Udtrykket
Intranet 2.0 er afledt af
Andrew McAffee’s begreb om Enterprise 2.0. De første forsøg på at skabe det sociale intranet omfatter wikier til informationsdeling, den der blog, som topchefen alligevel ikke selv skriver, og måske et diskussionsforum, der ofte ender i køb/salg af kattegrus. Det har desværre, men forståeligt nok, gjort mange skeptiske over for sociale features på virksomhedernes intranet. Problemet er, at det netop er, hvad mange sociale tiltag på intranettet er:
features. Man har haft en intranetportal, som man har tilføjet nogle sociale features i håb om at gøre virksomheden mere produktiv.
Men der, hvor det sociale for alvor kommer i spil, og hvor jeg lægger mit arbejde på
Podio, er der, hvor sociale elementer integreres med arbejdsprocesser og workflow, så man ikke bare taler
om arbejde på intranettet, men kommunikerer i kontekst af det daglige arbejde.
Der er tre ingredienser, som skal bringes sammen for at skabe et velfungerende socialt intranet: 1) portalen, 2) det sociale netværk og 3) samarbejdsplatformen. Det handler om at blande lige dele medarbejderblad, snak ved kaffeautomaten og arbejdsredskaber.
1. Intranettet som medarbejderblad – medarbejderportalen
Intranettet som portal er ikke dødt. Det er stadigvæk nødvendigt at bringe strategiske opdateringer og nyheder fra de forskellige dele af virksomheden. Indhold:
- Nyheder
- Politikker og retningslinjer
- Selvbetjening og registrering.
Største udfordring: Hvordan ved jeg, hvad jeg skal publicere som redaktionelt indhold, og hvor jeg skal give stafetten videre til mine kollegaer?
Tip: Se dit indhold som en long tail, hvor noget indhold er for alle, og andet er forbeholdt en lille specialiseret gruppe. Fordel forskellige typer af indhold langs halen, og fokusér dine redaktionelle kræfter på ‘hovedet’. Resten skal dine kollegaer kunne levere. Producér hovedet, facilitér halen.
2. Intranettet som kaffeautomat – det sociale netværk
Det sociale intranet handler om at gøre jeres fælles information social. Det handler om at flytte en del (den produktive del) af snakken ved kaffeautomaten ind på intranettet og i kontekst af det indhold, der bliver diskuteret. Separate nyheds- og diskussionsfora er yt. Kommentarer direkte på nyheder skaber værdi, hvis kulturen er rigtig. Det handler om at sætte kollegaerne i stand til at:
- Reagere på redaktionelt og brugergenereret indhold i form af kommentarer, respons etc.
- Interagere med indhold i form af ratings, ‘likes’ etc.
- Dele eksternt indhold såsom links og filer.
- Selv oprette sider og sektioner for specifikke grupper eller afdelinger.
Største udfordring: Hvordan får jeg folk til at deltage?
Tip: Her er tre tip til at involvere kollegaerne: 1) Del selv om det ikke er ‘færdigt’. Der skal være noget på spil, så inddrag kollegaerne tidligt. 2) Sørg for, at der er indhold fra kollegaerne. Brugergenereret indhold er mere interessant at diskutere end redaktionelt indhold. 3) Beløn dem, der deler, ved at promovere de mest aktive og produktive debattører.
3. Intranettet som værktøjskasse – samarbejdsplatformen
Intranettet må ikke kun være et sted for sniksnak, HR og mikrojournalistik. Intranettet version 2.0 er en integreret del af dine forretningsprocesser og leverer de værktøjer, der bruges i det daglige arbejde. Det handler om at integrere:
- Personlig aktivitetsstrøm med nyeste opdateringer.
- Apps til at håndtere workflows og arbejdsopgaver.
- Dokumenter og filer i kontekst af det daglige arbejde.
- Eksternt indhold, der er relevant for netop det, du arbejder med nu.
Største udfordring: Hvordan ved jeg, hvor megen nymodens teknologi kulturen i min virksomhed kan bære?
Tip: Begynd med at implementere dit nye intranet for et mindre team eller en afdeling, og lad rygtet sprede sig til den store udrulning. Sørg for at klæde din pilotgruppe rigtig godt på, så du har et hold af eksperter, der kan hjælpe med at udbrede den nye (sam)arbejdsform.
Se flere gode råd til, hvordan du kommer i gang med intranet 2.0,
her.
-----
Kom på K-kursus om intranet d. 4 september: