Thomas Bogh


Thomas Bogh

Thomas Bogh

Karma: 0 (?)

Forfatter:

1


artikler

3


indlæg

Persona – Content Marketings hemmelige våben

En persona er en fiktiv karakter, der skal hjælpe dig med at skrive eller kommunikere til dine kunder eller publikum. De er et planlægningsredskab, der hjælper dig til at forstå din målgruppes behov, adfærd og mål. Det er især vigtigt, hvis du skal i gang med at lave content marketing for din virksomhed eller organisation.

Traditionelle målgruppeanalyser kan fortælle dig rigtig meget om, hvem dine kunder eller publikum er. Men når det kommer til at kommunikere eller lave indhold, er det pludseligt noget sværere at skrive eller skabe indhold, der rammer din målgruppe.

Men hvad er en persona – og hvordan kan de gøre dit indhold til noget, der skaber engagement og værdi for både dig og dit publikum?

Hvorfor lave en persona?

Det er relativt ligetil at lave et persona. Især hvis du allerede har indsamlet data og kender lidt til din målgruppe i forvejen. Men den enkelthed er også en af de store barrierer, du ofte vil støde ind i, fordi hvis du allerede kender din målgruppe, hvorfor så overordnet lave en persona?

Persona er først og fremmest nyttige, fordi de gør din målgruppe håndgribelige. Det er langt nemmere at forholde sig til en konkret person, fremfor en abstrakt gruppe.

Ved at sætte navn, alder, interesser og andre persontræk på din målgruppe – selvom de kun er en metafor for dine egentlige kunder – vil du have langt nemmere ved at sætte dig i din kunde eller publikums sted, så du ved præcis, hvordan du får dem overbevist eller får dem til at købe dine varer.

Personaer kan også bruges til at forbedre dine kunderejser og få de helt rette klik på din hjemmeside. Data kan give dig viden om, hvordan folk opfører sig på din side, men for at vide, hvad du skal gøre for at få mere organisk trafik, salgsoptimere siden eller få flere tilmelding til dit e-mail marketing, skal du også fortolke på den data. Det hjælper personaer dig til.

Ved at have en konkret person i tanker, selvom de er fiktive, er det endnu lettere at forestille sig, hvad brugeradfærd faktisk fortæller dig om dine besøgende.

Hvordan laver man en persona?

Persona bygger på din viden om målgruppen. Så det første, du skal gøre, er at indsamle de nødvendige og tilstrækkelige informationer du kan. 

På nettet kan det gøres gennem data fra sociale medier, Google Analytics eller et hvilket som helst andet program, du kan bruge til at lære mere om dine besøgende.

Hvis du har en fysisk butik, eller gerne vil supplere med yderligere viden, kan du også vælge at lave en kvalitativ undersøgelse. Afhængig af din organisation eller virksomhed kan det være alt fra en fokusgruppe til en afslappet snak med ejeren, medarbejdere eller endda målgruppen selv. Brug din sunde fornuft og tal med folk, der dagligt interagerer med dit publikum eller kunder. De vil ofte også have deres egne idéer om, hvem din målgruppe er – og hvad de vil have.

Når du har indsamlet den data, er det tid til at sætte sig ned og udfylde din persona. Det er en række spørgsmål, der skal besvares for, at du kan få et klarere billede af personaen. Du kan også bruge skabelonen i næste afsnit.

Persona-skabelon

Den følgende tjekliste giver dig alt, hvad du har brug for, når du skal udforme din første persona. 

En klassisk persona skal komme ind på:

  • Navn

  • Alder

  • Køn

  • Bopæl

  • Relationer

  • Uddannelse

  • Job

  • Indkomst

  • Værdier og personlighed

  • Interesser

  • Drømme

  • Frygt

  • Erfaring

  • Udfordringer

  • Indvendinger

 

Personaer kan indrettes helt efter behov. Det betyder, at du over tid kan prioritere bestemte persontræk og ignorere andre. 

Når du udarbejder med et persona for første gang, er det dog bedst, at du i hvert fald gør dig tanker om hvert enkelt punkt. Ved at følge skabelonen garanterer du, at du ikke oparbejder blinde vinkler, der gør, at dit indhold eller content rammer ved siden af målgruppen.

Hvis du eksempelvis driver en thai restaurant som Wokshop, kunne man godt tænke, at ens kunders drømme ikke har indflydelse på, hvorvidt de er sultne efter burgere eller thaimad. Men hvis du i forvejen har en idé om, at dine kunder drømmer om charterferier over vinteren, vil du have langt nemmere ved at skrive eller designe annoncer, der minder dem på den drøm – og ultimativt lokker dem ned i restauranten for at sende dem på en kort visit til de varme lande.

For at få det fulde udbytte af denne persona-skabelon, kan du ikke ligge på den lade side. Personaer trives bedst ved, at du løbende præciserer og tager dine forudgående antagelser til genovervejelse. Lærer du noget nyt om din målgruppe? Så husk at opdatere personaen.

‘Konkret’ er nøgleordet

Persona-øvelsen handler først og fremmest om at være konkret. 

De fleste større organisationer og virksomheder har i forvejen udarbejdet omfattende og velbegrundede målgruppeanalyser. Selv hvis du driver en enpersonsvirksomhed, eller lille interesseorganisation, har du nok en vis idé om, hvem dine kunder eller publikum er.

Men selv med en nogenlunde overordnet forståelse for, hvem dit indhold gerne skal nå ud til, er et abstrakt gennemsnit svært at relatere til. 

Den uklarhed betyder også, at du kan få svært ved at lave indhold, dine kunder, brugere eller publikum har lyst til at engagere sig med. Udfordringen gælder altså uanset om, du skal overbevise dem om et budskab, skabe synlighed om din sag eller få dem til at købe en vare fra din butik.

Med et konkret og fyldestgørende persona har du altid et klokkeklart billede i dit hoved, når du først begynder at skrive din tekst, filme din video eller designe din brugerrejse.

Giv din stemme

17 stemmer
3,6/5

Kommentarer

Få nyhedsbrev

87 JOB

Praktikanter

Se alle job Indryk job

Få nyhedsbrev

Få nyhedsbrev

Alt hvad du behøver at vide om kommunikation i din indbakke.

Ud over nyhedsbrevet får du max to andre faglige e-mails om ugen.