Søren Storm Hansen


Søren Storm Hansen

Søren Storm Hansen

Karma: 83 (?)

Forfatter:

3


artikler

390


indlæg

Anmeldelse: Nøglen til ledelse af forandring. Af Dean Anderson og Linda A. Anderson

noglentilledelseafforandringForandringsledelse handler om at servere fyringsrunder med sukker på. Det gøres med ord som trimme, fokusere, forny og tilpasse sig fremtidens krav, og det gøres i begejstrede punktopstillinger på store skærme i sale med knap så begejstrede medarbejdere, der kun hører fyringsrunde med sukker på, når lederen oplyst af projektorens lys og punktopstillinger på maven med skinger begejstring og uden overbevisning taler om globaliseringens tidsalder.

Ingen hopper på det newspeak, og det går stort set altid galt – helt nøjagtigt fejler 70 procent af organisationers forandringstiltag, hvis man skal tro bogen Nøglen til ledelse af forandring, og det skal man nok.

Årsagen til, at det går galt, er, igen ifølge bogen, dårlig ledelse. Den påstand kan mange medarbejdere uden tvivl tilslutte sig – og formodentlig også en del ledere, hvis man fanger dem i et ærligt øjeblik. De fejlbedømmer ændringernes omfang, tager ikke højde for organisationens kultur, kommunikerer dårligt, har urealistiske og krisefrembringene tidsplaner, og de er elendige rollemodeller.

Det er som regel kræfter udefra, der skaber behovet for forandringer. Markedet eller lovgivningen ændrer sig. Der kommer ny teknologi eller nye miljøkrav. Fælles for disse kræfter er, at de ligger udenfor virksomhedens kontrol, og den første reaktion er som regel at forsøge at forhindre udviklingen. Det kan der gå nogle år med.

Når sandhedens time indtræffer, retter ledelsen blikket om det, der skal ændres – som regel produktet – og ikke dem, der skal ændre det: medarbejderne.

Og så sidder vi der og ser på punktopstillinger og lytter til newspeak.

Bogen forfattere siger det lidt pænere. Det handler i første omgang, og i bogens første del, om at erkende behovet for forandring – altså gennemgribende forandring. Jo før, desto bedre. Og om nødvendigheden af en bevidst forandringsledelse.

I sidste uge talte jeg med bogens forfattere. Jeg havde ikke læst bogen, så den kunne vi ikke tale om, men jeg har i mange år været fascineret af Wikipedia og hvordan man leder en så anarkistisk organisation, hvor man hverken kan lokke med lønforhøjelser eller true med fyring: Brugerinvolvering handler om ledelse. De mener, at Wikipedia er et rigtig godt eksempel på forandringsledelse. Al fokus er rettet mod menneskerne – de frivillige, der skriver Wikipedia – og de processer, der får det hele til at fungere. Ledelsen har ikke fokus på produktet men styrer i en bestemt retning uden at gå i vejen.

Det samme kan man gøre i virksomheder, og det handler bogens to næste dele om.

Anden del er helliget “menneskelige dynamikker”. Forandringer møder altid modstand, og lederen skal ikke overvinde modstand men skabe et accepterende rum, hvor modstanden kan udtrykkes og afklares. Det er menneskerne, der skaber forandringerne, men de bliver alt for ofte overset. Ledere fokuserer på produkt, teknologi, struktur og strategi, og så må de involverede mennesker tilpasse sig. Det kan kun gå galt.

Tredje del af bogen hander om processer forstået som handlinger i retning af et ønsket resultat. Et resultat er bare et øjebliksbillede, mens processer fortsætter – om vi vil eller ej. Det giver altså mere mening at fokusere på processerne og retningen end på resultater. Man skal bevæge sig fra en lineær tænkning til en mere dynamisk.

Nogle kapiter er lige lovlig ordrige og teoretiske. Vi kommer rundt om psykologi, hjernens opbygning og meget andet, men jeg kan godt lide tilgangen, og jeg er temmelig sikker på, at man får bedre produkter og resultater ved at frigøre medarbejdernes ressourcer i stedet for at detailstyre.

Dean Anderson og Linda A. Anderson: Nøglen til ledelse af forandring, 311 sider. Gyldendal Business. ISBN 9788702090734.

Køb Nøglen til ledelse af forandring hos Saxo.

Se også:

Write a quick comment


Giv din stemme

5 stemmer
4,4/5

Kommentarer

Få nyhedsbrev

32 JOB

Erfaren presserådgiver

Se alle job Indryk job

Få nyhedsbrev

Job

Teamleder

Frist: 5. marts kl. 9.00

Presserådgiver

Frist: 5. marts

Erfaren presserådgiver

Frist: 5. marts
Se alle job Indryk job

Få nyhedsbrev

Alt hvad du behøver at vide om kommunikation i din indbakke.

Ud over nyhedsbrevet får du max to andre faglige e-mails om ugen.

Vi bruger cookies for at give dig en bedre brugeroplevelse.