Rockwool kritiserer Erhvervsstyrelsen

Rockwool opnår næppe det, virksomheden ønsker med sin pressemeddelelse, vurderer professor med speciale i krisekommunikation.
Rockwools kritik af Erhvervsstyrelsen kan give bagslag, vurderer professor Winni Johansen. Foto: Stine Bidstrup/Ritzau/Ritzau Scanpix
Rockwools kritik af Erhvervsstyrelsen kan give bagslag, vurderer professor Winni Johansen. Foto: Stine Bidstrup/Ritzau/Ritzau Scanpix
Onsdag tog Rockwool til genmæle over for Erhvervsstyrelsen, som vil undersøge om isoleringsselskabet har brudt EU's sanktioner mod Rusland, med en pressemeddelelse.
 
Erhvervsstyrelsen vil desuden undersøge, om det danske selskab har brudt reglerne om dual-use, som omhandler produkter, der kan bruges til både civile og militære formål. Det sker på baggrund af artikler, som Ekstra Bladet og DanWatch står bag.
 
Netop overholdelsen af sanktioner er en kerne i Rockwools forsvar for beslutningen om at blive i Rusland, hvor virksomheden har fire fabrikker og 8.500 ansatte. Det blev senest gentaget i årsregnskabet, ifølge dr.dk. Virksomheden afviser alle anklager om sanktionsbrud. 
 

Skal reagere på undersøgelse

Strategien med at udsende en pressemeddelelse giver god mening, mener professor ved Aarhus Universitet Winni Johansen, som i en årrække har beskæftiget sig med krisekommunikation.
 
”På den måde kommer de igennem med deres egen vinkel frem for at overlade den til pressen, så det er fornuftigt nok," siger hun og tilføjer:
 
”De skal selvfølgelig reagere, når de kritiske artikler fra Ekstra Bladet og DanWatch nu bliver fulgt op af en undersøgelse fra Erhvervsstyrelsen.”
 
Hun kalder sagen ”alvorlig for Rockwool”, som i forvejen har fået meget negativ mediedækning for at beholde sine aktiviteter i Rusland.
 
”Fordi de i forvejen får meget kritik, vil mange have en tendens til at overveje, om man kan stole på det, der kommer fra dem,” siger Winni Johansen, som henviser til, at dårlige sager kan begynde at klæbe som velcro til en virksomhed, hvis omdømme er udfordret.
 

Kritik kan falde dårligt tilbage 

Rockwools konfrontatoriske linje i meddelelsen er Winni Johansen dog skeptisk overfor. Allerede i andet afsnit lyder det:
 
”Vi er meget forundrede over, at Erhvervsstyrelsen indledningsvist har bekræftet deres intention om en sådan henvendelse til medier og offentlighed – førend at de informerer Rockwool. Dette er, så vidt vi ved, i strid med gængs praksis i Erhvervsstyrelsen."  
 
”Ligesom når man angriber medierne, kan det blive opfattet som et fortvivlet forsøg på at slippe for sit ansvar, at Rockwool skælder ud på Erhvervsstyrelsen,” siger Winni Johansen og fortsætter:
 
”Formålet er nok at fortælle offentligheden, at de ikke får en fair behandling, og det kan være reelt nok, men de opnår næppe noget med det.”
 

Forsøgte at påvirke Udenrigsministeriet

Hun henviser til en anden reaktion fra Rockwool, som kontaktede Udenrigsministeriet for at få ”støtte og råd” til at protestere over, at den ukrainske ambassade blandede sig i en demonstration mod Rockwool, ifølge dr.dk.
 
Det afviste Udenrigsministeriet med henvisning til ytringsfriheden.
 
”Rockwool burde have forudset, at det ville være reaktionen, men nogle gange glemmer virksomheder at tage reaktionerne i ed, fordi de er så opsatte på at forklare sig.”
 
Derfor tyder Rockwools reaktion i den seneste sag på, at ”de føler sig trængt op i en krog”, vurderer Winni Johansen.
 
For selvom virksomheden bør afvise, at den har begået sanktionsbrud, hvis den er sikker på det, er der ingen grund til at starte en konflikt med Erhvervsstyrelsen, påpeger hun. 
 

Svært at fralægge sig ansvar for distributører

Ud over afvisningen lægger Rockwool i meddelelsen vægt på, at virksomheden ikke kan vide, hvordan distributører af stenulden agerer.
 
Ifølge meddelelsen er Rockwools produkter blevet solgt gennem en ”bred vifte af distributører. Derfor ved Rockwool ikke og har ingen kontrol over, hvem alle slutbrugere er.”
 
Den holder ikke altid i 2023, mener Winni Johansen.
 
”I dag stilles virksomheder til ansvar for hele deres forsyningskæde, helt ud til, hvordan arbejdsforholdene er for underleverandører i Asien,” siger hun og tilføjer:
 
”Derfor skal man som virksomhed, hvis muligt, gøre sig klart, hvilke distributører man kan tillade sig at gøre forretninger med, for man vil blive holdt ansvarlig, ikke kun for sine kunder, men også for kundernes kunder.”
 
Om sagen
Fredag kunne Danwatch og Ekstra Bladet beskrive, at Rockwools russiske samarbejdspartnere i mindst 21 tilfælde har leveret Rockwool-produkter til skibsværfter, der udfører ordrer på vegne af Ruslands forsvarsministerium.
 
Leveringerne løber ifølge de to medier op i omkring 11,5 millioner kroner. De er sket i årene mellem 2015 og 2020 – altså efter Ruslands annektering af Krim, men før den fuldbyrdede invasion af Ukraine.

Rockwool afviser alle anklager.
 
Kilde: Ritzau

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også