Vermund stopper: "Har spillet på køn, sex og magt"

Pernille Vermund er toppolitikeren, der ikke vil være politiker. Nu har hun meldt sin afgang fra Nye Borgerlige, hvor hun er det største aktiv med sin stærke politiske kommunikation og selviscenesættelse, vurderer to rådgivere.
Foto: Jens Dresling/Ritzau Scanpix
Foto: Jens Dresling/Ritzau Scanpix
Nye Borgerlige, som Pernille Vermund var med til at stifte, skal se sig om efter en ny formand i år, meldte hun ud tirsdag.
Hun fortsætter som formand frem til partiets årsmøde, eller ekstraordinære årsmøde, hvis der kommer sådan et.
 
I sin begrundelse for at stoppe, bruger Pernille Vermund en velkendt pointe, som løbende er blevet brugt til at positionere hende selv og partiet, mener Benny Damsgaard, selvstændig public affairs- og kommunikationsrådgiver.
 
På partiets hjemmeside skriver hun:
 
”Jeg har, siden vi stiftede Nye Borgerlige, været ærlig om, at jeg ikke så mig selv som politiker. Da vi kom i Folketinget, gjorde jeg det klart, at jeg ikke ville gro fast på Christiansborg.”
 
”Udmeldingen er i tråd med, hvordan Nye Borgerlige normalt kommunikerer,"  siger Benny Damsgaard.
 
Han fortsætter:
 
"En klassisk Nye Borgerlige-retorik er at markedsføre sig selv som ikke-politikere fra virkeligheden, der kommer ind Folketinget og rydder op i tingene til danskernes bedste." 
 
Men det har hele tiden været en sandhed med modifikationer. I klummen ”Nye borgerlige er også bare politikere” på Altinget.dk gennemgik han de daværende folketingsmedlemmers baggrund, som ikke adskilte sig synderligt fra mange andre politikeres.
 

Effektiv men også unuanceret kommunikation

Ikke desto mindre har kommunikationen om at være anti-elite været effektiv, mener Benny Damsgaard.
 
”Det er og bliver et problem for Nye Borgerlige, at Vermund stopper. Hun er uden diskussion og sammenligning partiets største aktiv,” siger han.
 
Det er Tine Lund-Bretlau, partner i White Cloud enig i. Vermunds varemærke som politisk kommunikatør er at være ekstremt tydelig i sine holdninger, vurderer hun. 
 
”Der har ikke været mange nuancer i hendes kommunikation. Når hun er blevet mødt med fakta eller undersøgelser af andre politikere eller journalister, er det blevet affærdiget som holdninger.”
 

Svært at overføre kommunikationsstil

Andre politikere bruger også den taktik, men Pernille Vermund har været ”en særlig eksponent for den”, ifølge Tine Lund-Bretlau.
 
”Det er den helt rigtige kommunikative strategi, for den appellerer til Nye Borgerliges vælgergrupper, at der ikke er så meget snak,” siger hun.
 
Dog er der også faldgruber ved den måde at kommunikere politik på.
 
”Det er sværere at køre den stil på andre politikområder end udlændingepolitik. For selvom man kan være holdningsbaseret i forhold til nationaløkonomien, er den også meget indsigtsbaseret, så det er sværere at kommunikere firkantet om,” siger Tine Lund-Bretlau.   
 
Også Benny Damsgaard fremhæver Pernille Vermunds ”klare kommunikation”.
 
”Pernille Vermund har ofte stillet ufravigelige krav, som realpolitisk ikke giver mening, men kommunikationsmæssigt er effektive, fordi de giver vælgerne et indtryk af, at der er lette løsninger på svære problemer.”
 

Reformudspil fra tømmerflåde

Siger man Pernille Vermund, siger man også selfies og selviscenesættelse.
 
”Hun har spillet på køn, sex, magt og alle andre tangenter. Hendes kommunikation har været meget personbåret,” siger Tine Lund-Bretlau og henviser blandt andet til Pernille Vermunds meget omtalte lancering af en stor reform i Berlingske, der blandt andet skulle sænke skatten for 100 mia. kroner og reducere antallet af offentligt ansatte med 100.000.
 
Strategidirektør for Mandag Morgen og Altinget, Lisbeth Knudsens tweet om lanceringen af reformudspillet i 2021. 
 
Artiklens billedsiden af Pernille Vermund iført rød, gennemblødt kjole siddende på blandt andet en tømmerflåde i vandet, stjal dog i høj grad opmærksomheden. Berlingskes chefredaktør Tom Jensen forsvarede den i en klumme, der naturligvis viste billederne endnu engang.
 
”Pernille Vermund har været ekstremt dygtig til at bruge sig selv og sin sex appeal meget bevidst i sin kommunikation,” siger Benny Damsgaard og tilføjer:
 
”Der er ikke mange politikere, som har tungekysset med Jonathan Spang og lagt videoer af sig selv på sociale medier iført bikini, mens man sjipper. Det kan man vist godt kalde politik til husarerne.”
 

Taktisk flot håndtering af afgang

Pernille Vermund har heller ikke været bange for konfrontationer, nævner Benny Damsgaard.
 
”Hun går til biddet, når hun angriber politiske modstandere, og særligt inden for blå blok gør det ondt på dem, det går ud over. Den hårde retorik kan Nye Borgerliges vælgere godt lide, fordi de vil se håndfaste løsninger.”
 
Pernille Vermunds sidste tid som formand har blandt andet været præget af opgøret med partifællen Mette Thiesen, som endte med at trække sit mandat og melde sig ud af Nye Borgerlige.
 
”Mette Thiesen-sagen har været noget rod, fordi den fik lov at udvikle sig. Det tyder på, der er ikke i tide blev grebet ind og kommunikeret på en måde, så tingene kunne finde en løsning stille og rolig,” siger Benny Damsgaard med henvisning til den spegede sag, der involverede chikane, trusler og håndgemæng, som Kforum har opsummeret her.
 
Overgangen til en ny politisk leder for partiet bliver afgørende for, hvordan det fremadrettet vil gå for partiet, der nu står ved en skillevej efter et valg med færre stemmer end forventet.
 
Indtil videre peger kommunikationen fra baglandet på, at det er en kontrolleret proces, mener Tine Lund-Bretlau.
 
”Jeg vil gerne rose Pernille Vermund og partiet for den taktiske håndtering af hendes afgang og kommunikationen omkring den, hvor medlemmerne roser deres afgående formand og siger, at det sker på et godt tidspunkt. Det er klogt, for et formandsopgør kort før et valg, er der aldrig stemmer i," siger hun. 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også