Den nye sociale platform Peach
Det næste Facebook er en fersken

’Peach is a fun, simple way to keep up with friends and be yourself.’ Sådan beskriver Peach sig selv

Har vi plads til flere sociale medier i vores hverdag? Stifteren af app’en Vine, Dom Hoffman, siger ja. Peach er det nyeste skud på stammen af platforme, der skal få os til at interagere med hinanden i endnu højere grad end vi gør i forvejen. Men hvad handler Peach om? Hvorfor skal vi bruge denne platform? Jeg forsøger her at svare på alle tre spørgsmål.

Er Peach det nye sort? Med den sociale platform Peach kan du hurtigt og nemt dele tekst, billeder og video. Derudover er en række 'sjovere' gimmicks lettere tilgængelige på det nye medie, hvilket statuerer Peach som en platform, der taler til følelserne. 

Peach er den nye platform. Følelsesplatform.
 
Ligesom ethvert andet socialt netværk handler det om den liste af venner, du formår at skabe, samt det indhold, der deles. Socialt, du ved.
Du kan søge efter venner og anmode om at blive venner. Disse venskaber skal accepteres før man kan se hinandens indhold, så der er altså ikke mulighed for at ’følge’ eller ’like’ en person eller virksomhed på Peach. Peach er derimod et lille, lukket system, som ikke kan sprede sig ud over platformen, som vi eksempelvis ser indhold på Facebook kan – og jeg skal nok komme ind på, hvorfor det er en vigtig faktor.
 
 
 
 
The Magic Words
Indholdet, der deles i en status, kan bestå af tekst, billeder og video – præcis ligesom på alle andre sociale medier. Men der, hvor Peach skiller sig ud, er på det, de kalder ’magic words’. Lidt i stil med command lines, som vi kender dem fra Slack, lader det brugeren dele strukturerede data hurtigt og smertefrit. Lad os bare kalde dem genveje. For det er, hvad de er.
 
Genvejene giver dig mulighed for hurtigt og nemt at dele indhold, baseret på forskellige typer af information. Det kan eksempelvis være, hvor mange skridt du har taget i dag, hvad klokken er, hvor du er henne, hvor mange grader der er, hvor mange procent batteri, du har tilbage på din smartphone, hvilken sang du lytter til og lignende.
 
Det kræver bare, at du begynder at skrive ’gif’, så dukker muligheden for at søge efter en gif op. Hvis du taster ’dice’ får du mulighed for at slå med en terning, og taster du ’weather’, så kommer vejret frem for din nuværende lokation.
 
Genvej til dagens vejr - eller Magic Words om du vil. 
 
 
Genvejene kan du bruge til at dele indhold kombineret med tekst, billeder og anden information, som du måtte have lyst til at lægge op i din ’status’. De magiske ord kan med andre ord ses som et krydderi, der spicer dine opdateringer lidt op, før de deles med vennerne. 
 

 
 
Peach er en følsom frugt
Men hvis vi kigger lidt nærmere på funktionerne, så tager Peach fat på et område, der kan være svært at beskrive: affekt. Platformen er en fersken, der spiller på følelserne.
Det handler om, at vi med Peach kan udtrykke følelser eller oplevelsen af de følelser, vi har. Dette gøres blandt andet med emojis, tegninger og musikvalg.
 
Det er her, hvor Peach for alvor kan differentiere sig fra andre sociale medier. Det indhold, der måske ses som ligegyldigt på andre platforme, kan være Peachs primære indholdstype. Snapchat er også lukket og indbyder til at dele relativt ligegyldigt her-og-nu indhold. Peach tager samme idé omkring et privat og lukket miljø, og tilføjer mange flere muligheder i form af de magiske ord - Magic Words.
 
 
 
Peach ved det grønne bord
Hvis den sociale platform skal gennem karaktermøllen og bedømmes, er det nærliggende at starte med netop the Magic Words.
Peachs genveje får et 10-tal på karakterskalaen. Dette gives for den fortrinlige præstation, der demonstrerer omfattende opfyldelse af fagets mål, dog med nogle mindre væsentlige mangler. Jeg ser gerne, at endnu flere ’Magic Words’ tilføjes, før det bliver rigtig godt.
 
Husker du funktionen ’poke’ på Facebook? Den funktion, hvor du kan prikke til andre brugere? Den har Peach hugget og tilføjet flere variationer. Du har nu mulighed for ’wave’, ’boop’ eller ’cake’ dine venner. Man kan så diskutere, om variationerne er velvalgte og brugbare, men de er der. Funktionen ville efter min mening fungere bedre, hvis den kunne bruges i stedet for det traditionelle 'like' af indhold.
 
Med hensyn til at se dine venners opdateringer, halter Peach også en smule efter.
Vejen til at se, hvad dine venner deler, er overflødigt belagt med et par ekstra klik. Du har dit eget ’feed’ over venner, men skal ind på hver enkelt person for at se, hvad de har delt af indhold. Alternativt kan du klikke i bunden af en profils feed for at gå videre til næste feed, men det kræver stadigvæk et klik for at gå videre. Der er her stort fokus på forholdet til den enkelte person fremfor et feed fyldt med indhold fra flere forskellige venner på samme tid.
 
Disse to funktioner slipper igennem med et 4-tal på karakterskalaen. Udvalget af ’poke’ funktioner er ikke helt optimalt, og samtidig er newsfeed’et ikke så intuitivt, som det burde være.

Vi ser allerede enkelte medier som VentureBeat og BBC prøve platformen af, men det handler nok blot om at søge muligheder, når mulighederne opstår. Lad os se, hvor længe de hænger i, og om de formår at engagere deres publikum.

