Tina Ginnerup Jespersen


Tina Ginnerup Jespersen

Tina Ginnerup Jespersen

Karma: 34 (?)

Twitter, Facebook, MySpace, Web 2.0?? Glem det, det handler om mennesker!

Anmeldelse af Lyt til elefanterne – Digital kommunikation i praksis af Anna Ebbesen og Astrid Haug

 

Digital kommunikation er et fænomen, der ikke er til at komme udenom. I bogen Lyt til elefanterne, opfordrer forfatterne Anna Ebbesen og Astrid Haug os til at vi sætter os selv ud over buzzwords som blogs, Facebook og web 2.0 og i stedet fokusere på essensen af det kommunikation handler om; nemlig mennesker og hvad vi vil med hinanden. Nogle vil sælge, nogle vil købe og andre igen vil bare snakke.

 

Dette dialogiske kommunikationssyn giver bogen en rød tråd, og læseren ledes godt igennem de 176 sider.  Lyt til dine kunder og inddrag brugerne i sin digitale kommunikation, så styrker du din position og opretholde bedre kunderelationer, er en af bogens hovedpointer og de mange praktiske eksempler på digitale kampagner, viser læseren hvordan inddragelse af modtageren kan ses positivt på bundlinjen. Her er casen om Barrack Obamas digitale valgkamp; MyBO et godt eksempel.

 

De to forfattere har begge en baggrund som pressechefer i den politiske arena. Det ses i nogle af de eksempler, der gives igennem bogen. Især afsnittet om digital partistruktur er en interessant vinkel på, hvordan forretningsmodellen på internettet gør op med den traditionelle organisationsstruktur i politik. Læseren får her, gennem praktisk beskrivelse af Radikale.net og opstart af dette, et redskab og en form for sparringspartner, hvis en organisation overvejer at oprette en platform for eksterne netværk. Lars Løkke Rasmussen, Simon Emil Ammitzbøll og Anders Samuelsens digitale kommunikation er ligeledes velvalgte beskrivelser af, hvordan digitale medier og sociale netværk fungerer i praksis. Og eksemplerne kaster især lys på overvejelser der er nødvendige at gøre sig i den sammenhæng.

 

Selvom Lyt til elefanterne har mange afsnit med politisk indhold eller digital kommunikation fra store nationale og internationale virksomheder, bliver der bliver også plads til et afsnit om den blogosfære, vi i stigende grad ser på internettet. Kapitlet har en praktisk ”how-to”-stil og forfatterne vælger at type-bestemme de mange blogs. Beskrivelsen er meget specifik på felter som modeblogs, politiske blogs og blogs om babyer. Læseren kan vælge at springe de afsnit over, der ligger udenfor ens interesser. Men de forskellige genrebeskrivelser giver et interessant kig ind i en verden, man måske ikke anede eksisterede. I sin helhed fungerer kapitlet godt, og giver samtidig et indblik i de forretningsmuligheder, der findes i blogosfæren. Afsnittet inspirerer til oprettelse af egen blog og praktikeren får gode tips til overvejelser, man bør gøre sig den sammenhæng.

 

Faktisk har hele bogen et praktisk tilsnit. Hvert kapitel afrundes med punkter man bør have in mente når arbejdet med digitale medier går i gang. Bogens sidste afsnit er en tre-siders huskeliste, der opsummerer de væsentligste overvejelser. Her slår bogens gennemgående pointe igennem som første punkt: ”Glem alt om teknologi. Det handler om mennesker”

 

Bogens sidste kapitel handler om at benytte de sociale medier der findes i sin eksterne kommunikation. Som forfatterne skriver, er Twitter og Facebook højeste mode indenfor digital kommunikation. Virksomheder og organisationer prøver i høj grad at medtænke disse medier i deres kommunikationsstrategi. Kapitlet argumenterer sagligt og velovervejet på brugen af de sociale medier i kommunikationskampagner og fortæller om de faldgrupper der kan være, når man vælger at benytte sig af eksisterende netværk. Her fremhæver forfatterne en god pointe, nemlig at afsender ikke har adgang til viden om brugerens adfærd. Desuden er designmulighederne begrænsede og for Facebook gælder det at alle applikationer skal godkendes før offentliggørelse. Igen får læseren praktiske eksempler på kampagner lanceret over Facebook og andre sociale medier. Men som forfatterne fremhæver, så handler de sociale netværk om mennesker og skal ikke betragtes som gratis markedsføringskanaler. En anden pointe i brugen af de sociale netværk er at de netop er tænkt som sociale netværk, derfor bør kommunikationen være dynamisk og være tænkt som samtalestartere frem for konstateringer.

 

Alt i alt en lettilgængelig, letfordøjelig, og vedkommende bog for alle, der beskæftiger sig med digital kommunikation. Hvis det er en underholdende og praktisk måde at blive opdateret på man søger, klarer bogen også det. Når Lyt til elefanterne er læst sidder man med et godt udgangspunkt til at gøre sine egne erfaringer med digital kommunikation.

 

Lyt til elefanterne – digital kommunikation i praksis udkommer på Gyldendal Business den 9. oktober.

 

 

Giv din stemme

6 stemmer
4,3/5

Kommentarer

Få nyhedsbrev

54 JOB

Marketing Manager

Se alle job Indryk job

Få nyhedsbrev

Få nyhedsbrev

Alt hvad du behøver at vide om kommunikation i din indbakke.

Ud over nyhedsbrevet får du max to andre faglige e-mails om ugen.

Vi bruger cookies for at give dig en bedre brugeroplevelse.