Thomas Bogh


Thomas Bogh

Thomas Bogh

Karma: 0 (?)

Forfatter:

1


artikler

3


indlæg

Vejen til et job i kommunikationsbranchen anno 2020

Skal man have et job i kommunikationsbranchen, kan kravene på et helt konkret niveau variere alt efter industri - det er klart. Men der ligger alligevel en række fundamentale punkter, som man allerede kan styrke sig på nu, hvis kommunikation er vejen, man vil gå. Jeg har samlet nogle af dem, som jeg finder mest relevant på baggrund af egen erfaring.

Åbenhed

Til dagligt arbejder jeg selv med kommunikation. Her er det vigtigt både internt og eksternt at dele ud og være åben om sine processer. Dette er der to helt oplagte årsager til:

  1. Både dit og kundens mål er, at kunden skal opnå endnu bedre resultater. Derfor vil kommunikation i den eksterne form være båret af, at vi arbejder sammen om de processer, der er lagt i strategien, så vi sammen kommer i mål. Vidensdeling er her vigtigt.

  2. Ligeledes skal vi være åbne internt i vores organisation, så al den viden vi sidder med kommer ud bedst muligt til forståelse for andre. Tænk aldrig du har en gylden viden, som kun du er bedst tjent med. Jo mere du kan dele ud af denne viden med dine kollegaer gennem sparring, jo bedre kan I sammen vokse som virksomhed - og det falder tilbage på dig.

Proaktivitet

I en verden hvor forholdet mellem kunde og leverandør er afgørende, har leverandøren, uafhængig ydelse, ansvaret for at kunden er informeret og med der, hvor de skal være. Derfor er proaktivitet vigtigt, da vi skal tage fat i kunden, før de tager fat i os.

Det viser også overfor kunden, at vi tænker ét skridt længere - altid. En god kundeoplevelse er nemlig en oplevelse, hvor kunden kan føle sig tryg.

Struktur

Struktur er generelt vigtigt. For hvis der ingen struktur er, bliver processer til tider glemt. Det er naturligt, for så har man ikke overblik, og så vil vi som mennesker pludselig glemme. Derfor er det altid en god ide at have struktur over arbejdslivet såvel som privatlivet, da disse påvirker hinanden.

På den måde kan vi være den bedste version af os selv.

Nørd og menneske på samme tid

Arbejder du inden for et område, som ikke altid er lige til at forstå, er en stor del af vores kommuikationsarbejde at videreformidle (eller oversætte om man vil) budskabet til vores kunder.

Hvad laver vi, hvordan gør vi, og hvad betyder det for dem vi arbejder for. Så kan alle også lettere forstår processerne for så at byde ind - og flere hjerner på samme bølgelængde, kan føre os længere end kun én.

Et sidste råd - Førstehåndsindtrykket

Når man skal have et job i kommunikationsbranchen, starter det som så meget andet med et førstehåndsindtryk. Det kan være du allerede er i arbejde, eller måske søger du. Under alle omstænidhgeder skal du til en samtale, og derfor mener jeg klart dette punkt er vigtigt.

For rigtig mange glemmer nogle gange værdien af det gode førstehåndsindtryk. Her mener jeg selvfølgelig det første touchpoint som et CV og efterfølgende. Flere ledere end man tror vælger ansøgere fra i en tidlig fase, fordi ansøgningen simpelthen ikke er sat godt nok op, og sejler grammatisk.

Det er den mindste, men også vigtigste tjeneste, man som jobsøgende kan gøre for sig selv - og ønsker du vejledning til at skrive et godt CV, har jeg endda også det. Det finder du her.

Så burde man ellers være pakket godt ind.

Praktisk info

Hvis du skulle være i en situation uden arbejde, og du skulle have ønske om et deltidsarbejde, inden du går fuldt ind i en branche med knald på, er der også gode muligheder for at komme i gang. Her kan jeg anbefale guiden om “Arbejde ved siden af dagpenge”. Den giver en god indsigt, så alle kan benytte sig af ovenstående råd - på den måde er man dækket bedst muligt ind.

Ellers håber jeg det gav nogle gode tanker til dig, som søger et nyt job i kommunikationsbranchen i 2020. Held og lykke derude!

Giv din stemme

15 stemmer
3,5/5

Kommentarer

Få nyhedsbrev

87 JOB

Studentermedhjælper

Se alle job Indryk job

Få nyhedsbrev

Få nyhedsbrev

Alt hvad du behøver at vide om kommunikation i din indbakke.

Ud over nyhedsbrevet får du max to andre faglige e-mails om ugen.