Carlsbergs k-direktør: Vores omdømme er på spil

"Det er første gang, vi har set os nødsaget til at bruge en så usædvanlig metode for at få ørenlyd over for et medie," siger Carlsbergs globale kommunikationsdirektør, Tanja Frederiksen, om virksomhedens opsigtsvækkende udtalelse, hvor man kritiserer Berlingske.
Tanja Frederiksen fortæller, at Carlsberg har fået meget positiv respons på en udtalelse, der kritiserede Berlingske. Foto: Morten Jerichau
Tanja Frederiksen fortæller, at Carlsberg har fået meget positiv respons på en udtalelse, der kritiserede Berlingske. Foto: Morten Jerichau
"Jeg synes, vi forklarer ret tydeligt indledningsvist i udtalelsen, hvorfor vi har haft et behov for at tage til genmæle overfor Berlingske."
 
Sådan siger Carlsbergs globale kommunikationsdirektør, Tanja Frederiksen i et skriftligt svar til Kforum om ølkoncernens opsigtsvækkende udtalelse i sidste uge, der kritiserede Berlingskes dækning af Carlsbergs fortsatte aktiviteter i Rusland, som Kforum har talt med to top-rådgivere om.
 
Rådgiverne mener, at det er et usædvanligt træk fra en stor dansk virksomhed som Carlsberg, men at vi i fremtiden måske kommer til at se lignende reaktioner fra andre virksomheder.
 
Ifølge Tanja Frederiksen, så Carlsberg sig nødsaget til at udsende en pressemeddelelse for at komme ud med sit budskab.
 
"Det er første gang, vi har set os nødsaget til at bruge en så usædvanlig metode for at få ørenlyd over for et medie, og vi er meget bevidste om, at det i visse kredse vil vække opsigt, da det for virksomheder aldrig er populært eller nogen vindersag at kritisere medier højlydt," siger hun og forsætter:
 
"Jeg er heller ikke i tvivl om, at du kan finde kommunikationsfolk, der vil kritisere vores håndtering. Heldigvis har vi fået meget positiv respons fra en række forskellige interessenter og andre virksomheder."
 

Medierne har en stor magt

Tanja Frederiksen henviser til, at medierne har en meget stor magt og påvirkning af folks opfattelse, som kan påvirke virksomhedernes omdømme, hvilket betyder, at medierne har et særligt ansvar. 
 
"Derfor er det også ekstremt vigtigt, at de gør sig umage med at fortælle sandheden, være objektive i deres dækning, gengive citater loyalt og nuancere debatten. Når det ikke sker, har vi selvfølgelig behov for at påpege det overfor omverden. For det er vores omdømme, der er på spil," siger hun.
 
Som Kforum tidligere har skrevet, så mener top-rådgivere fra Primetime og Geelmuyden Kiese, at Carlsbergs kritik af Berlingske er udtryk for en frustration mange virksomheder mærker eller har mærket, når de har været dækket kritisk i medierne.
 
"Frustrationen er en konsekvens af, at medierne har kortere deadlines, skriver mere tabloidt og strammer vinkler til at fortælle den bedste historie, men udelader nuancer. Virksomhederne kan føle sig trængt op i en krog," har Mikkel Salgaard Bendtsen, CEO i Geelmuyden Kiese, sagt til Kforum.
 
"Det er et drastisk middel Carlsberg bruger, men det siger noget om den magtesløshed, man som virksomhed og direktør kan stå med, når man føler, at man bliver bevidst misforstået og oplever, at nuancer og vigtige detaljer bliver udeladt, fordi journalisten vil skrive ”den bedste” historie," fortsætter han.
 
Ikke kun Berlingske, men også erhvervskommentatorer i Børsen og i Finans har skrevet kritisk om Carlsbergs håndtering i forhold til Rusland. 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også