Ugens ananas: Tina Mellergaard

Hvem er K-branchens rising stars? Hvor arbejder de, hvad er deres visioner for branchen og hvem ser de op til? Kforum har sat en stafet i gang - og første K-komet er Tina Mellergaard, der er at finde på Berlingske Business Talent 100, 2016.
Tina Mellergaard. Ugens ananas i egen juice.
Tina Mellergaard. Ugens ananas i egen juice.
Navn: Tina Mellergaard Jensen
Alder: 30 år
Titel + arbejdssted: Head of Social, Landbrug & Fødevarer
Uddannelse: cand.mag. i retorik

Tina Mellergaard på sit kontor i Landbrug & Fødevarer.
 
Jeg valgte K-branchen fordi... jeg drømte om at blive særlig rådgiver og politisk taleskriver. Jeg har altid været en politisk nørd og nyhedshvalp, men sociale medier fik fat i mig først, og jeg kunne ikke slippe det igen, da jeg først indså, hvor effektivt et redskab, det er. Nu kompenserer jeg med digital politisk interessevaretagelse og ballademageri i en kompleks organisation.
 
 
Jeg er valgt som ananas fordi… jeg er en af Danmarks dygtigste specialister på mit felt.
 
Om ti år er jeg... på Time Magazines top 50 over mest magtfulde kvinder. Mest fordi Stine Bosse kom på listen i 2010. Ifølge Wikipedia. Jeg vil egentlig bare gerne være Stine Bosse, når jeg bliver stor. Damen har så meget schwung, at hun har droppet vokalerne i sine tweets. D R BDSS! Vil derfor bruge de næste 10 år på at opbygge schwung.
 
Min vision for K-branchen er... at den bliver ved med at kræve og legitimere sin plads ved chefbordet. Jeg har været så privilegeret altid at være placeret relativt tæt på topledelsen, men det kræver, at man som kommunikatør kan tale i forretningsmål og redegøre for værdien af sin indsats i et større perspektiv.
 
Kommunikationens bidrag til at nå forretningsmålene falmer eksponentielt med afstanden til virksomhedens beslutningstagere. Bid forresten mærke i, at min vision ikke er, at vi forstår, at virkeligheden er digital – det forstår vi vel allerede. Ikke sandt? Hvis ikke vi snart indser, at det digitale er en grundlæggende præmis i al nutidig og fremtidig kommunikation, begynder stoledansen ved chefbordet desværre allerede nu…
 
Følg med i Tinas tweets, hun har fingeren på pulsen.
 
Jeg er vild med... at være præcis, hvor beslutningerne bliver taget. Hele tiden. I praksis drejer det sig om en medfødt FOMO, som jeg omdanner til energi mod at tvinge mig selv til at handle og blande mig, hvis jeg føler mig udeladt af en central proces.
 
Jeg har svært ved at tolerere... Disse dage? Berlingskes lederskribenters forstokkede syn på kvinder.
Mere generelt… har jeg det svært med den danske mødekultur. Jeg er utålmodig af natur, så et møde uden klart defineret formål eller agenda giver mig nervøse trækninger, og jeg foretrækker helt klart møder på 15-30 minutter og gerne stående/gående. At Outlook per default foreslår møder af 60 minutters varighed, er rent djævelskab.
 
10 k-folk jeg vil fremhæve er…benhårde digitale strateger, der tør fylde og grine højt. På den liste står blandt andet Katrine Emme Thielke, Mette Stuhr, Nadia Zinck Thiessen, Astrid Haug og Christina Andreasen. Og så naturligvis alle de gode folk, der altid er klar på (digital) sparring: David Lorentzen, Jesper Andersen, Mathias Holm Pedersen, Tine Heinricy og Robin Juel Johansen og en hel masse andre.
 
Jeg sender stafetten videre til... Mette Bierbum Bacher fra Mindshare, der arbejder kommercielt med sociale medier for store FCMG brands. En helt anden disciplin end min.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også