10 gode råd til et godt folkemøde
Forfør til Folkemødet

Om mindre end 14 dage samles en betydelig mængde af politikere, meningsdannere, journalister og brancheorganisationer til den tredje udgave af Folkemødet i Allinge på Bornholm. Den politiske festival stråler af sol, sommer og fadøl. Så hvordan sørger du for at komme hjem med andet end ren hygge? Hvad skal der til for at få mest muligt ud af festivalen?
Artiklen er fra 2013, men får en tur til på forsiden i anledning af Folkemødet 2014.
 
En fætterkusine-fest for politiske ”dyr” er en blandt mange beskrivelser, af det Folkemødet selv betragter som en politisk festival. En ting er dog sikkert – Folkemødet er mere end blot fadøl, politiske hovedtaler og sommeridyl. De deltagende organisationer og virksomheder bruger mange penge og menneskelige resurser på at sætte netop deres politiske aftryk i Allinge. Men kampen om opmærksomheden bliver større år for år, og dermed er der en risiko for, at de deltagende virksomheder og organisationer godt nok tager hjem med en følelse af at have hygget sig, men samtidig er langt fra et målbart resultat af anstrengelserne.
 

Hvordan sørger du for at få mest muligt ud af Folkemødet - så det ikke bare bliver en hyggetur med sol og fadøl? 
 
Vi giver her vores bud på en tjekliste til, hvordan man kommer tættere på en folkemødesucces på solskinsøen fra den 13. til den 16. juni.
  1. Klargør jeres strategiske målsætninger
    Inden I drager af sted mod Allinge, er det vigtigt at fokusere på, hvad I ønsker at opnå med jeres indsats på Folkemødet. For nogle virksomheder er Folkemødet en del af en langsigtet strategi og for andre er det en enkeltstående event. Nogle organisationer kommer på Folkemødet med målet om at ændre folks holdninger, andre for at formidle ny viden eller måske belyse en særlig problemstilling. Det kan også være, at I ønsker at markere jeres position eller blive mere synlige, engagere politikere eller medier – eller måske demonstrere folkelighed? Det er alt sammen forskelligt fra organisation til organisation, men ikke desto mindre er det vigtigt at have overvejet og nedskrevet, hvad I ønsker at opnå med jeres deltagelse på Folkemødet – ellers bliver det i sidste ende svært at evaluere deltagelsen og forbedre sig næste år.
     
  2. Definer jeres succeskriterier
    Når I har klargjort jeres målsætninger, er det vigtigt at definere, hvilke resultater der er vigtige for dig og din organisation. Måler I succes på antal besøgende i teltet – eller på de rette besøgende i teltet? Eller måske på de helt rette paneldeltagere? Ønsker I at opnå presseomtale – og i hvilke medier? Måske ønsker I legitimering af jeres stemme i den offentlige debat? Videre politisk arbejde? Et stærkere netværk? En alliance eller intern positionering? Definer jeres succeskriterier, og lad dem være omdrejningspunktet i planlægningen.

    Find ud af, hvilke resultater, der er vigtige for din organisation? Måler I succes på antal deltagere i teltet? Eller måske på de rette paneldeltagere?
     
  3. Udvælg budskaber – hvad skal formidles?
    Det kan være svært at finde frem til, hvad man egentlig ønsker at formidle til deltagerne på Folkemødet. Som organisation har man masser af budskaber, man ønsker at dele. Men det er fordelagtigt at udvælge ét eller et par hovedbudskaber, som man vil have igennem til målgruppen, eksempelvis påpegning af en samfundsmæssig tendens, en regional problemstilling, manglende prioritering af et særområde, anerkendelse af en ny indsats eller en holdning til et politisk udspil. Måske er budskabet mere af oplysende karakter, hvor beslutningstagere eller befolkningen generelt skal informeres?
     
  4. Beslut en form
    Tænk over, hvordan jeres deltagelse skal eksekveres. Skal det være en enkeltstående debat eller en flerstrenget indsats? Der er utallige muligheder for, hvordan jeres arrangement kan afholdes. I kan f.eks. afholde en klassisk paneldebat eller en debat med publikumsinddragelse og afstemninger. Eller hvad med en duel? Eller det omvendte interview? Det kan også være, at jeres budskab bedst vil komme til udtryk gennem afholdelsen af en event, konkurrence eller anden social aktivitet? Samtidig er det også værd at overveje, om I selv skal være afsendere, eller om jeres budskaber måske vil komme bedst til udtryk, hvis I er deltagere i andres debatter? Og er det overhovedet nødvendigt for jer at have eget område under Folkemødet, for at opnå det I vil?


    Hvilken form har jeres arrangementet? Skal det være en klassisk paneldebat, en afstemning, en duel eller noget helt fjerde?
     
