Kommunikationsansvarlige og corona
Hvad gør k-cheferne?

Lukkede biografer og mangel på håndsprit. Kforum har talt med de kommunikationsansvarlige fra COOP, Egmont og Red Barnet om deres coronakommunikation.

Det danske samfund skal stå sin prøve over for COVID-19, og det er ikke kun statsministerens kommunikationsfolk, der er på overarbejde. Kforum har talt kort med tre kommunikationschefer om, hvad de gjorde, da de først skulle kommunikere om coronavirus, samt hvilke råd de vil give andre i samme position.
For kommunikationscheferne rundt om i landet er spørgsmålet ikke længere, hvorvidt de bør kommunikere om virussen, men nærmere hvordan. COOP, Egmont og Red Barnet har uden smittefare åbnet deres mail og givet Kforum et indblik i deres coronakommunikation.
 
Hvad var første prioritet?
For Lars Aarup, kommunikations- og analysechef hos COOP, var det vigtigt at samle kommunikationsindsatsen fra start:
“Vi nedsatte først en taskforce bestående af HR, Jura, Risk og Kommunikation. I takt med at coronakrisen udviklede sig, tilførte vi ressourcer fra andre afdelinger, ” fortæller han.
 

Lars Aarup opfordrer andre kommunikationsansvarlige til generelt at forberede sig på lignende situationer, eksempelvis ved at tjekke kommunikationskanalerne ved brandøvelser.
 
“Da regeringen lukkede Danmark ned 11. marts, havde vi allerede en bemandet kommandostation fra kl. 06-24 i et lokale umiddelbart ved siden af direktionen.”
 
Hvis du havde planer om en tur i biografen med fredagsslik, så kan du efter regeringens pressemøde i går ikke gøre det i Nordisk Film-biografer.
 
"Hver gang regeringen og myndighederne melder noget ud, øges kompleksiteten" - Lars Aarup
 
Biograferne er del af mediekoncernen Egmont, der fra begyndelsen har haft kommunikationsmæssigt fokus på myndighedernes opfordringer i forhold til epidemien. Det forklarer Line Aarsland, der er vice president ved corporate communications & public affairs hos Egmont.
 

Line Aarsland mener, at virksomheder bør være bevidste om at vurdere deres egen situation, da myndighedernes kommunikation er rettet mod offentligheden.
 
Noget af det første, de gjorde, var at udsende retningslinjer for, hvordan medarbejdere skulle forholde sig til sygdomssymptomer, og hvordan de kunne være med til at begrænse smitte i deres daglige omgang.
 
For Red Barnet var førsteprioriteten i kommunikationsopgaverne i en anden øjenhøjde. De måtte løse, hvordan vi bør tale med børn om noget så voksent som en epidemi. Hvis I endnu ikke har hørt om dette, så peger pressechef for Red Barnet, Mette Noppenau, på mediernes fokus som årsag.
 

Ifølge Red Barnets pressechef, Mette Noppenau, bliver det svært at holde fast i planlagte kommunikationsplaner – men de vil forsøge.
 
Ramt af regeringens opfordringer
Hun har til opgave at kommunikere organisationens tiltag, og efter gårsdagens pressemøde steg den opgave betydeligt i sværhedsgrad:
 
“Det kommer til at have betydning på den måde, at en masse medier lukker ned for ikke-essentielle programmer, som vi ellers skulle have optrådt som kilder i. Det betyder jo, at der er en masse informationer om vores arbejde for udsatte børn i Danmark og resten af verden, der ikke bliver delt på samme måde, som det ellers ville,” forklarer hun.
 
"Lige nu handler det meste om corona, og det er ganske forståeligt – virussen påvirker alle danskeres hverdag. Derfor er det helt naturligt at tale om og afdække, men vi skal sørge for at gøre det på en saglig og oplysende måde" - Mette Noppenau
 
Deres strategi er at forsøge at fastholde de lagte kommunikationsplaner:
 
“Vi forsøger at holde fast i vores fastlagte kommunikationsplaner – men vores arbejde kommer i højere grad til at ske fra hjemmearbejdspladsen og ikke fra kontoret.”
 
COOPs kommunikationschef, Lars Aarup, mener også, at regeringens udmeldelser kontinuerligt skaber nye spørgsmål, der kræver, at kommunikationsafdelingerne er forberedte:
 
“Hver gang regeringen og myndighederne melder noget ud, øges kompleksiteten. For eksempel kom der på et tidspunkt tidligt i forløbet en anbefaling om at bruge håndsprit. Og i løbet af seks timer manglede der håndsprit i butikkerne omkring Roskilde og København, hvilket rejser en masse spørgsmål.”
 
