Thomas Bigum


Thomas Bigum

Thomas Bigum

Karma: 174 (?)

Begynderkommunikation for facebookviderekomne
Glemte du også noget i skyndingen?
 
Er du på det hold som glemte, hvorfor det giver mening for en virksomhed at gå på Facebook?
 
Sidder du i en virksomhed med ansvaret for virksomhedens facebookside, så kan du muligvis føle, at du anno 2012 er ved at have godt fat om en velkendt præmis. Nemlig at det er ugleset at sælge for hårdt, og at det er engagementet, der på en eller anden måde er endt som alles succesparameter. Det er også fint at have fat om den præmis, for den ER gældende, men jeg fornemmer på corporate facebookdanmark, at de glemte udgangspunktet, hvor engagement på et tidspunkt skulle blive til salg, og dermed glemte fokus på direkte udbytte af investeringerne.
 
Tiden er moden. Længe nok er der blevet gøglet. Det er efterhånden svært at finde virksomheder, som ikke er på korstog ud over de facebookblå stepper for at hverve fans til facebooksiden, så nu er det tid til at snakke om at konvertere. Tid til at gøre følgeskab fra fans til kroner i kassen.
 
Vi skal tilbage til det løfte vi afgav til de høje herrer (m/k) på ledelsesgangen. Løftet om at det inden et indtog på Facebook er svært at se økonomisk udbytte, men at enhver ledelse bør stole på, at det kommer via opdyrkning af fanbase på en facebookside.  Virksomheders eksistensberettigelse vil dog altid være evnen til at drive forretning, og af den grund må salget til stadighed være den overordnede hensigt med overhovedet at investere tid i det facebookblå univers.
 
  • Har du godt gang i engagementet på virksomhedens facebookside, er du IKKE i mål. Men du har fundet midlet til at komme i mål.
 
Tilbage til begyndelsen
I min egen personlige jagt på at gennemskue og metodeudvikle selve salget via facebookkommunikation er jeg endt et af de steder, hvor alting starter indenfor kommunikation. AIDA-modellen blinker nemlig i bøjet neon over skranken, hvor facebookfans tager opstilling for at aflevere deres penge mod ydelser eller varer i retur, og for at det ikke skal være nok, så er det også godt at afstøve sin eventuelle viden retorik på begynderniveau.
 
Vi skal have fat i retorikkens tre appelformer for at mestre overbeviselsens kunst. Ethos, pathos og logos drysses ud i AIDA, så find skolebøgerne fra første semester frem eller hold fast når jeg genopfrisker (eller måske introducer dig for) disse klassiske dyder.
 
 
Tænker du AIDA rigtigt ind i din kommunikation på Facebook, og kender dine appelformer, kan du sælge bagdelen ud af de blå jeans, selvom det herskende mantra længe har været, at du til enhver pris skal skabe engagement. Engagement alene og helst aldrig salg. Men lad mig dissikere en facebookbrugers møde med din kommunikation, med AIDA som forskærerkniv.
 
A - Attention
Attention skærer igennem newsfeed'et hos brugeren blandt spændende venner, og kedelige bekendte lander din opdatering. Få lige øjnene væk fra virksomhedens Timeline. Her ligger dit eget afsæt, og du betragter din smukke opdatering i timelinemiljøet, men det er i uendeligt få tilfælde, at det er her sidens fans ser den. De ser den i deres eget facebookmiljø, så du gør det klogt i at arbejde med AIDAs første A i forhold til den præmis.
 
Attention er lig med blikfang og kunsten at skrive en appellerende one-liner. I facebooksammenhæng er det brug af gode billeder og gode evner som tekstforfatter.
 
I - Interest med logos på
Interessen vækkes ved logos-appel, hvilket betyder, at det er nu, du skal være fuldstændig fokuseret på rationalet ved at købe ydelsen eller produktet - eller måske blot skal overtale facebookfans til at forlade Facebook via dit link.
 
Hvilke features har produktet? Hvad koster det - eller endnu bedre, hvad var før-prisen i forhold til tilbuddet, og hvad kan det rent konkret gøre for mig? "Bestil vores boks, og få bredt udvalg, skarpt billede, og alt på én fjernbetjening".
 
Kan du pensle de faktuelle værditilbud ud på en linje eller halvanden, i kombinationen med det billede du har sendt med, så har du modtagerne godt og grundigt i interesse-fasen på vej mod Desire, og dermed halvvejs mod målet. Placer dit link her, og du foreslår at tage en taxa hjem fra byen, uden først at bygge lyst. Med lyst skal salg skabes.
 
D - Desire vækkes med pathos
Desire er en følelse, så nu er det tid til pathos-appel. Hvis den næste del af din kommunikation, dvs linje to og tre ud af måske fire i alt i en opdatering, kan vække følelser i modtageren, er du på de rigtige tangenter af klaveret.
 
