et kraftfuldt og insisterende målbart (lykkeligt?) liv. 
 
Big data gør det muligt for selvtrackere at danne sig et komplet billede
Mennesker efterlader sig flere og flere digitale fodspor. IBM vurderer at der hver dag bliver produceret 2,5 exabytes (2,5 milliarder gigabytes). Det svarer til at 90 procent af verdens samlede datamængde er blevet skabt alene de sidste 2 år. Og mængden af data bliver fordoblet hvert tredje år. Big data er et konceptuelt begreb der dækker over det faktum at man kan kombinere al den tilgængelige data i nogle computerprocesser og på den baggrund få et komplet billede af ens status. Læs mere om big data i vores artikel her.
 
Digifit er en app du kan bruge til at tracke al aktivitet. Man køber også pulsmåler, kadence-måler, fart-måler, triptæller, kraftoverførsel ved løb, cykling og lignende, og søvnmonitor. Det hele er WI-FI-baseret og kombinerer de forskellige data-set til en samlet sundheds-profil.
 
TICTRAC: Et site der lader dig samle al din data og udvikle interessante hypoteser om dit liv
 
Sensor-teknologi gør det muligt for selvtrackere at måle
Hyper-specifikke sensorer og GPS-teknologi gør det muligt at skabe den nye, store mængde data. Der er i dag sensorer i sko, tøj, telefoner, og alt er muligt fordi teknologien er blevet så robust og lille. De nye sensorer sender præcist og hurtigt data til software via WI-FI, Bluetooth eller USB-overførsel.   
 
OmegaWave er et produkt der markedsføres som den one-a-bee-professionelle atlets komplette udstyr med sensorer til at måle og vurdere puls og status på muskler og nerver.
 
Sensorer alle steder på den moderne sundheds-motions-freak.
 
Data-visualisering gør det muligt for selvtrackere at forstå data uden særlige tekniske kompetencer
Data fremstillet som rækker af tal og kolonne efter kolonne er ikke interessant for almindelige mennesker. Data er nødt til give umiddelbar mening. Der har altid være særlige nørdede selvtrackere der synes tal er spændende. Men grunden til at the Quantified Self som bevægelse griber om sig nu er at dataet er sjovt at se på fordi det er simpelt og visuelt.
 
Fitbit er et af de førende tracking-produkter der gør det muligt at vurdere din kalorie-forbrænding. Læg mærke til hvor visuel feedback man får. Det er en del af den bredere Visual Turn –trend, som vi har også har beskrevet her
 
Gamification gør det muligt for selvtrackere at have det sjovt samtidigt og bruge sociale medier til noget ”meningfuldt”.
Gamification handler om at overføre spil-elementer fra klassiske spil til alle mulige andre sammenhænge. Det er et velbenyttet koncept i kommunikationsarbejdet, og vi har gode eksempler på dets brug herhjemme, f.eks. i intern kommunikation (se artikel om DSB). Man ser særligt trenden i app-stores hvor stort set alle apps har spil-elementer i sig. Spil er som hovedregel sociale begivenheder, og mange gamification-koncepter handler om at konkurrere eller vise sine resultater for at få feedback. Det involverer selvsagt også brug af social medier.  
 
Et Walking Desk er det sidste nye hotte der hjælper den stakkels skrivebords-mus med at komme ud over stepperne og få rørt sig lidt. Men ud over det geniale påfund (som undertegnede gerne ville have) er der også fine gamification-muligheder. Der er dagligt spil mod dig selv og dine omgivelser, og du kan let tracke din aktivitet og få direkte feedback.   
 
Man kan også spille mod sin egen bil og tracke sin ”perfekte” køreadfærd. Toyota kører for tiden en stor kampagne hvor de reklamerer for deres intelligente biler der kan tracke din køreadfærd for dig og give dig besked på om du kører økonomisk nok til ikke at spilde vand fra en kop.
 
Mobile internet gør det muligt for selvtrackere at få informationerne instant
Smartphonen er den største af de nyere trends. Allerede i dag er der flere brugere der går på nettet via mobilen end via den personlige computer. Smartphonen er fremtidens minicomputer. Den er mobil, og det giver helt nye muligheder for at komme omkring og tracke og behandle sin adfærd in  real time. Man behøver ikke finde en computer, for telefonen er altid ved hånden. Der ses igen muligheden for instant feedback.   
 