Råd til coronakommunikation
I dag er der kun et-lags toiletpapir tilbage på hylderne i landets supermarkeder. Heldigvis var de tre adspurgte kommunikationsansvarlige ikke løbet tør for råd. De har følgende råd til andre kommunikationsfolk, der skal kommunikere om og navigere i coronavirussen:
 
Lars Aarup, kommunikations- og analysechef hos COOP:
“Vær forberedt. Hold brandøvelser i din egen afdeling. Selvom det kan virke lidt kunstigt. Vi havde en situation for fire uger siden, hvor alle toiletter på hovedkontoret ikke virkede i 48 timer. Det blev en naturlig øvelse for kommunikationsafdelingen, hvor der for eksempel blev afsløret fejl i nogle centrale mailgrupper. De fejl var rettet, da coronakrisen startede.”
 
 
Line Aarsland, vice president ved corporate communications & public affairs hos Egmont:
“Vi er bevidste om, at myndighedernes kommunikation er generel og rettet mod offentligheden, så vi derudover skal vurdere i forhold til egne forhold. Alle vores selskaber – Nordisk Film, Egmont Publishing og TV 2 i Norge – har udover Egmonts generelle anvisninger lavet tilpassede, klare anvisninger til medarbejdere ud fra deres særlige hensyn.”
 
 
Mette Noppenau, pressechef for Red Barnet:
“Jeg synes, vi skal sørge for at lytte til eksperterne og lade være med at gå i panik eller piske en stemning op. Lige nu handler det meste om corona, og det er ganske forståeligt – virussen påvirker alle danskeres hverdag. Derfor er det helt naturligt at tale om og afdække, men vi skal sørge for at gøre det på en saglig og oplysende måde.”

Relaterede artikler

Det nedlukkede samfund og dets fanger - Den frygtede virus spreder sig i Europa. Pludselig er vi med i en katastrofefilm om en mystisk virus, som rammen Jorden...
Myndighedernes corona-kommunikation - På bare en måned blev et lokalt sygdomsudbrud i en fjern provins i Kina pludselig en meget virkelig og alvorlig bekymrin...
Sig farvel til håndtrykket - COVID-19 har gjort os alle til germaphobes. Overlever håndtrykket?
Fortidens skræmmende epidemier - Coronavirus opstod på et uhumsk kinesisk madmarked og hærger lige nu verden som en australsk skovbrand. Men det er ikke ...
Corona-karantæne er en lappeløsning - Coronaen raser. TV 2-journalister og gymnasieelever sættes i hjemmekarantæne, mens udgangsforbud og masseisolation i and...
Ve den, der ikke spritter - Alt for at undgå smitte. Skal man være i kropslig nærkontakt, er hygiejne den nye altoverskyggende norm. Håndsprit og an...
Danmark lukket ned – 10 gode råd til at arbejde virtuelt - Danmark er lukket ned. COVID-19 har med rekordfart skabt radikale ændringer i vores alles hverdag. Det offentlige er i v...
Den svære kunst at være helt enkel - Søren Brostrøm, direktør for Sundhedsstyrelsen, har længe været kendt for sit store kommunikationstalent og som en leder...
Her er coronakrisens k-superhelte - Coronavirussen lægger samfundet ned, og de ekstraordinære begivenheder kræver handlekraftige myndigheder, virksomheder o...
Virkelig værd at læse om virussen - Hvad er virkelig værd at læse om coronavirus? Lad os finde, dele og læse de mest interessante historier om COVID-19. All...
Modstå din indre hamstrer - Kan det betale sig at hamstre? Hvad nu, hvis alle andre gør det? Selv for den dydigste samfundsborger prikker billederne...
Digitalt samarbejde kræver gentænkning! - For godt og vel 100 år siden så en ny og innovativ sportsgren dagens lys i takt med introduktionen af en ny og revolutio...
Disse 5 ting afgør, hvordan din virksomhed klarer krisen - Den aktuelle coronapandemi er et tragisk og uvelkomment eksempel på, at ingen er immune over for kriser. Desværre er alt...
Coronakrisen tager temperatur på mailkulturen - I adskillige uger har det ikke været muligt at stikke hovedet ind til kollegaen for at give en besked. Samtaler, vi norm...
Er fælleskontoret COVID-19-klart? - Mens vi hyggede os med at besvare e-mails hjemmefra, har vores chef spurgt sig selv, hvordan vi kommer tilbage på fælles...

Kommentarer

Få nyhedsbrev

57 JOB

Kommunikationskonsulent

Se alle job Indryk job

Få nyhedsbrev

Få nyhedsbrev

Alt hvad du behøver at vide om kommunikation i din indbakke.

Ud over nyhedsbrevet får du max to andre faglige e-mails om ugen.