Ved at lancere Peach udelukkende til iOS i første omgang (der er vist nok en Android version på vej) udelukker man en masse brugere - og det er problematisk.
 
 
Peach er en gavmild dealer ved morgenbrunchen, og du kan på platformen 'Cake' og 'Hiss' dine venner. 
 
En umoden fersken
Som vi alle ved, så handler et socialt medie om at dele indhold og engagere sig. Hensigten med at dele indhold på en social platform er, at andre skal respondere og reagere på det givne opslag. Ergo: Hvis man vil have feedback på det indhold, man deler, kræver det en reaktion fra andre brugere af platformen. Spørgsmålet er så, om man ved kun at lancere platformen til iOS har skåret en potentiel andel af brugere fra? Eller er det en del af en snedig lanceringsplan – hvem ved?
 
Peach har elementerne fra alle de platforme, vi benytter i dag, lige bortset fra muligheden for at sende private beskeder til vennerne. Idéen er i min optik rigtig fin. Det er bare som om, at indpakningen er forkert – eller i hvert fald ikke helt moden endnu.
Jeg vil vove at påstå, at hvis ikke app’en var grundlagt af en successfuld tech mand/kvinde, så havde der på ingen måde været den enorme hype omkring platformen, som der har været.
 
Men - holder det så?
 
Det kan være svært at spå. Jeg kan godt lide idéen om en platform, der taler til følelserne, og tager idéen om et enkelt indhold, som vi kender det fra bl.a. Snapchat, og tilføjer flere aspekter. Fersknen skal måske lige modnes lidt, før den er spiseklar.
 
Skulle Peach have en samlet karakter på 7-trins-skalaen, ville platformen ende på et 7-tal. Karakteren er givet for den gode præstation, der opfylder de basale mål, men som mangler en finjustering. Altså er Peach vurderet til en middel karakter, da platformen meget godt demonstrerer et bud på det nye sociale medie, men samtidig stadig lider af et par børnesygdomme. 
 
Hvis du er et brand, der er til stede på andre sociale kanaler, så er min anbefaling følgende: Opret en bruger, så du sikrer jeres brand-navn og afvent derefter. Følg udviklingen og se, om det giver mening for jer senere hen – lige nu har platformen brug for at blive modnet lidt og finde sit ståsted.
 

Relaterede artikler

Hvorfor fænger Facebook? - Facebook-feberen raser i Danmark. Online social networking er blevet mainstream og er ikke længere forbeholdt generation...
Festen er flyttet til Instagram - Farvel Facebook. Festen er flyttet til Instagram. Instagram er det nye medie til at se og blive set. Stedet du viser dig...
WhatsApp var en ulv i fåreklæder - Det var ikke WhatsApps halve milliard brugere i sig selv, der trak Facebook til truget. Det var heller ikke teknologien ...
Facebook er internettet nu - Den store vision for world wide web var, at alle kunne få ubegrænset adgang til alverdens information. www var mangfoldi...
Selfie-spiralen - På Facebook skinner solen altid. Her er en uendelig strøm af perfekte feriebilleder af glade børn og samvær. Her samles ...
Say Ello - Kan de cykelbyggende hipster-venner bag Ello true Facebook? Er Ello en virtuel paradishave, renset for reklamer og risik...
Sociale netværksmedier som online markeder for opmærksomhed - Et casestudie i delingsadfærd på Facebook og Youtube - Formålet med dette speciale, er at undersøge motivationen bag deling af indhold på Facebook og Youtube og at kortlægge, ...
Fra fjollede feeds til det perfekte verdensmedie - Nyheder er ikke længere noget, man ser på TV eller læser i aviser og på deres hjemmesider. Så hvem står ved roret, når h...
Like Love Haha - Facebook indfører nu emojis i relation til statusopdateringer. I mange år har brugerne efterlyst en ”synes ikke godt om”...
Er din næste kampagne en emoji? - Messenger, Whatsapp og andre chat-apps vinder stadig mere terræn og skubber lige så langsomt Facebook ud på sidelinjen -...
Fiaskospiralen for interne sociale netværk - Alle virksomheder vil have et internt socialt medie, og vi installerer derfor Yammer, Socialtext, Jive, Connections elle...
Snip snap-marketing-chat - Halvdelen af alle danskere mellem 12 og 29 år bruger Snapchat dagligt. Snapchat er dermed et oplagt valg, hvis man som v...
Takt og tone for Facebook Reactions - Reactions på Facebook giver nye kommunikationsstrenge at spille på. Men også nye fælder, man uforvarende kan falde i. Se...
Hvem er du egentlig på Facebook? - Det giver ikke mening at tale om og forstå identitet som en stabil størrelse på Facebook. I stedet sker der ”identifikat...
Skamkultur på sociale medier - Har vi en moral på Facebook? ja, det har vi faktisk, og den giver sig udtryk i skam. Jakob Linaa kigger på sociale medie...

Giv din stemme

12 stemmer
4,5/5

Kommentarer

Få nyhedsbrev

44 JOB

Pressechef

Se alle job Indryk job

Job

Pressechef

Frist: 13. august

Student assistent

Frist: 9. august kl. 12.00

Grafisk designer

Frist: 7. august kl. 12.00
Se alle job Indryk job

Få nyhedsbrev

Få nyhedsbrev

Alt hvad du behøver at vide om kommunikation i din indbakke.

Ud over nyhedsbrevet får du max to andre faglige e-mails om ugen.

Vi bruger cookies for at give dig en bedre brugeroplevelse.