Locations-baserede apps som f.eks. Foursquare på mobilen gør det muligt altid at tracke hvor man befinder sig og derved også at kommunikere dette til andre. Det er en social begivenhed, men det er også et udtryk for en måde at data-styre sit liv og sin adfærd på.  
 
De tre måder at være selvtracker på
En af de første videnskabelige rapporter der er skrevet om Quantified Self er af Adam Butterfield, og den beskriver tre distinkte selvtracker typer:
 
  • Sportsfreaken der ønsker at komme i form og tabe vægt; han tracker for at nå et bestemt mål.
  • Undersøgeren der ønsker at lære mere om sig selv og teknologiens muligheder; han tracker for at undersøge muligheder.
  • Selv-medicineren der ønsker at blive klog på sin krop og på mulige nuværende og fremtidige sygdomme; han tracker for at leve evigt.     
 
Adam Butterfield har skrevet en rapport hvor han prøver at indramme de tre typer af selvtrackere der findes
 
 
Et tilfældigt billede af en væg i en Mac-store afslører 22 produkter du kan bruge til at tracke og kvantificere dit liv:    
 
En væg fra en Apple-store i Santa Monica 15. januar 2013. Her har Ernesto Ramirez udpeget 22 Quantified Self trackers: 1. Pocketfinder personal GPS locator, 2. Tagg GPS dog tracker, 3. Fitbit One and Zip physical activity sensors, 4. iPING personal putting coach and app, 5. Wahoo Fitness bluetooth heart rate strap, 6. Scosche Rhythm heart rate monitor armband, 7. Jawbone Up physical activity and sleep sensor, 8. Pear Training heart rate monitor and training app, 9. Adidas MiCoach bluetooth heart rate monitor, 10. Adidas MiCoach Speed Cell activity sensor, 11. Nike+ sports sensor, 12. Nike+ Fuelband physical activity sensor, 13. Withings baby monitor, 14. Philips in.Sight wireless baby monitor, 15. IZON Wireless Camera, 16. Philips in.Sight wireless camera, 17. Lark sleep sensor wristband, 18. Lark Life physical activity and sleep sensor, 19. iBGStar blood glucose sensor, 20. iHealth wireless blood pressure wrist monitor, 21. Withings blood pressure monitor, 22.Withings wireless scale
 

Læs mere
Guruerne fra Wired (og meget andet): Kevin Kelly og Gary Wolf har været med til at kickstarte bevægelsen ved at begrebsliggøre fænomenet som Quantified Self og udvikle et site der samler op på produkter og initiativer.
 
Besøg siden her: http://quantifiedself.com/
 
 
 
 
Andre gode artikler fra:
 

Relaterede artikler

Big Data er en gave til dig - Det dér Big Data, der skrives så meget om – hvad er det egentlig? Og er det noget, jeg bør interessere mig for? Så afgjo...
Data, dimser og drømmen om et bedre liv - Vi anmelder Anders Høeg Nissens bog: “Det man måler er man selv”. Den første bog på dansk om ”Quantified Self”. Det er d...
Hvem liker aldrig dig? - Hvad er dit mest likede billede på Facebook? Hvem er outsiders, insiders og brobyggerne omkring dig? Søgemaskinen og sup...
Datavinklen virker - Mængden og mulighederne med data vokser eksplosivt for alt og alle. Flere og flere taler derfor om, hvordan virksomheder...

Giv din stemme

18 stemmer
4,7/5

Kommentarer

Få nyhedsbrev

51 JOB

Taleskriver

Se alle job Indryk job

Job

Redaktionspraktikant

Frist: d. 30. november.

Kommunikationschef

Frist: 3. december

Formidler og strateg

Frist: 7. december
Se alle job Indryk job

Få nyhedsbrev

Få nyhedsbrev

Alt hvad du behøver at vide om kommunikation i din indbakke.

Ud over nyhedsbrevet får du max to andre faglige e-mails om ugen.

Vi bruger cookies for at give dig en bedre brugeroplevelse.