K-teamet bliver udvidet i TDC Net

Kommunikation, public affairs og bæredygtighed bliver fremover samlet i et fælles team i TDC Net, der udruller fibernet og 5G-netværk. Det skal styrke virksomhedens gennemslagskraft og få den op på image-ranglisten, fortæller vicedirektør.
Den nye vicedirektør i TDC Net hedder Jonas Torp. Foto: Privat
Den nye vicedirektør i TDC Net hedder Jonas Torp. Foto: Privat
Fire medarbejdere fra public affairs og fem medarbejdere, der arbejder med sustainability, er rykket sammen med kommunikationsteamet på i alt fem.  
 
Det sker som led i en reorganisering i TDC Net, hvilken skal styrke samarbejdet om blandt andet samfundsansvar og stakeholders i en ny fælles enhed under vicedirektør Jonas Torp.
 
Han kom til fibernet- og 5G-selskabet for cirka et halvt år siden med ansvar for kommunikation og interessevaretagelse.
 

Mange fælles snitflader

Jonas Torp har gode erfaringer med at samle teams inden for kommunikation, public affairs og bæredygtighed fra tidligere chefroller i Danske Bank og Nordea.
 
”Målet er, at vi styrker vores indsats ved at arbejde tættere sammen på tværs af områder. Jeg ville ønske, at jeg selv kunne tage æren for ideen, men det er en struktur, man i stigende grad ser i store virksomheder,” siger Jonas Torp.
Årsagen er, at de tre områder med det stigende fokus på virksomheders samfundsansvar hænger tættere og tættere sammen, mener han.
 
”Der er mange fælles snitflader for de tre områder, fordi de alle berører samfundet, hvad end det gælder den regulatoriske del i styrelser og lignende, ESG- og bæredygtighedsdagsordenen eller kommunikation, som i vid udstrækning binder det hele sammen.”
 
Kan du pege på nogle potentielt negative sider ved at samle mange forskellige fagligheder i en afdeling?
 
”Jeg synes primært, at der er mange fordele ved at samle afdelinger, fordi man undgår silodannelse. Men jeg har prøvet at sidde i enheder, hvor der opstod konkurrence på tværs af discipliner. Det kan handle om, hvem der skal eje en sag, eller om hvordan den skal håndteres. Det ser man typisk forskelligt på, afhængig af om man er kommunikatør eller fra public affairs,” fortæller Jonas Torp og tilføjer:
 
”Men forskellige interesser er jo bare en del af daglig business, som jeg skal bygge bro imellem som leder.”
 

Grøn omstilling binder indsatser sammen

Jonas Torp blev hurtigt klar over, at også i hans nye job i TDC Net ville den nye organisering give mening. Det skyldes blandt andet, at bæredygtighed er blevet en paraply, som inkluderer alle fagområderne.
 
”Sustainabilty er afgørende for vores virksomhed i dag. Når det gælder vores eget aftryk, er vi de første i verden, som har fået et valideret SBTi-mål (Science Based Targets initiative, red.) for 2030, der gælder hele værdikæden, vores egen og vores leverandørers,” siger Jonas Torp.
 
Samtidig er digitalisering afgørende for den grønne omstilling i bredere forstand.
 
”Når man taler om grønne ambitioner, kæder man dem ofte sammen med øget digitalisering, og det kræver en effektiv digital infrastruktur, som den vi leverer,” siger Jonas Torp.
 
Ud over de eksterne aktiviteter skal kommunikatørerne i afdelingen fortsat have et stærkt fokus på intern kommunikation, fortæller Jonas Torp.
 
”Nu er vi måske på vej til et arbejdsmarked, der går fra glohedt til varmt, men der er fortsat meget kamp om de teknologiske kompetencer, som vi i allerhøjeste grad skal bruge.”
 

Placeret efter Danske Bank på imageliste

Derfor skal folk både internt og eksternt vide, at TDC Net er et godt sted at arbejde, så de har lyst til at fortælle andre om det, eller ”på godt dansk”, at virksomheden styrker sin employer branding, fortæller Jonas Torp. Det arbejde binder igen an til bæredygtighed.
 
”Når vi som virksomhed sætter en dagsorden om eksempelvis bæredygtighed, er vi med til at gøre medarbejderne stolte af at arbejde her og tiltrække nye medarbejdere.”
 
Klokken ringer dog ikke lige højt hos alle, når man siger ”TDC Net”. Virksomheden blev først en realitet ved udgangen af 2021, hvor TDC Net blev et selvstændigt selskab efter en opsplitning af TDC Group.
 
En af Jonas Torps vigtigste opgaver bliver derfor at øge kendskabet til sin nye arbejdsplads. Det sker fra et lavt udgangspunkt. I Årets imagemåling af de 100 største virksomheder fra IFO kommer TDC Net ind på en plads som nr. 96.
 
”Vi ligger langt nede ad image-listen og lige over os, på plads nr. 95, ligger Danske Bank. Sad jeg stadig i den virksomhed, som jeg har meget varme følelser for, er det en placering, der giver grund til bekymring. For der er ikke ret mange, som ikke kender banken,” siger Jonas Torp og tilføjer:
 
”Jeg sidder i dag i en virksomhed, som mange enten ikke kender eller har forkerte forestillinger om. Med opsplitningen af TDC Group skal vi i gang med en ny fortælling. Det giver os mulighed for at påvirke, hvordan opfattelsen kommer til at blive.”

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også