Sådan skal din virksomhed bruge Snapchat i en kommerciel sammenhæng
Snip snap-marketing-chat

Er snapchat det rigtige medie for din virksomhed?

Halvdelen af alle danskere mellem 12 og 29 år bruger Snapchat dagligt. Snapchat er dermed et oplagt valg, hvis man som virksomhed vil fange de unges opmærksomhed. Vi præsenterer her en how-to, hvis du vil kaste dig ud i at markedsføre på Snapchat.
Er du på Snapchat? Hvis du er over 29 år, er svaret højst sandsynligt nej. Hvis du derimod er under de 29 år, er der op til 50% chance for, at du bruger det sociale medie dagligt. De korte sekvenser med video eller billede, som kun sendes til udvalgte venner, flyver i himmelflugt frem og tilbage mellem mobilerne hos de 12 til 29 årrige - og udgør dermed en kæmpe berøringsflade for virksomheder, der vil nå ud til den unge målgruppe. 
 
Alligevel ved mange virksomheder ikke, hvordan det nye medie skal bruges - hvis du er blandt dem, så bør du læse denne artikel. I det følgende serverer vi et værktøj, som du kan trække direkte ned over din virksomhed, hvis overvejelser om brugen Snapchat i markedsføringen har strejfet dig. 
 
 
Hvis Snapchat derimod stadig lyder lidt som latin i dine ører, kan du hurtigt opdatere dig med DR's rapport - Medieudviklingen 2015, og deres Snapchat for dummies her.

Snapchats superbruger
Lad os lige tage et hurtigt kig på tallene, så vi har en fælles forståelse for brugerne. Hvis vi spørger DR's medieudvikling, brugte 24% af danskerne i alderen 12-29 år Snapchat hver dag i 2013. I 2015 er det tal steget til 48%. Sidste år var det altså hver anden dansker i alderen 12 til 29 år, der flittigt brugte Snapchat. 
 
Tal fra DR's medieundersøgelse 2015 viser den hastigt stigende udbredthed af Snapchat hos de 12-29-årige 
 
Det er altså ikke bare halvdelen af en vilkårlig gruppe danskere, der har oprettet en profil på et eller andet socialt media. Men snarere er der tale om en købestærk målgruppe, som rent faktisk benytter platformen på daglig basis.
 
Vil du slå brødet så stort op?
Før du sætter alle hjulene i gang og får din virksomhed på Snapchat, er der indledningsvist en vigtig overvejelse at gøre sig. Omend den grundlæggende idé bag Snapchat er, at beskederne maksimum skal vises i 10 sekunder, så indtager de til gengæld også hele skærmen. Som nærmest det eneste sociale medie, formår Snapchat at optage 100% af skærmen med lige netop det indhold, du gerne vil vise – og derfor forhåbentlig også 100% af modtagerens opmærksomhed. Hvordan du bruger Snapchat i din markedsføring, er derfor ikke helt ligegyldigt. 
 
Modtagerens opmærksomhed fordrer i første omgang, at brugeren selv vælger at se beskeden, du sender dem. Så det er selvfølgelig også en væsentlig faktor. Da beslutningen om at vise den tilsendte snap er en aktiv handling, må det samtidig formodes, at opmærksomheden er markant større på snappens indhold, end hvis du eksempelvis præsenterer brugeren for en annonce eller en post på Facebook, Instagram eller Twitter. Dette er især spændende, når vi alle ved, hvor meget virksomhederne kæmper for at få opmærksomheden fra brugerne.
 
Vi bringer en advarsel
Dette leder videre til næste uundgåelige overvejelse i din how-to til Snapchat. Som du jo nok ved, så er det, i næsten alle situationer, no-go at snappe direkte til brugeren. Derfor bruger man som brand kun MyStory-delen af Snapchat. Når brugeren udvælger, hvilket indhold han/hun skal se, så er det eneste, brugeren kan basere sit valg på, et brugernavn og en thumbnail (som er et lille billede der viser bidder af det indhold der er i MyStory). Thumbnailen er dog ubrugelig, da størrelsen på den er utrolig lille, og man kan derfor ikke se, hvad indholdet egentlig er.
 
På en mobilskærm synes den runde thumbnail til venstre for brugernavn forsvindende lille. Det er derfor svært at afkode indholdet på forhånd
 
Modtageren vælger også ganske ofte at se beskeder ud fra hvilket indhold, der før er blevet lagt op. Det betyder, at en bruger automatisk afkoder hver eneste bid indhold, som præsenteres for vedkommende. Efterfølgende er det medvirkende til, om du som brand bliver til- eller fravalgt. Pointen her er, at selvom indhold på Snapchat kan kategoriseres som ’ligegyldigt’, så skal man være skarp på planlægning og produktion af indhold. Ellers risikerer du, at du og dit brand bliver rangeret nederst på listen over dem, brugeren helst ser indhold fra. Og så er vi jo lige vidt. 
 
