Den grafiske identitet er ikke bare et logo, men et gennemgående brandingværktøj, der må repræsentere virksomhedens inderste værdier og målsætninger. Derfor kan en hvilken som helst type virksomhed heller ikke vælge at bruge et hvilket som helst slags logo. Herunder følger eksempler på nogle af tidens logo-tendenser.
Det digitale logo
Det digitale logo er levende. Det udnytter computerens evne til at skabe tredimensionalitet, bevægelse og løbende forandring. Det er også blevet beskrevet som
det legende logo.
Det består af designelementer som form, farve, typografi og komposition i konstant forandring, baseret på algoritmer og regelsæt. Hertil hører også en ny futuristisk æstetik. Se eksempler:
Swisscom er et eksempel på et digitalt logo. Det er dynamisk og består af forskellige omskiftelige designelementer. Bureau: Moving brands
AOL har mange forskellige logoer, hvor det centrale gennemgående element er skriften, der kan optræder på mange forskellige baggrunde. Se AOL's site her
Forskellige screendumps fra AOL's site, hvor det ses, at logoet oppe i venstre hjørne forandrer sig for hver genindlæsning af siden
Logo for Deutsche Bank, der er meget levende og futuristisk. Læs mere om det her
Ollo er et telekommunikationsselskab, der har et dynamisk logo, som består af nogle grundfarver, man kan køre rundt med fingeren på en skærm - inspireret af den måde, man bruger en iPad. Se, hvordan det gøres i praksis her
Logoer med oprindelig historie
De digitale logoer med ny futuristisk æstetik er på fremmarch. Men klassiske virksomheder med logoer, der har en lang traditionsrig historie bag sig, er stadig i høj kurs. Her ser man dog også virksomheder, der blot spiller på en tradition og en historie, der ikke findes.
Burburry er et eksempel på gammel virksomhed, der fastholder et oprindeligt logo – fra 1901. Burburry begyndte med at fremstille jakker til militæret, og logoet repræsenterer stadig den historie. Læs mere her
Logoer med falsk historie
Henry Wilson er en ung møbeldesigner, der har fået en grafisk identitet, som spiller på en gammel, romantisk historie, der ikke findes. Se mere her
Det nye, grimme logo
New Ugly eller
pretty ugly er en ny designtrend, der ironisk tager udgangspunkt i retro-tendenser og gør en dyd ud af et amatørisk udtryk. Der er tydelige æstetiske markeringer tilbage til en før-digital tid, men det er gennemført som et hypermoderne koncept, der er sjovt, kreativt og anderledes. Det er tegninger, der ligner noget, et fem-årigt barn kunne have lavet (tro os, det kan det ikke). Det er samtidig tegninger, som kun en topprofessionel designer kan lave ved at stå på skuldrene af mange års designhistorie. Se eksempler
her.
Det officielle logo for OL 2012 i London. Logoet spiller på 80’er-graffitien. Se også videoen her
Det hollandske Stedelijk Museum med ny grafisk identitet, der ligner noget, alle kunne lave med en Commodore 64, før photoshop blev opfundet. First floor er opad, basement er nedad. Det er kitsch og grimt på den fede måde. Selvbevidst, selvironisk – og bestemt brugervenligt
---
Præsentationen af logo-typerne bygger på Mads Quistgaards (Kontrapunkt) oplæg på konferencen DEL12.
Læs mere