Thomas Bogh


Thomas Bogh

Thomas Bogh

Karma: 0 (?)

Forfatter:

1


artikler

3


indlæg

Social Proof: 5 tips fra adfærdspsykologi til bedre digital marketing

Mennesker er sociale væsner.

Vi lytter til hinanden, stoler på hinanden og rådspørger hinanden. At bruge andres holdninger, vurderinger og oplevelser som grundlag for vores egne beslutninger bliver også kaldet social proof, et socialt bevis.

Og social proof er blevet en populært teknik inden for marketing – fordi det virker.

Hvor mange gange har du ikke lige prikket til en ven, tjekket brugeranmeldelser på TrustPilot eller læst en professionel anmeldelse, inden du har foretaget et køb?

I denne artikel får du en kort forklaring af begrebet og tre tips til, hvordan du kan bruge det i din digitale marketing.

Hvad er social proof?

Social proof, eller socialt bevis, stammer oprindeligt fra adfærdspsykologi.

Kort fortalt, går det ud på, at vi bruger andres holdninger, oplevelser og erfaring som basis for vores egne beslutninger.

Begrebet blev først navngivet af Robert Cialdini i sin bog Influence fra 1984. Men selve adfærdsmekanismen er blevet observeret i flere århundreder. Når vi står i en usikker situation – ofte med ufuldstændig viden – vil vi ofte se til andre for hjælp. Som Cialdini skriver:

“We view a behavior as more correct in a given situation to the degree that we see others performing it.”

Filosoffer – fra Aristoteles til Arthur Schopenhauer – har til tider kritiseret denne form for tænkning, fordi vi reelt set ikke kan vide os sikre på om, de andre har ret uden at have gransket deres argumenter.

Men i en verden, hvor vi ofte må tage beslutning uden at være i besiddelse af alle relevante informationer, er social proof ikke kun nødvendigvis en dårlig taktik. 

Restaurantens mest populære ret vil også ofte være den bedst, og hvis andre flypassagerer, der skal på samme rejse som dig, går i en bestemt retning, kan det være en god idé at følge efter dem – medmindre du ved, at de tager fejl.

Som afsender kan du bruge social proof i kombination med andre salgsargumenter til at overbevise dit publikum om at købe dit produkt eller ydelse.

Sådan kan du bruge social proof i din digitale marketing

Du kan bruge social proof på mange forskellige måder – og selve bevisføring kan endda inddeles i flere forskellige kategorier.

For at holde det simpelt, har vi fokuseret på tre tips eller teknikker, du kan bruge i din egen digitale marketing:

1. Anbefalinger fra flertallet

“10.000 Elvis-fans kan ikke tage fejl.”

Anbefalinger fra flertallet, eller popularitet, er nok den mest populære form for social proof, der ses i marketing. Hvis så stort et antal forbrugere har købt et produkt eller ydelse, så må der være noget om snakken.

Det er, som du nok har gættet, ikke sandt i alle tilfælde. Men problemet i Elvis-citatet er reelt set ikke i at gøre læseren opmærksom på, at mange er fans af sangeren. Problemet er påstanden om, at de ikke er i stand til at tage fejl – fordi de er så mange.

Men jo flere, der har brugt produktet, og er tilfredse med eller fortsætter deres brug, er i sig selv et effektivt budskab om, at produktet har en vis værdi.

Ønskeskyens forside er et klassisk eksempel på god social proof, hvor der netop ikke loves mere, end det holder:

Kilde: Ønskeskyen

Her bliver du som besøgende fortalt, at Ønskeskyen bliver brugt af mange andre, hvilket kan være udtryk for, at tjenesten er pålidelig og troværdig. 

Antallet af brugere er også i sig selv en feature. De mange digitale ønskesedler er nemlig samlet ét sted. Hvis mange andre bruger tjenesten, så er der høje sandsynlighed for at dine nærmeste kan dele deres egne digitale ønskesedler med dig uden at du skal logge ind på fem forskellige tjenester.

Hvis du skal gøre eksemplet efter, kan du for eksempel:

  • Nævn antallet af (tilfredse) kunder op til nu

  • Før statistikker over salg eller bestillinger af ydelser

  • Fremhæv de produkter eller ydelser, I sælger meget af lige nu

2. Ekspertudtalelser

Viden og anbefalinger fra eksperter er en anden populær form for social proof.

Denne type af social proof er især vigtigt, hvis du lever af at sælge viden eller hvis dine produkter involverer sundhed, økonomi eller elektronik. Produkter, hvor forbrugerne allerede besidder en vis ekspertise, kræver ofte, at du kan tale deres sprog.

Hvis du for eksempel sælger IoT eller Smart Home-devices, er det en god idé at lave et blogindlæg om, hvordan I håndterer jeres kunders data eller hvordan jeres produkter spiller sammen med andre smart devices.

Målet med ekspertudtalelser er i høj grad at skabe tillid og gøre jeres potentielle kunder opmærksomme på, at I ved, hvad I laver – og gerne deler ud af den viden.

3. Anmeldelser fra brugere

TrustPilot har skabt et hel mikrokosmos i Danmark med brugeranmeldelser.

Og anbefalinger (eller advarsler) fra antageligt uafhængige forbrugere, der deler behov med jeres potentielle kunder, er et stærkt Social Proof.

Det kan derfor være en god idé på selve hjemmesiden at fremhæve anmeldelser, I har fået fra jeres kunder. Det er med til at skabe tillid, tryghed og vise over for jeres potentielle kunder, at andre i deres situation har fået løst deres problem eller været tilfredse med jeres service.

Husk: For at få selve anmeldelserne kan det være nødvendigt at høre jeres kunder i selv købsprocessen. 

De glade kunder husker ikke altid at efterlade en god anmeldelse, medmindre de er blevet spurgt bedt om det. De utilfredse leder derimod ofte aktivt efter en platform, hvor deres kritik kan komme til udtryk.

Giv din stemme

7 stemmer
4,4/5

Kommentarer

Få nyhedsbrev

87 JOB

Pressemedarbejder

Se alle job Indryk job

Få nyhedsbrev

Få nyhedsbrev

Alt hvad du behøver at vide om kommunikation i din indbakke.

Ud over nyhedsbrevet får du max to andre faglige e-mails om ugen.