Når vores instinkter i reptilhjernen bliver vækket af følelser såsom længsel efter at eje, eller længsel efter resultatet af det produkt eller ydelse kan kan gøre for os, så er det svært at holde musen fra linket til kasseapparatet. Gå derfor efter at koble de i interesse-fasen nævnte features og fordele til det følelsesmæssige udbytte der venter. "Slå benene op i sofaen, og nyd 33 tv-kanaler".
 
Fuldbyrdet pathos-appel kommer rundt om så mange sanser - og dermed følelser - som muligt. Hvis dit produkt eller din ydelse giver mig en duft, eller dæmper en lyd. Er anderledes at røre ved så forsøg at få det med i dit forsøg på at vække lyst. Lykke, succes og frihed er efter min mening selvskrevne retninger i pathos-appellen.
 
C - Convince introduceres som "nyt" bogstav
Vi er på vej mod Action i AIDA-modellen, men den mere end 100-år gamle model, har ad flere omgange været forsøgt justeret. Se blot wikipedia om emnet. En af justeringsfilosofierne kredser om tilføjelsen af et C, første gang tilføjet i 1923 af Kitson i Manual for the study of the psychology of advertising and selling.
 
Bogstavet C er for convince, og jeg er klar på at tage den med her.
 
Vi mangler nemlig ethos-appel, og vi kan ikke fraskrive betydningen af, at et salg via en facebookopdatering er stærkt afhængigt af den forudgående historik mellem virksomhed og facebookfan.
 
Convincefasen er en deal or no deal fase, som efter min mening er den letteste at arbejde med. Ethos-appellen er kort ridset op, den status og reference man som virksomhed har. I facebooksammenhæng er det ethos-appel der vækker din interesse for den webshop som har mange fans, og det er ethos-appel når du ser andre facebookfans hamre i like-linket under en opdatering, samt afgive rosende ord i kommentarerne under opdateringen.
 
Det er din opgave, at bringe ethos i spil via et anslag der skaber engagement, eller alternativt ved selv at nævne noget der cementerer, at modtager kan stole trygt på at virksomheden er nået dertil, hvor den er, fordi den er hvad den er.... Navnligt en virksomhed man kan stole på. "Gør som 50.000 andre har gjort før dig"
 
Sociale medier og markedsføring på tjenesterne er efter min overbevisning en C-sportsgren i AIDA sammenhæng. AIDA kan vi i markedsføringsøjemed piske løs på alle klassiske platforme, men lige præcis på sociale medier, kan der skiltes med ethos-appel i en grad, så kapløbet mellem to konkurrenter kan se sig afgjort i convince-fasen hos målgruppen. Husk at moderne forbrugere spørger hinanden om råd, og er man sendt til din virksomheds facebookside på en anbefaling, har man C med i rygsækken på turen gennem din AIDA-kommunikation.
 
A - Action på drengen
Er modtageren nået forbi C, er det kun dit link der er tilbage, alternativt dit telefonnummer eller virksomhedens mailadresse. Action er den simpleste fase, men som nævnt i indledningen en type kommunikation, som for mange nok har været bange for at røre lidt for længe. Tiden er kommet til at turde sige "køb vores l*rt".
 
  • "Bestil vores boks, og få bredt udvalg, skarpt billede, og alt på én fjernbetjening. Slå benene op i sofaen, og nyd 33 tv-kanaler.

    Gør som 50.000 andre har gjort før dig, og køb vores l*rt."
 
Spis mere grød - og forfør dine fans
De mange anbefalinger gennem 2011 og frem til nu, om at nedtone salget har været fuld af gode intentioner. De har jo i sin enkelthed handlet om, at lade være med at sælge før der er varmet op til forførelse. Nu føler jeg selv, at vi er klar til at både forføre og sælge. Med denne gennemgang af facebookkommunikation for begyndere, er du klar til at spise af den grød, som alt for mange har gået rundt om alt for længe.
 
Med AIDA - inkl. indskudt C - er du klar. Du er klar til at drive folk mod kasseapparatet. Det er blevet Facebook for viderekomne, men heldigvis er det kommunikation for begyndere.
 
"Tilbage til klassiske kommunikationsdyder.
AIDA og retorik for begyndere"
Klik for at tweete dette
 
"Vi skal tilbage til det løfte vi afgav til de
høje herrer (m/k) på ledelsesgangen."
Klik for at tweete dette
 
1) Hey! Lån mig din attention
2) Har du interesse i Facebook?
3) Har du lyst til at blive klogere?
4) Læs med:

Giv din stemme

6 stemmer
4,5/5

Kommentarer

Få nyhedsbrev

50 JOB

Kommunikationskonsulent

Se alle job Indryk job

Job

Presserådgiver

Frist: 1. februar

Kommunikationskonsulent

Frist: 10. februar

Product Owner

Frist: 27. januar
Se alle job Indryk job

Få nyhedsbrev

Få nyhedsbrev

Alt hvad du behøver at vide om kommunikation i din indbakke.

Ud over nyhedsbrevet får du max to andre faglige e-mails om ugen.