Stine Bjerre Herdel


Stine Bjerre Herdel

Stine Bjerre Herdel

Karma: 360 (?)

Forfatter:

2


artikler

10


indlæg

Hvorfor skal jeg slås ihjel? – sagde nyhedsbrevet

Skrives jeres nyhedsbrev af en piccoline og et pensioneret foreningsmedlem? For sådan er virkeligheden i mange virksomheder. De fleste nyhedsbreve lever en kummerlig tilværelse. Lavt prioriteret, fyldt med ligegyldigt indhold, dårligt skrevet. Problemet er bare, at de sendes direkte til abonnenternes indbakker. Og det svarer lidt til at Depeche Mode jammer over Bob Dylans julehits, når fansene var blevet lovet en fed koncert.


 

Det er efterhånden gået op for de fleste virksomheder, at det at have en blog i sig selv ikke giver nogen værdi. En blog skal plejes, indholdet skal have sjæl og retning, og der skal være et formål med at have bloggen. Det samme kan man sige om nyhedsbreve. Men det er der mange, der ikke har opdaget. Nyhedsbrevet er i den grad blevet offer for ”so ein ding”-hypen, hvilket har skabt endnu en enorm mudret masse af i bedste fald middelmådig information. Selv store, kendte virksomheder og organisationer er faldet i ”vi skal da have et nyhedsbrev”-fælden.

 

Det klassiske eksempel

Til et kundemøde fortæller kunden, at organisationen har et nyhedsbrev. Det sendes en gang om ugen, og der tilsyneladende er tilfredshed med det, for der er 4000 modtagere. På spørgsmålet om, hvem der skriver det lyder svaret: ”studerende og et pensioneret foreningsmedlem”. Eller "marketingsafdelingen".

 

Indholdet? ”Lidt presseklip og information om forskellige arrangementer”. "Produktomtale".  Historier og andet indhold mere specifikt til nyhedsbrevet laves sjældent eller ikke. Af frygt for at kannibalisere på det trykte medie, kunden måske udgiver.

 

Desværre er sådan et svar ikke overraskende. Der er rigtig mange nyhedsbreve, der lever en, i mine øjne, trist tilværelse. Som stedbørn, der bliver holdt i live, men ikke plejet og udviklet ligesom de ”rigtige børn”: de trykte medier. Det, der ikke er godt nok til magasinet eller som regulær pressemeddelelse, ender i nyhedsbrevet.

 

Rigtig mange nyhedsbreve er langt fra kommunikationsafdelingens kerne og ekskluderet fra kommunikationsstrategien. Deres indhold laves af webmasteren, de studerende eller af marketingsafdelingen. Ikke af kommunikationsuddannede mennesker. Og det er rigtig ærgerligt, for der tror jeg, man misser et enormt potentiale i nyhedsbreve!

 

Fuck dine fans

Nyhedsbreve skal behandles med omhu, de skal gennemtænkes og gennemarbejdes. Men der findes masser af smarte cms-systemer, der gør det ”nemt for enhver” at sende nyhedsbreve ud. På den måde kan man hurtigt komme til at putte en masse ligegyldigt bla bla ind i en smart løsning. Så det ser flot ud, det er nemt at distribuere og nemt at administrere. Det eneste sted, ambitionerne fejler, er på indholdet. 

 

Et nyhedsbrev er jo en fin ting at have for en virksomhed eller organisation. En direkte kanal lige ned i indbakken hos de folk, der er interesseret i én. Men det er lige netop her, problemets kerne ligger: man sender det mest ligegyldige indhold lige i armene på dem, der er potentielt aller mest interesseret i en. Man giver sine ambassadører kold kaffe og tørre kiks! Eller det svarer til, at Depeche Mode stiller sig op på Orange Scene og siger ”i stedet for at spille alle vores fede hits, så jammer vi lidt over Bob Dylans genindspilning af White Christmas”.

