Pengene stammede fra royalties fra deres korte, men succesfulde musikkarriere, der bl.a. omfattede en nummer et hitsingle på verdensplan i 1991. The KLF trak sig tilbage fra musikbranchen i 1992, men deres royalties blev ved med at rulle ind, og det var dem, de brændte af. Afbrændingen blev foreviget i dokumentarfilmen The K Foundation Burn a Million Quid, og asken fra de brændte penge blev senere brugt til at skabe en mursten. Bemærk i øvrigt pengenes rejse fra den immaterielle musik, over de symbolske penge til den konkrete mursten.
Store pengebeløb skaber både en pludselig kunstinteresse i medierne og mejsler værket ind i kunsthistorien.
“Er det tyveri?”
Det hører til sjældenhederne, at danske kunstværker og kunstudstillinger rammer mediernes nyhedsflader. Begge dele var tilfældet fredag den 24. september, hvor udstillingen Work it Out åbnede i Aalborg. Vinklen var dog ikke værkets budskab, men derimod de forsvundne penge.
Allerede i radioavisen kl. 8 var ombytningen af An Average med det nye værk Take the Money and Run en af hovedhistorierne. Her var vinklen, at udstillingen “kan blive en dyr fornøjelse” for Kunsten. Museumsdirektør Lasse Andersson fortæller, at de mange penge er et lån til Jens Haaning, og han håber, at pengene dukker op, når udstillingen lukker 14. januar 2022.
Den danske mediedækning kulminerede dog først dagen efter, lørdag den 25. september, med et vidunderligt indslag i P1 Morgen. Værterne Bjarne Steensbeck og Kirstine Dons lægger fra land med at spørge Jens Haaning, hvor pengene er. De får naturligvis ikke andet svar, end at pengene er i Jens Haanings varetægt.
De to journalister kredser om spørgsmålet, om Take the Money and Run er kunst eller tyveri, og i det hele taget er deres vinkel en konflikt mellem Jens Haaning og Kunsten. De to parter fremstilles som henholdsvis gerningsmand og offer, som om sagen var krimistof.
Indslaget tager en bemærkelsesværdig drejning, da der bliver stillet om til Kunstens museumsdirektør, Lasse Andersson. Hvis journalisterne havde håbet på, at konflikten nu blev udpenslet for åben mikrofon, blev de svært skuffede.
Lasse Andersson anerkender, at Jens Haanings værk er kunst, og det er da også blevet en del af udstillingen Work it Out. Nu kæmper journalisterne for alvor for deres konfliktvinkel og spørger ind til, om ikke Kunsten skal have deres penge tilbage. Lasse Andersson skyder behændigt spørgsmålet til hjørne:
“Vi må se den 14. januar,” svarer han, med henvisning til udstillingens slutdato.
Netop denne suspense om, hvorvidt pengene virkelig er forsvundet, eller om de bliver returneret, påpeger Lasse Andersson, er en del af værket. Makulatoren står og blinker. Går den i gang eller ej?
Indslaget er som hele et yderst illustrativt clash mellem to forskellige paradigmer: På den ene side journalisternes forudsigelige fokus på konflikt og de meget håndgribelige forsvundne 550.000 kroner. På den anden side kunstneren og museumsdirektørens fokus på det uhåndgribelige værk, der både er genialt, fordi det består af noget, der mangler, og fordi det adresserer udstillingens tema så millimeterpræcist.
Det er et indslag lige til journalistuddannelsernes tvungne pensum.
“Værket er, at der mangler en halv million. Værket er, at jeg har taget deres penge,” fortalte Jens Haaning i P1 Morgen.
“Det er ikke tyveri. Det er et kontraktbrud, og et brud på en kontrakt er en del af arbejdet”.
Take the Money and Run
Lad os afslutningsvist dvæle lidt ved de i kunstnerisk sammenhæng uinteressante penge.
Da Girl With Balloon blev makuleret i 2018, opstod i stedet værket Love is in the Bin. Det er siden blevet udstillet, og i oktober i år kommer det nye værk for første gang på auktion. Pris? Estimeret mellem fire og seks millioner pund. Det er mellem 35 og 51 millioner danske kroner i dagens valutakurser; eller en værdistigning på omkring 500 pct. siden dengang på Sotheby’s.
”For én gang skyld er det lykkedes for en kunstner at pisse på det system, som reducerer kunst til intet andet end en vare. Det, der skete på Sotheby’s, er Banksys største værk. Han sagde noget, der er nødt til at blive sagt: Kunsten kvæles til døde af penge. Markedet forvansker fantasi til investering og gør protest til dekoration i en eller anden oligarks palads. Den eneste revolution, kunsten har tilbage, er at destruere sig selv i det øjeblik, den bliver solgt”.
Dagens prisvurdering af KLF-murstenen er ukendt, men mon ikke også den ville overstige en million pund, hvis den kom på auktion? The KLF/The K Foundation rører atter på sig, og et af deres aktuelle projekter er at bygge en pyramide af sten, der er fremstillet af doneret aske fra kremerede mennesker.
Så hvad med
Take the Money and Run? Siden værket blev offentliggjort den 24. september,
har historien spredt sig som en steppebrand verden over. Museet foretager måske ikke officielt en sådan udregning, men den verdensomspændende PR-omtale for Kunsten i Aalborg er ikke desto mindre ubetalelig for et mindre dansk kunstmuseum. Holdt op mod den massive omtale virker en halv million kroner pludselig som småpenge.
Og så er der selve værket: De to tomme rammer, hvor små mærker på de blanke lærreder viser, hvor de forsvundne penge skulle have siddet. Pengene er i Jens Haanings varetægt, mens rammerne er i Kunstens besiddelse. Spørgsmålet er, hvem af parterne der i sidste ende ligger inde med det aktiv, der repræsenterer den højeste økonomiske værdi i det interne regnskab.
Hvis Take the Money and Run ender med at repræsentere en værdi på mere end 550.000 kr, så bliver Jens Haaning konfronteret med det samme paradoks som Banksy: At Haanings kunstneriske protest over sine arbejdsforhold ender med at skabe økonomisk værdi for nogle andre. Måske ender Jens Haanings protest en dag med at hænge som udsmykning på væggen hos en oligark.
Under alle omstændigheder er Jens Haaning lykkedes med at skabe opmærksomhed om de forunderlige mekanismer bag værdifastsættelse af kunst, og kunstnerens beskedne andel af kagen. Og det på trods af, at de danske mediers redaktionelle idéudvikling ikke rækker længere end til at spørge, om han er en tyveknægt.