Sådan kommer HK ud af krisen

Løsningen på konflikten mellem ledelse og medarbejdere i HK kræver en kombination af kommunikation og handlekraft, mener to bureaudirektører.
Mads Byder, stifter af Help PR, mener, at ledelsen i HK kan bruge medierne som medspiller i konflikten med medarbejderne, hvis den åbner mere op. Foto: Help PR /PR
Mads Byder, stifter af Help PR, mener, at ledelsen i HK kan bruge medierne som medspiller i konflikten med medarbejderne, hvis den åbner mere op. Foto: Help PR /PR
Uoverensstemmelser mellem medarbejdere og ledelse rammer oftere medierne end tidligere.
 
Men den rette brug af medierne kan være en vej ud af krisen, mener to bureaudirektører, som giver deres vurdering af, hvordan HK – og andre organisationer, der havner i en lignende situation – skal takle den.  
 
I tilfældet HK Privat har formand Simon Tøgern gentagne gange refereret til, at han tager medarbejdernes kritik af en ledende kommunikationsmedarbejder internt frem for i medierne.
 
Det skibe er dog sejlet, mener både Mads Byder, stifter af Help PR, og Lars Volle, partner i Lead Agency.
 
”Det er en gammel klassiker i presseberedskabet, at man ikke vil diskutere personalesager offentligt. Men det er for lukket og for gammeldags en tilgang i det her tilfælde,” siger Mads Byder og tilføjer:
 
”Udfordringen er, at når en konflikt udvikler sig til en meget offentlig sag, hvor 400 personer nedlægger arbejdet, så klinger det hult at holde sagen internt.”
 

Ledelsen skal bruge medierne som medspiller

 
Det er Lars Volle enig i.
 
”Når historien først er ude i offentligheden, er det for sent at sige, at ”den tager vi internt”, som ledelsen forsøger.”
 
Ledelsen kan dog godt forholde sig til sagen på andre måder i medierne end at gå i detaljer med den konkrete personalesag, mener begge bureaudirektører.
 
”Mit bedste råd er: Tag selv det greb at benytte pressen til at fortælle, at du beklager og nu har sat virkemidler i gang, som for eksempel en intern undersøgelse,” siger Mads Byder og tilføjer:
 
”Det er både et signal til medarbejderne og til os andre, og det kan være ti gange mere effektfuldt end at nøjes med at sige det internt.”
 
Også Lars Volle mener, at ledelsen bliver nødt til at tage nogle kraftige virkemidler i brug.
 
”Medarbejderne søger formentligt håndfaste konsekvenser efter, hvad de mener er, flere års mistrivsel. Om det er, at der skal rulle hoveder, eller om andre løsninger kan komme på tale, er svært at sige udefra,” siger han.
 

Anklager mod chefer kalder på særlig kommunikation

 
Medarbejdere og ledelse skal i de næste ti dage finde en løsning, mens den kritiserede leder er sygemeldt.
 
”De dage skal bruges på at finde ud af, hvad man nu skal gøre, og hvordan man fortæller det, ikke bare til medarbejderne, men også til offentligheden, for vi venter også på svar,” siger Lars Volle.
 
At ledelsen viser sig lydhør, er særligt vigtigt for netop en fagforening, mener Mads Byder.   
 
”Det er noget andet end en privat virksomhed. Når det gælder fagforeninger, skal man kunne stole på, at de sikrer gode arbejdsforhold.”
 
Sager om påstået grænseoverskridende adfærd fra chefer mod medarbejdere kalder desuden på en særlig type kommunikation, mener Lars Volle.
 
”Når du er involveret i en sag, som handler om følelser, så taber du point, hvis du som ledelse kommunikerer koldt og kynisk,” siger han og tilføjer:
 
”Du er nødt til at komme følelserne i møde ved for eksempel at sige, at du tager anklagerne dybt alvorligt, at du forstår og anerkender frustrationen, og at det hele skal undersøges til bunds.”
 

HK's image lider ikke varig skade

 
Hverken Lars Volle eller Mads Byder vurderer, at sagen vil skade HK Privat på længere sigt.
 
”HK Privat er en organisation med en stor opbygget troværdighed. Nu har den fået en stor ridse i lakken, og den bliver selvfølgelig endnu større, hvis man ikke får lukket sagen ned, men det er muligt med den rette håndtering og accept af medarbejdernes krav,” siger Lars Volle.
 
Og den handler i høj grad om åbenhed, mener Mads Byder.
 
”Nu skal ledelsen se at få fortalt, hvordan man handlekraftigt og i sync med medarbejderne vil håndtere sagen og bruge pressen som medspiller.”
 
Mads Byder hæfter sig desuden ved, at medarbejderne fortsat ønsker at arbejde i HK.
 
”Der er forskel på at sige op og på at råbe vagt i gevær, som medarbejderne har gjort. Derfor tror jeg godt, at parterne kan komme tilbage til et tillidsfuldt samarbejde, men det kræver, at ledelsen er mere åben," siger han.
 
Krisen kan tilmed vendes til noget positivt, mener Lars Volle.
 
”Der er ikke noget som en krise, der kan ruske op i interne processer og rense luften. Løsningerne kan i denne sag ikke kun bo i en kommunikationsafdeling. Det er en ledelsesopgave på den store klinge, der skal til."

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også