 

Et nyhedsbrev er et medie som alt andet. Og ethvert medie skal have et formål og en værdi for dem, der har valgt at modtage det. Ellers skal det dø, fordi så er det spild af tid. Både for dem, der laver det og dem, der modtager det.

 

Hvorfor nyhedsbreve er fantastiske
Et nyhedsbrev kan være super målrettet kommunikation. Det er billigt at distribuere i nærmest ubegrænset oplag. Det leder folk direkte til dit website (hvis ellers du skriver noget relevant). Det er potentielt enormt loyalitetsskabende, hvis du viser, at du kender dine modtagere og forstår at berige deres hverdag med relevant, underholdende eller direkte anvendeligt indhold. Derfor får du her 13 små råd til, hvordan du laver et godt nyhedsbrev, så både du og læseren får mest muligt ud af det. Og gør du ikke det nedenstående, så overvej at droppe dit nyhedsbrev...

 

  • Se dit nyhedsbrev som en fantastisk mulighed for en direkte relation til din kunde/dit medlem/interessent etc. Dem skal du altså være ekstra god ved!
  • Brug ressourcer på at lave kvalitetsindhold. Både gode folk og god tid. Hvis du kan tilbyde noget, andre ikke har, er du allerede langt.
  • Rediger altid alt indhold – og få det gjort af en formidlingskompetent person. Stavefejl, dårligt sprog etc. sender et signal om, at du er uprofessionel og/eller ligeglad.
  • Undersøg, hvad dine læsere vil have, og lever det.
  • Spørg dig selv hver gang: hvorfor skal de læse det her?
  • At kunne fatte sig i korthed og levere de skarpe pointer hurtigt er højt værdsat af de fleste brugere af online medier. Gør det.
  • Brug ord med omhu. Drop forvirrende og indforståede metaforer, slang osv. Tænk: jeg vil fortælle at… ”Virksomheden fordoblede sin omsætning i maj”
  • Giv noget! Viden, rabatter, nyheder før de gives til andre, netværk.
  • Sæt nogle mål for, hvad du vil med dit nyhedsbrev og hav det i baghovedet, hver gang du udsender. Nyhedsbreve uden formål bliver noget rod.
  • Respekter dine læseres tid og interesse. Hvis det ikke er ”godt nok” til læserne af dit magasin eller website, så er det givetvis heller ikke godt nok til læserne af dit nyhedsbrev.

Mere praktisk

  • Vær opmærksom på grafik, farver og fonte i nyhedsbrevet. De betyder mere, end man tror, og de kan både forvirre og gavne. Lad altid grafikken understøtte indholdet, så det bliver nemt at overskue for læseren. Undlad alt for meget pynt og unødvendige billeder.
  • Emnefeltet skal være præcist, relevant og indholdsrigt. (Husk, at en subjectline i mail som regel ender i … efter 35 tegn)
  • Kald ALDRIG dit nyhedsbrev for ”Nyhedsbrev nr. 11.” Nyhedsbrev nr. 12” osv. Hvem hulen får lyst til at åbne det

 

OSB: at der er et højt antal modtagere af nyhedsbrevet behøver ikke betyde, at modtagerne åbner nyhedsbrevet endsige at de er glade for det. Måske er det bare et udtryk for, at de ikke kan finde ud af at afmelde det…

 

Giv din stemme

7 stemmer
4,6/5

Kommentarer

Få nyhedsbrev

42 JOB

Digital marketingprojektleder

Se alle job Indryk job

Få nyhedsbrev

Job

Studentermedarbejder

Frist: 23. september

Kommunikationskonsulent

Frist: 20. september

Communication Responsible

Frist: 10. oktober
Se alle job Indryk job

Få nyhedsbrev

Alt hvad du behøver at vide om kommunikation i din indbakke.

Ud over nyhedsbrevet får du max to andre faglige e-mails om ugen.

Vi bruger cookies for at give dig en bedre brugeroplevelse.