Snapchat framework – et must read
Der er ikke nogen tvivl om, at dem, der formår at benytte Snapchat indenfor rammerne, vil opnå en first mover-fordel. Derfor bør du læse nedenstående guide og sprinte fra dine konkurrenter med det samme!
 
Formålet med frameworket er at lede virksomhederne gennem en proces, hvorpå overvejelser gøres og beslutninger tages for at få mest muligt ud af platformen. På den måde undgår man på bedste vis at lave fejl og får fra start optimeret processen.
 
Før man giver sig i kast med frameworket og de fem trin, der gør sig gældende, skal man som organisation overveje, om man er gearet til at håndtere endnu en platform - en platform, der vel at mærke er ressource- og tidskrævende.
 
... men i første omgang vil jeg bede dig om at overveje, om Snapchat er den rigtige kanal. Kan kræfter og penge placeres andetsteds med en bedre ROI? Godt nok er vi pro Snapchat, men det er sundt at overveje sine muligheder og kanalvalg. En overvejelse, der altid skal ske i samspil med målgruppevalg.
 
 
Brug modellen til at finde ud af, om Snapchat er det rigtige medie for din virksomhed. 
 
1. Skal vi? 
Her vurderes om ens målgruppe ligger indenfor Snapchats brugerbase, som primært er de 12-29-årige i Danmark. Ligger målgruppen udenfor dette spænd, er det værd at genoverveje, om Snapchat er den rigtige platform at benytte. Dermed ikke sagt, at Snapchat udelukkende er for denne målgruppe, men det giver en idé om, hvorvidt det er brugbart.
 
Hertil er det måske relevant at indskyde, at brugen af Snapchat de seneste år er eksploderet kraftigt (jævnfør ovenstående illustration fra DR's medieudvikling '15). Det er derfor ikke til at vide, hvilken målgruppe vi, om fem, to eller bare et år, har med at gøre.
 

Hvis du vil have fat i en ældre målgruppe, skal du måske genoverveje, om Snapchat er en god idé.

2. Hvad vil vi opnå? 
Her sætter virksomheden sin målsætning for brug af platformen. Det kan være en kombination af ’hårde’ mål (åbningsrater, antal af venner og completion rates) og ’bløde mål’, som tættere forhold til kunderne, dybere indsigt i målgruppen og lignende. Det er selvfølgelig op til den enkelte virksomhed at vurdere, hvad man egentlig gerne vil opnå med Snapchat. Det handler om at have nogle mål at arbejde hen imod for senere at kunne evaluere.
 
DR har i deres rapport om danskernes mediebrug '15 også undersøgt, hvordan Snapchat bliver brugt og hvilken tone, der på mediet bliver lagt an. Du kan i kapitlet, Snapchat er dobbelthager der forsvinder igen, blive klogere på det hurtigst voksende medie i Danmark, og hvad spontaniteten gør for kommunikationen. 
 
3. Hvordan opnår vi det?
Når du skal komme nærmere din strategi for brugen af Snapchat, har analysen vist os, at Snapchat ikke skal ses som en salgsplatform, men at mediet primært skal benyttes som enten en interaktionsplatform eller en markedsføringsplatform. Altså kan du trække på Snapchat når du vil skabe bedre relationer (kundeservice, deltagelse i konkurrencer, feedback osv.) eller med det formål at fortælle en historie om dit produkt eller din virksomhed (storytelling). 
 
Brug ikke Snapchat til salg. Det er et relationsmedie.
 
Den primære strategi for brugen af platformen er derfor ikke bundet op på direkte salg af produkter, men nærmere at knytte stærkere bånd til målgruppen eller udbygge historien om virksomheden i sig selv og dens virke. Strategien skal selvfølgelig hænge sammen med den målsætning, man har sat sig.
 
4. Med hvad?
Ved fjerde punkt i frameworket er det på tide, at du beslutter dig for hvilken type indhold, I vil benytte jer af. Naturligvis ud fra brugerens behov. For at give indholdet værdi, skal det følgelig imødekomme brugerens behov. Det er derfor vigtigt, at du har for øje hvilken type indhold, der skal formidles i forhold til målgruppen.
 
Vi har oplistet fem indholdstyper. Skal modtageren:
  • Identificere sig?
  • Informeres?
  • Underholdes?
  • Socialisere?
  • Slappe af?
Typen af indhold skal stemme overens med målsætningen og strategien. Teorien bygger på, at brugeren vælger medie alt efter hvilket behov, der skal dækkes. Derfor skal du og din virksomhed vurdere hvilken type indhold, der deles, og hvordan det dækker brugerens behov.
 
