Step-by-step-guide til at optimere din SEO
Boost din SEO

Skrevet af
De fleste, der ejer en hjemmeside, ønsker at ligge blandt topplaceringerne i Google’s søgeresultater på de søgeord, der er relevante for deres side. Det kan være svært at gennemskue, hvordan du selv kan være med til at fremskynde denne process. Herunder får du en guide, der step-by-step viser dig fremgangsmåden på en af de mest optimale strategier inden for SEO, når vi taler om at rangere højt på side et.
De fleste, der ejer en hjemmeside, ønsker at ligge blandt topplaceringerne i Googles søgeresultater på de søgeord, der er relevante for deres side. Det kan være svært at gennemskue, hvordan du selv kan være med til at fremskynde denne process.
 
Herunder får du en guide, der step-by-step viser dig fremgangsmåden på en af de mest optimale strategier inden for SEO, når vi taler om at rangere højt på side et.
 
 
Det er vigtigt, at din hjemmeside kan indekseres af Google, og at den læses korrekt. Og det er især vigtigt, at du rangerer højt på de rigtige søgeord. Måden, hvorpå en hjemmesides placeringer boostes, er en sammenfatning af sidens troværdighed overfor Google, antal besøgende og den tid, de besøgende bruger på siden.
 
Læs med her, og bliv klogere på, hvordan du kan fremskynde denne proces.
 
Med CTR-strategien er det muligt at forbedre dine placeringer, øge CTR og derved øge antallet af besøgende. Strategien er ny og forholdsvis ukendt for de fleste, men den er dog et stærkt værktøj til dit SEO-arbejde.
 
Det komplekse er, hvordan det lykkedes dig at øge dine placeringer.
 
5 steps: Sådan øger du CTR og dermed dine placeringer
 
  1. Søgeordsanalyse
  2. Konkurrentanalyse
  3. Skriv et bedre indhold
  4. Tilføj noget ekstraordinært (video eller illustrationer)
  5. Sælg dit indhold med de bedste meta-informationer
Du kan følge med i forkortelserne i denne PDF-fil: Det Periodiske System for SEO - 39 faktorer, der også viser alle andre faktorer, der spiller en vigtig rolle inden for Search Engine Optimization:
 
 
Step 1: Cr - Research - Find søgeord, der er relevante for dit content
 
For at finde og kende til de rigtige søgeord skal du kigge på de tre følgende punkter:
  • Upcoming søgeord
  • Søgevolumen
  • Konkurrencen
Disse punkter gør det muligt for dig at finde stærke søgeord med både lav konkurrence og højt søgevolumen. Det er netop de søgeord, vi vil have fat i.
 
Det er vigtigt at finde flere populære søgeord, som kan relateres til dit fokus-søgeord, da det fortæller Google, hvad dit content (indhold) handler om, og dermed er med til at øge din placering.
 
Fire værktøjer, der klarer arbejdet for dig:
  • Keyword Tool - koster penge, men gratisversionen giver god inspiration til søgeord.
  • Google Trends - gratis og giver et billede af fremtidige tendenser for søgeord.
  • Story Base  - koster penge, men giver gode og præcise målinger på søgeord.
  • Google Keyword Planner - gratis, men du skal oprette en kampagne for præcise målinger.
     
Jeg vil anbefale at bruge Keyword Planner, Google Trends og Keyword Tool (gratisversion) til en start, så kan du altid betale for Story Base, hvis du vil gå mere seriøst til værks. De tre anbefalede giver et godt billede af, hvilke søgeord du skal have fokus på i dit content. Derudover kan du finde upcoming søgeord, som du har rigtig god mulighed for at skabe hurtige resultater med. Dette fører os til step 2.
 
Step 2: Ct - Trends - Tjek konkurrenters content
Brian Dean - www.backlinko.com:  http://backlinko.com/search-engine-ranking#
 
Længden og kvaliteten betyder utrolig meget for, at du på nogen måde kan komme i betragtning hos Google.
  • Skriv et bedre og længere content end dine konkurrenter
  • Tjek dine konkurrenters content inden for samme emne, som du har i tankerne at skrive om
Det giver et hurtigt overblik over, hvad du kan/skal gøre bedre. Det er også bevist, at jo længere og bedre content du skriver, jo bedre placeringer opnår du i søgeresultaterne.
 
Step 3: Kt - Tyndt indhold - Tjek, om dit content er tyndt ift. konkurrenterne
 
Har du en side, hvor du ønsker mere opmærksomhed og flere besøgende, så kan det hjælpe rigtig meget, hvis du tjekker konkurrerende siders indhold for at se, hvad du kan gøre bedre.
 
Tjek for følgende ting:
 
  • Tekstens længde
  • Kvaliteten
  • Design/opbygning
Længden er som sagt en rigtig vigtig ting for at rangere højt på et bestemt søgeord.
 
