Thomas Bogh


Thomas Bogh

Thomas Bogh

Karma: 0 (?)

Forfatter:

1


artikler

3


indlæg

Hvorfor blev prissammenligneren så populær?

Prissammenlignere florerer overalt på nettet – i alle brancher, fag og nicher.

Før i tiden var det svært at finde ud af om, du nu også havde fundet det billigste eller bedste produkt eller ydelse på markedet. 

Men i begyndelsen af 00’erne opstod en trend med uafhængige hjemmesider, hvor de hurtigt og net gav dig en oversigt over prisforskelle, fordele og ulemper eller særlige forhold, du skulle være klar over, når du køber støvsugere, software-programmer eller noget helt tredje.

Prissammenligneren var født.

Men udover at kunderne fik nemmere ved at finde de billigste tilbud, hvorfor er det, at du næsten ikke kan lave en Google-søgning uden at støde på en sammenligner eller et blogindlæg, der sammenligner to konkurrerende produkter?

1. De giver de besøgende, hvad de vil have

Det simple – og nok mest vægtige – svar på modtagernes side er, at en prissammenligner giver folk det, de vil have.

Praksissen er blevet så populær, at Apple sågar har oprettet en sammenligner for iPhones, iPads og MacBooks på deres egen hjemmeside.

Fordelen for forbrugerne er, at de hurtigt kan finde eller sortere efter de egenskaber, de er på jagt efter.

Hvis du eksempelvis leder efter en a-kasse, vil du nok gerne have en oversigt over a-kasser inden for din branche eller felt. Hvis du derimod er jagt efter en ny kaffemaskine, vil du nok gerne spare tiden på at skimme produktbeskrivelser, og i stedet blive vist de klareste Unique Selling Points (USPs) for den enkelte kaffebrygger.

De bedre sammenligningssider skriver også mere uddybende, så man er i stand til at dykke ned og læse en uafhængig vurdering af emnet eller produktet.

2. Kommerciel afklaring giver salg

På virksomhedernes side er prissammenligneren et stærkt værktøj til at indfange potentielle kunder i den kommercielle afklaringsfase.

Kommerciel afklaring er en del af kundens egen købsrejse. Her er de opmærksomme på, at de har et problem eller leder efter et produkt – men de har stadig ikke låst sig fast på et bestemt punkt – såsom brand, produkt eller model.

Der er dog gode salgsmuligheder, hvis man som virksomhed kan fange folk i denne fase. De er nemlig meget købsparat, men endnu ikke (helt) overbevist. Prissammenligneren kan give dem det sidste skub, der forvandler dem fra en potentiel til en egentlig kunde.

3. Der er et (affiliate) marked for dét

Prissammenligneren har en tendens til at være uafhængige.

Fordelen her er, at der kan inddrages forskellige produkter og ydelser fra virksomheder, der normalt ikke har lyst (eller ikke er frække nok) til at sammenligne sig direkte med konkurrenten. 

Men mange kunder er ikke desto mindre interesseret i at sammenligne produkter og ydelser inden for samme marked. Apple eller Android? Nilfisk eller Dyson? Adidas eller Nike?

Her kommer affiliate marketing ind i billedet.

Affiliate Marketing-sider er hjemmesider oprettet af tredjeparter, hvor de laver anmeldelser, sammenligninger og ofte en eller anden form for content marketing, der skaber værdi for den besøgende. 

Hvis den besøgende herefter klikker videre ind til en webshop og køber en vare, modtager affiliate-siden en kommission, typisk en fast rate eller en procentdel af salget. Det opfordrer producenter og virksomheder til ved at tilmelde sig affiliate netværk, hvor de tilkendegiver, at de er interesseret i at drive mere relevant trafik ind på deres webshop eller side.

Besøgende, der klikker i et salgslink på en prissammenligner, er mere eller mindre et garanteret salg. Af den årsag er der også stor konkurrence på affiliate-markedet, da hvis du ligger øverst i søgeresultaterne, hvor de fleste kunder laver deres kommercielle afklaring.

Giv din stemme

17 stemmer
3,4/5

Kommentarer

Få nyhedsbrev

87 JOB

Kommunikationsmedarbejder

Se alle job Indryk job

Få nyhedsbrev

Få nyhedsbrev

Alt hvad du behøver at vide om kommunikation i din indbakke.

Ud over nyhedsbrevet får du max to andre faglige e-mails om ugen.