Tænk over, hvad din modtager skal bruge dit indhold til. Kilde: Appletoncreative
 
5. Nåede vi det?
Sidst, men ikke mindst, hører en evaluering sig til. Dette sidste, simple trin i din how-to i brugen af Snapchat i kommercielle sammenhænge er grundlæggende for at holde kontrol med de metoder, du har benyttet. Det er her, man samler op på resultaterne og holder dem op mod resten af frameworket. Derefter retter man de forskellige trin til, alt efter hvilke resultater man opnår.
 
... men hvordan får du flere følgere på Snapchat?
Et af de parametre, der ikke er taget højde for i dette framework, er, hvorledes man skaber sig et publikum på platformen. Da man ikke kan søge brugernavne frem, og da Snapchat heller ikke har et ’viralt lag’, bliver man nødt til at markedsføre sin Snapchat-konto via andre kanaler. Det kan være Facebook, Instagram, hjemmeside, print, mund til mund, shoutouts fra andre Snapchatbrugere og lignende.
 
Frameworket er udarbejdet i samarbejde med Nick Peronard.
Hvis du vil læse mere om frameworket, kan du læse specialet her.
 

Relaterede artikler

Snip snap snude - dobbelthagerne er ude - Det handler om at være grim. Det står i skarp kontrast til det pæne og polerede på Instagram. Det er flygtigt, useriøst ...
Instagram er ikke for børn - Børn og unge bruger i dag mere tid på medier og særligt sociale medier end nogen anden aktivitet – udover søvn. Ikke des...
Hver dag er videodag - Videoformidling er ikke længere forbeholdt de professionelle. Har du en telefon med et kamera, er du kvalificeret til at...
Bliv strategisk selfiestjerne - Selfies er meget mere end selvoptaget billedspam. Se her, hvordan I kan bruge selfien som et strategisk led i jeres mark...
Like Love Haha - Facebook indfører nu emojis i relation til statusopdateringer. I mange år har brugerne efterlyst en ”synes ikke godt om”...
Insta-brand dig selv - Overskrift.dk lancerede i sidste uge Instagram-listen, der viser de mest populære instagrammere i Danmark. Det er en god...
41% læser deres nyheder på Facebook - De klassiske journalistiske nyhedskriterier væsentlighed (menneskers vilkår), identifikation (bare det var mig, godt det...
Jeg anklager sociale medie-eksperter: ren snik-snak - Det er slående, hvor lidt tal og fakta, der er i sociale-medie-eksperters udtalelser, artikler og tv-optrædener. Det er ...
Det næste Facebook er en fersken - Har vi plads til flere sociale medier i vores hverdag? Stifteren af app’en Vine, Dom Hoffman, siger ja. Peach er det nye...
Takt og tone for Facebook Reactions - Reactions på Facebook giver nye kommunikationsstrenge at spille på. Men også nye fælder, man uforvarende kan falde i. Se...
Instagreat! - Nu er der igen ballade i den globale, internetbaserede andedam. Den elskede fotodelingsapp Instagram har ændret sit graf...
Facebook Live - hvad er meningen? - Facebook Live. Alle taler om det. Få har set det. Ingen har prøvet det. Endnu. Hvad går Mark Zuckerbergs nye Facebook-sa...
Meeker - de vigtigste slides til k-folket - Mary Meeker. Internettets ukronede dronning. Hun kan fortælle dig alt om fremtidens digitale trends - og det gør hun i d...
Sådan vinder din virksomhed med mobilvideo - Mobilvideo er blevet hver mands eje. Mediet er brugervenligt, engagerende, tidens store content-vinder og en favorit bla...
Instagram Stories: Enden på Snapchat? - Instagram har netop lanceret en af deres største opdateringer nogensinde og tager i samme åndedræt for alvor kampen op m...
Er marketing og kommunikation BFF? - Meget tyder på, at marketing er ved at overhale kommunikation på en måde, der kan forskyde balancen i den idealtypiske i...
Skal du ønske dig et par Snapchat-briller? - Snapchat overrasker os endnu en gang. Første overraskelse kom, da CEO Evan Spiegel valgte at ændre navnet fra Snapchat t...
Hvornår har dine følgere sidst sagt, at de elsker dig? - Tre ud af fire unge danskere har den sidste uge brugt Snapchat, og så skulle man vel tro, at det væltede med brands, org...

Kommentarer

Få nyhedsbrev

47 JOB

Kommunikationskonsulent

Se alle job Indryk job

Få nyhedsbrev

Job

Studentermedhjælper

Frist: Hurtigst muligt

Digital Kommunikationskonsulent

Frist: 17. april

Pressemedarbejder

Frist: 10. april
Se alle job Indryk job

Få nyhedsbrev

Alt hvad du behøver at vide om kommunikation i din indbakke.

Ud over nyhedsbrevet får du max to andre faglige e-mails om ugen.