Torsdag brød prins Nikolai, Joachims ældste søn, tavsheden til Ekstra Bladet. Han fortsatte i samme følelsesbetonede spor som sin far og mor, grevinde Alexandra.
“Hele min familie og jeg er selvfølgelig meget kede af det. Vi er, som mine forældre også har udtalt, i chok over denne her beslutning og over, hvor hurtigt det i virkeligheden er gået,”
udtalte prins Nikolai til Ekstra Bladet.
Fredag formiddag melder kronprinsesse Mary sig på banen.
Hun udtaler bl.a.:
“Forandring kan være umådeligt svær og kan gøre rigtig ondt. Jeg tror, de fleste har prøvet det. Men det er ikke ensbetydende med, at beslutningen ikke er den rigtige”.
Mary følger i dronningens spor
Eva Svavars, der er brandingekspert og partner i Lead Agency, var en af dem, der ville have rådet Kongehuset til at tie stille og ikke bidrage yderligere til konflikten. Sådan blev det altså ikke. Om interviewet med Mary siger hun:
“Hovedbudskabet i videoen er endorsement. Taktisk har man valgt at sende Mary i byen for at bakke op om dronningen,” siger Eva Svavars.
Udover Marys budskaber kommunikerer hun også med sit kropssprog, mener Eva Svavars.
“Marys kropssprog signalerer, at hun er tydeligt berørt. Der er følelser på spil. Mary plejer at være meget fattet, men her udstråler hun, at hun er berørt. Kropssproget er samtidig åbent for fortolkning. Hun kan være berørt, fordi hun er meget præget af krisen i Kongehuset, eller hun kan være berørt, fordi hun ikke mener det, hun siger,” udtaler Eva Svavars.
Torsdag sagde Eva Svavars til Kforum om henholdsvis dronningens narrativ og prins Joachims kommunikation:
“Det er et meget corporate og business-agtigt narrativ. Dronningen kunne være CEO i en børsnoteret virksomhed. Joachim kommunikerer til gengæld som familiemenneske i privatsfæren.”
På budskabsniveau lægger Mary sig ifølge Eva Svavars i forlængelse af dronningen.
“I forhold til budskaberne, så kommunikerer hun på samme corporate måde som dronningen. Det er samme firmalingo; hun holder det helt formelt og taler om nødvendighed. Det er samme svært forståelige og uforklarede narrativ som dronningen. Så hun kommunikerer videre i samme spor. Derved viser hun, at hun bakker op om dronningen,” siger Eva Svavars.
Krisehåndteringen er igang
Anna Thygesen, der er kommunikationsrådgiver og CEO i WeDoCommunication, vurderer, at Marys entré i konflikten er et tegn på, at Kongehusets krisekommunikation er i gang.
“Dronningen har sendt Mary, Kongehusets stærkeste kort, på banen. Dronningen har gjort både fans og skeptikere vrede. Det er aldrig et godt udgangspunkt i kommunikation. Det er den velkendte historie med, at man har et ok budskab, men forkludrer håndteringen,” siger Anna Thygesen og fortsætter:
“Nu sender dronningen Mary på banen, og det er klogt og det eneste rigtige træk. Hun er det stærkeste kort og repræsenterer fornuftens stemme. Det er en gamechanger.”
Anna Thygesen mener, at Kongehuset i løbet af de seneste døgn er havnet i en fløjkrig:
“Banen er kridtet op, så dronningen befinder sig i det ene hjørne, Joachim og hans familie i det andet. Mary placerer med sit interview hende og Frederik på dronningens banehalvdel, men tættere på Joachim end dronningen,” siger hun.
“Joachim har høstet sympatien indtil nu, men på et tidspunkt vil folk mene, at der er børn i verden, der har det værre,” siger Anna Thygesen.