|
Sådan leverer du den gode festtale
Ti råd til talen der sparker røv

Skal du holde tale til dimissionsfesten, sommerfesten eller brylluppet? Læs taleskriveren Rune Kiers og speakercoachen Annette Bjerre Ryhedes råd og få succes med det, du siger.
Sommeren byder på masser af festlige lejligheder der kalder velvalgte ord eller endda en lille tale. Den gode tale gør festen endnu festligere og sammenholdet endnu stærkere. Den dårlige gør folk irriterede, søvnige og distraherede. Her er de ti bedste råd der gør forskellen.
 
1: Knyt jer sammen
Når du skal tale til dine medarbejdere eller foran din familie skal du tale om det, I har tilfælles. Tænk over hvem I er. Helt konkret: Dig og de der lytter - hvad I har tilfælles? Når du taler om det, skaber du fællesskab og sammenhold og det eeeelsker vi.
 
 
2: Dyrk historierne
Historier vækker sanserne og følelserne hos dit publikum og giver dem en oplevelse de kan huske bagefter. Kom til sagen med en historie der klart illustrerer dit budskab. Fold den ud. Dyrk den. Giv den gas. Vi kender og elsker alle historier og du har flere historier end du aner. Vælg en god eller maks 3 små og fortæl dem levende til publikum – de vil elske dig for det. Historier er også nemmere at huske for dig og det gør ikke noget, hvis ordene er lidt anderledes end de stod på dit papir.
 
3: Giv af dig selv
Fortæl publikum hvorfor denne dag er særlig for dig. Hvorfor du er stolt af jeres arbejdsplads eller familie. Giv din helt egen grund. Jo mere du tør være sårbar i stedet for at beskytte dig selv, jo mere vil publikum belønne dig med deres nærvær. Det åbner dem for det, du siger og det viser dem hvem du er. Følelser og sårbarhed er menneskeligt og en tale handler om at være et menneske foran andre mennesker.
 
 
4: Zoom ind på det særlige
Skal du holde tale til din datters bryllup eller hylde jeres arbejdsplads så lad være med at komme med en lang historisk gennemgang af ’så skete der det, så skete der det’. Det er kedeligt og uvedkommende. Vælg i stedet for et par små historier, der siger det hele og som viser det helt særlige ved dit forhold til hovedpersonen eller dit særlige forhold til arbejdspladsen. Hvad har I sammen? Hvad står du for? Hvorfor er lige præcist den her historie særligt sigende?
 
5: Hellere for kort end for lang
Det tager længere tid at sige ord højt end det gør at læse dem. En god tommerfingerregel er, at to word sider med fornuftig linjeafstand svarer til 10 minutter. Skær ind til benet i stedet for at væve rundt. Kort og enkelt gør dit budskab klart. Det samme gælder længden på dine sætninger. Lad være at fortælle folk alt hvad du mener de bør vide – fortæl dem den ene ting du vil have at de skal huske.  Vi husker generelt kun en ting fra en tale og du skal være dygtig og have gode grunde til at holde koncentration mere end 10 minutter.
 
- Rune Kier der har vundet flere priser for sine taler. Han brænder for at skrive taler der vækker genklang også lang tid efter at taleren er blevet tavs.
 
 
6: Træk for guds skyld vejret
Det er helt normalt at blive nervøs op til talen. Bare lad følelsen være der – gå ikke i panik over den eller prøv at skubbe den væk. Det kan ikke lade sig gøre. Træk i stedet vejret dybt ned i maven igennem næsen. Langsomt. Så beroliger du dig selv.
 
7: Lad pauserne få plads
Pauserne i din tale er din gave til dig selv og publikum. Her får du lejlighed til at tage en dyb indånding og publikum kan sluge det, du har sagt. Samtidig giver pausen en ekstra effekt når du lige har sagt noget meget betydningsfyldt. Lad det hænge lidt i luften og se hvad der sker.
 
8: Se publikum og hovedpersonen i øjnene
Øjnene er ikke kun sjælens spejl. Det er her du skaber kontakt med dit publikum. Det er i denne kontakt de mærker om du står bag dine ord. Om de kan have tillid til dig. Det kan være lidt svært hvis du er meget afhængig af dit manuskript. Derfor skal du øve dig, til du kan talen. Lav stikordskort til dig selv, så du kan holde øjenkontakten med dit publikum samtidig med at du har styr på dine pointer.
 
