Medietræn din chef til samfundsansvar

Du kan ikke længere medietræne din chef til tre hurtige standardsvar, som hun kan bruge i enhver interviewsituation. Din organisation er nødt til at tale jeres medietrænede budskaber ind i det omkringliggende samfund. Her kommer du som medietræner ind i billedet.
Du kan ikke længere medietræne din chef til tre hurtige standardsvar, som hun kan bruge i enhver interviewsituation. Din organisation er nødt til at tale jeres medietrænede budskaber ind i det omkringliggende samfund.
 
Det kræver, at din chef medietræner, hvordan hun italesætter jeres organisations samfundsansvar. Og her kommer du som medietræner ind i billedet.#REKLAMEPLADS#
 
Her er tre tips om at medietræne din chef til at tage samfundsansvar:
 
  1. Gør chefen menneskelig
    Din chef er nødt til at fremstå menneskelig, før hun kan tage ansvar for samfundet. Hun slipper ikke længere godt fra at have et teflonimage som Anders Fogh Rasmussen med standardsvar som "Der er ikke noget at komme efter". Vi vil se mennesket bag chefen, som Jørgen Vig Knudstorp, der dansende fremlagde LEGOs succesfulde 2014-årsregnskab. Mindre kan også gøre det. Find de nøglebudskaber, hvor din chef er mest passioneret, og byg oven på dem i din medietræning. Modtageren skal kunne mærke mennesket bag din chefs titel.
     
  2. Grib samfundsansvaret
    Samfundsansvar er ikke noget, man får, det er noget, man tager. Du er nødt til proaktivt at konkretisere din organisations målsætning i nogle nøglebudskaber til din chef, der forpligter jer til at handle. Og vi lytter til organisationer, som har ambitioner. Gør som Carlsberg, der arbejder for, at de i 2030 har halveret mængden af vand brugt på deres bryggerier. De ved, hvordan man skal walk the talk i bryggeribranchen, for de har proaktivt valgt denne målsætning.
     
  3. Indtag helterollen, og drop offeret
    Vær helten, der bygger bro til en bedre fremtid for jeres kunder og brugere. Vi elsker helte, fordi de tør sætte sig selv på spil og vise vejen mod et bedre samfund. Men vi er trætte af offerrollens manglende ambitioner. Politikere, der ikke vil sige ordet "undskyld", fremstår som utroværdige vendekåber, hvis de dagen efter lover guld og grønne dagsordener. Hvordan kan I på udvalgte dagsordener gå fra en klassisk ekspertrolle til at være mere offensive? Det kræver, at I tør give medieinterviews, hvor I er åbne og ambitiøse om jeres konkrete vision for branchen.
 
Vil du lære mere? Dyk ned i flere gode råd om medietræning fra journalist Susanne Hegelund her, eller tag med til K-dag 5. marts, hvor medietræningsekspert Sune Bjørnvig underviser.
 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også