Thor Ridderhaugen


Thor Ridderhaugen

Thor Ridderhaugen

Karma: 10 (?)

Forfatter:

2


artikler

38


indlæg

Nudging: 7 gode råd til at undgå supermarkedstricks

Nu er nudging blevet folkeligt. Det oplevede vi sidste onsdag, da 'Vanens Magt' rullede over skærmen på DR1. For os i Decision Design var der selvsagt ikke meget nyt i det program, men det giver folk et kendskab til, hvad nudging og adfærdsdesign kan bruges til. Og det er vi meget glade for!

I aften gør vi os så klar til afsnit 2:4, og vi har været nede i det lokale supermarked for at købe lidt lækkert. Sjovt nok, så handler aftenens afsnit også om, hvordan vi bliver påvirket til at handle bestemte ting i supermarkedet. Faktisk viser det sig, at op mod 70 % af vores beslutninger, når vi handler ind, foregår nede i selve supermarkedet - ikke inden. Ydermere viser et studie, OgilvyAction har foretaget, at når kineserne køber ind, er det 88 % af deres købsbeslutninger, der foretages i supermarkedet og ikke inden. Derfor betyder det jo helt vildt meget, hvordan butikken er indrettet for at påvirke os lige in the 'moment of truth'!
Inden vi ser, hvad de finder på at undersøge i aften, så kan du lige nu lære, hvad du skal være opmærksom på for ikke at falde i supermarkedernes fælder. Her er 7 gode råd til at undgå at falde i indkøbsfælden:

1. Lav en indkøbsliste

Nudging lav en indkøbsliste nudge supermarked

Netop fordi rigtig mange af vores indkøb bliver besluttet nede i selve supermarkedet, så er det altid en god idé at tage en liste med over de varer, du har brug for og så holde dig til den liste. Også selvom det bare er en pakke rugbrød og en mælk - det er bare nemmere at undgå ekstrakøb med en indkøbsliste.

2. Tag den lille kurv uden hjul

Kurve med og uden hjul

Med mindre, du skal ind og købe 10 kilo ler til juledekorationen eller handle ind til hele ugen, så vil vi foreslå, at du vælger den lille kurv. Jo større kurven er, jo tommere vil du opfatte den, og jo mere tilbøjelig er du til at fylde ting i den. Plain and simple. Og hvis der er hjul på, ja, så hjælper de dig jo til at blive ved med at købe, da du ikke kan mærke, hvor meget du har købt. Så tag den uden:)

3. Køb ikke ind, når du er sulten eller stresset

Stresset person i supermarked med indkøbsvogn

Det er jo nemt nok for os at sidde og sige, og det sker nok sjældent, når man har junior på armen og en sulten familie derhjemme. Men alligevel, i det omfang, det kan lade sig gøre. Jo mere stress, jo mindre energi til at modstå fristelser og træffe svære beslutninger! Og jo mere sulten, man er, jo større tilbøjelighed er man til at købe mere mad eller lækkerier.

4. Stick to the plan - vær opmærksom på de særligt udstillede varer

Fremhævning af kage i supermarked

Lige så snart, du træder ind gennem de automatiske døre til dit lokale supermarked, vil supermarkedet gøre alt for at fange din opmærksomhed. Fx her, hvor man har fremhævet særlige varer frem for andre - de bliver revet væk før de andre. Og nogle gange kan man lokkes til at tro, at de står fremhævet, fordi der er tilbud på dem, men det er sjældent tilfældet.

5. Placering

Hylder med slik i supermarked

Det er nok ikke først gang, at nogen fortæller dig, hvorfor det er smart, at slikket står oppe ved kassen? Okay, jamen så får du sandheden her: du vil automatisk købe mere slik, når det står ved kassen, der er nemlig tid til at blive fristet. Bum! Derfor er mælk og andre meget almindelige dagligvarer placeret helt inde bagerst i butikken, så du lige kan tage dig en shoppingrunde og blive inspireret til at holde gang i forbruget.   

6. Kig nedad, ikke i øjenhøjde

Hylde med olivenolier i supermarked

Det virker måske lidt tosset, men det er venligt ment. Hvis du lægger mærke til det, så vil de dyre varianter af en særlig produktype for det meste være oppe i øjenhøjde, hvor du nemmest får øje på dem. Som vist på billedet, kan du se, at de langt billigere varer er placeret nede ved dine fødder. Der kan faktisk være ret langt ned nogle dage.

7. Kæmpekøb

Stor pakke med hakket oksekød STORKØB

Det er ikke unormalt, at man bliver lokket til at købe en større pakke, fordi man da tror, at man sparer noget. Men nogle gange koster to små pakker af det samme produkt faktisk bare det samme som den store udgave... Og det er heller ikke unormalt, at den store pakke koster mere pr. kilo end den lille. Så hold godt øje med kiloprisen (den har de fx fjernet på ovenstående billede - de er snu)! Det kan også sagtens være, at der er tilbud på den store vare, men spiser du det ekstra, eller ender det i skraldespanden?

"Dominance outside the store does not guarantee you sales instore" - nej, det handler nemlig om den specifikke situation, når du skal træffe dit valg - og det er derfor, at det er så uhyre vigtigt, hvis du vil undgå for meget i kurven, rullekurven eller vognen, at du er opmærksom på de 7 råd.

God fornøjelse med programmet i aften - vi skrives ved.

 

 

Giv din stemme

8 stemmer
4,6/5

Kommentarer

Få nyhedsbrev

86 JOB

Media Relations Advisor

Se alle job Indryk job

Job

Praktikanter

Frist: 24. oktober

Kommunikationskonsulent

Frist: 28. oktober

Praktikant

Frist: 12. november
Se alle job Indryk job

Få nyhedsbrev

Få nyhedsbrev

Alt hvad du behøver at vide om kommunikation i din indbakke.

Ud over nyhedsbrevet får du max to andre faglige e-mails om ugen.