|
VLAK-regeringens 100-dages jubilæum
Er der en spindoktor til stede?

Polfoto/Rune Aarestrup Pedersen.

Skrevet af

Rasmus Jønsson

9 artikler

0 indlæg

En toppolitiker står jævnligt midt i det, der kan betegnes som en definerende situation. Det er situationer, der har stor offentlig gennemslagskraft, og som dermed har afgørende betydning for, hvordan omverdenen opfatter politikeren. For en partileder i en regering vil et 100-dages jubilæum altid være en definerende situation. For her er der en tradition for, at stort set alle medier, der beskæftiger sig med politik, gør status over regeringens første tid.  
Anders Fogh Rasmussen kommunikerede meget præcist med en selvstændig plan for de første 100 dage. Det var med flueben og en stram resultat-kommunikation. Thorning-regeringen var ramt af så stor intern kortslutning og et løftebrudsbombardement fra Venstre, at der ikke var overskud til en proaktiv fortælling på dag 100.   
 
VLAK-regeringens 100-dages jubilæum har set med kommunikationsbriller absolut heller ikke været overbevisende. Lars Løkke og hans ministerhold har ikke forsøgt sig med en samlet fortælling om de første 100 dage, og der har heller ikke været nogle strategiske mål for kommunikationen i dagene omkring jubilæet.
 
Den nye VLAK-regering, som blev dannet i november sidste år. Polfoto/ Jens Dresling.
 
Morgenmad i statsmandshabit
Tværtimod virker regeringens 100-dages kommunikation fuldstændig tilfældig, hvilket med al synlighed kom frem i et indslag i DR's 21 Søndag. Her havde de tre partiledere – Løkke, Samuelsen og Pape – valgt at spise brunch sammen med en DR-journalist.
 
Tanken bag var umiddelbart god nok. Planen var, at de ville sende et budskab om, at der var sammenhold og god stemning i VLAK-regeringen. Derfor havde man besluttet, at de tre partiledere skulle optræde hyggeligt sammen over en gang morgenmad. Og det skulle fornuftigt nok ske i den nyhedsudsendelse. der samler flest danskere. og hvor der samtidig er forholdsvis god tid.  
 
Men planen kom slet ikke til at virke. Scenen blev sat i Statsministeriet, hvor de tre partiledere kommer gående i stramme statsmands-jakkesæt. Allerede her skulle regeringens kommunikationsansvarlige have overvejet, om det var det rigtige valg af ramme. For særlig Anders Samuelsen og Lars Løkke har været under stærk beskydning for at ville magten så meget, at de er klar til at gå på kompromis med alle politiske principper.
 
VLAK-regeringen fejrer 100-dagen med brunch. Kilde: DR. 
 
Derfor ville det have været oplagt at skrue ned for magtfortællingen og op for fortællingen om, at partilederne er optaget af at lave politiske forandringer til gavn for borgerne.  Altså finde en kommunikationsramme uden for Borgen, der handlede om samfundsengagement.
 
Og da vi ved, at billeder siger mere end 1000 ord, skulle kommunikationsfolkene også have givet tøjvalget en tur til på værkstedet. For hvem i dette land spiser hyggelig brunch i så stramme jakkesæt, at man knap nok kan bøje armene fra tallerken til mund? Jakken på stoleryggen, oprullede skjorteærmer og en enkelt åben knap ville have virket befriende og for alvor signaleret venskab og god stemning.
 
 
Støvsuget for politik
De manglende kommunikationsforberedelser kommer også tydeligt frem, da de tre partiledere skal svare på journalistens spørgsmål. For ikke overraskende starter journalisten med at spørge: ”Hvordan synes I selv, det går?” Et spørgsmål, man må forvente står øverst på de fleste journalisters blok, når det handler om et status-interview.
 
Statsministeren tager ordet, men at dømme ud fra svaret har han absolut intet forberedt. Lars Løkke siger en smule aggressivt: ”Jeg synes, det går rigtig godt. Og det gør det jo, fordi det går godt i regeringen og vi tilhører den samme politiske familie”. Et svar, der giver mindelser om Esben Lunde Larsens samråd, hvor han ikke ville modtage underskrifter, ”fordi han ikke ville!" Løkke nævner intet om politik, men kun, at man internt i regeringen har det godt.
 
