HK-håndtering er værre end sagen

Sagen om den nu afgåede kommunikationschef i HK Privat er blevet forværret af håndteringen, og det fortsætter med den interne splittelse over kommunikationen i HK’s top.
Mads Byder mener, at HKs pressemeddelelse skulle have ligget i skrivebordsskuffen et døgn til. Foto: PR
Mads Byder mener, at HKs pressemeddelelse skulle have ligget i skrivebordsskuffen et døgn til. Foto: PR
"Et klasseeksempel på, at håndteringen bliver værre end sagen."
 
Sådan opsummerer Mads Byder, stifter af Help PR, pressemeddelelsen om at kommunikationschef Anette Claudi stopper i HK Privat efter gensidig aftale.
 
Det sker efter en ti dage lang pause ovenpå anonyme medarbejderes kritik af kommunikationschefens ledelsesstil, som førte til at op mod 400 medarbejdere nedlagde arbejdet.
 
Af meddelelsen fremgår det, at hverken kommunikationschefen eller formand for HK Privat Simon Tøgern genkender det billede af en særdeles hård ledelsesstil, som medarbejderne har videreformidlet i et brev, som flere medier har haft adgang til.
 
I pressemeddelelsen siger kommunikationschefen, at hun ikke kan handle på problemer, hun ikke har kendskab til med henvisning til, at der ikke har været ”en eneste henvendelse fra en tillidsrepræsentant, medarbejdere eller chef om, at der skulle være problemer med arbejdsmiljøet i min afdeling”.
 

Minder om dinosaurer

 
Simon Tøgern henviser desuden til en ”særdeles god APV” (arbejdspladsvurdering, red.), ligesom han siger i meddelelsen, at han er ”virkelig ked af, at jeg nu ikke længere har Anette som en del af ledelsen og i spidsen for vores kommunikation”.
 
”Skal jeg analysere den pressemeddelelse siger kommunikationschefen indirekte, at det er medarbejdernes egen skyld. Det bakker Simon Tøgern op om,” siger Mads Byder, som også kommenterede på sagen i sidste uge.
 
”Derfor virker som om, at kommunikationschefen og Simon Tøgern ikke har lyttet til, hvad der er skrevet i medierne. De kommer til at minde om to dinosaurer,” tilføjer han med henvisning til, at der er kommet nye krav til moderne ledelse.
 
Hvordan virker det kommunikationsmæssigt, at der bliver henvist til en positiv APV, og at Anette Claudi siger, at hun ikke er blevet gjort bekendt med problemerne?
 
”I sidste ende er det ledelsens ansvar, så den eneste vej er at tage skylden på sig. Var det kun en medarbejder, som hævdede, at der var problemer med arbejdsmiljøet, tror jeg også, at man ville lytte, men når det er op mod 400 fremstår det selvfølgelig mere repræsentativt.”
 

Tilbage i skrivebordsskuffen

 
Som Kforum tidligere har beskrevet, er pressemeddelelser i forbindelse med chefer, der stopper en særlig kommunikationsdisciplin.
 
Mads Byder mener dog ikke, at man som afgående leder står sig godt ved at give indtryk af, at man ser verden fra sit eget skrivebord, selvom det ofte vil være ønsket.
 
”Formuleringen om gensidig aftale duer stadig. Men at pege fingre ad medarbejderne, når man er en del af ledelsen har ingen effekt, for ansvaret ligger altid hos ledelsen,” siger Mads Byder og tilføjer:
 
”For mig at se ligner det en pressemeddelelse, der er skrevet i affekt, og som skulle have ligget i skrivebordsskuffen et døgn til.”
 

Møder intern kritik

 
Senest har pressemeddelelsen mødt kritik fra HK’s forbundsformand Anja C. Jensen, som over for Journalisten kalder det ”rigtigt, rigtigt ærgerligt, at den her pressemeddelelse er kommet ud, og at det er sådan, man vælger at kommunikere om sagen”.
 
Den kritik kan Mads Byder godt følge, at forbundsformanden går ud med, selvom det ”kaster mere benzin på bålet”
 
”Jeg er enig i, at hun går ud og kommunikerer, at hun sympatiserer med medarbejderne, det ville jeg også have rådet til,” siger han og tilføjer:
 
”Men det er et svært kommunikationsdilemma, som hun også kunne have løst ved at sende en intern mail med samme budskab til alle medarbejdere, som kunne tåle at blive lækket.”
 
Uanset hvad står det klart, at der er splittelse i HK's top, som er sværr at håndtere kommunikationsmæssigt, fordi HK for udenforstående fremstår som ”et brand”, selvom det består af flere enheder såsom HK Privat, ifølge Mads Byder. 
 
Når det gælder HK’s håndtering fremadrettet, gælder det om at krydse fingrene for, at roen lægger sig hurtigt.
 
”De skal se at få overstået konflikten inden valgkampen slutter, for i næste uge får medierne formentlig mere tid til at fokusere på sagen.”

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også