Dette skyldes, at Google læser din side og finder ud af, at du har et indhold, som fortæller rigtig meget om bestemte søgeord. Og hvis indholdet er længere end konkurrenternes, vil du overhale dem. Det betyder dog ikke, at du bare kan skrive den længste tekst og så ligge nr. 1. Indholdet skal være af høj kvalitet, og det skal være interessant for læserne.
 
Design og opbygning er den del, som gør læseren interesseret i dit indhold. Læg derfor vægt på tekstopbygning, farver, illustrationer, film, osv.
 
Step 4: Cm - Media - Optimer dit content med enten film eller illustrationer
 
Illustreret indhold som billeder, tabeller m.m. er en uundværlig del, hvis du vil gøre dit content interessant for læsere/besøgende.
 
Illustrationer fanger læserens opmærksomhed og fastholder dine læseres interesse!
 
Jeg vil anbefale, at du tilføjer en video, hvis det altså er relevant for dit content. Dine besøgende får hurtigt et indblik i, hvad du vil fortælle, og især hos de mere uengagerede besøgende, hvor tekster hurtigt bliver for kedelige, er dette den ultimative måde at fange deres interesse på i dag.  
 
Fanger du besøgendes interesse fra start, vil flere også være mere tilbøjelige til at læse, hvad du ønsker at fortælle.
 
For at øge læserens interesse endnu mere, så sørg for at have illustrationer eller billeder med i dit content - hele vejen igennem! Det er med til at øge forståelsen for dit content, samtidig med at det gør det mere spændende at læse.
 
Step 5: Ht & Hb - Metainformationer - Optimer metatitel og metabeskrivelse
Metainformationerne er dem, der dukker op i Googles søgeresultater, og det er her, du skal sælge din side på den bedste måde.
 
Du skal både få folk ind på din side, men også holde på dem, så skriv ikke noget, som du ikke kan stå inde for.
 
Folk kigger efter meget forskellige ting, når de benytter Googles søgemaskine. Så hvad skal du gøre for at optimere dine metainformationer, således at din side bliver besøgt mere end konkurrenternes?
 
Der er nogle overordnede retningslinjer, som du kan gå efter:
 
  • Søgeord først i metatitlen
  • Søgeord skal indgå i metabeskrivelsen
  • Benyt dig af USP’er
  • Benyt dig af klassiske symboler
Her er et par eksempler, som giver et billede af, hvordan det kan se ud.
 
Eks.1
Eks.2
Bonusstrategi: CTR Magnet Method = flere besøgende!
 
CTR Magnet Method er den vigtigste strategi, da det er her, du virkelig kan skabe mange besøgende. Din side skal indeholde noget helt unikt, som oplyses i metatitlen og metabeskrivelsen. 
 
Det er bevist, at nogle ord tiltrækker flere besøgende end andre, så begynd at tænke kreativt i forhold til dine metatitler og metainformationer!
 
Her er nogle eksempler på Click Magnets Words:
  • “Tal” (39 SEO-strategier!)
  • Gratis
  • Lige nu
  • Download
  • Step-by-Step
Prøv dig frem og se, hvilke der giver dig de bedste resultater.
 
Ved vejs ende..
Nu er vi kommet rundt om de fem steps, som øger variablerne Click-Through-Rate og placeringer. Nu gælder det dine færdigheder i at skrive et rigtig godt content inden for dit emne og samtidig sælge det bedst muligt gennem metainformationerne.
 
Følger du disse steps, så er du nået et godt stykke med at booste din side! Det er vigtigt at huske på, at jo mere tro du er mod Googles retningslinjer, jo bedre er du stillet i Googles øjne.
 
Herunder ser du den visuelle proces og fremgang, som du vil opleve med denne strategi:
 
 

Relaterede artikler

Hvad virker i virkeligheden viralt? - Mest mulig deling af dit indhold – hvordan opnår du det? Du skal starte med at se dig selv som indholdsdesigner frem for...
Plant dit indhold - Du har, når du selv skal sige det, skabt det fedeste indhold, som du ønsker skal gå viralt. Måske en video? Et debatindl...
Manual til digital strategi - Internettet forandrer verden, det kan ingen være i tvivl om. Allerstørst er forandringerne for virksomheder og organisat...
Kortlæg din kunde - UX og CX bliver stadig større og vigtigere. Kunderne og brugerne er uomgængelige omdrejningspunkter i vores kommunikatio...

Giv din stemme

25 stemmer
4,4/5

Kommentarer

Få nyhedsbrev

40 JOB

Digital fundraiser

Se alle job Indryk job

Job

Designer

Frist: 6. september kl. 10.00

Konsulent til politisk kommunikation

Frist: 16. september

Presse- og kommunikationsrådgiver

Frist: 30. august
Se alle job Indryk job

Få nyhedsbrev

Få nyhedsbrev

Alt hvad du behøver at vide om kommunikation i din indbakke.

Ud over nyhedsbrevet får du max to andre faglige e-mails om ugen.

Vi bruger cookies for at give dig en bedre brugeroplevelse.