”Det der altid brænder igennem er folks engagement og ejerskab for det, de taler om.  Det handler om at udtrykke nogen følelser så andre kan identificere sig med det. Vi har alle noget der er unikt for os, og når vi giver udtryk for det, brænder vi altid igennem. Det er gennemslagskraft”, Siger foredragsholder og speakercoach Annette Bjerre Ryhede. Hun lever for de øjeblikke hvor der kommer gnist i ordene og man kan mærke budskabet blive bragt til live – helt ned i storetåen
 
 
9: Men hvert et ord
Publikum kan mærke det, hvis du ikke selv har et troværdigt forhold til det, du siger. Derfor skal du selv kunne mærke og være begejstret for det, du siger. Du skal have din egen passion og dine egne følelser med. Lad være med at sige noget fordi ’det lyder godt’. Du skal kunne mærke dine ord helt ind i knoglerne. Så vil de også gøre indtryk på publikum og bevæge dem.
 
10: Giv slip på følelserne
Vær ikke bange for de følelser der kan komme frem når du står der. Det er jo følelser du gerne vil formidle – hvis du altså vil holde talen der giver glæde og bliver husket. Kommer der følelser frem i dig og andre når du holder talen, så er det lige præcis et tegn på at du har fat i noget, der er rigtig godt.
 
 
Tag ordet og del dit budskab med verden – den venter på det!
- og husk at nyde det imens.

Relaterede artikler

Hva' f**k sker der? Du taler for pænt på facebook - En analyse af debatten på Facebook viser, at langt de fleste af os holder den gode tone over for hinanden - måske endda ...
Luk arret, Oscar - Hvordan gik det med Oscar-uddelingens forsøg på at forkorte prismodtagernes taler? Fik Leo sagt, hvad han ville? Er det ...
Kan hun overhovedet holde en tale? - Hun er ikke en genial taler, men hun er god til noget. Hillary Clinton har altid været kvinden, som talte om kvinders re...
Stop dit uldenspeak og sig hvad du mener - Hvorfor taler folk så uldent? Er det et mærkværdigt, men bevidst valg? Har de været udsat for en virus? Eller er det vir...
De strategiske sekunders mester - Less is more. Forberedelse ses som uautentisk. Og dagligt bombarderes vi med informationer. I sådan en verden bliver pau...
Løkkes wow-tale - Danske ministre holder rigtig mange taler. Hele tiden. I indland og udland. De fleste bliver skrevet, holdt og glemt ige...
Hvad kan vi bruge 70'ernes politik til i dag? - På Folkemødet 2016 er Mogens Lykketoft, Margrete Auken og Anne Grete Holmsgaard blevet bedt om at finde en tale fra 1970...
Meeker - de vigtigste slides til k-folket - Mary Meeker. Internettets ukronede dronning. Hun kan fortælle dig alt om fremtidens digitale trends - og det gør hun i d...
Lykketoft: Det bliver ikke populært. Men konsekvent - Mogens Lykketoft holdt en over 40 år gammel tale på Folkemødet. Og den gav stadig mening. Læs hvorfor i et miniinterview...
I wrote it! - Hvilke taleøjeblikke bliver stående i vores hukommelse efter partikonventerne i USA? Khizr Khans? Melania Trumps? Sarah ...

Giv din stemme

7 stemmer
4,1/5

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Ugens profil

Gitte Rosholm

Gitte Rosholm er tiltrådt som Head of People and Culture Communication i Nordea. Gitte kommer fra en stilling som Managing Partner i bureuaet Coreworkers og har tidligere arbejdet for blandt andet Advice og DR. 
Ønsk tillykke til Gitte Rosholm

Job

Praktikant

Frist: Vi afholder løbende samtaler

Corporate relations manager (genopslag)

Frist: 6. juni

Kommunikatør

Frist: 29. maj
Se alle job Indryk job

Få nyhedsbrev

Kom til K-dag om Facebook

Lær Facebooks vigtigste og nyeste funktioner

29. august

Bliv klogere

Vi bruger cookies for at give dig en bedre brugeroplevelse.