Heller ikke Søren Pape (K) berører det politiske. Han lyder mere som X Factor-deltager, da han supplerer statsministeren med: ”Det har været et fantastisk projekt at kaste sig ud i. Det har været spændende”. Pape vinder dog mere sympati hos modtagerne, da han både virker sympatisk og oprigtigt begejstret, da han fortæller om sin ”rejse” med regeringen.
 
Heller ikke, da journalisten spørger til regeringens tre største politiske sejre, kommer der fokus på det politiske. Først er der pinlig tavshed, inden Anders Samuelsen så bryder isen med sætningen: ”at det er, at vi har en regering, der er meget velfungerende. Som har et godt internt liv”. Et næsten lige så usammenhængende svar som Løkkes. Og et svar, som på ingen måder giver de knap 650.000 seere en fornemmelse af, hvilken politik regeringen har fået igennem.
 
Situationen, hvor Samuelsen bryder den pinlige tavshed med et... ja... politikersvar.
 
Kommunikationsfolkenes ansvar
Hele interviewet handler kun om, hvordan de tre politikere personligt har oplevet de første 100 dage. Og da det udover et par forkølede indlæg – fra statsministeren – på de sociale medier er det eneste proaktive, der er blevet kommunikeret, er det samlet set en underlig omgang grød, regeringen har afsendt i forbindelse med mærkedagen.
 
Ansvaret lander i høj grad på de tre partilederes kommunikationsfolks bord. For det er her, man burde have lagt en klar strategi, der kunne have framet de 100 dage langt mere offensivt og krydret det med de rigtige budskaber. For eksempel er det kommunikationsrådgivernes ansvar at opfange, at der både i Christiansborgmiljøet og blandt befolkningen er en opfattelse af, at regeringstoppen er meget fascineret af magten.
 
Derfor skulle der selvfølgelig både i fortælle-rammen, det visuelle, det non-verbale og det retoriske være droslet helt ned for kommunikation, der handlede om, hvor glade partilederne er for at sidde i magtens maskinrum. Det er også deres ansvar, at de sociale medier ikke bliver brugt mere strategisk, og at det store ministerhold og alle regeringens venner og ambassadører ikke formår at komme med en koordineret og samlet 100-dages kommunikation. Så der skal nok strammes op, næste gang regeringen står i en definerende situation, og der går forhåbentligt noget tid, før regeringstoppen inviterer danskerne til brunch igen.

 

Relaterede artikler

100 dage med Anders Fogh - Velforberedt og mediebevidst. Måske for bevidst. Analyse af statsministerens selviscenesættelse de første hundrede dage.
100 dage, 100 sager - Regeringen er synlig. Alt for synlig. En ny optælling i medierne fra Infomedia dokumenterer, at negative sager som løfte...
Hvad med Vestager i virkeligheden? - Jens Thomsens “Kommissærens første 100 dage” om Margrethe Vestagers start som EU-kommissær er udkommet. Jens Thomsen har...
Ny regering: Mænd, amatører, spild af penge - Nå, så fik vi den ’mest borgerligt-liberale regering’ nogensinde, som Lars Løkke Rasmussen sagde på Marienborg, da han m...
Facebooktinget - Mens den interne politiske splid i blå blok synes at være aflyst med regeringsdannelsen, ser det ud til, at trykket fra ...
Er Thyra Frank blank? - Godt så. Den nye trekløverregering var kun lige kommet i gang, før de danske medier nærmest med fråde i mundvigene fik s...
Når tal siger mere end ord - At opnå et resultat udløser dopamin i hjernen og an på hvor langvarige resultater man opnår, desto mere tilfredsstillels...
10 hurtige til Vestagers spindoktor - Udover at være EU-kommissær i Bruxelles er Margrethe Vestager hele Danmarks titaner, der er blevet kåret til at være bla...

Giv din stemme

10 stemmer
4,5/5

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Få nyhedsbrev

Job

Praktikant

Frist: 20. juli

SoMe-medarbejder

Frist: 31. juli

Content Marketing-medarbejder

Frist: 13. juli
Se alle job Indryk job

Kom til K-dag om Facebook

Lær Facebooks vigtigste og nyeste funktioner

29. august

Bliv klogere

Vi bruger cookies for at give dig en bedre brugeroplevelse.