Torben Eik Jacobsen


Torben Eik Jacobsen

Torben Eik Jacobsen

Karma: 55 (?)

Hvad motiverer brugere til deltagelse i online fællesskaber?

Hvis man vil arbejde med online fællesskaber - som for eksempel fan-fællesskaber - er det vigtigt at orientere sig omkring, hvad motivationen for at bidrage og deltage i sådanne fællesskaber er. Jeg mener, at muligheden for at skabe og pleje sociale fællesskaber på internettet, er en effektiv resurse i online markedsføring. Jeg vil derfor prøve at se på nogle faktorer man kan regulere på, hvis man vil øge brugermotivationen i sit online fællesskab.

Hvis man arbejder med et værdifuldt produkt med samlende værdier,  som eksempelvis musik, er det ligefrem dumt ikke at bruge internettets netværksformede struktur - til at komme forbindelse med både loyale fans, kunder og vigtige kontakter. Når man har skabt et fællesskab omkring sit produkt, er næste skridt at motivere brugerne til at deltage og bidrage. Og for at kunne dette, må man forstå, hvad der motiverer til handling og deltagelse.

Grundlaget for at tage emnet op er et blogindlæg, jeg faldt over for noget tid tilbage, som har kredset i mine tanker siden. Det var min plan at blive klogere på emnet og læse noget mere teori - men som ofte i en travl hverdag, har tiden til det ikke været der. Dette skal dog ikke forhindre mig i at spille nogle tanker ud om emnet - måske kommer der endda et par gode indspark tilbage fra jer læsere.

De sociale medier aktiverer allerede brugerne til deltagelse.

Inden vi starter, skal det nævnes at sociale medier som Facebook, Twitter og YouTube allerede har gjort det nemmere, sjovere og mere acceptabelt at blande sig, kommentere og dele indhold på internettet. Derfor er det også blevet nemmere at opnå forståelse for, hvad motivationen for at deltage er. Betragt det som en mulighed for at lave gratis markedsundersøgelser. Jeg vil også understrege at et online fællesskab eller netværk er anderledes end de fællesskaber man kender fra fysiske møder og at online fællesskaber også er indbydes forskellige. Der er stor forskel på en mailingliste, en Facebook-side, et Twitter-netværk og læsere af en blog. Fælles er at de alle er en form for online fællesskab, hvis brugere man kan motivere til handling - men metoderne og effekterne varierer fra platform til platform.

Fire faktorer man kan regulere

Ifølge ovennævnte blogindlæg er der fire væsentlige motiverende faktorer i online fællesskaber:

  1. Altruisme (forklaring følger)
  2. Forventet gensidighed
  3. Øget anerkendelse
  4. Følelse af formål eller effekt

Dem køber jeg! Jeg udelukker ikke at der er andre ting der spiller ind, men netop disse fire faktorer er nogle, man aktivt kan regulere. Det er ikke sikkert at alle faktorer er relevante i alle typer af fællesskaber og i nogle tilfælde vil det være mest tjenstligt at ignorere nogle af dem. Jeg har i denne sammenhæng ikke haft tid til at understøtte påstandende med tal og statistiker - til gengæld er det faktorer, som er svære at være uenige i. De forekommer intuitive og de kan nemt overføres på en selv.

1.  Altruisme.

Ironisk nok er dette ord ikke nær så kendt og benyttet som dets modsætning “egoisme”. Wikipedia siger om altruisme: “En person, der er altruistisk er menneskekærlig og uselvisk og ofte opofrende. Det altruistiske menneske prioriterer andres lykke over sin egen”. Tesen her er at man er mere tilbøjelig til at handle altruistisk i et online fællesskab, hvis det består af mennesker man kender stoler på og har en uselvisk tilknytning til. Det kan altså betale sig at gøre sit fællesskab så personligt, nærværende og vedkommende som muligt. Det er ofte et spørgsmål om hvordan netværket er sat op fra starten og hvad emnet er.

2. Forventet gensidighed.

Uden at gøre mig klog på handlingsmønstre og sociologi generelt, synes jeg ikke der er urimeligt at påstå, at meget menneskelig handling er drevet af et vis købmandsskab. Hvis man giver noget, forventer man at få noget igen og hvis man får noget er man mere tilbøjelig til at give noget tilbage. I YourWaves har vi f.eks. oprettet en Facebookside, hvor vi deler viden, tips og inspiration med alle, der gerne vil være med - Facebook.com/tipstilmusikere. Vi giver altså noget til fællesskabet uden betaling, i håbet om, at det vil motivere brugerne til at deltage i fællesskabet. Folk er således i stigende grad begyndt at dele ting på siden og med os i det hele taget (Tak for det i øvrigt - det er vi meget glade for!).

3. Øget anerkendelse.

Brugere, der bidrager med noget, vil gerne have anerkendelse for deres indsats. Dette er  ikke en banebrydende psykologisk indsigt. Man vil gerne have følelsen af at andre synes man er dygtig eller værdifuld, hvis man gør noget for andre. Denne er en nem faktor at regulere på, for du kan blot sørge for selv at anderkende deltagelse i dine fællesskaber med svar og komplimenter.

4. Følelse af formål og effekt.

Nogle af de mest populære fællesskaber er dem, der får ting til at ske. Her kan nævnes to gode Faceook-eksempler: “Nej til knive i” nattelivet og “Kan denne annanas få flere fans end Sidney Lee“. Begge viser hvordan fællsskaber, med helt klare og simple formål kan tiltrække rigtig mange medlemmer. Bemærk at formålet indegnlunde behøver være seriøst. Brugerne er aktivt med til at gøre en forskel og det har den moderne social media-bruger i høj grad vist sig villig til.

No related posts.

Kommentarer

Få nyhedsbrev

27 JOB

Head of Brand & Marketing

Se alle job Indryk job

Job

Mangfoldighedsspecialist

Frist: 14. december

Kommunikationsmedarbejder

Frist: 5. december

Communications Manager

Frist: 16. december
Se alle job Indryk job

Få nyhedsbrev

Få nyhedsbrev

Alt hvad du behøver at vide om kommunikation i din indbakke.

Ud over nyhedsbrevet får du max to andre faglige e-mails om ugen.