  5. Udpeg deltagerne
    Prøv at overveje, hvem der skal være en del af eksekveringen og skal formidle budskaberne? Det er de færreste, der gider høre én organisation holde enetale om et givent område. Er det måske bedre at få politikere (herunder nationale, regionale eller lokale), journalister, rådgivere, eksperter eller kendisser til at sætte det enkelte tema til debat? Hvis man har mod på det, kan det oftest være en god idé at invitere nogle, der er uenige i jeres budskab for dermed at sikre en debat, hvor intensiteten er i højsædet, og nye perspektiver muligvis kommer på bordet.
     
  6. Hvad synes du?
    Stil dig selv det helt enkle spørgsmålet: ”Ville jeg selv, helt ærligt og med hånden på hjertet, som folkemødegæst og deltager gide komme til vores arrangement blandt de 1267 andre arrangementer?” Hvis svaret er nej, må I hellere gentænke, hvad I kan gøre for at skille jer ud og/eller for at gøre arrangementet mere nærværende og relevant for folkemødedeltagerne.
     
  7. Optimér jeres område
    Stort set har alle klassiske hvide telte som fysisk ramme. Overvej, hvad I kan gøre for at skille jer ud. Selv små ting, der bryder den ”klassiske” folkemødeform kan gøre en forskel og vække nysgerrigheden. Det er virkelig vigtigt at gøre noget ud af jeres område, så tænk over, hvordan I kan gøre noget anderledes, der tiltrækker opmærksomhed.


    Det er alt eller intet på årets folkemøde. Overvej, hvordan du kan skille dig ud, så din plads ikke ligner alle de andres. Giv deltagerne en grund til at besøge netop dig. Danmarks Almene Boliger differentierede sig i høj grad sidste år fra alle de hvide telte ved at have bygget denne seje stadeplads
     
  8. Tilrettelæg kommunikationsindsatsen
    Hvordan vil I understøtte jeres tilstedeværelse før Folkemødet? Vil I gøre opmærksom på jeres deltagelse gennem pressemeddelelser, et pitch af en undersøgelse, et debatindlæg eller et pitch af et interview i forbindelse med eksekveringen? Planlæg også allerede nu, hvordan I vil understøtte jeres kommunikationssats under og efter Folkemødet. Under Folkemødet kan det være via annoncering, webfilm til intern brug eller en event/happening. Efter Folkemødet kan I eventuelt bringe en nyhed på jeres intranet eller i jeres medarbejderblad. Se, om I kan inddrage hele organisationen i deltagelsen. Skriv f.eks. en artikel inden og efter deltagelsen, så organisationen kan følge med og tager Folkemødet samt jeres deltagelse alvorligt.
     
  9. Husk selv at deltage
    Når du endelig er på Folkemødet, så giv dig selv tid og lov til at komme ud at opleve og overvære debatter. Det kan være lige så meget værd at deltage i andres arrangementer som at arrangere eller deltage i jeres egne. Stil f.eks. det første spørgsmål til andres arrangementer. Det er en god døråbner til en efterfølgende samtale.
    Tilstedeværelsen skaber desuden en unik mulighed for at netværke og møde interessenter i uformelle rammer. Find allerede inden du tager af sted ud af, hvilke events du vil deltage i – og vær realistisk; der skal også være tid til at deltage i spontane arrangementer, der tilfældigvis fanger din opmærksomhed på pladsen.
     
  10. Vær systematisk, når du netværker
    Gør opmærksom på, at du kommer til Folkemødet – og lav uformelle og formelle aftaler, allerede inden du kommer. Lav en liste over personer, virksomheder, organisationer og journalister, du ønsker at træffe og overvej, om det er smartere for din virksomhed at være i kontakt med en enkelt eller et par journalister, politikere eller organisationer frem for at forsøge at nå dem alle.
Alt det gode arbejde, der er udført under Folkemødet, kan måske føre til endnu mere, hvis du investerer tid i opfølgning.
 
Hvor basalt det end er, glemmer mange at følge op på deres relationer. Sæt tid af efter sommerferien til mere uformelle møder, med de kontakter I fik skabt. I kan f.eks. sætte møder op, hvor holdninger, der kom frem under Folkemødet, kan diskuteres. Sørg for at få skabt alliancer og identificere modstandere, før en kontinuerlig dialog med fokus på vidensudveksling og skab anledninger til positionering af beslutningstagere.
 
Følg trinnene og kom tættere på et vellykket folkemøde
 
_____________________________________________________
 
Links: 
 
Folkemødet for klever - En ekstra guide med gode råd fra folkene bag Folkemødet
 
_____________________________________________________
 
 

Giv din stemme

16 stemmer
4/5

Kommentarer

Få nyhedsbrev

43 JOB

Digital Kampagnerådgiver

Se alle job Indryk job

Job

Internal Communications Specialist

Frist: As soon as possible

Content Manager

Frist: Hurtigst muligt

Kommunikationskonsulent

Frist: 1. august
Se alle job Indryk job

Få nyhedsbrev

Få nyhedsbrev

Alt hvad du behøver at vide om kommunikation i din indbakke.

Ud over nyhedsbrevet får du max to andre faglige e-mails om ugen.