Søren Storm Hansen


Søren Storm Hansen

Søren Storm Hansen

Karma: 83 (?)

Forfatter:

3


artikler

390


indlæg

Danske Medier: Avisernes betalingsmodeller på nettet bliver en fiasko

FailAdm. direktør i Danske Medier, Ebbe Dal, spørger i Berlingske: Bliver der plads til private medier i fremtiden? Hans svar er, at det gør der nok ikke, hvis statstilskud til statsejede medier, primært DR, stiger, mens statstilskud til private medier falder:

DR udbyder nyheder og en række andre tjenester gratis for brugerne på nettet, mobilen og andre tablets – og dermed bliver det vanskeligt for private medier at tage betaling for nyheder.

Ebbe Dal forudser, at de betalingsmodeller, Berlingske, Politiken og Jyllands-Posten er i færd med at indføre, bliver fiaskoer. Det er vist første gang, nogen i branchens inderkreds har sagt det så tydeligt, og det er vist lidt usædvanligt, at man proklamerer fiasko på forhånd og skyder skylden på andre.

Det er underforstået, at betalingsmodellerne ville blive en succes, hvis det ikke var for DR (og TV2s regioner, som også er statsfinansierede). Der er altså ikke noget galt med betalingsmodellerne, der skal bare være nogle andre markedsvilkår.

Der er andre markedsvilkår i USA, som stort set ikke har statsstøttede medier. Her fungerer betalingsmodeller med få undtagelser heller ikke, og det er disse betalingsmodeller, de danske medier kopierer.

Hvis betalingsmodellerne ikke fungerer i USA uden konkurrence fra statsmedier, hvorfor skulle de så fungere i Danmark, selvom man nedlagde dr.dk, hvad jeg synes, man skal gøre, Luk dr.dk i en måned, for at afprøve argumentet, som vi har hørt mange gange, senest for en måned siden, også fra Danske Medier: Ulige konkurrence mellem private og statslige medier.

Problemet er ikke konkurrencen fra DR. Problemet er mediernes produkter, som ligner aviser alt for meget. Vi ser alle det samme, når vi besøger mediernes websteder, ligesom papiraviser. Vi vil ikke have det samme – vi er forskellige, og vi vil behandles forskelligt. Ud med industrialiseringens samlebåndsprodukt og ind med individuelle løsninger, der er tilpasset den enkelte.

Avishusene har aldrig lavet andet end aviser, så der er ingen kultur for at tænke nyt, men det er det, der skal til. Eller med Terry Heatons ord:

Aviser har aldrig stoppet op og stillet det grundlæggende spørgsmål: hvordan kan vi bedst indfri samfundets behov for nyheder og information på nettet?

Mediernes arvesynd og fremtidens levevej

Se også:

Foto: Nima Badiey.

Dette indlæg er fra dSeneste.dk.

Write a quick comment


Giv din stemme

5 stemmer
4,4/5

Kommentarer

Få nyhedsbrev

32 JOB

Online kommunikationsmedarbejder

Se alle job Indryk job

Job

Pressechef

Frist: 20. maj kl. 10.00

Praktikant

Frist: Hurtigst muligt

Praktikant

Frist: 31. maj
Se alle job Indryk job

Få nyhedsbrev

Få nyhedsbrev

Alt hvad du behøver at vide om kommunikation i din indbakke.

Ud over nyhedsbrevet får du max to andre faglige e-mails om ugen.

Vi bruger cookies for at give dig en bedre brugeroplevelse.